Nakładem Wydawnictwa Towarzystwa Naukowego KUL ukazał się „Atlas historyczny (archi)diecezji lubelskiej 1805-2010”. Atlas rozpoczyna serię „Geografia Historyczna Kościoła w Polsce”, której celem jest ukazanie dziedzictwa historycznego przestrzeni współczesnego Kościoła polskiego.
Jak w przedmowie podkreśla prof. H. Gapski, publikacja stanowi studium przestrzeni historycznej Kościoła lubelskiego po czasy współczesne. Poddano w niej analizie przede wszystkim kształtowanie się przestrzeni kościelnej (archi)diecezji lubelskiej i poszerzono ją o kartograficzną prezentację rudymentarnych kwestii socjografii kościelnej; uwzględniono również sieć klasztorów i domów zakonnych. - Atlas wnosi znaczący wkład do ogólniejszego obrazu historycznej Lubelszczyzny, m.in. przez pełne odtworzenie stosunków osadniczych w 1870 r. i na obszarze archidiecezji w 2010 r. Może być podstawą i koniecznym punktem wyjścia dla różnego rodzaju narracji, w których mapa stanowi istotne narzędzie badawcze bądź ilustracyjne. Publikacja zawiera 119 map i 19 wykresów. Szczególnie ważną rolę pełni rozbudowany indeks, który oddaje złożoną, zmieniającą się strukturę historyczno-geograficzną Kościoła lubelskiego. Tak pomyślane studium kartograficzne jest pierwszym tego rodzaju opracowaniem przestrzeni diecezji Kościoła katolickiego w nauce polskiej. Jest owocem pracy zespołu badaczy, historyków i kartografów z Ośrodka Badań nad Geografią Historyczną Kościoła w Polsce KUL - mówią twórcy.
Publikację, która ma za zadanie ukazać strukturę parafialną Lubelszczyzny, wsparł abp Stanisław Budzik. „Zespołowi redakcyjnemu, pracującemu pod kierunkiem prof. H. Gapskiego, należy się wdzięczność i uznanie za profesjonalną i benedyktyńską wręcz pracę, stanowiącą ważny przyczynek do dziejów Kościoła na ziemi lubelskiej. Z pożytkiem przeczyta tę publikację nie tylko wytrawny znawca dziejów Kościoła katolickiego na Lubelszczyźnie, ale także zwyczajny czytelnik, który znajdzie w niej zarówno konkretne wiadomości na temat swojej parafii czy miejscowości, jak i ogólne spojrzenie na dzieje diecezji na podstawie poglądowych wykresów, statystyk i map” - napisał Ksiądz Arcybiskup.
Liturgia uświęcenia czasu – rozumieć, aby lepiej uczestniczyć
Wykład liturgii godzin, red. ks. Jan Hadalski SChr
Hlondianum, Poznań 2017
Reforma liturgiczna Soboru Watykańskiego II i posoborowa odnowa miały sprawić, że liturgia godzin stanie się codzienną modlitwą całego ludu Bożego, a nie tylko duchowieństwa i zakonów. Z perspektywy upływających lat coraz bardziej zauważalnym staje się rosnące zainteresowanie tą formą modlitwy ze strony świeckich. Tak zwany „kapłański brewiarz” staje się codzienną modlitwą wielu wiernych nie zobowiązanych do niej przez święcenia czy śluby zakonne. Optymizm budzi fakt, jak powiedział św. Jan Paweł II, „że wielu ludzi świeckich, zarówno w parafiach, jak i w stowarzyszeniach kościelnych, nauczyło się ją cenić. Pozostaje ona jednak modlitwą, która wymaga odpowiedniego przygotowania katechetycznego i biblijnego, by można było w pełni poznać jej urok” (Jan Paweł II, „Psalmy w tradycji Kościoła”, katecheza wygłoszona podczas audiencji generalnej, 28 marca 2001 r.).
Historia z długą deską, zarówno na podłodze, jak i zawieszoną między dachami, doskonale ilustruje, jak różne sytuacje mogą wywoływać w nas strach. Choć deska jest ta sama, perspektywa zmienia wszystko. Lęk staje się narzędziem, które może nas paraliżować i ograniczać nasze działania. Tak jak w życiu, gdzie nowe wyzwania mogą wydawać się przerażające, ale ich pokonanie otwiera przed nami nowe możliwości.
Przeszłość często niesie ze sobą bagaż, który może nas przytłaczać, ale warto pamiętać, że trudne doświadczenia mogą prowadzić do przemiany. Historia Jacques’a Fescha, który w celi więziennej przeżył nawrócenie i odnalazł wiarę, jest tego dowodem. Nawet w najtrudniejszych chwilach Bóg może działać, przynosząc dobro z pozornie negatywnych sytuacji.
Wrażenie podczas spotkania robił kościół pełen kobiet
„Córka Głosu” – pod takim hasłem w sanktuarium w Otyniu odbyło się wielkopostne czuwanie dla kobiet.
Był czas na konferencję, modlitwę wstawienniczą, adorację Najświętszego Sakramentu i oczywiście Eucharystię. Czuwanie, które odbyło się 5 kwietnia, poprowadziła Wspólnota Ewangelizacyjna „Syjon” wraz z zespołem, a konferencję skierowaną do pań, które wyjątkowo licznie przybyły tego dnia na spotkanie, wygłosiła Justyna Wojtaszewska. Liderka wspólnoty podzieliła się w nim osobistym doświadczeniem swojego życia. – Konferencja jest zbudowana na moim świadectwie życia kobiety, która doświadczyła nawrócenia przez słowo Boże i która każdego dnia, kiedy to słowo otwiera, zmienia przez to swoją rzeczywistość. Składając swoje świadectwo chciałam zaprosić kobiety naszego Kościoła katolickiego do wejścia na tą drogę, żeby nauczyć się życia ze słowem Bożym i tak to spotkanie dzisiaj przygotowaliśmy, żeby kobiety poszły dalej i dały się zaprosić w tą zamianę: przestały analizować, zamartwiać się, tylko, żeby uczyły się tego, że głos Boga jest pierwszym źródłem życia, z którego czerpiemy każdego dnia. Taki jest zamysł tego spotkania, dlatego nazywa się ono „Córka Głosu” – mówi liderka Wspólnoty Ewangelizacyjnej „Syjon”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.