Reklama

Warsztaty synodalne

Niedziela legnicka 50/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy Synod Diecezji Legnickiej, który rozpoczął się przeszło dwa lata temu, jest na półmetku. Od początku jego trwania odbyło się już pięć Sesji Plenarnych, jedenaście spotkań Komisji Głównej, osiem spotkań Dekanalnych Relatorów Synodalnych, kilkadziesiąt zebrań dziesięciu specjalistycznych Komisji, w ponad 200 parafiach funkcjonują Zespoły Synodalne. Sekretariat Synodu od początku jego trwania spotyka się raz w tygodniu, by koordynować całość synodalnych działań. Obecnie po raz pierwszy zostały zorganizowane Warsztaty Synodalne.
Na Warsztaty Synodalne, zorganizowane przez Sekretariat Synodu, przyjechali przedstawiciele Zespołów Synodalnych z 158 parafii naszej diecezji. W sumie było ponad 350 osób. Warsztaty odbyły się w sobotę 28 listopada br. w Centrum Spotkań im. Jana Pawła II w Legnicy. Na warsztaty te w sposób szczególny zaproszeni zostali sekretarze Zespołów Synodalnych. Jak mówi ks. Bogusław Drożdż, sekretarz generalny Synodu: „Nadrzędnym celem spotkania jest promocja diecezjalnego Synodu. Uczestnicy mieli okazję spotkać się z pracownikami Sekretariatu Synodu, zdobyć ważne informacje oraz wskazówki do dalszej pracy w zespołach oraz podzielić się dotychczas zdobytymi już doświadczeniami. Liczymy, iż dzięki tej inicjatywie dzieło synodalne w naszej diecezji będzie się rozwijać i dynamizować”. Sobotnie spotkanie rozpoczęło się nabożeństwem eucharystycznym w kościele pw. Matki Bożej Królowej Polski w Legnicy. Następnie wszyscy udali się do Centrum Spotkań im. Jana Pawła II, gdzie odbyła się część konferencyjno-warsztatowa. Podczas tej części poruszono następujące tematy: redagowanie protokołów z zebrań Zespołów Synodalnych (ks. Tadeusz Żurek), praca z synodaliami na przykładzie projektu Statutu Rady Parafialnej (ks. Bogusław Wolański), przygotowanie i zgłaszanie wniosków (ks. Mariusz Majewski), oraz współpraca z katolickimi mediami (Monika Łukaszów i Monika Poręba-Zadrożna). W czasie spotkania odbyła się także projekcja filmu. Była to 13-minutowa prezentacja multimedialna przedstawiająca czym jest Synod, jego strukturę, cele i zadania. Po tej części spotkania nastąpiła dyskusja, która obfitowała zarówno w wymianę doświadczeń związanych z działaniem zespołów w parafiach, życiem religijnym parafii w diecezji, jak i w refleksje teologiczne. Szczególnym momentem zebrania było przybycie biskupa Marka Mendyka, wiceprzewodniczącego Synodu, który po modlitwie Anioł Pański skierował do wszystkich swoje słowo. Mówił o konieczności zaangażowania osób świeckich w życie synodalne, co przekłada się na jakość parafialnego życia religijno-moralnego. Wyraził wdzięczność osobom przybyłym na warsztaty, podkreślając, że ich obecność jest ważna i przyszłościowa dla odważnego świadczenia Ewangelii w różnych sytuacjach rodzinnych i zawodowych oraz parafialnych. Na zakończenie spotkania głos zabrał ks. Bogusław Drożdż, dziękując wszystkim za przybycie i pracę, jaką wykonują na rzecz Synodu, życzył również wytrwałości w tym podjętym dziele diecezjalnym. Po modlitwie w intencjach Synodu za wstawiennictwem Maryi uczestnicy warsztatów udali się na posiłek. Uczestnicy Warsztatów Synodalnych zauważyli wielką potrzebę takich spotkań, a Sekretarz Generalny potwierdził, że należy w niedalekiej przyszłości zorganizować kolejne warsztaty, być może wiosną 2010 roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

MEN chce dopuścić do wyboru dyrektora szkoły pełnoletnich uczniów

2025-05-21 12:31

[ TEMATY ]

edukacja

PAP/Leszek Szymański

Minister edukacji Barbara Nowacka

Minister edukacji Barbara Nowacka

W wyborze dyrektora szkoły mieliby uczestniczyć przede wszystkim uczniowie, którzy ukończyli 18 lat – poinformował PAP resort edukacji. Uczniowie mieliby mieć w komisji konkursowej jednego swojego przedstawiciela.

Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, w skład komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły wchodzi po trzech przedstawicieli: organu prowadzącego (np. samorządu miasta) i organu sprawującego nadzór pedagogiczny (kuratorium oświaty); po dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej i rady rodziców; po jednym przedstawicielu organizacji związkowych.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2025 r.

2025-05-19 08:45

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Episkopat Francji przed głosowaniem ws. eutanazji: nie milczcie, chorzy pod presją

Nie milczcie! Zwrócicie się swoich parlamentarzystów – apelują francuscy biskupi, mobilizując wiernych do sprzeciwu wobec legalizacji eutanazji i wspomaganego samobójstwa. Parlament ma podjąć decyzję w tej sprawie 27 maja.

Biskupi przypominają, że forsowana przez prezydenta Macrona ustawa to jedno z najbardziej liberalnych rozwiązań na świecie. Kompletnie zmienia podejście społeczeństwa w kwestii solidarności względem osób chorych i starszych. Francja staje wobec zagrożenia eugeniką społeczną. Nowe rozporządzenia „mogą wywrzeć cichą, lecz realną presję na osoby starsze, chore lub niepełnosprawne. Samo istnienie takiej możliwości może wywołać u pacjentów toksyczne poczucie winy, poczucie, że są ciężarem” – czytamy w dokumencie episkopatu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję