Reklama

Kościół

Słynne obrazy Rembrandta i Burnanda wystawione w Rzymie

Od 8 kwietnia do 25 maja w rzymskim kościele San Marcello al Corso można oglądać dwa arcydzieła malarstwa chrześcijańskiego, nawiązujące do tajemnicy Zmartwychwstania Chrystusa.

[ TEMATY ]

obrazy

vatican news

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.)  (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dorota Abdelmoula-Viet – Watykan

Obrazy zostały wystawione w rzymskim kościele San Marcello al Corso w ramach kolejnej wystawy, przygotowanej przez Dykasterię ds. Ewangelizacji w ramach trwającego Roku Świętego. Tym razem są to dzieła, nawiązujące do tematu Zmartwychwstania: Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) oraz Wieczerza w Emaus autorstwa Rembrandta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzieło Burnanda, szwajcarskiego malarza, wywodzącego się ze środowiska protestantów, zostało wypożyczone z paryskiego Muzeum Orsay. Od początku należy ono do zbiorów Państwa Francuskiego, które zakupiło je od malarza jeszcze w 1898 r. Obraz przedstawia scenę, w której uczniowie Piotr i Jan biegną do grobu, wciąż jeszcze nie dowierzając w Zmartwychwstanie Jezusa. „Światło wschodzącego słońca i ruch postaci wyrażają intensywną nadzieję, symbolizowaną przez złocisty blask nieba. Ich ręce noszą ślady pracy, a twarze są napięte – uczniowie jeszcze nie wiedzą, że ujrzą Zmartwychwstałego Jezusa, co oznacza początek nowej nadziei – najjaśniejszej w historii” – czytamy w opisie wystawy. W Polsce obraz ten został upowszechniony pod koniec XX w. za sprawą licznych wydań Biblii dla dzieci, której był ilustracją.

Z kolei Wieczerza w Emaus Rembrandta przedstawia scenę, w której uczniowie rozpoznają Zmartwychwstałego Jezusa po geście łamania chleba. „Uczniowie reagują emocjonalnie: jeden cofa się przestraszony, drugi klęka przed Jezusem, przewracając stołek. Na obrazie pojawia się również kobieta – typowa dla ikonografii – pracująca w karczmie. Rembrandt umieszcza ją w oświetlonym kącie, sugerując, że ten, kto służy bliźniemu, już znajduje się w świetle Zmartwychwstałego, nawet o tym nie wiedząc. Obraz wyróżnia się potężnym użyciem światła i duchową głębią, którą przekazuje” – piszą organizatorzy wystawy. Sam motyw wieczerzy w Emaus był wielokrotnie podejmowany przez Rembrandta. Najsłynniejszy obraz, przedstawiający tę scenę znajduje się w Luwrze. Z kolei ten, który wystawiany jest w Rzymie pochodzi z prywatnej paryskiej galerii sztuki Musée Jacquemart-André.

Kościół San Marcello jest otwarty każdego dnia od godz. 8.00 do 20.00. Wstęp na wystawę jest bezpłatny i nie wymaga rezerwacji.

2025-04-08 13:48

Oceń: +10 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odnowione giganty

Niedziela świdnicka 49/2020, str. IV

[ TEMATY ]

renowacja

katedra

obrazy

Ks. Mirosław Benedyk

Pierwszy z monumentalnych obrazów przedstawia św. Stanisława i króla Bolesława Śmiałego

Pierwszy z monumentalnych obrazów przedstawia św. Stanisława i króla 
Bolesława Śmiałego

Po blisko dziesięciomiesięcznej konserwacji w krakowskich pracowniach wielkoformatowe obrazy wracają do świdnickiej katedry.

Jest ich w sumie sześć. Przedstawiają sceny z życia św. Stanisława i św. Wacława, patronów świątyni. Są podstawowym elementem ruchomego wyposażenia katedry. Obrazy sztalugowe na płótnie są umieszczone w bogato rzeźbionych ramach, zawieszone na ścianach nawy, po obu jej stronach. Pełnią one funkcję estetyczną i zaspokajają potrzeby piękna w poddanej barokizacji  świątyni. Obrazy zawierają złożone wielopostaciowe kompozycje i są dziełem Jeremiasza Josefa Knechtla, śląskiego malarza barokowego, który miał znakomite wyczucie koloru. Jego dzieła często charakteryzują się wyrafinowaną kolorystyką, co widać na katedralnych monumentalnych płótnach oprawionych w bardzo bogato zdobione drewniane ramy, wykonane technikami snycersko-rzeźbiarskimi.
CZYTAJ DALEJ

Chcę zapalać młodych ludzi do dzielenia się wiarą. Świadectwo Patryka Bożemskiego – ceremoniarza z TikToka

2025-07-28 08:04

[ TEMATY ]

świadectwo

Vatican Media

Patryk Bożemski

Patryk Bożemski

„Ceremoniarz. Nauczyciel religii. Obalam stereotypy o wierze. Miłość Boża jest doskonała” – tak przedstawia się w mediach społecznościowych Patryk, którego na popularnych platformach śledzą dziesiątki tysięcy osób, głównie młodych. Ceremoniarz.wro – bo takim nickiem się posuguje – nie lubi mówić o sobie, że jest katolickim influencerem. Chętniej przestawia się jako katolicki twórca cyfrowy, zaznaczając, że to zajęcie wybrał dla niego sam Pan Bóg.

Nazywam się Patryk Bożemski. Jestem z Wrocławia i od trzech lat tworzę w internecie treści związane z liturgią. Wiele osób nazywa mnie katolickim influencerem, chociaż ja to określenie nie za bardzo lubię, ponieważ katolicki influencer kojarzy mi się dosyć negatywnie. Podobnie z resztą, jak wielu osobom w dzisiejszych czasach. Wolę mówić: katolicki twórca.
CZYTAJ DALEJ

Casa Polonia - Program

Szczegółowy plan realizacji projektu

Od godz. 8.00 do 19.00 - Czynna kwatera polska, Istituto Salesiano Teresa Gerini, Via Tiburtina, 994, 00156 Roma RM, WłochyLink otwiera sie w nowej karcieLink otwiera sie w nowej karcie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję