Reklama

Z Jasnej Góry

Niedziela Ogólnopolska 33/2013, str. 6

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z Warszawy do Częstochowy

Hasło 302. WPP: „Wierzę i głoszę”

W tym roku po raz 302. Warszawska Pielgrzymka Piesza, prowadzona przez paulinów, wyruszyła 6 sierpnia na Jasną Górę, aby dotrzeć do celu 14 sierpnia. Trasa do Częstochowy, już tradycyjnie, została podzielona na dziewięć dziennych etapów.

Podczas rozpoczynającej 302. WPP Mszy św. przed warszawskim kościołem Ojców Paulinów przy ul. Długiej metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz apelował, by w Roku Wiary każdy dzień - nie tylko dzień pielgrzymkowy - był elementem stałej pracy człowieka nad swoją wiarą. W homilii przypomniał przesłanie papieża Franciszka do młodych w Rio de Janeiro: „Nie wolno wam wiary zostawiać dla siebie”. Zwrócił uwagę, że pielgrzymowanie to praca nad sobą i swoją wiarą, ale również dane publicznie świadectwo wiary ludu polskiego i świadectwo Kościoła, pokazującego, co dla ludzi jest najważniejsze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W 26 grupach pielgrzymkowych najwięcej jest zawsze młodzieży. Pielgrzymują też ludzie starsi, rodziny z małymi dziećmi oraz całe rodziny: rodzice i dziadkowie z dorosłymi już dziećmi i wnukami. Pątnicy niosą tylko podręczny bagaż, pozostałe rzeczy przewożone są samochodami na kolejne miejsca noclegu. Większość pątników nocuje u osób, które przyjmują ich do swoich domów, część śpi w namiotach.

Reklama

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę od początku wychodzi z kościoła Świętego Ducha przy warszawskim Barbakanie - róg ul. Długiej i Freta. Trasa liczy ok. 250 km i wiedzie przez sanktuaria maryjne. Pierwsza Warszawska Piesza Pielgrzymka na Jasną Górę wyruszyła 6 sierpnia 1711 r. z inicjatywy przeora warszawskiego klasztoru Paulinów o. Innocentego Pokorskiego. Z pielgrzymką wyruszyli wówczas członkowie działającego przy klasztorze Arcybractwa Pięciorańskiego - w podzięce za ustąpienie panującej w mieście od 1707 r. epidemii tyfusu plamistego. Od tamtej pory dzień ten jest początkiem dorocznych pielgrzymek z Warszawy. W dziejach pielgrzymki tragicznie zapisał się rok 1792, kiedy to wojsko kozackie w służbie carskiej wymordowało wszystkich pątników.

Już tradycyjnie z Warszawy na Jasną Górę w 2013 r. wyruszyło kilka pieszych pielgrzymek:

- wspomniana wyżej 302. Warszawska Pielgrzymka Piesza: www.warszawa.paulini.pl

- 33. Warszawska Akademicka Pielgrzymka Metropolitalna: www.wapm.waw.pl

- 30. Praska Pielgrzymka Rodzin i 5. Ogólnopolska Piesza Pielgrzymka Strażaków: www.praska.org.pl

- Grupy „17.” Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej: www.17-ka.org.pl

- 22. Pielgrzymka Niepełnosprawnych: www.ksnaw.pl

- 22. Piesza Pielgrzymka Żołnierzy Wojska Polskiego: www.ordynariat.wp.mil.pl.

Reklama

Hasłem 302. Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej są słowa: „Wierzę i głoszę”. O. Albert K. Oksiędzki OSPPE - kierownik pielgrzymki do podążających w tym roku z Warszawy na Jasną Górę pątników skierował następujące słowa: „Wobec tylu zagrożeń wiary, jej negowania, ośmieszania, deprecjacji czy wręcz systemowej i przemyślanej walki potrzebujemy tym bardziej umocnić się w wierze. Świat, w którym żyjemy, wytacza coraz ostrzejszą walkę przeciw wszystkiemu, co Boże: przeciw małżeństwu i rodzinie, przeciw życiu, przeciw prawdzie o płciowości ludzkiej, przeciw roli matki i ojca. Normą i normalnością staje się niemoralność i kłamstwo. Siła tego przekazu jest tak ogromna, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy, w którym momencie zaczynamy sami myśleć, czynić i żyć tak jak świat...”.

Nawiązując do hasła pielgrzymki, o. Oksiędzki napisał: „Wiara nie przynależy tylko do rozumu człowieka, wiara przynależy do życia. Człowiek - czy chce, czy nie - żyje tak, jak wierzy, i swoim życiem, postawami, wyborami i decyzjami głosi to, w co wierzy. Dlatego właśnie potrzebujemy umocnienia w wierze, gdyż wymaga ona ciągłego karmienia, ciągłego zawierzania się Bogu przez pośrednictwo Maryi”.

Piesze pielgrzymki

3 sierpnia dotarły na Jasną Górę: 68. Piesza Pielgrzymka Rybnicka i 8. Pielgrzymka Archidiecezji Katowickiej. Pielgrzymów prowadziły słowa: „Być solą ziemi”. Ok. 4,2 tys. osób wędrowało w 8 grupach, a 9. grupę stanowiła 100-osobowa Pielgrzymka Archidiecezji Katowickiej, która dołączyła do Pielgrzymki Rybnickiej. W czasie 4 dni pątnicy pokonali 115 km. Kierownikiem był ks. Marek Bernacki.

5 sierpnia pod hasłem: „Wiem, komu uwierzyłem” przybyła Piesza Pielgrzymka Archidiecezji Gnieźnieńskiej. W tym roku po raz pierwszy nastąpiło połączenie dwóch odrębnych do tej pory pielgrzymek, tzw. grup promienistych i grup kolorowych. Te pierwsze przybyły na Jasną Górę po raz 54., drugie zaś - po raz 31. W sumie w połączonej Pielgrzymce Gnieźnieńskiej, złożonej z 27 grup, pielgrzymowało 1507 osób. Przewodnikiem był ks. Dariusz Żochowski. Pielgrzymkę witał na Jasnej Górze prymas Polski abp Józef Kowalczyk.

7 sierpnia przybyła na Jasną Górę 21. Piesza Pielgrzymka Diecezji Legnickiej, w której uczestniczyło 968 osób; jej przewodnikiem był ks. Mariusz Majewski. Pątnicy przez 10 dni wędrowali pod hasłem: „Wiarą świat posolić”. W ostatnim dniu do pieszych pielgrzymów dołączyła 10. Pielgrzymka Rowerowa z Legnicy, z parafii św. Jana Chrzciciela. Pielgrzymi legniccy uczestniczyli w uroczystej Mszy św. odprawionej na Szczycie Jasnogórskim, pod przewodnictwem bp. Stefana Cichego.

Biegiem na Jasną Górę

Z Bytowa na Kaszubach przybiegła 1 sierpnia 24. Pielgrzymka Biegowa na Jasną Górę. Pielgrzymka miała charakter sztafety. Pielgrzymi dotarli do sanktuarium wieczorem. Uczestniczyli we Mszy św. przed Cudownym Obrazem, a następnie w Apelu Jasnogórskim. Eucharystii i Apelowi przewodniczył ks. Krzysztof Szary, filipin, przewodnik pielgrzymki.

Do pielgrzymów biegowych z Bytowa dołączyli na Jasnej Górze uczestnicy: Pielgrzymki Biegowej z Ostrzeszowa, Pielgrzymki Biegowej z Kobierna, Pielgrzymki Biegowej ze Starych Budkowic, Pielgrzymki Biegowej z Wołczyna i Pielgrzymki Biegowej z Tychów.

www.jasnagora.com

Jasnogórski telefon zaufania (34) 365-22-55 czynny codziennie od 20.00 do 24.00

Radio Jasna Góra UKF FM 100,6 MHz

2013-08-12 14:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Wiceprezydent USA na liturgii Męki Pańskiej w bazylice Św. Piotra

2025-04-18 17:29

[ TEMATY ]

Watykan

Wielki Piątek

Wiceprezydent USA

PAP/ETTORE FERRARI

Wiceprezydent USA JD Vance i jego żona Usha Vance wraz z dziećmi uczestniczą w wielkopiątkowej mszy Męki Pańskiej w Bazylice Świętego Piotra w Watykanie

Wiceprezydent USA JD Vance i jego żona Usha Vance wraz z dziećmi uczestniczą w wielkopiątkowej mszy Męki Pańskiej w Bazylice Świętego Piotra w Watykanie

Wiceprezydent USA J.D. Vance, składający wizytę w Rzymie, przybył w Wielki Piątek z rodziną do bazyliki Świętego Piotra na liturgię Męki Pańskiej. Po raz pierwszy tak wysoki rangą przedstawiciel władz Stanów Zjednoczonych uczestniczy w Watykanie w tym nabożeństwie.

Liturgii przewodniczy jako delegat papieża Franciszka prefekt Dykasterii ds. Kościołów Wschodnich kardynał Claudio Gugerotti.
CZYTAJ DALEJ

Grób Pański na Jasnej Górze - kilkumetrowy krzyż, kamień z Golgoty i stare wrota

2025-04-19 11:41

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Monika Książek

Ustawiony w centralnym miejscu, tuż przy figurze Chrystusa, kilkumetrowy drewniany krzyż ze stułą, wkomponowany w drewnianą kolumnę kamień z Golgoty oraz mnóstwo zieleni – to główne elementy wystroju Bożego Grobu w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze. Jego tło stanowią stare wrota.

„Kamień z Golgoty, Jezus w Grobie, Najświętszy Sakrament, krzyż, dalej już tylko niebo” - opisywał odpowiedzialny za dekorację Grobu brat Dawid Respondek, cytowany przez biuro prasowe Jasnej Góry.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję