Reklama

Niedziela Świdnicka

Muzyczne święto w Strzegomiu

Za nami pierwsza edycja Festiwalu Strzegom a Cappella, dedykowanego miłośnikom śpiewu chóralnego.

Niedziela świdnicka 38/2020, str. VII

[ TEMATY ]

festiwal

chór

Ryszard Wyszyński

Koncert chóru kameralnego i orkiestry Capella Cracoviensis, na harfie gra Adrian Nowak

Koncert chóru kameralnego i orkiestry Capella Cracoviensis, na harfie gra Adrian Nowak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal trwał przez 3 ostatnie dni sierpnia. Każdy wieczór przyniósł słuchaczom bogactwo muzycznych wrażeń. Głównym mecenasem festiwalu było Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

To było już grane

W pierwszym dniu wystąpił Chór Concerto Polacco pod dyrekcją Marka Toporowskiego, który zaprezentował Requiem f-moll Heinricha Ignaza Franza von Bibera. – To dzieło specjalnie reaktywowane na potrzeby festiwalu, z dużym prawdopodobieństwem mogło być wykonywane w 1704 r. w kościele strzegomskich joannitów, bo aż na te ziemie rozciągała się w owym czasie jurysdykcja austriackiego cesarza, dla którego dworu pisał swoją muzykę Franz von Biber – powiedział koncertmistrz zespołu. Drugiego dnia zaprezentował się 40-osobowy Chór Narodowego Forum Muzyki z Wrocławia pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny z utworami Josefa Rheinbergera, Felixa Mendelssohna-Bartholdiego, oraz Pawła Łukaszewskiego, kompozytora współczesnego. Były to niezapomniane wykonania, których siła, mówiąc w przenośni, „powodowała drżenie murów”, tak pięknie i doniośle rozlewały się chóralne głosy w wielkiej przestrzeni kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wyjątkowa przestrzeń

Reklama

– Mieliśmy poczucie, że wykonywany program jest stworzony do tego miejsca – powiedziała po występie Agnieszka Franków-Żelazny. – Mój chór jest zespołem zawodowym. Mieliśmy okazję śpiewania tego samego programu w salach koncertowych i wydawało mi się, że już wtedy była wystarczająco dobra przestrzeń dla nich, jednak ten piękny, strzegomski, gotycki kościół, że swoją wspaniałą akustyką, przebija wszystkie poprzednie nasze wykonania. Do tego doszła publiczność, bardzo spragniona muzyki i my to naprawdę czuliśmy – podkreśliła dyrygentka.

W ostatnim festiwalowym dniu Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa wykonała utwory na chór a cappella estońskiego kompozytora Arvo Pärta, oraz 4 Lieder Op. 17 na głosy żeńskie, dwie waltornie i harfę autorstwa Johannesa Brahmsa, An die Sterne Roberta Schumanna i czterogłosową pieśń Wacława z Szamotuł Już się zmierzcha.

Instrumenty z epoki

– To była paleta doznań starannie przez nas dobrana z bogatych annałów dawnych pieśni religijnych oraz muzyki współczesne,j tworzonej dla chwały Bożej – powiedział Adamus w podsumowaniu festiwalu. Przypomniał, że na inaugurację artystom śpiewakom z zespołu Toporowskiego towarzyszyła muzyka, która była grana na instrumentach dawnych o wyjątkowych brzmieniach, bo budowanych na wzór tych, które pochodziły z epoki, kiedy używano innych materiałów, np. włosia lub naciągniętych jelit zwierzęcych jako strun, co daje zupełnie inne brzmienie.

Radości z powstania nowego festiwalu nie krył ks. prał. Marek Babuśka, proboszcz i kustosz strzegomskiej bazyliki, który po każdym koncercie gratulował wykonawcom i dziękował parafianom za tak liczny udział oraz za utrzymywaną dyscyplinę sanitarną. W planach na przyszłość jest wzbogacenie za rok programu o udział zespołów zagranicznych.

2020-09-16 11:29

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

90 lat jasnogórskiego „Kółeczka”

[ TEMATY ]

jubileusz

chór

Jarosław Jeziorowski

Jasnogórski Chór Żeński „Kółeczko” świętował 6 stycznia 2019 r. jubileusz 90-lecia. Mszy św. w intencji chóru przewodniczył w Jasnogórskiej Bazylice o. Włodzimierz Ogorzałek, paulin, koncelebrował ks. prał. Franciszek Dylus. Po Mszy św. odbył się koncert kolęd, część utworów wykonał wspólnie z „Kółeczkiem”, Jasnogórski Chór Dziewczęcy „Filiae Mariae”. Oba zespoły chóralne prowadzi Mariola Jeziorowska, która jest pedagogiem w Zespole Szkół Muzycznych w Częstochowie, prowadzi również chór Państwowej Szkoły Muzycznej I Stopnia, Chór Mieszany „Cantilena” w parafii św. Franciszka z Asyżu oraz Chór Słuchaczy Studium Liturgii i Muzyki Kościelnej przy Wyższym Instytucie Teologicznym w Częstochowie.

Podczas uroczystości przypomniano historię zespołu. Chór wyłonił się spontanicznie z grupy pań z Jasnogórskiej Sodalicji Mariańskiej w 1928 r. Otrzymał nazwę „Kółeczko”, ponieważ od wiosny, a szczególnie często w maju, chórzystki ustawiały się w kręgu wokół figury Matki Bożej na jasnogórskich błoniach, by śpiewać pieśni maryjne.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Ogień Eliasza, światło Jana

2025-12-12 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Bożena Sztajner/Niedziela

• Syr 48, 1-4. 9-11 • Mt 17, 10-13
CZYTAJ DALEJ

We Francji i Hiszpanii beatyfikowano męczenników dwóch wojen

2025-12-13 16:24

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Vatican Media

124 osoby – ofiary hiszpańskiej wojny domowej z lat 1936-39 – zostały beatyfikowane w sobotę rano w hiszpańskim Jaén. Z kolei w katedrze Notre Dame w Paryżu odbyła się beatyfikacja 50 duchownych, seminarzystów i świeckich, którzy poświęcili się, aby służyć duchowo Francuzom wywiezionym przez Niemców na roboty w czasie II wojny światowej.

„Nie bohaterowie ani bojownicy w imię ideologii, lecz świadkowie prawdziwej odwagi, zawartej w zdolności do cierpienia „z miłości do prawdy i sprawiedliwości”. Tak kardynał Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, określił 124 męczenników z hiszpańskiej diecezji Jaén, beatyfikowanych w sobotę 13 grudnia, w katedrze Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję