Koncertem najważniejszych dzieł oratoryjnych rozpoczął się 8 kwietnia w Bielsku-Białej 14. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”. Miejscem inauguracyjnego występu był kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka na os. Karpackim
Zanim rozpoczęło się spotkanie z dziełami mistrzów muzyki klasycznej, ks. Eugeniusz Burzyk powitał zebraną publiczność i życzył jej wspaniałych doznań. Słowo do melomanów skierował także bp Piotr Greger.
- Po raz kolejny, przede wszystkim dzięki Bielskiemu Centrum Kultury i dyrektorowi tej placówki, Władysławowi Szczotce, nasze miasto staje się areną festiwalu „Sacrum in Musica”. To ważne wydarzenie o znaczeniu religijnym nie tylko wpisuje się w nasz beskidzki krajobraz kultury sakralnej, ale ma, co nie jest bez znaczenia, wymiar ekumeniczny. Dlatego cieszę się z obecności i zaangażowania w organizację tego wydarzenia bp. Pawła Anweilera, zwierzchnika diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego - mówił sufragan.
Bp Greger zaznaczył, że wiara powinna znaleźć swoje miejsce także w muzyce, gdzie następuje nie tylko ucieleśnienie słowa, ale i uduchowienie ciała. - I w tym kontekście muzyka liturgiczna, sakralna jest pokorna, bo jej celem nie jest poklask, ale budowanie trwałych więzi z Bogiem i drugim człowiekiem - spuentował bp Greger.
Po jego przemówieniu wnętrze świątyni na os. Karpackim wypełniła muzyka mistrzów. Koncert rozpoczął się od słynnego „Kyrie” z „Requiem” W. A. Mozarta. Po wybrzmieniu ostatnich dźwięków tej kompozycji przed publicznością pojawiła się Małgorzata Walewska, światowej sławy mezzosopranistka. Jej głos dał się słyszeć już w drugim utworze „Panis Angelicus”, C. Francka. Kolejnymi oratoriami, które zaprezentowano podczas koncertu, były m.in. „Gloria” G. Pucciniego, „Ave Maria” J. S. Bacha, „Sanctus” G. Verdiego, „Alleluja” G. F. Haendla.
W pierwszym festiwalowym dniu oprócz Małgorzaty Walewskiej zaprezentowali się Bielska Orkiestra Festiwalowa i Chór „Resonans Con Tutti” pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka.
Fot. Regina Korczak-Watycha/Biuro Prasowe 50.MFFZG
W czwartkowy wieczór 23 sierpnia w namiocie festiwalowym odbył się wyjątkowy koncert „Złote Gody Festiwalu”, podczas którego osoby najdłużej związane z Międzynarodowym Festiwalem Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem wspominały pierwsze lata festiwalu oraz początki swojej pracy na tym najważniejszym i największym kulturalnym wydarzeniu pod Giewontem.
Koncert rozpoczął dźwięk trombit rodziny Haniaczyków, która na zakopiańskim Festiwalu obecna była od początku jego istnienia. Po krótkim występie zakopiańskiego zespołu „Giewont” z Olczy, historię imprezy przedstawili wieloletni konferansjerzy - Stanisława Szostak-Berda i Andrzej Jakubiec Kubosek.
O swoich festiwalowych wspomnieniach opowiedzieli: Anna Naglak, Anna Karpiel-Urbaniak, Józef Pitoń, Ryszard Sikora, Jan Karpiel Bułecka, Zofia Stanuch, Andrzej Haniaczyk, Anna Chowaniec-Stasińska, Marcin Zubek, ks. Władysław Zązel oraz Franciszek Bachleda-Księdzulorz. Ta część koncertu miała formę „góralskich posiadów”.
W części oficjalnej z okazji jubileuszu burmistrz Zakopanego Leszek Dorula uhonorował osoby, które współtworzyły to wyjątkowe wydarzenie. Pamiątkowe „złote serca” z rąk burmistrza oraz jego zastępców Agnieszki Nowak-Gąsienicy i Wiktora Łukaszczyka otrzymali dyrektorzy festiwalu, konferansjerzy, jurorzy, pracownicy biura festiwalowego, tłumacze, autorzy plakatów i nagród, dziennikarze, a także instytucje wspierające Festiwal. Lista była bardzo długa, bo też przez pół wieku wiele osób wniosło swój wkład w kultywowanie tej pięknej tradycji góralskiego międzynarodowego święta.
To właśnie św. Stanisław Kostka (1550-68), który dokonał swojego żywota jako 18-letni młodzieniec w rzymskim nowicjacie Towarzystwa Jezusowego. Jego liturgiczne wspomnienie przypada 18 września.
Patron Polski, polskiej młodzieży przemawia i dziś nie tylko do młodych, ale również do tych nieco starszych. Trzeba tylko na nowo odkryć jego przesłanie. Jest to ważne zwłaszcza w Roku św. Stanisława Kostki, który został ogłoszony przez naszych biskupów z racji 450. rocznicy jego śmierci, oraz w roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
W Muzeum Narodowym Republiki Kazachstanu w Astanie prezentowane są księgi i symbole religijne.
Wystawa pt. „Bezcenne skarby tradycji religijnych świata” została przygotowana z okazji VIII Kongresu Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych przez Centrum Dialogu Międzyreligijnego we współpracy z Muzeum Narodowym Republiki Kazachstanu. Jej celem jest wzmocnienie wzajemnego zrozumienia pomiędzy przedstawicielami różnych religii i kultur, zaprezentowanie duchowego dziedzictwa religii świata oraz promowanie wartości pokoju i harmonii.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.