Bp Musioł przy grobie św. Jana Pawła II: Jezus ratunkiem w światowych i osobistych kataklizmach
Zanim Pan przyjdzie na końcu czasów, jest gotów wejść w każdą kartę historii świata i w każdy jego dramat, także w nasz osobisty kataklizm, aby nas podnieść, umocnić i uzdrowić swoją łaską - powiedział bp Waldemar Musioł. Biskup pomocniczy diecezji opolskiej w czwartek rano przewodniczył Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II w watykańskiej Bazylice św. Piotra.
Jak wskazał na początku homilii bp Waldemar Musioł, liturgia słowa ostatnich dni roku liturgicznego konsekwentnie prowokuje do myślenia o czasach i rzeczach ostatecznych.
Wskazał na dwie postawy człowieka wobec dramatów - paraliżujący lęk i zaufanie Jezusowi niosące pokój i nadzieję. Współcześnie postawę wielu ludzi charakteryzuje bezruch i bezczynność. „To paraliż związany z nieumiejętnością rozpoznania znaków czasu, obojętność wobec Bożych przestróg, nawet przyzwyczajenie do tych światowych i osobistych kataklizmów, z jednoczesnym dystansem do Pana Boga i do wieczności” - mówił biskup.
Z drugiej strony Jezus zachęca do ufności. „Ta postawa jest lekarstwem na oczywisty lęk; ludzki lęk, który ma prawo towarzyszyć nam wobec wizji końca, każdego końca - zaznaczył pomocniczy biskup. - Jednak podnieście głowy, by zobaczyć coś więcej niż to, co ziemskie i przemijające, by na nowo rozbudzić w sobie pragnienie wieczności. Podnieście głowy, aby zauważyć obok siebie siostry i braci, którzy przeżywają także swoje czasy ostateczne, doznają także osobistych kataklizmów”.
Jak podkreślił bp Musioł, trzeba sobie na nowo uświadomić, że „Jezus jest nie tylko naszym Sędzią, ale jest naszym Zbawicielem, że Jego bliskość sprawia, że zbliża się też nasze odkupienie”. Biskup zachęcił: „zaufajmy Mu, oddajmy mu ster naszej i świata historii, a wtedy niestraszny będzie nam dzień ostatni”.
Podziel się cytatem
Na zakończenie biskup pomocniczy diecezji opolskiej wskazał na wielu rzymskich świadków - męczenników i wyznawców - wśród nich także św. Jana Pawła II. „Kiedy zatrzymujemy się przy ich grobach, wspomnijmy, w jaki sposób oni przeżywali swoje czasy ostateczne, z jakim spokojem i bez lęku, bo silni wiarą odchodzili z tego świata, odkrywając zawsze w Jezusie swoje odkupienie - podsumował bp Musioł. - Niech przykład świętych męczenników i wyznawców nas zawstydza i nas motywuje, a ich wstawiennictwo niech nam pomaga przeżywać nasze czasy ostateczne”.
Jak w każdy czwartek, Msza św. przy grobie św. Jana Pawła II zgromadziła wielu uczestników. W koncelebrze znalazło się około 60 kapłanów. Uczestniczyli m.in. pielgrzymi z parafii Matki Bożej Anielskiej w Skolimowie oraz parafii św. Jana Chrzciciela w Bielsku-Białej Komorowicach.
Ocena:+10Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Kard. Krajewski: zachować normy i kierować się logiką Ewangelii
Pomimo zagrożenia koronawirusem odprawiono dziś polską Mszę przy grobie św. Jana Pawła II. Była celebrowana w okrojonym składzie i przy zachowaniu norm sanitarnych obowiązujących podczas epidemii. Eucharystii przewodniczył kard. Konrad Krajewski, jałmużnik papieski.
Podziel się cytatem
„Cały czas zastanawiam się co zrobiłby Jezus w tej sytuacji i przychodzi bardzo prosta odpowiedź: kto jest moim bliźnim? Moim bliźnim jest ten, kto jest w potrzebie. Nasi bezdomni są w wielkiej potrzebie. Ich domem jest miasto, ulice i noclegownie, z których rano wychodzą, a wieczorem do nich wracają. To dlatego jesteśmy im bardzo potrzebni. Pomagając im celebrujemy więc Mszę Świętą, na ulicy obmywając im nogi. To jest prawdziwa Eucharystia – powiedział kard. Krajewski. Włączamy logikę Ewangelii. Staramy się, aby wszystkie posiłki były rozdawane, ale już w inny sposób. Mianowicie, już nie gotujemy, nie rozwozimy zup, obiadów na ulice, ale przygotowujemy wszystko w torebkach. Jest w nich: tuńczyk, banan, jabłko, napój, uprzedzamy o tym naszych biednych. Normalnie te wieczorne spotkania odbywały się około godziny 20.00, teraz wyjeżdżamy już o 19.00 i zanim oni zdążą się zebrać, to już otrzymują prowiant i rozchodzą się. Stąd nie ma zebrań, nie ma spotkań. Są zachowane odległości pomiędzy ludźmi. Pytam, co zrobiłby Jezus w takim momencie. Jezus zawsze był od spraw krytycznych, zawsze od spraw nieprawdopodobnych i my reprezentujemy Jego, a jednocześnie jesteśmy przedłużeniem miłosiernego ramienia Ojca Świętego i będziemy działać do końca zgodnie z dekretami, ale i z logiką Ewangelii.“
Po to zaliczamy teraz te wszystkie spowiedzi, po to czytamy Biblię, po to się kształcimy, po to doskonalimy się w miłości, żeby kiedyś pojechać z całą rodziną do nieba - mówił ks.Pior Pawlukiewicz.
„Nie szukajcie chleba ziemskiego, który ginie, tylko tego chleba, który trwa na wieki”. Kiedy słyszymy to przeciwstawienie chleba, który ginie, i chleba, który trwa na wieki, możemy pomyśleć o grahamce ze sklepu i Najśwętszym Sakramencie w tabernakulum. Dwa różne rodzaje chleba, a oba spożywamy tu, na ziemi. Słowo „chleb” ma jednak nie tylko dosłowne znaczenie. „Chleb doczesny” to również wszystko, na czym chcemy zbudować swoją ziemską egzystencję. „Chlebem” może być dla nas dobre samopoczucie, jasność intelektualna, jakaś relacja, w której po ludzku jest nam dobrze.
Wierni Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego rozpoczęli w czwartek post, który stanowi duchowe przygotowanie do świąt Bożego Narodzenia. Wigilia tych świąt - według kalendarza juliańskiego - przypada trzynaście dni później niż u katolików, czyli 6 stycznia.
40-dniowy post, zwany filipowym, jest dłuższy od adwentu u katolików. Dla wiernych obchodzących święta religijne według kalendarza juliańskiego zawsze zaczyna się 28 listopada, a ostatnim jego dniem jest 6 stycznia (mowa o datach w powszechnym kalendarzu gregoriańskim, używanym też w Polsce), kiedy przypada wigilia Bożego Narodzenia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.