Reklama

Niedziela Rzeszowska

Adwentowy czas czuwania i refleksji nad życiem

Z ks. Filipem Mikułą, wikariuszem parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Jaśle, rozmawia Natalia Janowiec

Niedziela rzeszowska 49/2015, str. 6

[ TEMATY ]

wywiad

adwent

Natalia Janowiec

Ks. Filip Mikuła

Ks. Filip Mikuła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

NATALIA JANOWIEC: – Ks. prof. Janusz Pasierb napisał kiedyś: „Adwent to świt. Adwent to daleki tłumny fryz pełen postaci i zdarzeń, nieczytelny i pozbawiony sensu, gdyby w Betlejem (...) nie narodziło się dziecko, któremu nadano imię Jezus, a którego matką była Maryja. Adwent to pustynia, na której widać wyniosłą postać odzianą w skórę wielbłąda. Adwent to nasze życie. Adwent to liturgia. (...) Adwent to czas przychodzenia Tego, który jest zawsze, znajomy i nieznajomy”. A czym dla Księdza jest Adwent?

KS. FILIP MIKUŁA: – Dla mnie Adwent jest czasem oczekiwania na dwie ważne rzeczywistości. Pierwsza wiąże się z czymś nieznanym, z czymś, co nie wiadomo, kiedy nastąpi. Mówię tutaj o powtórnym przyjściu Chrystusa na świat, o paruzji. To przyjście jawi mi się jako fascynujące i przerażające zarazem, bo jeżeli my jako ludzie wierzący mamy dążyć do ostatecznego spotkania z Bogiem, to powinno nas to w pewien sposób dotykać. Drugi aspekt tej rzeczywistości to kolejna rocznica narodzin Chrystusa.

– Czym ten okres powinien być dla osoby wierzącej?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Okres Adwentu zwraca uwagę na dwa bardzo ważne przymioty Pana Boga. Pierwszy – to Boża Sprawiedliwość. W przyszłości „twarzą w twarz” spotkamy się z Bogiem. Jako Sędzia Sprawiedliwy rozliczy nas z naszego życia na Sądzie Ostatecznym. Drugi to – Miłosierdzie. 8 grudnia rozpocznie się Rok Miłosierdzia ogłoszony przez papieża Franciszka. To dobra okazja, aby zauważyć, że prawda o Bożym Miłosierdziu została objawiona w przyjściu Pana Jezusa w ludzkim ciele. Chrystus zniżył się do naszej ludzkiej kondycji, przyjął ludzką naturę, urodził się w takim samym ciele, w jakim my żyjemy. Żyjąc w tym ciele, umierając, ale i zmartwychwstając, naprawił to, co zostało zepsute przez pierwszych rodziców. W dzisiejszym świecie często zapominamy o Jego Miłosierdziu zwłaszcza podczas przygotowań do uroczystości Bożego Narodzenia wśród rozmaitych czasem mniej ważnych rzeczy. Jako ludzie wierzący musimy zapamiętać, że Adwent to czas czuwania i refleksji nad własnym życiem. Powinniśmy stać na jego straży, by nie sprowadzić go na zły tor. Poprzez jego kontrolę i pilnowanie możemy przygotować przepiękne miejsce dla Pana, który ma przyjść.

– A jak zrozumieć to oczekiwanie, przecież Chrystus jest cały czas z nami, żyje pośród nas. Jak więc czekać na Kogoś, kto jest już obecny?

– Oczekujemy na spotkanie z Bogiem. To spotkanie będzie miało miejsce na Sądzie Bożym, który zadecyduje o tym, czy będziemy mogli żyć w Królestwie Pana. Po przeżyciu świąt Bożego Narodzenia ludzie często zapominają, że pragną spotkać Boga w sposób bezpośredni. Owszem, Bóg pozostawił nam pewne znaki mówiące o Jego istnieniu, chociażby sakramenty św., ale to tylko znaki i zapowiedź naszego życia w Jego obecności. Ostateczne spotkanie z Nim nastąpi dopiero podczas naszego zbawienia.

– W Adwencie Kościół niejednokrotnie wzywa nas do nawrócenia. Wielu z nas z pewnością myśli sobie: chodzę do kościoła, modlę się, wiec nawrócenie mnie nie dotyczy. Jak więc zrozumieć istotę nawrócenia w tym okresie?

Reklama

– Dziś podchodzimy do nawrócenia jak do spektakularnego zjawiska. Chcielibyśmy, żeby dokonywały się w nas wielkie dzieła. W Adwencie natomiast nawrócenie powinno być czymś bliskim każdemu człowiekowi, czymś naturalnym, codziennym. Dokonuje się ono wtedy, gdy człowiek wpatruje się w Chrystusa. Oczekuje Go i szuka m.in. w bliźnim i codziennych obowiązkach. Ostatecznie adwentowe nawrócenie będzie polegać na zwiększaniu miłości. Każdy z nas posiada pewien katalog grzechów. Wynika on z braku miłości, której uczył nas Jezus. Trzeba też podkreślić, iż nawrócenie w okresie Adwentu będzie związane z kontrolą. Bez kontroli, czyli rachunku sumienia, nie można pojąć jego istoty.

– Jakich wskazówek udzieliłby Ksiądz wiernym, aby nie ulegli zachowaniom niezgodnym z prawdziwym przeżywaniem Adwentu?

– Aby nie zagubić się w tym duchowym przygotowaniu, trzeba dać się wprowadzić liturgii. Kiedy popatrzymy na adwentowe teksty mszalne, widzimy, jak Kościół prowadzi nas za rękę. Poszczególne czytania i modlitwy dnia zwracają uwagę na to, jak przygotować serca na spotkanie z Panem. W czasie Adwentu postarajmy się także wnieść w nasze życie więcej modlitwy, chociaż raz w tygodniu uczestniczmy we Mszy św. „roratniej”. Te wskazówki z pewnością pomogą nam przeżyć okres Adwentu tak, jak to będzie dla naszego rozwoju duchowego potrzebne.

2015-12-03 08:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polskie pieśni adwentowe

Niedziela rzeszowska 50/2017, str. 6

[ TEMATY ]

adwent

Lisa/fotolia.com

Adwent jest czasem przygotowania na Boże Narodzenie. Racją i światłem tego okresu jest przybliżająca się z każdym dniem pamiątka narodzin Chrystusa w ubogiej betlejemskiej stajni. W kulturze i religijności polskiej był to okres skupienia, prawdziwego, żarliwego, cierpliwego czekania na Kogoś najważniejszego.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Szarbela

[ TEMATY ]

św. Charbel

św. Charbel Makhlouf

Szarbel Makhlouf

św. Szarbel

Mat.prasowy

Nowennę można rozpocząć w dowolnym czasie. Uroczyście jest odprawiana w klasztorze w Annai jako przygotowanie do trzeciej niedzieli lipca, głównej uroczystości poświęconej świętemu Szarbelowi, na pamiątkę jego święceń kapłańskich 23 lipca 1859 roku.

Przedstawiajmy swe intencje miłosiernemu Bogu za wstawiennictwem świętego Szarbela. Odprawiających ją zachęca się do codziennej Komunii Świętej.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XVII niedziela zwykła

2025-07-25 12:09

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedzielę w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Bóg rzekł do Abrahama: «Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich mieszkańców są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się». Wtedy to dwaj mężowie odeszli w stronę Sodomy, a Abraham stał dalej przed Panem. Podszedłszy do Niego, Abraham rzekł: «Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? O, nie dopuść do tego, aby zginęli sprawiedliwi z bezbożnymi, aby stało się sprawiedliwemu to samo, co bezbożnemu! O, nie dopuść do tego! Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?» Pan odpowiedział: «Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich». Rzekł znowu Abraham: «Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?» Pan rzekł: «Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu». Abraham znów odezwał się tymi słowami: «A może znalazłoby się tam czterdziestu?» Pan rzekł: «Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu». Wtedy Abraham powiedział: «Niech się nie gniewa Pan, jeśli rzeknę: może znalazłoby się tam trzydziestu?» A na to Pan: «Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu». Rzekł Abraham: «Pozwól, o Panie, że ośmielę się zapytać: gdyby znalazło się tam dwudziestu?» Pan odpowiedział: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu». Na to Abraham: «Niech mój Pan się nie gniewa, jeśli raz jeszcze zapytam: gdyby znalazło się tam dziesięciu?» Odpowiedział Pan: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję