Reklama

Nasza wiara jest rewolucyjna

Papież Franciszek konsekwentnie wskazuje, że drogą Kościoła jest wyjście na peryferie. To jego paradygmat, który jeszcze bardziej wybrzmiał podczas pielgrzymki do Ekwadoru, Boliwii i Paragwaju. W tym kierunku zdecydowanie steruje Łodzią Piotrową

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papieska pielgrzymka do trzech krajów Ameryki Południowej, tak jak się spodziewano, była wyjątkowa i różniła się od pozostałych. Nigdzie – może tylko na Filipinach – Ojciec Święty nie był tak gorąco przyjmowany, mimo że na trasie pielgrzymki nie znalazła się Argentyna (Franciszek nie chciał, by wykorzystano jego obecność do rozgrywek politycznych w związku z jesiennymi wyborami prezydenckimi). Papież był przyjmowany jak swój, jak u siebie w domu. – Gdy jestem tutaj z wami, czuję się jak w domu – powiedział w przedostatnim dniu wizyty, kiedy był najbliżej swojej ojczyzny, otoczony tysiącami rodaków, którzy zjechali do sanktuarium maryjnego w Caacupé k. Asunción w Paragwaju.

Bliskie obrazy

Nam, Polakom, te dni przypominały obrazy z pielgrzymek do Polski Jana Pawła II. Podobne kochające tłumy, ten sam entuzjazm, ta sama spontaniczność i identyczna duma z Papieża rodaka – świadka Ewangelii, wzbudzającego podziw i szacunek na całym świecie. I wreszcie te jedne z pierwszych słów, wypowiedziane tuż po prawie 13-godzinnym locie, o tym, że przybywa jako świadek Bożego Miłosierdzia, którą to tajemnicę św. Jan Paweł II wprowadził „w kościelny obieg” encykliką „Dives in misericordia”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Amerykańska ambona

Reklama

Gdyby wśród tysięcy słów, które wypowiedział Ojciec Święty w Ekwadorze, Boliwii i Paragwaju, poszukać tych najczęściej używanych – słów kluczy, haseł do poznania i zrozumienia papieskiego przesłania, to należałoby wskazać następujące: miłosierdzie, rodzina, kolonizacja ideologiczna, wykluczenie, dobrobyt, dobro wspólne, lepszy świat, ekologia integralna, pokój, dialog, jedność. Te słowa padały z ust Papieża i były skierowane do miliardów chrześcijan i wszystkich ludzi dobrej woli na całym świecie, bo „współzależność globalna wymaga globalnej odpowiedzi na problemy lokalne” – tłumaczył Ojciec Święty podczas spotkania z uczestnikami II Światowego Spotkania Ruchów Ludowych w ośrodku wystawowym Expo Feria w Santa Cruz de la Sierra w Boliwii.

Obalić dyktaturę

Było to bodaj najważniejsze przemówienie papieża Franciszka podczas całej pielgrzymki, a na pewno najdłuższe, skupiające w sobie niemal wszystkie tematy, które poruszał wcześniej i później. Włoscy komentatorzy mówili, że była to „mała encyklika” lub „prawie encyklika socjalna”. W swoim długim wystąpieniu Ojciec Święty poddał druzgocącej krytyce obecny ekonomiczny system globalny, który – jego zdaniem – domaga się zmiany. To słowo padało wielekroć. Obowiązujący system to globalizacja wykluczenia, w proteście przeciw której zebrali się w Santa Cruz przedstawiciele wykluczonych. Zmiana, której się domagają, to globalizacja nadziei. Czy jest na nią szansa? Zdaniem papieża Franciszka, tak, bo jej pragnienie narasta – to zrozumiałe – wśród samych ofiar tego systemu, ale także rodzi się w całych narodach, a co więcej – zmiany pragną także beneficjenci obecnego systemu. – Nawet w tej malejącej mniejszości, która sądzi, że korzysta z tego systemu, panuje niezadowolenie, a zwłaszcza smutek. Wielu oczekuje zmian, które uwolniłyby ich od tego indywidualistycznego smutku, który zniewala – mówił Ojciec Święty.

Bezkrwawa rewolucja

Reklama

Cóż to za system, który nie ma wyjścia i musi być zmieniony? Warto zwrócić uwagę na kategoryczne stwierdzenie Papieża – musi. Nie ma wyjścia, bo nie wytrzymuje tego ani człowiek, ani ziemia. – Ten system jest już nie do wytrzymania, nie mogą go znieść chłopi, pracownicy, wspólnoty, narody... Nie znosi go już Ziemia siostra, matka Ziemia, jak mawiał św. Franciszek – powiedział Papież. To system, którego pierwszym i najważniejszym przykazaniem jest zysk, a jemu podporządkowane jest wszystko, także człowiek. Zdaniem Ojca Świętego, trzeba tę „subtelną dyktaturę” obalić. Jak tego dokonać? Nie chodzi o gwałtowną zmianę struktury, jedną czy drugą decyzję na najwyższych szczeblach, która z dnia na dzień obaliłaby system, odwróciłaby go do góry nogami i przywróciła wszystkiemu właściwe proporcje. Chodzi o proces zmian, o cierpliwe sianie ziarna. – Jesteście siewcami zmian – mówił Papież do wszystkich, szczególnie tych wykluczonych, którym zdaje się, że będąc na marginesie, na nic nie mają wpływu. – Śmiem twierdzić, że przyszłość ludzkości jest w dużej mierze w waszych rękach, w waszej zdolności do organizowania i wspierania twórczych alternatyw w codziennym dążeniu do trzech T: trabajo, techo, tierra (praca, mieszkanie, ziemia), a także w waszym czynnym udziale w najważniejszych procesach zmian na szczeblu narodowym, regionalnym i globalnym. Nie dajcie się zastraszyć! – apelował Ojciec Święty.

Tylko osoba jest godna miłości

Franciszkowi nie chodziło o wsparcie żadnej ideologii, choć zaraz pojawiły się próby ideologicznego wykorzystania jego przemówienia i krytyki obecnego systemu. – Nie kochamy ani koncepcji, ani idei: miłuje się osoby – podkreślił i tym samym odciął się od ewentualnych, acz nieuniknionych prób instrumentalizacji jego słów wypowiedzianych w ośrodku wystawowym Expo Feria. Za taką uznano również prezent wręczony przez boliwijskiego prezydenta Evo Moralesa – krzyż z sierpem i młotem. Jak zauważył jeden z komentatorów, podobne próby wykorzystywania papieża Jana Pawła II przez południowoamerykańskich dyktatorów w latach 80. ubiegłego wieku kończyły się szybkim upadkiem władzy w Argentynie, Chile i Paragwaju.

Wskazówki dla władz

Reklama

Obecna władza w trzech odwiedzanych przez Papieża państwach ma mandat demokratyczny. Nie brakuje jednak napięć społecznych pomiędzy różnymi siłami politycznymi i grupami społecznymi, a także – szczególnie w przypadku Boliwii – między władzą a hierarchią kościelną. Ojciec Święty chwalił rozwój gospodarczy, szczególnie wtedy, kiedy sprzyja najuboższym, zachęcał do dalszego wysiłku ukierunkowanego na promocję najsłabszych oraz przestrzegał przed pokusami, które stają przed każdą władzą. Na początku pobytu w Boliwii napominał: – Integralny postęp narodu obejmuje wzrastanie ludzi w wartościach i dążenie do zbieżności wspólnych ideałów, które są w stanie zjednoczyć wolę, bez wykluczania czy odrzucania kogokolwiek. A w Paragwaju dodał: – We wszystkich dziedzinach życia społeczeństwa, szczególnie jednak w działalności publicznej, należy umacniać dialog jako uprzywilejowany środek sprzyjający dobru wspólnemu na gruncie kultury spotkania, szacunku i uznania uprawnionych różnic i poglądów innych osób.

Godzina Boga

W przewidywaniach przedpielgrzymkowych twierdzono, że papieska wizyta w Ameryce Południowej będzie miała duże znaczenie dla październikowego synodu poświęconego rodzinie. Ten temat, choć nie tylko, wybrzmiał bardzo mocno w czasie pobytu Papieża w Ekwadorze. Już podczas pierwszej Mszy św., sprawowanej w parku Samanes w Guayaquil, podkreślił wartość rodziny, odwołując się do fragmentu Ewangelii wg św. Jana o cudzie przemiany wody w wino w Kanie Galilejskiej – Ojciec Święty mówił znacząco w kontekście rodziny i synodu oraz znanych wyzwań, które przed nim stoją. W Quito relacje panujące w rodzinie przedstawił jako wzór dla polityków i samorządowców. – Gdybyśmy mogli zobaczyć przeciwnika politycznego, sąsiada tymi samymi oczami, którymi postrzegamy dzieci, żonę lub męża, ojca czy matkę! – wołał papież Franciszek i przekonywał, że to w rodzinie człowiek uczy się wartości koniecznych do harmonijnego współżycia w społeczeństwie i dlatego warto o nią dbać. W Paragwaju z kolei, nawiązując do burzliwej historii tego państwa, na piedestale postawił kobietę i zwrócił uwagę na jej rolę w narodowej historii. – Niech Bóg błogosławi kobietę paragwajską, najwspanialszą w Ameryce – mówił w sanktuarium w Caacupé. W poruszających słowach Papież docenił powołanie i męstwo paragwajskich kobiet.

Rewolucja = ewangelizowanie

Trudno w krótkim tekście wspomnieć o wszystkich, nawet tylko tych ważnych, wątkach papieskiego nauczania, które płynęło na cały świat z jego rodzinnej ziemi. O dbałości o „matkę Ziemię”, z czym nie można już czekać; o kolonizacji ideologicznej, która jest nową formą zniewolenia; o przeprosinach za krzywdy, których doznali w czasie geograficznych podbojów rdzenni mieszkańcy tych ziem; czy wreszcie o spotkaniach ze starszymi – w Ekwadorze, z więźniami z przerażającego więzienia, będącego swoistym miastem potępionych – w Boliwii czy z chorymi na nieuleczalne choroby dziećmi – w Paragwaju – których postawa, męstwo i odwaga w zmaganiach z chorobą napawają Papieża dumą.

Można powiedzieć, że każda chwila spędzona na jego rodzinnym kontynencie była jedną wielką nauką. Było to nauczanie stanowcze, odważne i wiarygodne. Papież mówił jako świadek Bożego Miłosierdzia i świadek wiary, tak jak zapowiadał na początku podróży. Przedstawione przez niego recepty na różne bolączki życia rodzinnego, społecznego, kościelnego były osadzone w Ewangelii. Na pewno po tej pielgrzymce jeszcze bardziej powinniśmy zrozumieć Franciszka, to, o co mu chodzi, i jaką ma wizję Kościoła, dokąd chce nas zaprowadzić. Czy są to poglądy rewolucyjne? W pewnym sensie tak. Nie odżegnuje się od tego słowa sam Ojciec Święty z jednego powodu, o którym powiedział w homilii podczas Mszy św. 7 lipca: bo „nasza wiara jest zawsze rewolucyjna”, a ta rewolucja to ewangelizowanie.

2015-07-14 13:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego 8 września błogosławi się ziarno na zasiew?

2025-09-08 17:37

[ TEMATY ]

Narodzenie NMP

Grażyna Kołek

8 września przypada święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Tego dnia wierni przynoszą do kościołów ziarno przeznaczone na zasiew. Skąd wywodzi się ta tradycja i dlaczego trwa? Na te pytania odpowiedział liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

8 września obchodzone jest święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. – W Piśmie Świętym nie znajdziemy opisu narodzenia Maryi, ani informacji o jej rodzicach. Te wiadomości czerpiemy z apokryfów, zwłaszcza z Protoewangelii Jakuba z II wieku. Według niej rodzicami Maryi byli Joachim i Anna, którzy po długiej modlitwie otrzymali od Boga dar potomstwa – wyjaśnia ks. dr Ryszard Kilanowicz. – Według apokryfu z pierwszych wieków, z Ewangelii Narodzenia Maryi, Święta Rodzina, uciekając do Egiptu przed żołnierzami, spotkała rolnika, który siał pszenicę. Mężczyzna przyjął ich bardzo życzliwie i poczęstował ich tym co miał – plackami z mąki pszennej – mówi liturgista, dodając, że mężczyzna bardzo przejął się i zapytał Maryi i Józefa, co ma powiedzieć żołnierzom, gdy będą o nich pytać. – Matka Boża odpowiedziała, żeby mówił tylko prawdę, bo każde kłamstwo jest grzechem i nie podoba się ono Panu Bogu. Gdy rolnik wyjaśnił wojom, kiedy widział Świętą Rodzinę, ci zawrócili pościg za nimi. Gospodarz natomiast zobaczył wówczas, że na tym polu, które obsiał, jest już dojrzała pszennica – opowiada ks. dr Kilanowcz.
CZYTAJ DALEJ

Carlo Acutis modlił się też po polsku

2025-09-06 08:58

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Carlo Acutis

modlił się

po polsku

Beata Sperczyńska

Zdjęcia: archiwum prywatne Beaty Sperczyńskiej

Beata Anna Sperczyńska z małym Carlem

Beata Anna Sperczyńska z małym Carlem

Beata Sperczyńska wprowadziła Carla Acutisa w świat wiary. Ta opiekunka z Polski nauczyła go pierwszej modlitwy: „Aniele Boży, Stróżu mój”. Carlo odmawiał ją kilka razy dziennie w języku polskim – wyznaje w rozmowie z Vatican News Krzysztof Tadej, dziennikarz TVP Polonia na podstawie relacji Beaty Sperczyńskiej. W niedzielę 7 września Carlo zostanie kanonizowany jako pierwszy z milenialsów.

Beata Sperczyńska, młoda Polka z południa kraju, wyjechała do Włoch w poszukiwaniu pracy i w ten sposób trafiła do rodziny Acutisów. Jej rola w życiu Carla okazała się fundamentalna – również w kontekście jego kanonizacji.
CZYTAJ DALEJ

Nowe Sanktuarium w Archidiecezji Wrocławskiej

2025-09-08 19:08

ks. Łukasz Romańczuk

Ks. Jarosław Olejnik, kusztoszem sanktuarium w Głębowicach

Ks. Jarosław Olejnik, kusztoszem sanktuarium w Głębowicach

Kościół pw. NMP z Góry Karmel w Głębowicach został podniesiony do rangi sanktuarium. Jako dzień ogłoszenia dekretu wybrano Święto Narodzenia Maryi. Podczas Eucharystii dekret abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego przeczytał ks. Jacek Froniewski, kanclerz Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej.

Wsłuchując się w słowa dekretu można było usłyszeć: - Historia parafii w Głębowicach nierozłącznie związana jest z osobą barona Jana Adama de Garniera, który ufundował zarówno kościół, jak i klasztor. Ostatecznie podpisanie aktu fundacyjnego przez Garniera i prowincjała karmelitów o. Bernarda od obrazu Maryi nastąpiło 31 lipca 1676 roku. Karmelici, zgodnie z tradycją swego zakonu, szczególnie gorliwie szerzyli wśród miejscowej ludności kult Matki Bożej Pośredniczki Łask Wszelkich. Pomocna im w tym była słynąca łaskami rzeźba przedstawiająca Matkę Bożą z Dzieciątkiem, trzymającą w ręce szkaplerz. Głębowice słynęły z wielkich odpustów, z okazji dorocznego święta patronki kościoła Matki Bożej Szkaplerznej - 16 lipca i patrona św. Eliasza, proroka - 20 lipca. [...]. W następstwie sekularyzacji klasztor został rozwiązany w 1810 roku. Z czasem usunięto figurkę z kościoła. W 2011 roku wizerunek po zawierusze II wojny światowej odnaleziono na stronie internetowej Sióstr Karmelitanek z Niemiec, ze szczegółową adnotacją skąd pochodzi, dlatego postanowiono wykonać kopię cudownej figury Matki Bożej Szkaplerznej, którą uroczyście poświęcono 19 lipca 2020 roku. Od tego czasu kult maryjny na nowo rozwija się dynamicznie w parafii Głębowice. Miejsce to jest ośrodkiem umacniania wiary i wzrastania w łasce dla licznych wiernych. To szczególne miejsce w naszej archidiecezji jest inspiracją dla wiernych pielgrzymujących we wspólnocie Kościoła do Domu Ojca. Każdego 16 dnia miesiąca odbywa się specjalne nabożeństwo ku czci Matki Bożej Szkaplerznej. Odbudowano także zespół poklasztorny ojców karmelitów “Garnierówka”, służący jako centrum rekolekcyjne. Biorąc pod uwagę wszystkie podane wyżej rację na prośbę księdza proboszcza, działając na mocy kanonu 1230 KPK, niniejszym dekretem, w szczególnym Roku Jubileuszowym ustanawiam Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel w Głębowicach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję