Reklama

Festiwal polskiej pianistyki w Słupsku

Festiwale Pianistyki Polskiej na trwałe wpisały się w kulturalny krajobraz Słupska. Od 46 już lat miasto to stało się miejscem najpełniejszej prezentacji polskiej muzyki fortepianowej, w każdym jej przejawie

Niedziela Ogólnopolska 38/2013, str. 45

Jerzy Walczak,

Klawiatura gwiazd

Klawiatura gwiazd

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zawsze we wrześniu w grodzie nad Słupią rozbrzmiewa muzyka fortepianowa. Stolicę polskiego fortepianu odwiedzają najwybitniejsi polscy wirtuozi tego instrumentu. Przez minione 46 lat przez estradę festiwalową przewinęły się największe sławy polskiej pianistyki.

Upamiętnili wielkich

Bez żadnej przesady Słupsk może się poszczycić wspaniałym, jedynym w swoim rodzaju, organizowanym co roku festiwalem o wysokiej randze artystycznej, znanym w kraju i za granicą. To najważniejsza i najbardziej prestiżowa krajowa impreza muzyczna, poświęcona polskim pianistom i polskiej twórczości fortepianowej. Słupski Festiwal Pianistyki Polskiej jest drugą co do rangi, po warszawskim Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, imprezą chopinowską w Polsce. Organizatorem słupskich FPP nieprzerwanie od roku 1967 jest Słupskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne. Od pierwszego już festiwalu protektorat nad nim sprawują kolejni ministrowie kultury i sztuki - obecnie kultury i dziedzictwa narodowego - podkreślając tym samym znaczenie tej imprezy dla dalszego rozwoju kultury muzycznej w Polsce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

O tym, jak głęboko festiwal wrósł w grunt słupski, świadczą najlepiej słupskie pomniki wybitnych polskich pianistów, wzniesione dzięki ofiarności słupszczan. W roku 1972 6. Festiwal został opromieniony odsłonięciem pierwszego i jedynego dotąd w Polsce pomnika Karola Szymanowskiego dłuta prof. Stanisława Horno-Popławskiego. Cztery lata później podczas jubileuszowego 10. Festiwalu odsłonięto pomnik największego kompozytora narodowego Fryderyka Chopina dłuta artysty Mieczysława Weltera. Siedem lat temu w dniu inauguracji jubileuszowego 40. Festiwalu - 9 września 2006 r. - w parku im. Jerzego Waldorffa, naprzeciwko słupskiej filharmonii i teatru, odsłonięto monument upamiętniający pianistyczne festiwale w słupskim grodzie. Pomnik poświęcony jest nieżyjącym już wybitnym pianistom, którzy kiedyś koncertowali w słupskich FPP.

Winda do kariery

Słupskie Festiwale Pianistyki Polskiej to również muzyczne święto polskiej pianistycznej młodzieży. Festiwal i młodzi pianiści to idea, którą w Słupsku nie tylko wymyślono, ale która w sposób jakże konsekwentny realizowana jest od roku 1974. Wówczas to po raz pierwszy do programu 8. Festiwalu włączono Estradę Młodych, przyciągającą utalentowanych młodych pianistów na początku ich kariery artystycznej. Po latach okazuje się, że powracają na słupski festiwal jako uznani w świecie wirtuozi. Dla przykładu, laureat Estrady Młodych w roku 2002 Rafał Blechacz trzy lata później (w 2005 r.) został laureatem I nagrody 15. Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Od roku 1975 w wyniku współpracy Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego z warszawskim Towarzystwem im. Fryderyka Chopina na słupskiej Estradzie Młodych FPP prezentowane są polskie ekipy narodowe, uczestniczące w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz 47.

Tegoroczny, 47. Festiwal Pianistyki Polskiej odbywał się w dniach 7-13 września. W koncercie inauguracyjnym wraz z Orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku pod batutą Bohdana Jarmołowicza wystąpili znakomici soliści. Podczas inauguracji usłyszano Beatę Bilińską w „Koncercie fortepianowym” Witolda Lutosławskiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku. Tego samego wieczoru inni najznakomitsi muzycy: skrzypek Konstanty Andrzej Kulka, wiolonczelista Tomasz Strahl i pianista Bogdan Kułakowski wystąpili w „Koncercie potrójnym” Ludwiga van Beethovena. Również koncertem Beethovena, ale „Czwartym fortepianowym G-dur”, zakończył się 47. Festiwal. Koncert wraz z Orkiestrą „Sinfonia Baltica” zagrał Tomasz Ritter, który we wrześniu 2012 r. otrzymał tytuł Laureata Estrady Młodych 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W finale 47. Festiwalu wręczono dyplomy laureatów Estrady Młodych 2013 i wysłuchano ich krótkich programów recitalowych. W tegorocznym festiwalu na Estradzie Młodych, odbywającej się od 39 lat w Sali Rycerskiej Zamku Książąt Pomorskich, wystąpiła szóstka młodych wirtuozów fortepianu, reprezentujących szkoły i uczelnie muzyczne Krakowa, Warszawy, Stargardu Szczecińskiego, Gdańska, Bydgoszczy i Katowic.

Dyrektorem artystycznym 47. FPP był znany muzykolog i krytyk muzyczny Jan Popis. To jeden z najwybitniejszych znawców muzyki Fryderyka Chopina. Wykładowca na uczelniach muzycznych m.in. USA i Kanady. Juror międzynarodowych konkursów pianistycznych im. Vladimira Horowitza, im. Emila Gilelsa oraz im. Artura Rubinsteina. Z Festiwalem Pianistyki Polskiej w Słupsku związany od roku 1975 jako członek Rady Programowej. Od roku 2000 jego dyrektor artystyczny.

2013-09-16 13:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konklawe jest sakramentem

2025-05-07 16:42

[ TEMATY ]

konklawe

Milena Kindziuk

Red

W ten oto sposób, po złożeniu przysięgi przez kardynałów i wypowiedzeniu słynnych słów: "extra omnes" – wszyscy na zewnątrz - kończy się konklawe medialne, a rozpoczyna to prawdziwe, mające wymiar religijny.

Teraz naprawdę nie liczą się już prognozy dziennikarskie, strategie medialne, prezentowane frakcje. Klucz pozostaje jeden – to klucz do Królestwa. A sześć tysięcy dziennikarzy akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej przeobraża się w grono „maluczkich”, którzy muszą zgodzić się na paradoks, że najbardziej medialnego wydarzenia na świecie nie dadzą rady przedstawić w mediach.
CZYTAJ DALEJ

Kaplica Sykstyńska gotowa na konklawe

2025-05-06 18:37

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Kaplica Sykstyńska gotowa na konklawe

Kaplica Sykstyńska gotowa na konklawe

Kaplica Sykstyńska stanowi niezrównaną atrakcję. Jest to nie tylko dzieło sztuki, ale także świadectwo relacji między człowiekiem a nieskończonością. Jej sklepienie i Sąd Ostateczny stanowią magiczny moment dla tych, którzy znajdują się w tej wspaniałej świętej przestrzeni. Jest to symboliczne miejsce naszej chrześcijańskiej wiary, wizualna katecheza, która od 1492 roku jest również miejscem wyboru papieża. Jest już gotowa na wybór 267 Namiestnika Chrystusa na ziemi.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Mewa na dachu Kaplicy Sykstyńskiej "królową" mediów społecznościowych

2025-05-07 22:16

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Mewa siedząca długo na dachu Kaplicy Sykstyńskiej koło komina stała się w środę "królową" mediów społecznościowych. Obraz komina wraz z czuwającym przy nim pokaźnej wielkości ptakiem transmitowały przez ponad trzy godziny media na całym świecie dzięki zainstalowanej tam watykańskiej kamerze.

W mediach społecznościowych po pierwszym dniu konklawe i głosowaniu, zakończonym brakiem wyboru papieża, pojawiło się bardzo dużo komentarzy, których bohaterką jest właśnie rzymska mewa. Czasem dosiadała się do niej także druga.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję