W artykule wstępnym nowego numeru polskiego wydania „L’Osservatore Romano” (nr 5/2016) czytamy: „Kreatywność, geniusz, zdolność podnoszenia się i wychodzenia poza własne ograniczenia należą do duszy Europy”, która „po wielu podziałach w końcu odnalazła samą siebie i zaczęła budować swój dom”, ale „tamto żarliwe pragnienie budowania jedności zdaje się coraz bardziej przygasłe”. To słowa papieża Franciszka wypowiedziane podczas ceremonii wręczenia mu przez władze Akwizgranu Nagrody Karola Wielkiego. Ojciec Święty zapytał: „Co się z tobą stało, Europo humanistyczna, obrończyni praw człowieka, demokracji i wolności?”. Do papieskiego marzenia „o nowym humanizmie europejskim” nawiązuje dyrektor dziennika „L’Osservatore Romano” Giovanni Maria Vian.
W numerze zamieszczony jest list Ojca Świętego o zaangażowaniu wiernych świeckich w życie publiczne. Znajdziemy też pełną dokumentację papieskiej wizyty na greckiej wyspie Lesbos. Opublikowane są również przemówienia Franciszka do czcicieli Bożego Miłosierdzia i do członków Drogi Neokatechumenalnej, a także homilie wygłoszone podczas Mszy św. w Niedzielę Bożego Miłosierdzia oraz z okazji Jubileuszu Miłosierdzia chłopców i dziewcząt. W najnowszym numerze „L’Osservatore Romano” zostało zamieszczone rozważanie podczas czuwania modlitewnego dla wszystkich ludzi, którzy potrzebują pocieszenia. Jest również przesłanie do wspólnoty Centro Astalli w Rzymie. Pośród stałych rubryk znajdziemy teksty katechez z audiencji generalnych i audiencji jubileuszowych Roku Świętego Miłosierdzia, a także rozważania przed południową modlitwą maryjną. Numer zawiera ponadto syntezę adhortacji apostolskiej papieża Franciszka „Amoris laetitia” i wypowiedź kard. Christopha Schönborna z okazji prezentacji tego dokumentu. Jest też dział poświęcony obchodom 1050. rocznicy Chrztu Polski. Majowy numer „L’Osservatore Romano” zamyka tekst o odnowionej Galerii Map w Muzeach Watykańskich, przygotowany przez dyrektora Muzeów Antonia Paolucciego.
Polskie wydanie „L’Osservatore Romano” można zamówić pod adresem: Księża Pallotyni, ul. Wilcza 8, 05-091 Ząbki k. Warszawy, www.osservatoreromano.va/pl .
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus.
Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś co nieco o modlitwie.
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.