Reklama

Na skrzydłach wiary i rozumu

W pierwszym zdaniu encykliki Jana Pawła II „Fides et ratio”, ogłoszonej 14 września 1998 r., czytamy: „Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy”. Te słowa stały się inspiracją dla bp. Ignacego Deca do nadania tytułu swojej publikacji – „Ku prawdzie na skrzydłach wiary i rozumu” .

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W trakcie czterdziestu lat pracy naukowo-dydaktycznej w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym oraz na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu, pełniąc różne funkcje, autor czynnie uczestniczył zarówno w życiu akademickim wrocławskiego środowiska naukowego, jak i w życiu środowiska teologicznego naszego kraju.

Dotychczasowy dorobek naukowy bp. Deca z zakresu filozofii został zebrany w pierwszym tomie, zatytułowanym „Ku prawdzie na skrzydłach wiary i rozumu”, opublikowanym w 2017 r. przez Wydawnictwo WSD Diecezji Świdnickiej „Adalbertus”. Publikacje z zakresu teologii zostały zebrane w tomie drugim i przygotowane do druku przez ww. wydawnictwo pod tym samym tytułem w roku bieżącym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Opracowanie jest obszernym zbiorem ponad 120 artykułów o charakterze teologicznym, które zostały uporządkowane w 8 rozdziałach.

W pierwszym rozdziale znajdują się teksty, które stanowią wybrane zagadnienia z nauczania oraz komentarze do niektórych encyklik papieży św. Jana Pawła II i Benedykta XVI.

Reklama

W kolejnych dwóch rozdziałach zawarte są artykuły o formacji kapłańskiej, zakonnej oraz formacji teologicznej i duchowej osób świeckich. Umieszczono tu również konferencje i referaty na temat formacji, a także teksty dotyczące wiary i miłości chrześcijańskiej. W czwartym, najkrótszym rozdziale zostały zebrane teksty o tematyce chrystologicznej, w szczególności dotyczące Eucharystii. Zamieszczone są tu również dwa artykuły uwydatniające wyjątkowość osoby Jezusa Chrystusa oraz roli Jego dzieła pozostawionego na ziemi w ludzkiej historii i kulturze.

W kolejnej części publikacji znajdują się teksty dotyczące teologicznej wizji człowieka, a także materiał zawierający rozważania z zakresu najnowszej historii Kościoła na Dolnym Śląsku. Dominuje tu tematyka dotycząca dwóch instytucji, w których autor podejmował działalność naukowo-dydaktyczną i wychowawczą: Metropolitalnego Wyższego Seminarium Duchownego we Wrocławiu i Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Znajdują się tu również teksty ukazujące pierwsze lata funkcjonowania diecezji świdnickiej, której autor został pierwszym biskupem.

Najobszerniejszy rozdział – siódmy gromadzi ponad 40 tekstów popularnonaukowych, które mają kształt wywiadów i komentarzy na temat bieżących wydarzeń w naszej ojczyźnie i na kontynencie. Zbiór ten zatytułowano „Filozofia i teologia na użytek życia społeczno-politycznego”. Całość spina ostatni – ósmy rozdział, który zawiera teksty wystąpień bp. Deca podczas różnych uroczystości, rocznicowych czy wspomnieniowych, poświęconych ważnym ludziom Kościoła.

Trzeba zauważyć, że ta ważna i wartościowa publikacja jest zbiorem tekstów pisanych w różnym czasie działalności naukowo-dydaktycznej autora oraz wygłaszanych przy różnych okazjach i okolicznościach. Całość jednak związana jest z czasem pontyfikatu św. Jana Pawła II, który – jak zauważa bp Dec – obok bp. Wincentego Urbana i o. Mieczysława Alberta Krąpca OP – był najważniejszym przewodnikiem po drogach filozofii i teologii.

Dlaczego „Evangelium vitae”?
Każda encyklika papieska, kierowana do wszystkich ludzi dobrej woli czy też tylko do wiernych Kościoła katolickiego, czy nawet tylko do jego hierarchii, była zawsze jakąś odpowiedzią na problemy stawiane w konkretnej, historycznej sytuacji przez życie; była oficjalną reakcją Urzędu Nauczycielskiego Kościoła na konkretne poglądy czy też na praktykę i konkretne działania ludzi. Przypomnijmy, że papież Leon XIII poprzez encyklikę „Rerum novarum” zareagował na palącą w XIX wieku kwestię robotniczą. Jan XXIII, papież sprawujący posługę następcy św. Piotra w czasach ogromnego wyścigu zbrojeń i zagrożenia wojną jądrową, w encyklice „Pacem in terris” przedłożył światu tezę: pokój zamiast zbrojeń i wojny. Jan Paweł II woła dziś – w wieku niespotykanego dotąd niszczenia życia ludzkiego: życie ludzkie jest wielką wartością, jest nienaruszalne, dlatego należy je szanować, bronić, miłować i mu służyć (EV, nr 5).
Bp Ignacy Dec, „Ku prawdzie na skrzydłach wiary i rozumu” t. II, fragment

Bp Ignacy Dec, „Ku prawdzie na skrzydłach wiary i rozumu. Tom II. Rozważania teologiczne”.
Wydział Duszpasterski Świdnickiej Kurii Biskupiej, e-mail: duszpasterstwo@diecezja.swidnica.pl;
Możliwość nabycia książki: Wydział Duszpasterski Świdnickiej Kurii Biskupiej;
e-mail: duszpasterstwo@diecezja.swidnica.pl; tel. 74 856 44 13.

2018-06-27 09:37

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Kościele uczymy się wierzyć

Niedziela świdnicka 44/2012, str. 5

[ TEMATY ]

Rok Wiary

wiara

PAWEŁ WYSOKI

Wiara prowadzi do Chrystusa

Wiara prowadzi do Chrystusa
Powstawanie w nas wiary i jej uczenie się jest związane ze Słowem Bożym, które jest głoszone we wspólnocie Kościoła. To słowo pochodzące od Boga możemy w sposób wolny albo przyjąć, zaakceptować i wypełniać, albo też możemy nim pogardzić i je odrzucić. Jeśli przyjmujemy je bez zastrzeżeń, to stajemy się wierzący, rodzi się w nas wiara. Wiara oznacza akceptację tego, co mówi Bóg, uznanie tego za prawdę, za życiową wartość. Jednakże w wierze ma miejsce nie tylko wolitywna akceptacja Bożego Słowa, ale także w akcie zawierzenia wyrażany nasze zaufanie do Pana Boga, w wyniku czego rodzi się między nami a Bogiem wewnętrzna przyjaźń, wewnętrzna bliskość. To, w co wierzymy, treść wiary, dopełnia się zaufaniem i miłością do tego, komu wierzymy, kogo kochamy. Krótko mówiąc, wiara otwiera nas od wewnątrz na Pana Boga, wzmacnia do Niego zaufanie i dziecięcą miłość, i przechodzi po prostu w modlitwę. Papież Benedykt XVI zainaugurował 11 października w Kościele Rok Wiary. W homilii powiedział, że w Roku Wiary Kościół jako całość, a w nim jego pasterze muszą tak jak Chrystus wyruszyć w drogę, aby wyprowadzić ludzi z pustyni ku przestrzeni życia przyjaźni z Synem Bożym, ku Temu, który daje nam życie, który uwalnia nas od pesymizmu, który pozwala nam odkryć sens naszego istnienia w świecie. Papież szuka przeróżnych sposobów, by przyprowadzić ludzi do Pana Boga, by ludzie zrozumieli, że tam, gdzie jest Bóg, tam jest przyszłość. A oto Europa wyzwala się dziś od Boga. Nie milkną hasła: „żyjmy tak, jakby Boga nie było”; „my sobie bez Boga poradzimy”. A co nas uczy najnowsza historia? Świat bez Boga staje się straszny. W świecie bez Boga zagrożony jest człowiek. Życie. Uczy nas, że wrogowie Pana Boga stają się najczęściej również wrogami człowieka. Dlatego Papież, idąc śladem swego wielkiego Poprzednika, pokazuje, jak ważny jest dla człowieka Bóg, jak ważne jest budowanie życia ludzkiego indywidualnego i społecznego na Jego Słowie. Rok Wiary winien nam pomóc rozbudzić radość wiary i entuzjazm z jej przekazywania, ale wiary nie byle jakiej, ale wiary, w której jest oddanie się Bogu, w której jest nasze dostosowywanie się do woli Bożej, a nie dostosowywanie Boga do naszych życiowych zachcianek, przyjemności. Ma to być wiara, która kształtuje nasze życie. W kontekście ostatnich wydarzeń i dyskusji, trzeba nam się także odnieść do mediów, w tym także do mediów katolickich. Otóż, ważnym obowiązkiem wynikającym z naszej wiary i naszej troski o Kościół, a także troski naród i państwo, jest dzisiaj obrona wolności słowa, obrona wolnych mediów. Wolne media są podstawą demokracji. Pierwszorzędnym zadaniem mediów nie jest obrona interesów mocodawców, obrona partii, która rządzi, ale przekaz prawdziwych informacji i kontrola rządu. Naród ma prawo do prawdy. Prawda i wolność właściwie rozumiana jest podstawą zdrowej demokracji. Jako ludzie wierzący domagamy się w mediach przekazu Bożego Słowa. Ponieważ ten przekaz ma miejsce w mediach katolickich, dlatego jest tak ogromna mobilizacja znacznej części naszego narodu w obronie Telewizji Trwam i Radia Maryja. Od wielu miesięcy obserwujemy, jak usiłuje się na wszelkie sposoby ograniczyć, a nawet z czasem i zniszczyć te media. Nam, katolikom, nie może być ta sprawa obojętna. Jest to postulat naszej wiary, miłości do Pana Boga i do Kościoła, miłości do prawdy. Chcemy obecności Boga, Jego Słowa, Ewangelii Chrystusa w mediach.
CZYTAJ DALEJ

Jestem Niepokalane Poczęcie

Słowa: „Jestem Niepokalane Poczęcie” usłyszała Bernadeta Soubirous z ust Matki Bożej, która ukazała się jej we francuskim Lourdes. 8 grudnia przeżywamy uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny

Kościół celebruje tę uroczystość w Adwencie, czyli na progu nowego roku liturgicznego, i niejako kieruje już spojrzenie wiernych ku uroczystości Bożego Narodzenia. Nie byłoby jej, gdyby nie zgoda Maryi na zostanie Matką Najwyższego, co odnotowuje św. Łukasz w swojej Ewangelii. Anioł powiedział Jej wtedy: „Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą” (por. Łk 1, 28). Właśnie owa pełnia łaski Bożej sprawiła, że Maryja od początków chrześcijaństwa była szczególnie czczona przez wiernych ze względu na swoje wybraństwo i uprzywilejowanie, również to związane z prezentowaną uroczystością.
CZYTAJ DALEJ

Benedyktynki Misjonarki w Brazylii dziękują Bogu za 40 lat posługi

2025-12-09 15:23

Archiwum sióstr Benedyktynek

Dokładnie 40 lat temu – w Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (8.12.1985 r.) – odpowiadając na wołanie Kościoła o nowych zwiastunów Ewangelii – przybyły trzy Siostry Benedyktynki Misjonarki z Polski: s. Scholastyka Raczkiewicz OSB, s. Hiacynta Szeleźniak OSB i s. Marcelina Kuśmierz OSB.

Najmłodsza z nich – ówczesna juniorystka s. Marcelina - ponad 30 lat posługiwała na misjach aż do czasu wyboru na urząd Przełożonej Generalnej, który pełni do dziś. Z kolei najstarsza – s. Scholastyka – trwa nieprzerwanie na misji w Brazylii od 40 lat. Za tym dziełem, które trwa i rozwija się, oręduje z nieba śp. s. Hiacynta, która w 1999 roku powróciła do domu Ojca.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję