Św. Franciszek z Asyżu uchodzi za jednego z najpopularniejszych i najbardziej lubianych świętych. Mimo że od jego życia minęło 800 lat, nie przestaje on fascynować gorącym umiłowaniem Boga, bezkompromisowością w zachowaniu Ewangelii, radością i braterstwem okazywanym każdemu człowiekowi, a nawet każdemu stworzeniu.
Książka „365 dni ze św. Franciszkiem” daje Czytelnikowi wyjątkową okazję przeżywania całego roku ze Świętym, modląc się, medytując i delektując jego słowami. Zawarte w niej treści to nieoceniony zbiór myśli, dokumentów i pism zaczerpniętych ze źródeł, pozwalający poznać nie tylko bieg życia, ale przede wszystkim duchowość św. Franciszka. Mądrości pochodzące od tego świętego i od jego współbraci ukazują głębię i prostotę miłości do Boga, trafiają wprost do serca Czytelnika, stanowiąc podstawowy punkt odniesienia dla refleksji, jak franciszkańską drogę życiową realizować w naszym tak szybko zmieniającym się świecie.
Dla oczekujących Pokoju i Dobra książka będzie drogowskazem, jak prowadzić życie autentycznie chrześcijańskie i szczęśliwe.
„Słuchajcie, synowie i bracia, panowie moi, i nadstawcie ucha na me słowa. Nakłońcie ucha serca waszego i bądźcie posłuszni głosowi Syna Bożego. Zachowujcie całym waszym sercem Jego przykazania i wypełniajcie doskonale umysłem Jego postanowienia. Wyznawajcie Jemu, bo jest dobry, i wywyższajcie Go w waszych dziełach; ponieważ posłał was na cały świat, abyście słowem i czynem dawali świadectwo Jego głosowi i sprawili, że wszyscy poznają, że nikt oprócz Niego nie jest wszechmocny. Trwajcie w nauce i świętym posłuszeństwie i wypełniajcie to, co Mu obiecaliście w dobrym i mocnym postanowieniu. Pan Bóg obchodzi się z wami jak z dziećmi”. (LZ 5-11)
Gianluigi Pasquale OFMCap. (red.), „365 dni ze św. Franciszkiem, według przekazu Źródeł Franciszkańskich”,
Wydawnictwo Franciszkanów „Bratni Zew”
ul. Grodzka 54, 31-044 Kraków
tel. (12) 428-32-40, www.bratnizew.pl.
Podboje Asyryjczyków są dobrze znane z kart Biblii, ale co wiemy o ich państwie, kulturze i życiu codziennym?
Asyria w czasach swojej świetności rozciągała się od Morza Śródziemnego do Zatoki Perskiej, zawdzięczała to nieustannym podbojom. Przed królami Asyrii kolana zginali nie tylko pomniejsi władcy, ich wyższość musiał uznać również faraon, który w 671 r. uciekał przed armią asyryjskiego króla Asarhaddona, pozostawiając na pastwę najeźdźców cały swój dwór, z żonami i dziećmi, oraz poddanych. Wówczas to dziesiątki tysięcy egipskich rzemieślników zostało uprowadzonych do Niniwy, centralnego ośrodka imperium asyryjskiego. Wielu ówczesnych władców, a również ich poddani na samą myśl o Asyrii drżeli jak trzciny na wietrze. Taki obraz Asyrii został utrwalony przez greckich historyków i Biblię. Z Księgi Jonasza dowiadujemy się o Niniwie, która przyniosła zagładę Królestwu Izraela, jednak to Księga Nahuma jest w dużej mierze odpowiedzialna za czarny PR Niniwy, która została tu porównana do nikczemnej niewolnicy. W historię tego fascynującego i nadal mało poznanego pierwszego imperium w dziejach ludzkości wprowadza czytelników Eckart Frahm. Jego książka Asyria. Powstanie i upadek pierwszego imperium w historii świata jest barwną opowieścią opartą na solidnych badaniach historycznych. Książkę czyta się z zapartym tchem, choć jest dość obszerna. Autor ma rzadki dar przedstawiania rzeczy zawiłych w sposób przejrzysty i zrozumiały nawet dla osób, które nie są obeznane z archeologią czy interpretacją źródeł historycznych. Urzeka jego żywy, plastyczny język – podaje czytelnikowi w przyjazny sposób wiedzę na temat władców Asyrii, ich wasalów oraz organizacji tego rozległego państwa, kreśląc przy tym szczegółowy obraz codziennego życia poddanych, toczącego się w imperium asyryjskim. Jest to bodaj najbardziej przystępny i przejrzysty przewodnik po historii Asyrii, uznawanej za czarny charakter Starego Testamentu.
Wszyscy w Kościele współtworzymy dom, za który jesteśmy odpowiedzialni - powiedział kard. Grzegorz Ryś w homilii podczas swojego ingresu do katedry na Wawelu. W wygłoszonym słowie metropolita krakowski ukazał Kościół jako wspólnotę pełną łaski, zakorzenioną w Słowie Bożym, Maryi oraz w misji ewangelizacyjnej i synodalnej, do której Duch Święty wzywa wspólnotę wierzących.
Duchowny podkreślił, że wydarzenie ingresu nie odnosi się tylko do osoby metropolity, ale przede wszystkim do ludu Bożego. - Bóg posyła do naszego Kościoła anioła ze Słowem. To Słowo odsłania dwie rzeczywistości. Najpierw łaskę, a potem misję, ta kolejność jest ważna - najpierw łaska, potem misja - zaznaczył.
Organizatorzy i wolontariusze Orszaku Trzech Króli 2026 rozpoczęli bezpośrednie przygotowania do tego wydarzenia.
Już po raz kolejny w święto Trzech Króli ulicami miast całej Polski, jak i archidiecezji łódzkiej przejdą kolorowe, roztańczone i radosne Orszaki Trzech Króli. Do organizacji zgłosiły się zarówno największe miasta jak i małe miasteczka czy wsie. Odpowiedzialni za przygotowanie tego wydarzenia spotkali się, by rozpocząć bardzo intensywne, bezpośrednie przygotowania do Orszaku. Hasło tegorocznego Orszaku Trzech Króli „Nadzieją się cieszą” wywodzi się ze słów drugiej zwrotki kolędy „Mędrcy świata, Monarchowie”. Wynika ono z Roku Nadziei, ogłoszonego przez śp. Papieża Franciszka jako Rok Jubileuszu Narodzin Jezusa Chrystusa, a który zakończy się właśnie 6 stycznia 2026 r. Spotkanie wolontariuszy, artystów i koordynatorów Orszaku rozpoczęła modlitwa. Koordynator Orszaku Trzech Króli przedstawił tegoroczną trasę Orszaku, który, podobnie jak w roku ubiegłym, rozpocznie się Mszą świętą w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego na ulicy Sienkiewicza, gdzie gościnnie progi świątyni otworzą ojcowie Dominikanie. - W scenariuszu tegorocznego Orszaku zawarte są sceny ukazujące różne ludzkie sytuacje, które obrazują brak nadziei. Będziemy szli widząc wokół nas samotność, depresję, czy Heroda – influencera, zapatrzonego tylko w samego siebie. Można powiedzieć, że Orszak idzie wbrew nadziei! A na zakończenie dochodzimy do żłóbka, w którym jest cała nasza Nadzieja – Jezus Chrystus – tłumaczy ks. Grzegorz Matynia, organizator łódzkiego Orszaku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.