Reklama

Wiadomości

Jak Dawid z Goliatem

Sytuacja na Ukrainie obnażyła słabość państwa naszych wschodnich sąsiadów. Problem ten dotyczy jednak nie tylko samych Ukraińców. Na cierpienia narażeni są także wierni Kościoła rzymskokatolickiego, w tym Polacy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Lwowscy katolicy obrządku łacińskiego nie kryją rozgoryczenia z powodu dyskryminacyjnej polityki tamtejszych władz samorządowych. Czarę goryczy przepełniła w tych dniach ich decyzja o skierowaniu do kasacji orzeczenia Gospodarczego Sądu Apelacyjnego w Kijowie o zwrocie budynku plebanii prawowitemu właścicielowi – parafii św. Antoniego. Stało się to w czasie, kiedy ci katolicy walczyli na Majdanie o poszanowanie prawa Ukrainy do wolności, sprawiedliwości oraz o możliwość przystąpienia jej do Unii Europejskiej.

Głową w mur

Reklama

Jak niedawno poinformował „Kurier Galicyjski”, protestujący zagrozili głodówką. – Uciekniemy się do tak drastycznych form protestu, jeżeli nasze prawa religijne nadal będą naruszane przez mera miasta Lwowa Andrija Sadowego – zapowiedziała delegacja wiernych parafii św. Antoniego oraz innych wspólnot religijnych Kościoła rzymskokatolickiego na Ukrainie. Rozgoryczeni wierni pojawili się ze swoimi postulatami w ratuszu. – Przyszliśmy z pytaniem, dlaczego nie oddają nam plebanii kościoła św. Antoniego, w której teraz znajduje się szkoła muzyczna – powiedziała „Kurierowi” jedna z parafianek, Marta Wysoczyńska. – Zgodnie z tym, co mamy w dokumentach, i zgodnie z decyzją sądu mieliśmy dostać gmach z powrotem, a pan Sadowy złożył papiery do prokuratury. To nas bardzo boli, bo cały czas mówi się o współpracy Polaków z merem, który niby nas wspiera, ale jego działania o tym nie świadczą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Protestujący przyznają, że walczyli na Majdanie o lepszą Ukrainę, a nie o to, by władze Lwowa nadal poniżały katolików i mniejszość polską. Podkreślają, że w kościele św. Antoniego nabożeństwa są sprawowane również po ukraińsku i po rosyjsku, gdyż w parafii jest wiele rodzin mieszanych.

– Nikt nie chce wyrzucać na ulicę dzieci ze szkoły muzycznej – zaznaczyła Marta Wysoczyńska. – Niech dzieci zostaną, ale w dokumentach powinna być informacja, że plebania jest nasza. Zwrócono nam ją decyzją sądu w Kijowie. W parafii jest sporo dzieci, młodzieży. Brakuje miejsca na katechezy, na spotkania grup parafialnych. Można jednak wspólnie użytkować budynek plebanii – próbowała wyjaśnić parafianka. Wierni nie cieszą się dobrą współpracą z miejscowymi władzami, które do tej pory nie przekazały im kościoła św. Marii Magdaleny. – Prosimy także o kościół Matki Bożej Gromnicznej. Nie otrzymaliśmy żadnej działki pod budowę nowego kościoła. I mamy żal, że jako mniejszość w tym mieście (większość naszych wiernych jest pochodzenia polskiego) jesteśmy poniżani. Czujemy się niedoceniani i niewspierani przez władze lokalne – wyznał z goryczą abp Mieczysław Mokrzycki.

Bolesne sprawy

Reklama

– Starania o zwrot budynku plebanii trwają od wielu lat – powiedział KAI proboszcz parafii św. Antoniego o. Władysław Lizun OFMConv. W roku 1955 komuniści wyrzucili z niej kapłanów, dzieci korzystające z katechezy, młodzież i inne wspólnoty parafialne. – Po 23 latach starań i postępowania sądowego istniała możliwość zwrotu przez Radę Miejską Lwowa naszej własności – zaznaczył franciszkanin. Dodał, że w trakcie rozmów prowadzonych przez abp. Mieczysława Mokrzyckiego oraz ojców franciszkanów przedstawiciele władz zapewniali, że władze będą realizowały postanowienie sądu. Niestety, nie dotrzymali słowa i odwołali się do sądu kasacyjnego – poinformował o. Lizun. Proboszcz parafii św. Antoniego już otrzymał egzemplarz skargi kasacyjnej. Władze Lwowa – o zgrozo! – powołują się m.in. na przepisy kodeksu administracyjnego Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej z 1927 r., według których cały majątek wspólnot kościelnych i religijnych jest własnością państwa.

– W ostatnich tygodniach mogliśmy obserwować i słuchać wystąpień mera naszego miasta, który tak bardzo bronił praw mieszkańców Lwowa i Ukrainy. Czy rzeczywiście jest takim demokratą, czy są to tylko slogany? – pytają lwowscy katolicy obrządku łacińskiego.

Także metropolita lwowski abp Mieczysław Mokrzycki nie kryje rozczarowania postawą tamtejszej administracji. – Starałem się zawsze odnosić z szacunkiem do władz, brać czynny udział w życiu Lwowa, ale często spotykałem się z niezrozumieniem. Cenię sobie obecność prezydenta miasta Lwowa Andrija Sadowego na naszych uroczystościach, jesteśmy wdzięczni za możliwość odprawiania wszelkich uroczystości kościelnych na zewnątrz, odbywania procesji ulicami miasta, ale to nie wystarcza, by powiedzieć, że jesteśmy dobrze traktowani i respektowani. Jest wiele bolesnych spraw, które obydwie strony dobrze znają – stwierdził.

Gorsze dzieci miasta

Reklama

Metropolita lwowski wielokrotnie podejmował starania, aby władze miejskie znalazły pomieszczenie zastępcze na salę muzyki organowej i oddały całkowicie do użytku parafialnego kościół św. Marii Magdaleny. Również bezskutecznie zwracał się z prośbą o działki pod budowę nowych kościołów w zamian za wiele świątyń, które władze bezprawnie przekazały innym Kościołom i wspólnotom religijnym. Od lat hierarcha czyni też starania o zlikwidowanie parkingu przed lwowską bazyliką metropolitalną, która jest obłożona samochodami z każdej strony, chociaż stoi w samym sercu miasta. Tych trudności nie widzi się przed przekazanymi grekokatolikom kościołami Bernardynów, Karmelitów, Dominikanów czy też Jezuitów.

– O tym, jak władze miasta Lwowa traktują, szanują i respektują Kościół obrządku łacińskiego, może świadczyć także fakt wybiórczego oświetlania przez nie zabytków architektury – zauważa abp Mieczysław Mokrzycki. Jako przykład wskazał to, że w nocy oświetlone są wszystkie świątynie w centrum miasta oprócz katedry Kościoła obrządku łacińskiego.

– Czy z takim nastawieniem mer miasta Lwowa ze swoimi współpracownikami chce faktycznie demokracji i chce iść do UE? – pytają lwowscy katolicy, dodając, że demokracja to przede wszystkim troska o mniejszości narodowe i religijne. Taką mniejszością jest dziś we Lwowie Kościół łaciński. – Ponadto Lwów jest w znacznej mierze spadkobiercą kultury i architektury właśnie tej mniejszości. To nie tylko wierni tego Kościoła, ale też kamienie tego miasta będą wołać i o sprawiedliwość, i o poszanowanie – przypominają w rozmowie z KAI lwowscy katolicy obrządku łacińskiego. Red. Konstanty Czawaga, autor artykułów w „Kurierze Galicyjskim”, opisujących trudną sytuację Kościoła łacińskiego, na pytanie o swój stosunek do sprawy odpowiada, że jest realistą. – Niestety, do wyborów samorządowych jest u nas jeszcze daleko, stąd opieszałość przedstawicieli władz. Byłoby trudno podejrzewać ich o jakieś uprzedzenia polityczne czy nacjonalistyczne, ale chyba decydująca jest tu dawna mentalność. Jeśli ktoś ma pieniądze, łatwiej załatwia swoje sprawy w urzędzie.

Pesymizmu nie kryje też urodzony we Lwowie franciszkanin o. Edward Kawa. – Czasami łatwiej się u nas dogadać z urzędnikami mówiącymi po rosyjsku – wyznaje. – Kiedy odwiedzamy ratusz, spotykamy się z bardzo przychylną opinią mera na temat naszego Kościoła. „Wychowujecie naszą młodzież i jesteście przyszłością – mówi. – Trzeba z wami współpracować”. Niestety, za jego słowami nie idą żadne czyny. To tylko puste deklaracje.

2014-05-20 15:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lwowska noc

Nakładem Wydawnictwa Trio ukazała się powieść reżysera, scenarzysty, a od niedawna też pisarza Wiesława Helaka pt.: „Lwowska noc”. Tytułowa noc to jeden z najczarniejszych okresów w kilkusetletniej historii Lwowa - czas wojny i okupacji do momentu wyjazdu zeń Polaków. Autor pokazuje ten okres przez pryzmat losów jednego człowieka - Józefa Sztendery, Polaka ożenionego z Ukrainką, nauczyciela, syna lwowskiego profesora. Główny bohater to postać wymyślona, ale sama powieść nie jest „czystą fikcją” i to nie tylko dlatego, że toczy się w tle prawdziwych wydarzeń historycznych, ale też i dlatego, że powstała w oparciu o wspomnienia rodzinne autora. Powieść zaczyna się we wrześniu 1939 r. pod Brzeżanami, gdzie Józef był nauczycielem, a kończy… pod Wierchojańskiem skąd przestały przychodzić od Józefa listy do rodziny, tuż przed upłynięciem wyroku, jaki nałożyli nań sowieci. Ale główna część akcji to lata wojny i okupacji we Lwowie oraz czas bezpośrednio po „wyzwoleniu” Lwowa przez sowietów, kiedy to wszelkimi metodami zmuszano Polaków do opuszczenia tego miasta i wyjazdu „do Polszczy”. To powieść o człowieku, który znalazł się w wirze strasznych historycznych wydarzeń, który próbuje nie tylko sam przeżyć, ale jeszcze ocalić rodzinę i bliskich, a później coś więcej - charakter swojego miasta. Polski charakter. To powieść mocna a momentami okrutna, tak jak okrutne były tamte czasy. Ukraińską żonę i dzieci Józefa mordują ukraińscy nacjonaliści, sąsiedzi z wioski otumanieni chorą ideologią. Lwów, koniec końców, również zostaje depolonizowany. Sam Józef za niezłomną postawę i miłość do swego miasta, nazwaną pogardliwie przez oficera NKWD „starą iluzją polskich nacjonalistów”, trafia do łagru, z którego już nie wraca. A wszystko to dzieje się na tle strasznych wojennych wydarzeń: mordów ludności polskiej dokonywanej przez ukraińskich nacjonalistów, mordów Polaków, Ukraińców i innych „niebezpiecznych jednostek”, które były dziełem NKWD, holokaustu lwowskich Żydów i mordu profesorów lwowskich. Z wszystkimi tymi okropnościami Józef się styka, niekiedy mimowolnie jest ich świadkiem, widzi ogrom zbrodni, degenerację ludzkiej natury, pełny rozpad jakiejkolwiek moralności. Jednak, mimo że ginie (czy raczej - zaginie) gdzieś w dalekich łagrach, Józef jest zwycięzcą. Bo ocalił w sobie człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Toaleta dla trzeciej płci, szkolenia z niebinarności. Nauczyciele mają dość i zapowiadają protest

2024-11-22 08:46

[ TEMATY ]

szkoła

Marta Książek

Toaleta ani damska, ani męska w warszawskim liceum; szkolenia dla nauczycieli pt.: „Dziecko transpłciowe, dziecko niebinarne” czy poradnik "Dziecko transpłciowe - efektywny system wsparcia w szkole", to tylko niektóre pomysły realizowane przez stołeczne podmioty odpowiedzialne za edukację. Resort oświaty nie protestuje a Mazowiecki Kurator Oświaty odwołuje konkurs dla dzieci o kard. St. Wyszyńskiego.

Liceum Ogólnokształcące nr LXXV im. Jana III Sobieskiego w Warszawie nie przoduje w rankingach, oferuje za to nietypowe wychodki dla tzw. trzeciej płci. Łazienka jest na ostatnim piętrze, tam gdzie sala gimnastyczna i przebieralnie. „Inwestycja” wywołała falę dyskusji w stołecznym i ogólnokrajowym środowisku nauczycielskim. Część nauczycieli uznała pomysł za tani chwyt marketingowy, część- uważa, że jest to element z góry realizowanego planu indoktrynacji młodego pokolenia.
CZYTAJ DALEJ

Morze Bałtyckie zimą. Dlaczego warto spędzić właśnie tu rodzinny urlop?

2024-11-22 16:34

[ TEMATY ]

turystyka

Morze Bałtyckie

sezon zimowy

noclegi

Materiał partnera/Adobe Express

Bałtyk zimą

Bałtyk zimą
Polskie wybrzeże świetnie nadaje się na rodzinny urlop właściwie przez cały rok. W lecie oferuje doskonałe warunki do uprawiania sportów wodnych, opalania się i spędzania czasu na łonie natury. W sezonie wiosennym i jesiennym przyciąga zwolenników spokojniejszej, bardziej kameralnej atmosfery oraz atrakcyjnych cen, w zimie natomiast idealnie nadaje się dla tych turystów, którzy chcą w nieco nietypowy sposób spędzić wolny czas, pooddychać rześkim, bogatym w jod powietrzem oraz zobaczyć popularne, letnie lokalizacje w zupełnie nowej, zimowej odsłonie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję