Reklama

Felietony

Nowy rok szkolny i zmiany w oświacie - już słychać zgrzyt kredy po tablicy

Nowy rok szkolny jeszcze się nie zaczął, a już słychać zgrzyt kredy po tablicy. Zmiany w oświacie idą szeroką ławą. Religia się kurczy, historia i teraźniejszość znika, a pojawia się edukacja obywatelska, czyli wszystko podlane sosem reform prawnych, które zdaniem niektórych bardziej mieszają niż uczą.

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po pierwsze od września lekcja religii lub etyki będzie tylko raz w tygodniu, a nie dwa razy jak dotąd. Do tego trzeba ją wcisnąć na początek albo koniec planu lekcji, żeby nie przeszkadzała. Dla szkół oznacza to więcej gimnastyki niż na WF-ie. Zwłaszcza jeśli w klasie jedna osoba chodzi na religię, druga na etykę, a reszta na lody. Zatem jak zapowiada się nadchodzący rok szkolny? Nie zapowiada się ciekawie.

Najgorszą możliwą zmianą jest ograniczenie liczby lekcji religii. Rozporządzenie podpisała minister Barbara Nowacka, ale Trybunał Konstytucyjny uznał to za niezgodne z Konstytucją. Dlaczego? Bo nie skonsultowano tego z kościołami i związkami wyznaniowymi, jak wymaga artykuł 12 ustawy o systemie oświaty i artykuł 25 ustęp 3 Konstytucji. Ale nie tylko mniej religii, bo więcej kontrowersji w przyszłości. W przypadku historii i teraźniejszości, która zostanie zastąpiona przez edukację obywatelską. Brzmi nowocześnie, prawda? Ale co to znaczy? Niebezpieczne jest również prowadzenie edukacji obywatelskiej, która w pewnym stopniu ogranicza zajęcia z historii. Co więcej, zakres materiału będzie okrojony do 45 tematów, gdzie historia i teraźniejszość miał ich aż 127. Mniej treści, więcej czasu, a może po prostu mniej wiedzy. tylko religia i historia przeszły metamorfozę. WF ma być bardziej przyjazny, czyli stawia się bardziej na zajęcia wytrzymałościowe w związku z ewentualnym zagrożeniem wojną.

To są pozytywne zmiany, ale niestety MEN nie przygotował ani nauczycieli wychowania fizycznego, ani zaplecza szkół. Oceny mają być opisowe zamiast cyfrowe. Niby mniej stresu, ale czy rodzic i uczeń będą wiedzieć, czy mu idzie średnio, a może jeszcze musi nad sobą trochę popracować. Ocenienie kształtujące jest próbą rozmycia właśnie oceny i odejścia od takiego tradycyjnego modelu szkoły pod płaszczykiem właśnie ocenienia słabych i mocnych stron. Zarówno uczniowie, nauczyciele, jak i rodzice przyzwyczajeni są właśnie do tradycyjnego, klarownego, jasnego oceniania od 1 do 6. Większość zmian wprowadzono rozporządzeniami ministra edukacji narodowej. Nie ustawami, co pozwala działać szybko, ale wywołuje dyskusję o braku konsultacji i głębszej refleksji. Reformy mają szczytne cele, ale czy będą skuteczne, czy tylko modne? Mówi się otwarcie o tym, że ograniczenie lekcji religii, lekcji historii doprowadzi do utraty zatrudnienia przez sporą grupę nauczycieli. Wspomina się m.in. o tym, że może prawie 10 tys. nauczycieli etyki i religii utracić zatrudnienie albo mieć ograniczone. zatrudnienie ze względu na nieracjonalną i wprost niezrozumianą politykę Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zmniejszają religię, usuwają historię, ale dokładają obywatelskości. Luzują WF, upraszczają programy, czyli mniej treści, więcej luzu, a może mniej nauki, więcej bałaganu. Na razie wygląda to trochę jak szkolny eksperyment na żywym organizmie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2025-08-13 20:00

Oceń: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Między tablicą a ołtarzem: Historia nauczania religii w polskich szkołach

[ TEMATY ]

religia

religia w szkołach

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Religia w polskiej szkole to temat, który od lat budzi emocje, zarówno wśród uczniów, rodziców, jak i decydentów. Jej obecność na lekcjach to efekt złożonej historii, w której splatają się losy Kościoła, państwa i społeczeństwa. Jak zmieniało się nauczanie religii na przestrzeni dekad? Kiedy była obowiązkowa, a kiedy zniknęła z planu lekcji? Jakie wydarzenia wpłynęły na obecny kształt tych lekcji? Oto fascynująca podróż przez dzieje jednego z najbardziej wartościowych przedmiotów w polskim systemie edukacji.

Początki nauczania religii w Polsce sięgają średniowiecza, gdy edukacja była nierozerwalnie związana z Kościołem. Szkoły parafialne i klasztorne, prowadzone przez duchownych, stanowiły główne ośrodki wiedzy. Nauka religii była nie tylko przedmiotem, ale fundamentem wychowania, kształtującym system wartości młodych Polaków.
CZYTAJ DALEJ

Czarny Dunajec/burmistrz: Na terenie gminy w naszych szkołach mamy dodatkową lekcję religii

2025-09-16 16:26

Niedziela małopolska 38/2025, str. V-VI

[ TEMATY ]

Czarny Dunajec

Archiwum Marcina Ratułowskiego

Marcin Ratułowski

Marcin Ratułowski

My byliśmy pierwsi, zabezpieczyliśmy środki, przygotowaliśmy się na sytuację, która ma teraz miejsce – podkreśla w rozmowie z "Niedzielą" burmistrz Marcin Ratułowski.

Maria Fortuna-Sudor: Jak w gminie Czarny Dunajec samorządowcy poradzili sobie po wejściu w życie rozporządzenia o ograniczeniu lekcji religii w szkołach?
CZYTAJ DALEJ

Bp Stułkowski o św. Stanisławie Kostce: konsekwencja prowadzi do świętości

2025-09-18 15:04

[ TEMATY ]

św. Stanisław Kostka

bp Szymon Stułkowski

konsekwencja

Karol Porwich/Niedziela

Rozpoznać wolę Bożą w swoim życiu, stać się jej posłusznym i realizować ją w codzienności - to jest tajemnica powołania do świętości. I to się udało świętemu Stanisławowi - mówił bp Szymon Stułkowski w płockiej katedrze. W liturgiczne wspomnienie św. Stanisława Kostki, głównego patrona diecezji, biskup płocki przewodniczył Mszy św., która zainaugurowała ogólnopolską konferencję naukową o historii diecezji, w roku 950-lecia jej istnienia.

Biskup podkreślił, że świętość dojrzewa w codziennych decyzjach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję