Reklama

Wielki Post na nowo odkrywany (5)

Niedziela płocka 13/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

19 i 25 marca Wielki Post, w pewnym sensie, został przerwany... Odeszliśmy od wielkopostnych tekstów mszalnych i fioletowego koloru szat liturgicznych, a ołtarze naszych kościołów mogły zostać przyozdobione kwiatami. Stało się tak z racji dwóch szczególnych obchodów liturgicznych: uroczystości św. Józefa (19 marca) oraz uroczystości Zwiastowania Pańskiego (25 marca). Gdyby któraś z tych uroczystości wypadła w Wielkim Tygodniu lub (w przypadku Zwiastowania Pańskiego) w Oktawie Wielkanocy, musiałaby zostać przełożona na czas po Oktawie Wielkanocnej, zgodnie z Tabelą Pierwszeństwa Dni Liturgicznych.
Z liturgicznym obchodem ku czci św. Józefa po raz pierwszy spotykamy się w Jerozolimie, w klasztorze św. Saby opata (+532) założonym ok. 485 r. Na Zachodzie wyraźny kult św. Józefa rozwinął się znacznie później. Martyrologium klasztoru w Reichenau nad Jeziorem Bodeńskim święto ku czci św. Józefa 19 marca wspomina po raz pierwszy w 850 r. Do Brewiarza i Mszału Rzymskiego obchód ku czci św. Józefa został wprowadzony w 1479 r. przez papieża Sykstusa IV (+ 1484). Natomiast papież Grzegorz XV (+ 1623) święto ku czci św. Józefa rozszerzył na cały Kościół, a błogosławiony Pius IX (+ 1878) w 1870 r. ogłosił św. Józefa patronem całego Kościoła.
Św. Józef pochodził z królewskiego rodu Dawida. Jego rodzinnym miastem był Nazaret w Galilei. Tak niewiele o nim wiemy, chociaż po Matce Bożej był Jezusowi najbliższą na ziemi osobą. Nawet to, czy był cieślą, nie jest zupełnie pewne. Z pewnością był rzemieślnikiem. Bóg wybrał go na opiekuna Świętej Rodziny. Być może zmarł jeszcze przed rozpoczęciem publicznej działalności Chrystusa, ponieważ Ewangelie - w których zresztą nie zanotowano ani jednego jego słowa - więcej o nim nie wspominają. Cieszył się w Kościele tak wielką czcią, że niektórzy - jak np. św. Bernardyn ze Sieny (+ 1444) - utrzymywali, iż osobnym przywilejem Bożym został cudownie wskrzeszony w dniu zmartwychwstania Chrystusa i z ciałem wzięty do nieba, tak jak Niepokalana Dziewica Maryja, i tylko gdzieś w Jerozolimie, w Dolinie Jozafata, pozostał pusty grób św. Józefa...
Wielkim szacunkiem i miłością cieszył się zawsze św. Józef wśród ludu polskiego. W Polsce jego kult datuje się od Xl/XlI w. Już wtedy bowiem w Krakowie obchodzono jego święto 19 marca. Największy jednak rozwój kultu Opiekuna Kościoła przypada w naszym kraju na wieki XVII i XVIII. Z XVII w. pochodzi także największe polskie sanktuarium św. Józefa w Kaliszu, gdzie w 1673 r. umieszczono pierwszą wzmiankę o czci łaskami słynącego obrazu Świętego.
Uroczystość Zwiastowania Pańskiego przypada w Wielkim Poście, gdyż jej data pozostaje w ścisłej zależności od daty uroczystości Narodzenia Pańskiego. Konsekwentnie poprzedza ją o dziewięć miesięcy, choć niektórzy badacze genezy uroczystości w tym wypadku wykluczają z liturgii naturalne obliczenia. W liturgii północnoafrykańskiej, ale także w liturgii rzymskiej, Zwiastowanie łączono z Męką Chrystusa, w liturgii aleksandryjskiej i hiszpańskiej - z faktem stworzenia, ponadto w Rzymie i w Aleksandrii - także ze Zmartwychwstaniem Chrystusa. Sama data uroczystości w poszczególnych krajach oscylowała między dniami: 21, 22, 25, 26, 28 marca, 2, 9 kwietnia, a więc wiązała się z 14 dniem żydowskiego miesiąca Nisan, czyli równonocą wiosenną. W ten sposób wskazywano na specyficzną jedność Bożych dzieł: Stworzenie - Zwiastowanie/Wcielenie - Zmartwychwstanie.
Uroczystość Zwiastowania, nawiązującą bezpośrednio do tak dobrze znanej nam sceny Zwiastowania z Ewangelii św. Łukasza, zaczął najpierw wprowadzać Kościół Wschodni. Miało to miejsce prawdopodobnie już w V w. W Konstantynopolu uroczystość potwierdzona jest w VI w., w Antiochii - pod koniec VI w., zaś w Jerozolimie - w l poł. VII w. Na Zachodzie Zwiastowanie Pańskie przyjęło się od czasów Grzegorza Wielkiego (+ 504), a więc od przełomu VI i VII w. Podobnie jak w przypadku innych obchodów, pobożność ludowa nadała tej uroczystości charakter wybitnie maryjny. W Liber Pontificalis papież św. Sergiusz I (+ 701) polecił, aby w uroczystość Zwiastowania, podobnie jak w święto Ofiarowania Pańskiego, Narodzenia i Wniebowstąpienia (Zaśnięcia) Najświętszej Maryi Panny wychodziła procesja z litanią z kościoła św. Hadriana do bazyliki Santa Maria Maggiore. Procesja nie znalazła potwierdzenia w dokumentach z XII i XIII w., i zapewne dlatego nic zamieszczono jej w Mszale Piusa V. Zwiastowanie to ulubiony motyw w sztuce sakralnej, począwszy od II w. i sceny Zwiastowania utrwalonej w katakumbach św. Pryscylli.
W Polsce uroczystość Zwiastowania lud nazywał niegdyś świętem Matki Bożej Wiosennej albo Roztwornej, Zagrzewnej, Ożywiającej lub Kwietnej, a ludowe porzekadło głosiło w tym dniu nadejście wiosny: "Na Matkę Boską Roztworną rzuca jaskółka swoją topiel jeziorną". Uważano bowiem, że ptaki zimują w błotnych topielach. Czułą opiekę Matki Bożej Wiosennej nad ptactwem polnym ukazał w swym słynnym obrazie Piotr Stachiewicz (+ 1939). Z dniem Zwiastowania związano wiele przysłów, w których przepowiadano pogodę. Jedno z nich dotyczy także aury przewidywanej na Wielkanoc: "Jakie Zwiastowanie, takie Zmartwychwstanie".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiany kapłanów 2025 r.

2025-05-19 08:45

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: Jerozolima ma wymiar duchowy i teologiczny

2025-05-29 13:08

Adobe Stock

„Dla uczniów każde miejsce będzie Jerozolimą, będzie miejscem, gdzie podobnie jak ich Mistrz, będą wezwani do oddania życia. I podobnie jak ich Mistrz, doświadczą, że także dla nich Jerozolima będzie bramą, otwartą bramą, przez którą będą mogli powrócić do Ojca” - stwierdza kard. Pierbattista Pizzaballa OFM. Łaciński patriarcha Jerozolimy skomentował fragment Ewangelii (Łk 24,46-53) czytany w obchodzoną w tym roku 1 czerwca uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego.

Ewangelia św. Łukasza ponownie interpretuje ziemskie dzieje Jezusa, traktując je jako jedną wielką drogę, która ma określony cel, którym jest Jerozolima. Jest to cel fizyczny, ale przede wszystkim duchowy i teologiczny: Jerozolima jest miejscem, do którego się wstępuje, żeby oddawać cześć Bogu. Natomiast Jezus, po przybyciu do Jerozolimy, złoży Ojcu prawdziwą ofiarę, swoje życie, ofiarowane jako dar miłości dla zbawienia wszystkich. Z powodu grzechu człowieka ofiara ta będzie krwawa i przybierze formę bolesnej śmierci na krzyżu. Droga Jezusa ku Jerozolimie prowadzi Go do tego kroku, którego Jezus jest w pełni świadomy i aby stawić mu czoła, Jego twarz staje się wyrazistsza i podejmuje stanowczą decyzję, że pójdzie aż do końca (Łk 9,51).
CZYTAJ DALEJ

Diamentowi

– Dziękuję Bogu, że chciał nas zjednoczyć w matce naszych kościołów – powiedział abp Wacław Depo. 1 czerwca w bazylice archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie metropolita częstochowski przewodniczył Mszy św. dziękczynnej w intencji biskupa seniora Antoniego Długosza oraz ks. prał. Stanisława Gębki i ks. kan. Józefa Ośródki, którzy obchodzili 60. rocznicę przyjęcia święceń kapłańskich.

Eucharystię koncelebrował m.in. arcybiskup Tomasz Peta, metropolita Astany w Kazachstanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję