Reklama

Wytyczne dla Konstytucji Trójmorza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wolność jest miarą godności człowieka. Życie w warunkach wolności, do której dążą jednostki i narody, jest wielką szansą rozwoju duchowego człowieka i moralnego ożywienia narodów” – Jan Paweł II, Zgromadzenie Ogólne ONZ, 5 października 1995 r.

W trosce o trwałość budowy organizmu międzynarodowego pod hasłem „Trójmorza”, należy zdefiniować i zadeklarować wartości, które ustanowią jego trwały fundament. Konferencja „Europa Christi” kieruje zasadnicze odwołanie do wartości chrześcijańskich, jako wspólnych temu obszarowi, które jednocześnie kreują wspólnotę wartości cywilizacji łacińskiej w tym regionie. Ten fakt powinien wybrzmiewać we wspólnych zapisach konstytucyjnych krajów, stanowiących ten nowy międzynarodowy konstrukt. Konstytucje państw Trójmorza większość artykułów poświęcają tematom prawno-administracyjnym, jakby te miały jedynie decydować i gwarantować suwerenność. Dzisiejsze wyzwania stawiane przez ruchy gender, LGBT, animizm oraz inne wymagają zapisów prawnych, które będą zapobiegać podważaniu tradycyjnych wartości chrześcijańskich. Właściwym kierunkiem jest regulacja rumuńska z lipca 2020 r., która zakazuje propagowania na wszystkich szczeblach nauczania teorii i koncepcji oderwania płci od jej biologicznego pochodzenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Godność człowieka. Konstytucja winna przede wszystkim chronić godność człowieka od jego poczęcia do naturalnej śmierci. Ten postulat jest pierwotny i fundamentalny dla chrześcijańskiej kultury i cywilizacji, zawiera się w nim Dekalog, a w szczególności przykazanie miłości. Artykuł 30 polskiej Konstytucji z 1997 r. wzorowo określa prawo naturalne człowieka do ochrony godności, jednak nie jest to zapis wyczerpujący, ponieważ godność człowieka jest nierozerwalnie związana z ochroną życia od poczęcia do naturalnej śmierci.

Kolejnym atrybutem godności człowieka jest prawo do wyznania i jego praktykowania. W kontekście pandemii zostało ono wielokrotnie pogwałcone, mimo jasnych zapisów, które znajdziemy we wszystkich konstytucjach.

Godność rodziny. Rodzina jest najsilniej chroniona w polskiej Konstytucji art. 18, który określa ją jako związek kobiety i mężczyzny. Dalej czytamy, że rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod pełną ochroną państwa. Tak jednoznacznej deklaracji nie znajdziemy w aktach zasadniczych innych krajów Trójmorza.

Naród. Wreszcie naród zbudowany na godności człowieka i rodziny wymaga instrumentów prawnych, które pozwolą zachować jego suwerenność kulturową, ekonomiczną oraz państwową.

Koniecznym czynnikiem ekonomicznym dla zachowania suwerennego rozwoju państwa i narodu będzie konstytucyjne zachowanie własnej waluty. Odrębność walutowa chroni gospodarki o niższej wydajności pracy przed eksploatacją przez gospodarki wyżej rozwinięte.

To krótkie podsumowanie wskazuje na kluczowe wartości i regulacje, które powinny się znaleźć w konstytucjach krajów Trójmorza, aby zapewnić trwałe podstawy rozwoju regionu oraz poszczególnych państw członkowskich.

2020-08-25 13:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co wiemy o życiu Chrzciciela?

2025-12-10 09:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Bożena Sztajner/Niedziela

Są sytuacje, które zapraszają do poważnych rozważań. Zmuszają człowieka do zastanowienia się nad tym, co było i co może się stać, co robił i czy miało to sens, a jeśli miało, to jaki. Pyta się też, czy nie utracił talentów otrzymanych od Boga, czy dobrze wykorzystał swój czas, czy życia nie zmarnował. Czy wykorzystał wszystkie możliwości, by czynić dobro, podnosić na duchu, pocieszać, umacniać tych, którzy byli w potrzebie?

Gdy Jan usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci zostają oczyszczeni, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto nie zwątpi we Mnie».Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: «Co wyszliście obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą. Po co więc wyszliście? Zobaczyć proroka? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: „Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby przygotował Ci drogę”. Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on».
CZYTAJ DALEJ

„Okno pokoju i przebaczenia polsko-niemieckiego” dla Papieża

2025-12-10 19:35

Vatican Media

Ambasadorowie Polski i Niemiec przy Stolicy Apostolskiej – Adam Kwiatkowski i Bruno Kahl – wręczyli w środę Leonowi XIV fragment witraża – „polsko-niemieckiego okna pokoju i przebaczenia”. To dzieło niemieckiego artysty Yvelle’a Gabriela zostało wcześniej zaprezentowane podczas konferencji zorganizowanej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie z okazji 60. rocznicy listu biskupów polskich do niemieckich.

Konferencja o historycznym liście, który zawierał słowa „przebaczamy i prosimy o przebaczenie” i stanowił fundament polsko-niemieckiego pojednania po krzywdach wyrządzonych w czasie II wojnie światowej, odbyła się w czasie, kiedy w wielu miejscach na ziemi skonfliktowane narody potrzebują przebaczenia i pojednania.
CZYTAJ DALEJ

„Okno pokoju i przebaczenia polsko-niemieckiego” dla Papieża

2025-12-10 19:35

Vatican Media

Ambasadorowie Polski i Niemiec przy Stolicy Apostolskiej – Adam Kwiatkowski i Bruno Kahl – wręczyli w środę Leonowi XIV fragment witraża – „polsko-niemieckiego okna pokoju i przebaczenia”. To dzieło niemieckiego artysty Yvelle’a Gabriela zostało wcześniej zaprezentowane podczas konferencji zorganizowanej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie z okazji 60. rocznicy listu biskupów polskich do niemieckich.

Konferencja o historycznym liście, który zawierał słowa „przebaczamy i prosimy o przebaczenie” i stanowił fundament polsko-niemieckiego pojednania po krzywdach wyrządzonych w czasie II wojnie światowej, odbyła się w czasie, kiedy w wielu miejscach na ziemi skonfliktowane narody potrzebują przebaczenia i pojednania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję