Reklama

Głos z Torunia

Wolni i wyzwalający

Niedziela toruńska 15/2019, str. I

[ TEMATY ]

Ruch Światło‑Życie

Wojciech Fałkowski/SAI

Procesja z darami eucharystycznymi

Procesja z darami eucharystycznymi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Toruń 30 marca stał się centrum oazowej działalności filii pelplińskiej Ruchu Światło-Życie. W jej skład wchodzą diecezje: bydgoska, elbląska, gdańska, gnieźnieńska, pelplińska, toruńska i warmińska. Tego dnia do Centrum Dialogu im. Jana Pawła II przyjechali przedstawiciele diakonii, którzy na co dzień posługują we wspomnianych diecezjach. Tematem wiodącym spotkania było 40-lecie Krucjaty Wyzwolenia Człowieka i nowe wyzwania, jakie stoją przed tym dziełem.

Wolność

Reklama

Krucjata Wyzwolenia Człowieka powstała w 1979 r. z inicjatywy sługi Bożego ks. Franciszka Blachnickiego, który dostrzegał opłakane skutki nałogu alkoholowego w naszej ojczyźnie. Motywacją do podjęcia tego dzieła był apel św. Jana Pawła II skierowany do rodaków, aby „przeciwstawiali się wszystkiemu, co uwłacza ludzkiej godności i poniża obyczaje zdrowego społeczeństwa”. Ks. Blachnicki dostrzegł, że najskuteczniejszym sposobem przeciwstawiania się alkoholizmowi jest modlitwa połączona z postem. Zrodziła się więc w środowisku oazowym idea całkowitej abstynencji od napojów alkoholowych w myśl zasady: „Przez abstynencję wielu do trzeźwości wszystkich”. Ideą Krucjaty jest nie tylko niepicie; ma ona również aspekt pozytywny: ma prowadzić do całkowitej wolności, która jest dla człowieka zadaniem. Może ją osiągnąć tylko nowy człowiek, czyli taki, który przyjął Chrystusa jako swego Pana i Zbawiciela, podporządkowując Mu wszystkie płaszczyzny swojego życia. Taki człowiek jest zdolny do miłości rozumianej jako posiadanie siebie w dawaniu siebie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Modlitwa i post

Zgromadzeni na dniu wspólnoty pochylali się nad rolą Krucjaty w minionym 40-leciu oraz analizowali wyzwania, jakie stoją przed tym ruchem w nowym roku formacyjnym, który rozpocznie się w uroczystość Zesłania Ducha Świętego 9 czerwca. Hasło nowego roku brzmi: „Wolni i wyzwalający” i nawiązuje do osób, które podejmując w wolności wstrzemięźliwość od alkoholu, pragną przez swoją modlitwę i post wyzwalać z niewoli grzechu tych, „którzy nie mogą już wyzwolić się o własnych siłach”. Ten temat podjął Jarosław Szydłak, odpowiedzialny za diakonię wyzwolenia Ruchu Światło-Życie w archidiecezji gdańskiej. W prezentacji przedstawił m.in. statystyki spożycia alkoholu w Polsce, które wciąż są niepokojące. Okazuje się, że Krucjata, jako 40-latka, nadal pozostaje atrakcyjna, tzn. potrzebna współczesnej Polsce, w której nie ma jeszcze kultury picia.

Dwie postawy

Reklama

Punktem kulminacyjnym spotkania była Msza św., której przewodniczył bp Wiesław Śmigiel. W homilii omówił postawy dwóch ewangelicznych postaci – faryzeusza, który chociaż postępował sprawiedliwie, miał wzrok utkwiony w samego siebie, oraz celnika, który znając swoje grzechy, zwrócił się ze skruchą do Boga i żałował za popełnione zło. Ksiądz Biskup przestrzegał także przed pogardzaniem drugim człowiekiem spowodowanym uważaniem siebie za lepszego od innych. Na koniec Eucharystii wyraził swoją radość z możliwości modlitwy z osobami, które na co dzień podejmują służbę we wspólnocie.

Po Mszy św. uczestnicy wraz z Księdzem Biskupem zasiedli do wspólnego stołu. Po południu odbyły się dwie części spotkania w grupach. W ich trakcie osoby należące do tej samej diakonii w różnych diecezjach dzielili się swoim doświadczeniem Krucjaty oraz wyznaczali zadania związane z tematem nowego roku formacyjnego.

Wykorzystać łaskę

Dzień wspólnoty zakończył się Nieszporami prowadzonymi przez ks. Waldemara Konczalskiego, moderatora diecezjalnego Ruchu Światło-Życie diecezji toruńskiej. Podkreślił, że przynależność do Krucjaty jest łaską, którą trzeba dobrze wykorzystywać nie tylko dla własnej satysfakcji i w przyjaznym środowisku, lecz także tam, gdzie panuje grzech i zniewolenie, aby zaświadczyć o wolności, którą daje Chrystus.

Umocnieni doświadczeniem wspólnoty i w duchu odpowiedzialności uczestnicy DWDD powrócili do swoich wspólnot, aby podzielić się wnioskami i przygotować się do przeżywania roku formacyjnego 2019/2020 pod hasłem: „Wolni i wyzwalający”. Czytelnicy natomiast mogą włączyć się w dzieło Krucjaty Wyzwolenia Człowieka, wypełniając formularz dostępny na stronie www.kwc.oaza.pl i wysyłając go na wskazany na nim adres.

2019-04-10 10:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ku pełnej formacji

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 42/2021, str. VII

[ TEMATY ]

Ruch Światło‑Życie

formacja

Maciej Krawcewicz

Drogowskazy Nowego Człowieka to podstawa formacji deuterokatechumenalnej

Drogowskazy Nowego Człowieka to podstawa formacji deuterokatechumenalnej

Nie wystarczy kogoś zewangelizować. Trzeba mu też towarzyszyć – w odkrywaniu Pana Boga, Kościoła, powołania. Takie zadanie stoi przed diakonią deuterokatechumenatu Ruchu Światło-Życie.

Czym jest deuterokatechumenat? Nie jest to przygotowanie do sakramentów, lecz formacja ludzi już ochrzczonych. Ma ona prowadzić do odkrycia pełni życia płynącego z sakramentów i jest czasem dorastania do bycia dojrzałym chrześcijaninem. – Nasza posługa skierowana jest do osób po tzw. jedynce, czyli przeżytych wakacyjnych rekolekcjach Oazy Nowego Życia pierwszego stopnia – wyjaśnia moderator diakonii ks. Łukasz Sławiński. – Po nich powinien nastąpić czas formacji rocznej, polegający na zgłębianiu „10 kroków ku dojrzałości chrześcijańskiej” (Drogowskazów Nowego Człowieka) podczas cotygodniowych spotkań w parafii. Niestety, wiele osób nie ma możliwości odbycia takiej formacji. Albo w ich parafii nie ma wspólnoty oazowej, albo jest tylko kilka osób i każda na innym etapie, albo ktoś dojeżdża do szkoły, mieszka daleko. Tymczasem ta roczna formacja jest ważna, bo przygotowuje do przeżycia kolejnych stopni, zwłaszcza dwójki, która jest bardzo trudna. Moje i nie tylko moje doświadczenie pokazuje, że mało kto przyjeżdża na dwójkę po formacji.
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie św. Jana Kantego

O życiu św. Jana Kantego w ciągu 500 lat powstało wiele legend, które świadczą o jego popularności. Urodził się 24 czerwca 1390 r. w Kętach - miasteczku położonym u podnóża Beskidu Małego. Pierwsza wzmianka o św. Janie Kantym pochodzi z 1413 r. i widnieje w Indeksie Akademii Krakowskiej. Św. Jan miał wówczas 23 lata i był studentem Wydziału Filozoficznego AK. Studnia ukończył w 1418 r., otrzymując tytuł magistra atrium. Po przyjęciu święceń kapłańskich w 1421 r. objął posadę w Szkole Klasztornej w Miechowie. Zasłynął w tym czasie jako znakomity kaznodzieja. W wolnych chwilach przepisywał rękopisy. Były to zazwyczaj dzieła św. Augustyna, gdyż Szkoła Klasztorna opierała się na jego nauce. Święty zajmował się także muzyką, o czym świadczą odnalezione fragmenty skomponowanych przez niego pieśni dwugłosowych. W roku 1429 na prośbę przyjaciół znów powrócił do Krakowa i zaczął wykładać na Wydziale Filozoficznym AK. Od 1434 r. pełnił obowiązki prepozyta kolegiaty św. Anny w Krakowie. Wykładał wówczas logikę, fizykę i ekonomię Arystotelesa. Po uzyskaniu stopnia magistra, co odpowiada dzisiejszemu doktoratowi, św. Jan Kanty do końca swojego życia poświęcił się wykładom na Wydziale Teologicznym. Zmarł w opinii świętości w 1473 r. Jego kanonizacji dokonał w 1767 r. papież Klemens XIII. On też ustalił 20 października wspomnieniem liturgicznym o Janie Kantym. Jego relikwie spoczywają w kolegiacie św. Anny w Krakowie. Warte uwagi jest to, że św. Jan jest patronem nie tylko studentów, którym poświęcił 55 lat profesury na AK, ale także i dzieci. Był wzorem pracowitości. W ciągu swojego życia przepisał ok. 18 tys. stron. Mając 40 lat, rozpoczął studia pod kierunkiem dr. Benedykta Hesse. Studia te trwały 13 lat, a Święty stawiał sobie za cel poszerzanie swojej wiedzy o Panu Bogu. Wśród wielu cnót tradycja przekazała pamięć jego prawdomówności oraz troskę o dobre imię bliźniego. Jednakże najpiękniejszą cnotą Świętego było niewątpliwie miłosierdzie dla potrzebujących. Podczas uroczystości poświęconej Janowi Kantemu, która miała miejsce 20 października br. w kościele parafialnym w Osobnicy, homilię wygłosił rodak, profesor WSD w Szczecinie ks. Zbigniew Woźniak. To on przekazał wiernym ważne przesłanie Jana Kantego: „(...) Żywot Jana Kantego uczy postawy i obyczajów chrześcijańskich. To, co głosił, potwierdzał pokorą i swym zacnym życiem. To on, podobnie jak Jezus Chrystus (...), prowadził swoich uczniów, był obok nich i pilnował, aby dojrzeli do swojej posługi”. Tak brzmi przesłanie zwłaszcza dla pedagogów i nauczycieli i nie jest ono dzisiaj łatwe do wykonania. Bardzo często autorytet nauczyciela bywa podważany. Mimo to pedagog zobowiązany jest do przekazywania nauki i wiedzy o życiu. Jeśli nie zbudujemy życia na prawdzie, to nie ma dla nas przyszłości. Swoje słowa św. Jan Kanty potwierdzał życiem. Jako wychowawca, miał za zadanie uczyć, prowadzić i towarzyszyć. Osoba św. Jana otoczona jest wieloma legendami. Jedna z nich mówi o dziewczynie, która próbowała scalić dzban. Św. Jan pomógł go jej posklejać. Jest to piękny symbol dla naszej społeczności - obraz św. Jana scalającego nasze różne osobowości.
CZYTAJ DALEJ

Program sportowy w duchu teologii ciała Jana Pawła II

2025-10-21 11:52

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

Była łyżwiarka figurowa i terapeutka Rachael Popcak Isaac stworzyła nowy program dla formacyjny sportowców, inspirowany teologią ciała św. Jana Pawła II. Celem projektu jest pomoc w osiąganiu sukcesów w sporcie poprzez integrację wiary, psychologii i rozwoju osobistego.

Rachael Popcak Isaac to dyrektor operacyjna portalu CatholicCounselors.com, która uruchomiła program rozwoju sportowego, łączący trening mentalny z duchową formacją.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję