Reklama

Niedziela Legnicka

Istota ideologii gender

Coraz częściej słyszymy o wdzierającej się w nasze życie, a zwłaszcza w środowiska przedszkolne i szkolne ideologii gender. To niebezpieczny prąd filozoficzny, redukujący człowieka jedynie do jego sfery seksualnej. Działania ideologów i tzw. edukatorów seksualnych, działających wśród najmłodszych, mają na celu seksualizację życia człowieka. Ideologia gender trafia też w tradycyjną rodzinę, chcąc podważyć jej fundamentalną rolę w społeczeństwie.

Niedziela legnicka 45/2013, str. 7

[ TEMATY ]

gender

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. WALDEMAR WESOŁOWSKI: – Dlaczego Ksiądz Profesor zajął się tematem ideologii gender?

KS. PAWEŁ BORTKIEWICZ: – Problematyka tej ideologii we współczesnym świecie jest niezwykle doniosła. Obserwujemy zmasowane działania polityczne, medialne tej ideologii. Nie sposób zatem nie reagować na znaki czasu. Chcę podkreślić z jaką niezwykłą energią środowiska polityczne reagują na wszelką krytykę dotyczącą tej ideologii. Przypomnę tylko wypowiedź ks. Dariusza Oko, który nawiązując do słów abp. Józefa Michalika, powiązał problem pedofilii z homoseksualizmem i ideologią gender. Już następnego dnia minister Agnieszka Kozłowska-Rajewicz skrytykowała ks. Oko za tę wypowiedź i kazała przeprosić za wiązanie tych spraw. To jest złożona sprawa. Chcę tylko zwrócić uwagę na niezwykłą żywość reakcji środowisk politycznych na każde słowo krytyki pod adresem tej ideologii. Drugim powodem jest to, że ten problem wsącza się w naszą rzeczywistość edukacyjną i rodzinną. Są to zmiany zaczynające się na etapie przedszkolnym i trwają aż po studia wyższe. Próbuje się przedefiniować model małżeństwa, rodziny, co ma znaczenie dla naszej przyszłości.

– Co oznacza słowo „gender”?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– To słowo pojawia się w kontekście sfery seksualności. Aby lepiej zrozumieć problem, warto cofnąć się do lat 60. Wtedy dr John Money dokonał rozróżnienia płci rozumianej biologicznie (sex) i płci w znaczeniu kulturowym (gender), która jest utrwalana poprzez kulturę, edukację, wzorce kulturowe, stereotypy. Twierdził, że między nimi nie ma identyfikacji. Uważał, że istnieje radykalna wyższość płci kulturowej nad biologiczną. Według tej teorii nasza płeć to takie ubranie, które można zmienić, zrzucić w każdej chwili. To umocniło pewne tendencje do bardzo swobodnego traktowania płciowości. To słowo dzisiaj nie pojawia się zbyt często, ale słyszymy np. sformułowania takie jak: równość płci, wychowanie do płciowości, ranga płciowości. Jednak pod tymi nazwami kryją się specyficzne pojęcia płci w duchu gender.

– Jak to się przejawia w życiu codziennym?

– Na poziomie edukacji to zjawisko szczególnie zauważa się jeszcze w przedszkolach, np. kiedy dzieci uczy się zmiany ról płciowych. Chłopców przebiera się w sukienki, maluje się im paznokcie, robi makijaż. Dziewczynki natomiast wcielają się w role męskie. W tradycyjnych bajkach np. o Kopciuszku, zmienia się płeć bohaterów. Uczy się tego, że nie ma stabilnej tożsamości. Nie ma czegoś takiego jak fundament biologiczny tożsamości człowieka. Na etapie szkoły podstawowej i gimnazjalnej prowadzi się specyficzną edukację seksualną, mocno zredukowaną. To pogłębia się jeszcze bardziej na studiach wyższych, gdzie coraz częściej pojawiają się „gender studies”. To jest hańbiące, że ideologia stała się przedmiotem uniwersyteckim. Drugi poziom to płaszczyzna polityczno-prawna. Chodzi m.in. o redefinicję pojęcia małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety. Wprowadza się związki jednopłciowe, partnerskie i pozwala się na ich legalizację. Promuje się model małżeństwa, które nie jest ani modelem miłości, ani prokreacji, a staje się sposobem zaspokajania własnych potrzeb seksualnych.

– Rewolucje seksualne pojawiły się już w latach 60. One przeminęły, ale czy tak będzie i w tym przypadku?

Reklama

– Niemiecka socjolog Gabriele Kuby napisała książkę pt. „Globalna rewolucja seksualna”. To jest rewolucja globalna, ona przebiega wszystkimi możliwymi kanałami: edukacyjnym, prawnym, medialnym. Jest umocowana w skali międzynarodowej. Zatem walka z tradycyjnym modelem rodziny i małżeństwa toczy się na wielu frontach. Warto tutaj przypomnieć słowa Jana Pawła II, który powiedział: „Przyszłość świata idzie przez rodzinę”. Jeżeli podważy się istotę rodziny, niepewna staje się przyszłość świata i człowieka. Rozgrywa się walka o przyszłość świata.

– Komu służy ta ideologia?

– Moim zdaniem służy ona duchowi egoizmu tego świata, duchowi egoizmu człowieka. Uderza w rodzinę, w prokreację. Dążenie do legalizacji wszelkiego typu związków ma zaspokoić doraźne doznania seksualne bez odpowiedzialności, bez prokreacji. W skrócie: tradycyjną rodzinę obarcza się odpowiedzialnością za przeludnienie, katastrofy ekologiczne, klimatyczne. Trzeba więc ją zniszczyć. W zamian promuje się aborcję, antykoncepcję jako metody planowania rodziny. Chodzi więc o to, by było nas mniej, żebyśmy żyli w perspektywie jednego pokolenia, ciesząc się nieograniczoną konsumpcją, bez żadnego myślenia o przyszłości.

– Co można zrobić w tej sytuacji?

– Warto podkreślić, że w walkę z tą ideologią muszą się włączyć wszyscy ludzie dobrej woli. Ona bowiem urąga nie tylko ludziom wierzącym, ale wszystkim kierującym się zdrowym rozsądkiem. Nie dajmy się stłamsić polityce państwa, polityce międzynarodowej, która narzuca system wychowania seksualnego. Państwo ma pomagać rodzicom w wychowaniu ich dzieci, a nie zastępować i zawłaszczać tej sfery życia. Stąd apel do rodziców, samorządowców – bądźcie czujni na programy, jakie pojawiają się w przedszkolach i szkołach. Mamy prawo przeciwstawiać się takim dążeniom. Poza tym trzeba ukazywać prawidłowe wzorce małżeństwa i rodziny, ukazywać ich piękno. Narzędzie daje nam także nauka Kościoła i nauczanie papieży – Jana Pawła II i Benedykta XVI.

* * *

Ks. prof. dr hab. Paweł Bortkiewicz, chrystusowiec. Urodził się w Jeleniej Górze w 1958 r. Jest kierownikiem Zakładu Katolickiej Nauki Społecznej oraz dyrektorem Centrum Etyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu; członkiem Komitetu Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk

2013-11-07 12:54

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dyktatura gender

Naprawdę to już nie są żarty. Nie można już dłużej udawać, że gender nic mnie nie obchodzi, nie dotyczy ani poddawać się medialnemu oswajaniu i rozmiękczaniu. Trzeba bezwzględnie poznać to groźne zjawisko, tę niszczącą ateistyczną ideologię, która przy milczącej aprobacie dobrych i porządnych ludzi, skupionych tylko na własnym spokoju, możne przynieść katastrofalne skutki. Może zniszczyć nasze dzieci i wnuki, kompletnie zdegenerować społeczeństwa. Trzeba umieć się bronić, bo jak pisze ks. prof. Dariusz Oko w książce „Dyktatura gender”, wydanej przez Białego Kruka: „To jest walka o duszę narodu”.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany personalne 2025. Abp Galbas wręczył dekrety

2025-06-13 23:00

[ TEMATY ]

zmiany

zmiany księży

zmiany personalne

Archidiecezja Warszawska

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas wręczył dekrety księżom zmieniającym parafie oraz ogłosił zmiany ogólnodiecezjalne

Spotkanie w sali konferencyjnej Domu Arcybiskupów Warszawskich rozpoczęło się modlitwą oraz odczytaniem fragmentu Dziejów Apostolskich (Dz 8,26-40) o początkach działalności misyjnej Kościoła, do którego w słowie do księży odwoływał się abp Adrian Galbas.
CZYTAJ DALEJ

Brazylia: trwa parlamentarna debata nt. legalizacji aborcji

2025-06-16 07:51

[ TEMATY ]

aborcja

Brazylia

Adobe Stock

Społeczeństwo brazylijskie, bez względu na religię, czy jakąkolwiek ideologię, odczuwa coraz większe naciski na otwarcie się na zabijanie niewinnych poczętych dzieci. W parlamencie podjęto na nowo dyskusję nad legalizacją aborcji do 22 tygodnia ciąży. Parlamentarzyści opowiadający się za kulturą życia wyrażają publiczny sprzeciw wobec promocji i propagowaniu aborcji. Również w tej kwestii zabrał głos tamtejszy episkopat.

W oficjalnej nocie prezydium episkopatu zwróciło się z apelem do społeczeństwa, w którym broni życia matki i jej dziecka. Pasterze brazylijskiego Kościoła podkreślają w opublikowanym dokumencie, że nie wchodzą w dyskusje polityczne czy ideologiczne. Biskupi zabierają publicznie głos, „ponieważ bronienie życia jest głęboko etyczne i ludzkie. To wewnętrzna godność i najbardziej podstawowe prawo, jakim jest prawo do życia, są zagrożone” – podkreśla prezydium episkopatu we wspomnianej nocie. Zakończyli ją apelem: „stając przed wyborem między życiem a śmiercią, wybierzmy życie kobiety i życie dziecka". W ten sposób po raz kolejny biskupi potwierdzają swoje stanowisko w obronie integralności, nienaruszalności i godności życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję