Reklama

Niedziela Podlaska

Mielnik – parafia pw. Przemienienia Pańskiego

Niedziela podlaska 32/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

parafia

Agnieszka Bolewska-Iwaniuk

Obok ruin kościoła zamkowego znajduje się murowany budynek z ok. połowy XIX wieku, zwany skarbcem królowej Bony, który przejściowo służył jako plebania i salka katechetyczna

Obok ruin kościoła zamkowego znajduje się murowany budynek z ok. połowy XIX wieku, zwany skarbcem królowej Bony, który przejściowo służył
jako plebania i salka katechetyczna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Parafia pw. Przemienia Pańskiego w Mielniku jest jedną z trzech zakonnych parafii na terenie diecezji drohiczyńskiej. Prowadzona jest przez ojców ze Zgromadzenia Najświętszych Serc Jezusa i Maryi oraz Wieczystej Adoracji Najświętszego Sakramentu Ołtarza (sercanie biali). W parafii liczącej prawie 600 lat mieszka ok. 500 katolików, którzy stanowią niespełna 40% mieszkańców.

Historia parafii

Początki parafii rzymskokatolickiej w Mielniku nie są znane. Wiadomo, że sięgają 1420 r., kiedy Witold Aleksander, wielki książę litewski, odnowił w Kamieńcu fundację kościoła pw. Bożego Ciała, Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, św. Mikołaja i Wszystkich Świętych przy zamku w Mielniku, nadając probostwu mielnickiemu wieś Wajków oraz łąkę nad Bugiem, zwaną Ostrołęka. Nadania witoldowe na rzecz parafii potwierdził król Zygmunt I Stary, który powiększył je o młyn i dziesięciny od mieszczan mielnickich. W czasie pobytu króla na zamku w Mielniku w 1513 r. zapadła decyzja o budowie w mieście kościoła filialnego pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na początku XVII wieku miasto podupadło, a wraz z nim kościół parafialny. W tej sytuacji coraz większego znaczenia nabierała świątynia pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny stojąca w centrum miasta. Wojciech Emeryk Mleczko, starosta mielnicki, wojewoda podlaski, i jego żona Anna z Bnina Opalińska dokonali restauracji tejże świątyni i założyli przy niej w 1655 r. szpital-przytułek dla ubogich. Z czasem doszło do tego, że kolejny proboszcz nie orientował się, którą świątynię należy uważać za farną. Dopiero król Władysław IV Waza przypomniał, że kościołem parafialnym jest świątynia fundacji witoldowej stojąca przy Górze Zamkowej. W okresie potopu szwedzkiego zostały spalone kościół parafialny i całe archiwum, spalono też zamek i miasto.

Ok. 1710 r. wzniesiono w Mielniku kolejny drewniany kościół pw. św. Rocha, prawdopodobnie w związku z epidemią cholery, która pustoszyła Podlasie w czasie wojny północnej. Służył on później jako kaplica cmentarna, a następnie został przeniesiony na cmentarz prawosławny.

W czasie prześladowań unii kościół unicki pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, który został zbudowany w latach 1821-23, zamieniono na cerkiew prawosławną. Po upadku powstania styczniowego kościół katolicki pw. Bożego Ciała został zamknięty na 5 lat, a beneficjum przekazane służbie cerkiewnej parafii prawosławnej. Kościół ten w roku następnym przerobiono na cerkiew prawosławną pw. Świętego Ducha, przyłączając wiernych do parafii w Siemiatyczach.

W czasie odwrotu wojsk rosyjskich w 1915 r. kościół parafialny pw. Bożego Ciała został spalony. Po I wojnie światowej – w ramach rewindykacji – został zwrócony katolikom. W ocalałej z pożaru zakrystii urządzono kaplicę pw. św. Antoniego. Nabożeństwa były tutaj sprawowane do 1938 r. Jednak z powodu dużych zniszczeń nie zdołano odbudować starego kościoła. Do dzisiaj można oglądać jego ruiny na skarpie góry zamkowej.

Reklama

Budowę obecnego murowanego kościoła pw. Przemienienia Pańskiego rozpoczęto w 1913 r. dzięki staraniom Wiktora Walkiewicza, syna ostatniego organisty przed kasatą parafii. Prace budowlane przerwały działania wojenne w latach 1914-18. Wkrótce po wycofaniu się Niemców ks. Mikołaj Ikonowicz zaczął odprawiać nabożeństwa w nowo zbudowanej świątyni. Nieskończony kościół ucierpiał ponownie w 1920 r., kiedy wojska polskie próbowały zatrzymać nawałę wojsk bolszewickich idących na Warszawę.

W 1940 r., kiedy Mielnik znalazł się w strefie granicznej, ludność została wysiedlona, a kościół zamieniony na stołówkę dla sowieckich żołnierzy strzegących granicy. Zniszczeniu uległo wówczas całe jego wyposażenie. Podczas wojny niemiecko-sowieckiej pociski artyleryjskie zburzyły kruchtę oraz uszkodziły ściany i dach. W czasie wojny parafianie uczęszczali do wsi Mętna w parafii niemirowskiej, gdzie w lokalu szkolnym dwa razy w miesiącu była sprawowana dla nich Msza św. Gruntowne remonty kościoła prowadzono z przerwami od 1971 do 2000 r.

Na placu przykościelnym stoi dzwonnica zbudowana w 1972 r. Obok ruin kościoła zamkowego znajduje się murowany budynek z ok. połowy XIX wieku, zwany skarbcem królowej Bony, który przejściowo służył jako plebania i salka katechetyczna.

Dzień dzisiejszy

Od 17 grudnia 1950 r. pracę duszpasterską w parafii mielnickiej prowadzą ojcowie ze Zgromadzenia Najświętszych Serc Jezusa i Maryi oraz Wieczystej Adoracji Najświętszego Sakramentu Ołtarza (SSCC). 8 grudnia 1992 r. parafia w Mielniku została powierzona na stałe temu właśnie zgromadzeniu.

Mielnik i okolice

Reklama

Będąc w Mielniku, warto odwiedzić odkrywkową kopalnię kredy, która jest jedyną tego typu kopalnią czynną obecnie w Polsce. Turyści kierują swoje kroki również do ruin kościoła zamkowego ufundowanego przez księcia Witolda w 1420 r. Z budowli niewiele się zachowało, ale miejsce to jest jednym z symboli ziemi mielnickiej. Okolice Mielnika to też wyróżniająca się przyroda: rezerwat przyrody „Uszeście” z dwoma najwyższymi na Wysoczyźnie Drohickiej wzgórzami, rezerwat przyrody „Grąd Radziwiłłowski” reprezentujący starodrzewia dawnej Puszczy Mielnickiej i zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Głogi”, którego szczególną wartością są dobrze zachowane utwory polodowcowe – seria wzniesień poprzecinana siecią wąwozów.

Eucharystie

Msze św. w niedziele i święta w kościele parafialnym są sprawowane o godz. 8.45 i 11.30, w kaplicy w Wajkowie o godz. 10.00. W dni powszednie Msza św. jest o godz. 18.00. W święta niebędące dniami wolnymi od pracy Eucharystia jest sprawowana w kościele parafialnym o godz. 18.00 (czas zimowy o godz. 17.00). Odpust parafialny obchodzony jest 6 sierpnia – w święto Przemienienia Pańskiego. Uroczystość odpustową poprzedza dwudniowe nabożeństwo adoracyjne.

Proboszczem parafii jest o. Tadeusz Hojka SSCC.

W opracowaniu korzystano ze stron www.drohiczynska.pl i www.mielnik.com.pl

2017-08-03 11:17

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryjna Brama Beskidów

Ponad 100-letni okazały kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, znajdujący się przy głównej drodze w centrum Porąbki, wzbudza zainteresowanie przybyłych w te tereny.

Tutaj Maryja odbiera swoją cześć w obrazie w ołtarzu głównym, a kult maryjny pielęgnują wspólnoty działające w parafii. Kiedy obecny proboszcz ks. Zdzisław Grochal otrzymał już dekret, że przyjdzie posługiwać do Porąbki, jego poprzednik ks. Eugeniusz Nycz zaprosił go na sierpniowy odpust ku czci Matki Bożej Śnieżnej na Trzonce.
CZYTAJ DALEJ

Konflikt w klasztorze na Górze Synaj zażegnany. Sędziwy przełożony ustępuje

Arcybiskup synajski Damian, który od ponad pół wieku jest przełożonym klasztoru św. Katarzyny na Synaju i tym samym stoi na czele autonomicznego prawosławnego Kościoła Synajskiego, zapowiedział ustąpienie z tego urzędu. 90-letni hierarcha złożył to oświadczenie 4 września, gdy prawosławie wspomina proroka Mojżesza, którego imię związane jest z tym miejscem, gdyż tam, na górze Synaj otrzymał on od Boga tablice Dekalogu. Arcybiskup oznajmił także o zamiarze uruchomienia procedury wybrania swego następcy.

Decyzja Damiana kończy kilkumiesięczny spór w łonie tego najstarszego, istniejącego nieprzerwanie do dzisiaj klasztoru, którego początki sięgają pierwszej połowy VI wieku. Oznacza ona m.in. ponowne otwarcie tego miejsca, które kilka dni temu zostało zamknięte dla większości przebywających tam mnichów, a także dla pielgrzymów i turystów. Nastąpiło to po wejściu arcybiskupa do klasztoru w towarzystwie uzbrojonej ochrony i kilku opowiadających się za nim mnichów, podczas gdy pozostałych, którzy wcześniej wystąpili przeciw niemu i zażądali jego ustąpienia, wypędzono. Ihumen (przełożony klasztoru, czyli abp Damian) wykreślił ich ze spisu członków bractwa zakonnego, co automatycznie pozbawiało ich zezwolenia na pobyt w Egipcie.
CZYTAJ DALEJ

Harcerskie „czuwam” to znaczy „czuję się odpowiedzialny za to wielkie, wspólne dziedzictwo, któremu na imię Polska” [Felieton]

2025-09-07 17:10

ks. Łukasz Romańczuk

Co roku pod koniec sierpnia upamiętniamy rocznicę śmierci Danuty Siedzikównej, ps. "Inka" (1928–1946). Inka była sanitariuszką 5. Wileńskiej Brygady AK, która po wojnie kontynuowała działalność w konspiracji. Została aresztowana przez UB w 1946 roku, skazana na śmierć i stracona 28 sierpnia 1946 r. w wieku niespełna 18 lat. Jej postać jest symbolem niezłomności w walce o niepodległą Polskę. 

Danuta Siedzikówna urodziła się 3 września 1928 roku w Guszczewinie. Po śmierci ojca, który był leśniczym, i po tym, jak jego brat został zamordowany przez Niemców, Danuta wstąpiła do Armii Krajowej, odbywając szkolenie sanitarne. W lipcu 1946 roku została aresztowana przez Urząd Bezpieczeństwa. W czasie śledztwa była poddawana brutalnym torturom i mimo tego nie zdradziła swoich towarzyszy. 3 sierpnia 1946 roku została skazana na karę śmierci przez Wojskowy Sąd Rejonowy w Gdańsku. Wyrok wykonano 28 sierpnia 1946 roku, na kilka dni przed jej 18. urodzinami. "Inka" jest symbolem wierności ideałom, niezłomnej postawy wobec oprawców i poświęcenia młodego życia w walce o wolną Polskę. W 2006 roku została pośmiertnie odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2014 roku zespół Instytutu Pamięci Narodowej odnalazł jej szczątki na Cmentarzu Garnizonowym w Gdańsku, a w 2016 roku odbył się uroczysty pogrzeb państwowy. Pod Ślężą pamięć o żołnierzach niezłomnych, w tym o „Ince” pielęgnują nasi lokalni harcerze. Z tej okazji chciałbym dokonać refleksji na temat harcerstwa i jego znaczenia w wychowaniu młodzieży. Motto harcerzy: „Wszystko co nasze Polsce oddamy, w niej tylko życie, więc idziem żyć” to słowa Ignacego Kozielewskiego, do których melodię dopisała Olga Małkowska. Polski skauting zrodził się zaledwie 4 lata po utworzeniu przez gen. Baden - Powella pierwszej drużyny skautów brytyjskich. W 1918 roku przyjął on nazwę „Związku Harcerstwa Polskiego”. Patronem harcerzy został Św. Jerzy pochodzący z Kapadocji. Był on żołnierzem - oficerem w legionach rzymskich. Służył ojczyźnie strzegąc jej granic. Przyjął chrześcijaństwo, jednak w owym czasie nie mógł jawnie wyznać swej wiary. Gdy ujawniono, że jest chrześcijaninem, pomimo tortur nie wyparł się Chrystusa – wierny Bogu zginął śmiercią męczeńską w czasie prześladowań za cesarza Dioklecjana w roku 305, w palestyńskiej miejscowości Lidda. Jego kult rozpowszechnił się w całym imperium rzymskim. Harcerze obrali go swoim patronem i orędownikiem jako wzór ofiarnej służby Bogu i Ojczyźnie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję