Anders Arborelius to pierwszy w historii Kościoła Szwed, który został kardynałem, a zapewne także jeden z nielicznych konwertytów w Kolegium Kardynalskim. Pochodzi z kraju oficjalnie luterańskiego i sam w młodości był luteraninem. Purpurę przyjął w roku obchodów 500. rocznicy reformacji i niedługo po wizycie papieża Franciszka w Szwecji.
Dla niektórych protestantów stanowi to asumpt do widzenia bliskiej już jedności, której znakiem byłaby wspólna celebracja eucharystyczna. Kard. Arborelius w wywiadzie dla portalu Crux studzi jednak te emocje. Mówi jasno: Nie, nie jesteśmy gotowi. Między katolikami a protestantami jest jeszcze olbrzymia różnica w rozumieniu Eucharystii – przede wszystkim po stronie luterańskiej jest brak wiary w trwałą obecność Chrystusa pod postacią chleba. Szwedzki purpurat zauważył także, że wewnątrz wspólnoty protestanckiej da się zauważyć różnice w wierze w Eucharystię. Część osób ze wspólnoty luterańskiej jest bliższa nauczaniu Kościoła katolickiego, część stoi dalej. W każdym razie na dziś i pewnie w perspektywie bliższej przyszłości nie widać możliwości wspólnej celebracji Uczty Pana.
Arcybiskup Sztokholmu odniósł się także do Wspólnej deklaracji w sprawie nauki o usprawiedliwieniu z 1999 r., która była poważnym krokiem na drodze zbliżenia między Kościołem katolickim a Kościołem protestanckim. Zdaniem kardynała, dobrą przewodniczką na drodze dialogu jest Matka Boża, która przez swój przykład pokazuje, jaki udział w dziele odkupienia może mieć człowiek.
Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie
W 1001 r. przebywał w Pereum cesarski krewny Bruno z Kwerfurtu. Pełen zapału, żył Bruno myślą o pracy misyjnej w Polsce i jej krajach ościennych, o czym musiała być mowa w czasie niedawnej wizyty cesarza u Bolesława Chrobrego. Niewątpliwie Bruno skłonił św. Romualda, który myśl misyjną podejmował kilkakrotnie w życiu, do wysłania na północ małej ekipy misjonarskiej. Wybrani zostali do niej Benedykt i Jan, cesarz zaś wyposażył ich w księgi i naczynia liturgiczne, może także w inne środki na drogę.
Gdy w początkach 1002 r. przybyli do Polski, na dworze Bolesława Chrobrego zdziwienia nie wywołali, bo rzecz omówiona musiała być już wcześniej, być może w czasie zjazdu gnieźnieńskiego.
Tylko zjednoczenie z Panem Bogiem jest dla człowieka źródłem pełnej radości, a klasztory kontemplacyjne mają być tego świadectwem we współczesnym świecie, który zbyt często zatrzymuje na tym, co powierzchowne. Leon XIV mówił o tym na audiencji dla augustianek. Prosił, by w swej modlitwie zanosiły do Boga wszystkich ludzi.
Papież zwrócił uwagę, że pierwszym aspektem ich obecności i kontemplacyjnej misji w Kościele jest życie w zjednoczeniu z Bogiem i świadczenie o tym wobec świata. Leon XIV, który sam jest augustianinem, przypomniał, że pięknie pisze o tym św. Augustyn: „To właśnie jest szczęściem: radowanie się w dążeniu ku Tobie, radowanie się Tobą, radowanie się ze względu na Ciebie. To jest prawdziwym szczęściem i nie ma innego szczęścia” („Wyznania”, X, 22).
Co roku w III niedzielę listopada, obchodzony jest Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych. W tym dniu pamiętamy i modlimy się za tych, którzy stracili życie na drogach oraz tych wszystkich, którzy zostali dotknięci tragedią wypadków, a więc bliskich i rodziny zmarłych oraz tych, którzy przeżyli wypadki i noszą duchowe i cielesne zranienia. Jest to także szczególna okazja, by okazać wdzięczność i życzliwość wobec wszystkich, którzy ratują życie na drogach.
Rokrocznie na drogach świata ginie ponad 1,5 mln osób, a wielokrotnie więcej odnosi rany. Wielu pozostaje na trwale osobami z niepełnosprawnością, a codziennie ginie blisko 4000 osób na drogach świata, ogromny procent wśród nich to ludzie młodzi.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.