Jednemu Panu śpiewamy”– to hasło Dni Muzyki Sakralnej, które 20 i 21 lipca br. odbyły się w Tomaszowie Lubelskim. Podczas dwóch dni zostały zorganizowane dwa koncerty. Pierwszy miał miejsce w cerkwi św. Mikołaja Cudotwórcy w Tomaszowie. W tym roku wystąpił Męski Kwartet Muzyki Cerkiewnej IKOS z Wrocławia i Torunia.
– Jest to dla nas wielka radość. To kolejna inicjatywa. Co roku, od 13 lat, w ostatnią sobotę lipca Tomaszów rozbrzmiewa muzyką sakralną, nie tylko cerkiewną, ale i Kościoła katolickiego, muzyką gregoriańską. Cieszymy się, że Tomaszów staje się duchową oazą na naszym Roztoczu – powiedział proboszcz parafii prawosławnej w Tomaszowie Lubelskim ks. Dariusz Wasiluk.
Drugi Dzień Dni Muzyki Sakralnej upłynął pod znakiem koncertu chóru Noster z parafii św. Bartłomieja z Goraja, który wyśpiewał pieśni na chwałę Pana w sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej w Tomaszowie Lubelskim.
Reklama
– Drugi koncert miał miejsce w naszym w sanktuarium. Śpiew tegoroczny był piękny. Jest to może elitarna rzeczywistość i tłumy podczas koncertów się nie gromadzą, jednak w tym roku frekwencja była niezła. Trzeba podziwiać, że nawet w parafiach mniejszych czy wiejskich, są zespoły na dobrym poziomie. Ludzie mają mobilizację do zrobienia czegoś wspólnie. Gdy przyjeżdżają na koncert, jest to pewna mobilizacja do dalszych ćwiczeń. To jest bardzo dobra inicjatywa. Trzeba to kontynuować i broń Boże, żeby tego nie przerywać – powiedział kustosz tomaszowskiego sanktuarium, ks. prał. Czesław Grzyb.
Koncerty w Tomaszowie Lubelskim miały za zadanie ukazać wspólne elementy między dwoma wyznaniami. Ten aspekt doceniony został przez słuchaczy i przez organizatorów.
– Inicjatywą naszych poprzedników było przedstawienie tego, co jest szczególne dla jednego i drugiego wyznania; przedstawienie wszystkiego, co nas łączy. Podtrzymujemy tę inicjatywę i cieszymy się, że publiczność tomaszowska tak licznie zebrana pokazuje, że jest to potrzebne i przede wszystkim ważne dla wzbogacenia swojej duchowości – stwierdził ks. Dariusz Wasiluk.
– Jakby nie patrzeć, jest to ekumenizm – dodał ks. prał. Czesław Grzyb.
Głównym organizatorem wydarzenia był Tomaszowski Dom Kultury.
Izrael Rand jeden z najlepszych na świecie kantorów wystąpił 2 maja w Filharmonii Częstochowskiej, zbudowanej na gruzach synagogi. Tego samego wieczoru w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Częstochowie zabrzmiała sakralna muzyka Gruzji w wykonaniu chóru męskiego Anchiskhati.
Izrael Rand urodził się w Tel-Avivie w 1963 r. Był solistą w chórze dziecięcym Pirchei Yerushalaim pod dyrekcją Yigala Caleka oraz w chórze dziecięcym kantora Shlomo Ravitza, gdzie zdobył podstawy śpiewu kantoralnego. Następnie doskonalił swój głos w Izraelskim Instytucie Śpiewu Kantoralnego pod kierunkiem Eli Jaffe, a później Naftali Hershtick oraz Moshe Sterna. Został głównym kantorem w synagodze Heichal Meir w Tel Avivie, a wkrótce potem głównym kantorem Wielkiej Synagogi w Ramat Gan. Od 1994 roku Israel Rand pełni funkcję głównego kantora synagogi Hampton w Nowym Jorku, jednej z najbardziej cenionych synagog w Stanach Zjednoczonych.
Podczas koncertu wystąpił także Chór Synagogi Pod Białym Bocianem z Wrocławia. Chór ten jest jedynym profesjonalnym chórem synagogalnym w Polsce. powstał w kwietniu 1996 z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Muzykę sakralną Gruzji wykonał chór męski Anchiskhati. Koncert ten odbędzie się pod patronatem honorowym JE Ambasadora Gruzji Nikoloza Nikolozishvili.
Zalążkiem słynnego dziś chóru męskiego Anchiskhati stała się grupa muzyków zainteresowanych gruzińskim śpiewem ludowym. Pierwszym zadaniem, jakie postawił sobie nowoutworzony zespół, były studia nad długo zapomnianymi dziewiętnastowiecznymi rękopisami z notacją muzyczną śpiewów chóralnych. Wkrótce potem Patriarcha Gruzji powołał młodych do pierwszego sakralnego chóru Gruzji, który osadził w najstarszym kościele w Tbilisi – Bazylice Anchiskhati. W ten sposób rozpoczął się powrót śpiewu chóralnego do Kościoła Gruzińskiego.
Chór ten jest niekwestionowanym autorytetem w wykonawstwie tradycyjnej gruzińskiej muzyki kościelnej. Od 1993 r. chór Anchiskhati regularnie koncertuje poza krajem: w Niemczech, Austrii, Francji, Polsce, Grecji, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Włoszech, Szwajcarii, Liechtensteinie, Szwecji, Rosji. Członkowie chóru prowadzą też kursy mistrzowskie. Chór Anchiskhati brał udział w wielu międzynarodowych projektach. W 2007 r. w opactwie Royaumont we Francji współpracował z francuskim kompozytorem greckiego pochodzenia - Alexandrosem Markeasem; w 2008 koncertował ze Sztokholmską Orkiestrą Symfoniczną. Zespół składa się obecnie z 11 mężczyzn.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych - chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Od 2013 r. Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa.
Więcej informacji na temat Festiwalu "Gaude Mater" na stronie www.gaudemater.com
Kwestie nauczania religii w szkołach publicznych, Fundusz Kościelny, sprawy duszpasterskie Kościoła w Polsce - były głównymi tematami spotkania przedstawicieli Konferencji Episkopatu Polski z korpusem dyplomatycznym, które odbyło się 8 kwietnia br. w Sekretariacie KEP w Warszawie. Temat spotkania brzmiał: „Struktura, wyzwania i relacje Kościoła katolickiego w Polsce z władzami cywilnymi”.
Zgromadzonych na sali plenarnej gości powitał rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Leszek Gęsiak SJ. Przypomniał, że pomimo wojen i historycznych zawirowań Polska nigdy nie utraciła swojej tożsamości narodowej, a to, co zawsze jednoczyło naród polski, to wiara w jedynego Boga.
Prezydium Konferencji Episkopatu Polski skierowało kolejne pismo do Prezesa Rady Ministrów dotyczące odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji publicznej, przesłany do Premiera Donalda Tuska 17 lutego br.
24 marca br. Prezydium KEP otrzymało odpowiedź na wniosek złożony 17 lutego br. do Prezesa Rady Ministrów, w którym członkowie Prezydium KEP zawarli m.in. pytanie, dlaczego dotychczas nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw wyrok Trybunału Konstytucyjnego RP z dnia 27 listopada 2024 r., stwierdzający nielegalność a zarazem niekonstytucyjność w całości, ze względów formalnych, rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.