Reklama

50-lecie Orędzia Biskupów Polskich do Hierarchów Niemieckich

Kościół musi być cały czas wychylony w przyszłość

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wielu polskich diecezjach na wydziałach teologicznych odbywały się obchody 50-lecia skierowania Orędzia przez Biskupów Polskich do Hierarchów Niemieckich ze słynnym zdaniem „wybaczamy i prosimy o nie”. Również i nasza diecezja włączyła się w te przedsięwzięcia. I to z kilku powodów. Autor orędzia abp Bolesław Kominek był przecież przed laty rządcą archidiecezji, która wtedy obejmowała teren obecnej diecezji świdnickiej. Bp Ignacy Dec jest wychowankiem Księdza Arcybiskupa, a ks. inf. Józef Strugarek, do niedawna wieloletni proboszcz i dziekan w Szczawnie-Zdroju, był jego sekretarzem.

Reklama

Z inicjatywy wałbrzyskiego Instytutu im. Jana Pawła II, Solidarności na Zamku Książ zorganizowano 5 grudnia br. konferencję naukową poświęconą zarówno samemu orędziu, jak i posłudze ówczesnego metropolity wrocławskiego. Jej mottem były słowa kard. Kominka: „Kościół musi być cały czas wychylony w przyszłość”. A wybór dnia konferencji nie był przypadkowy, bowiem właśnie 5 grudnia 1965 r. niemieccy hierarchowie udzielili odpowiedzi na orędzie polskich biskupów. W obradach uczestniczyli m.in.: metropolita wrocławski abp Józef Kupny, metropolita senior kard. Henryk Gulbinowicz, członkowie polsko-niemieckiej grupy Episkopatów naszych krajów – ordynariusz gliwicki bp Jan Kopiec i bp Wolfgang Ipolt z Görlitz. Przybyli także przedstawiciele rządu RP z ministrem obrony narodowej Antonim Macierewiczem i szefową resortu edukacji narodowej Anna Zalewską.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Konferencję zainaugurowała Eucharystia sprawowana pod przewodnictwem bp. Ignacego Deca. Rozpoczynając Mszę św., Ksiądz Biskup pokreślił, że chcemy dziękować za wydarzenie sprzed 50 laty, które okazało się wspaniałomyślne dla podejmowania drogi wzajemnego przebaczenia i pojednania między narodami polskim i niemieckim. Chcemy również dziękować za kard. Bolesława Kominka, pasterza dialogu i pojednania. A do tej naszej wdzięczności dołączmy prośbę, aby droga zapoczątkowana tym orędziem nadal była kontynuowana, wciąż była drogą dialogu – zachęcał do wspólnej modlitwy Ordynariusz Świdnicki.

Odnosząc w homilii ówczesną sytuację polityczną, społeczną Polski i Europy do czasów współczesnych, bp Jan Tyrawa, także wychowanek Księdza Kardynała, podkreślił, że dzisiejszy chrześcijanin staje wobec nowych wyzwań, liberalnej lewicy ale i także islamu. – Dzisiaj katolicy nie mogą wstydzić się chrześcijaństwa, ale właśnie na nim budować swoją tożsamość po to, aby obronić siebie i swoją Ojczyznę, Europę – akcentował bp Tyrawa.

Reklama

W odczytanym na początku konferencji przez posła Michała Dworczyka specjalnym przesłaniu do uczestników tego wydarzenia, prezydent RP Andrzej Duda wskazał, że zawarte w orędziu słowa „udzielamy wybaczenia i prosimy o nie” stały się fundamentem dla procesu pojednania i zbliżenia polsko-niemieckiego, dla przeobrażenia naszego regionu, dla dziejowych zmian w Europie. Andrzej Duda wskazał, że myśl autora orędzia, iż „Kościół musi być cały czas wychylony w przyszłość” jest stale inspirująca. Orędzie było aktem duchowej mądrości i wizjonerskiej odwagi. Do pewnego stopnia wyprzedziło stan ówczesnej świadomości społeczeństwa Polski i Niemiec. Jednak właśnie dzięki temu, że chrześcijański gest pojednania i pokoju przełożony został ponad bieżące uwikłania, ponad istniejący rachunek zbrodni i krzywd, to orędzie zyskało siłę kierowania przyszłością. – Jestem przekonany, że także i dzisiaj potrzebna jest taka odważna, wizjonerska postawa w zbliżeniu do siebie ludzi, w uprawianiu polityki opartej na wartościach, w umacnianiu europejskiej solidarności. A państwa debata pięknie się do tego przyczynia – podkreślił we swoim posłaniu prezydent RP Andrzej Duda.

W wystąpieniu otwierającym konferencję, ordynariusz świdnicki bp prof. dr hab. Ignacy Dec wyraził przypuszczenie, że list ten zrodził się w kontekście trzech ważnych czynników: podzielonej i skłóconej po II wojnie światowej Europy, Soboru Watykańskiego II i nadchodzącego „Sacrum Poloniae Millennium”. – Orędzie to uczy nas, jak postawa ewangeliczna leczy świat, czyni go zdrowym. I to jest, moim zdaniem, jego najważniejsze przesłanie – stwierdził bp Dec.

Ks. inf. Józef Strugarek, były sekretarz kard. Bolesława Kominka, stwierdził, że Ksiądz Kardynał był człowiekiem głębokiej wiary, świadomym wielkości i świętości kapłaństwa i pokornym wobec powierzonego mu urzędu biskupiego, który starał się wiernie wykonywać. Lubił przebywać z ludźmi. Był człowiekiem wielkiej kultury intelektualnej i duchowej, świadomy odpowiedzialności pasterskiej za powierzoną sobie diecezję i wielkim Polakiem.

Mówiąc o niemieckiej reakcji na to orędzie, ks. prał. Peter Birkner z Görlitz stwierdził, że oficjalnie pokazywano mało gestów pojednania. Odpowiedź jednak odzwierciedlała się w apelu niektórych biskupów do wiernych, by w modlitwie i w czasie Mszy św. okazać jedność z narodem polskim. Zdaniem ks. prał. Birknera, orędzie to było drogą wiodącą do ostrożnej wiary w czasie komunistycznej władzy, do otwarcia serc w teraźniejszości.

Z kolei ks. inf. prof. dr hab. Józef Pater, charakteryzując doświadczenia i rezultaty tego orędzia, podkreślił, że list ten wywołał burzę emocji i dyskusji. Ale według kard. Bolesława Kominka, był on świadectwem nowego myślenia, którego nauczył się na Soborze, by „szukać tego, co łączy, a nie tego, co dzieli”.

Bardzo wymownym elementem programu wałbrzyskiej konferencji było odczytanie wspólnego przesłania młodych uczestników tego wydarzenia do ich rówieśników na całym świecie. Jego sygnatariusze podkreślili w tym dokumencie, że chcą „nieść dalej w świat pamięć i przykład pojednania, dialogu i miłości, zapoczątkowany przez Pasterzy Kościoła w Polsce i w Niemczech przed 50 laty, aby w zawierzeniu łasce Bożego Odkupienia, młodzież i ludzie na całym świecie odrzucili szerzącą się kulturę śmierci, potrafili wzajemnie sobie przebaczać, przezwyciężali nienawiść i wspólnie poszukiwali drogę do pojednania, pokoju i miłości, odnajdując na niej Jezusa Chrystusa jako naszą Drogę, Prawdę i Życie”.

2015-12-10 09:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koronka na ulicach miast świata – modlitwa, która zmienia rzeczywistość

2025-09-26 21:02

[ TEMATY ]

Koronka na ulicach miast

Koronka do Bożego Miłosierdzia

Bożena Sztajner/Niedziela

Od 2008 roku na skrzyżowaniach miast i ulic na świecie rozbrzmiewa Koronka do Miłosierdzia Bożego. Podobnie będzie w najbliższą niedzielę 28 września o 15:00, gdy wierni znów staną razem w rocznicę beatyfikacji ks. Michała Sopoćki, aby modlić się o pokój i miłosierdzie dla świata. „Co roku udaje się nam gromadzić sporą rzeszę wiernych na całym świecie” – powiedział Radiu Watykańskiemu-Vatican News Tomasz Talaga, współorganizator akcji „Koronka na ulicach miast świata”.

Inicjatywa publicznej modlitwy Koronką do Miłosierdzia Bożego zapoczątkowano w 2008 roku w Łodzi. Impulsem stał się 28 września 2008 roku i beatyfikacja ks. Michała Sopoćki, spowiednika św. siostry Faustyny Kowalskiej. Jak podkreślił Tomasz Talaga, choć sama modlitwa trwa zaledwie kilkanaście minut, jej znaczenie jest duże, ponieważ odbywa się w przestrzeni publicznej. Wierni wychodzą na ulice, by prosić Boga o miłosierdzie dla rodzin, wspólnot i całych miejscowości.
CZYTAJ DALEJ

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię św. podczas Eucharystii?

2025-09-27 20:03

[ TEMATY ]

Eucharystia

Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików.

Nieprawda. W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików: „Katolicy w pełni uczestniczą w Eucharystii, kiedy otrzymują Komunię św., wypełniając nakaz Chrystusa o spożywaniu Jego Ciała i piciu Jego Krwi. Osoba przystępująca do Komunii św. nie może być w stanie grzechu ciężkiego, musi powstrzymać się od jedzenia na godzinę przed przystąpieniem do Komunii i dążyć do życia w miłości i zgodzie z bliźnimi. Osoby pozostające w stanie grzechu ciężkiego muszą najpierw pojednać się z Bogiem i z Kościołem w sakramencie pokuty. Częste przystępowanie do sakramentu pokuty jest zalecane dla wszystkich wiernych”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję