Reklama

On wierzący, ona nie

Tańcowały dwa Michały to znana piosenka dla dzieci. Mnie przyszła do głowy, gdy przygotowywałem się do napisania tego artykułu.

Niedziela Ogólnopolska 3/2021, str. 50-51

Adobe.Stock

Michał Laskowski z córkami

Michał 
Laskowski z córkami

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W piosence jeden Michał był duży, a drugi mały. W artykule obaj są podobnego wzrostu i mieszkają w Warszawie, obaj są wierzący i formują się w tej samej wspólnocie, każdy z nich ma żonę Monikę (nie tę samą, rzecz jasna) i obaj poznali swoje małżonki, gdy były one niewierzące. W jednym przypadku ten stan rzeczy się zmienił, w drugim – nie.

Jak to wpływa na ich duchowość?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rady były różne

Michał Laskowski to marketingowiec z Warszawy. Wraz z żoną mają dwoje dzieci. Kiedy się poznali, Michał był blisko Kościoła. Z kolei jego przyszła żona była niewierząca i tak jest do dziś.

– Pamiętam, że sprawę zaręczyn niosłem jako intencję w pieszej pielgrzymce na Jasną Górę. Starałem się oddzielić zakochanie od sfery rozumu i dobrze rozeznać perspektywę wspólnego życia. Pytałem księży, jak do tego podejść w kontekście własnej duchowości – opowiada Michał. Co ciekawe, dostał wtedy dwa przeciwstawne komunikaty. Pierwszy brzmiał: „Dla swojego dobra trzeba natychmiast się z tego wyplątać i nie brnąć w taki związek, a już broń Boże zawierać małżeństwo”, a drugi: „Jak najbardziej, będzie to dla ciebie wyzwanie, ale z łaską Bożą możecie być szczęśliwi”. W tym drugim przypadku ksiądz zachęcał, by nie ustawać w modlitwie za przyszłą żonę i mieć świadomość wyłącznej odpowiedzialności za wychowanie dzieci w wierze.

Niewierząca nie znaczy zła

Reklama

Michał od początku postrzegał Monikę jako moralną i uczciwą osobę, która jego jako katolika nieraz zawstydzała. – Dawała mi przykład w prostych sprawach, takich jak oddanie na czas książki do biblioteki czy podzielenie się z kimś potrzebującym – opowiada.

Zmiana – od kogo by tu zacząć?

– Już w małżeństwie ważnym odkryciem dla mnie było, że to nie jest tak, iż ja mam ją zmienić, tylko ja siebie mam zmienić. Na początku bardzo się starałem, wyciągałem ją na rekolekcje, jakieś spotkania, gdzie można było porozmawiać o wierze. To jednak przynosiło efekt odwrotny do zamierzonego – wspomina Michał. Lepszym rozwiązaniem okazała się np. rozmowa o tym, nad czym Michał pracuje w swojej formacji. – Ona wtedy do niczego nie jest zmuszana i dzięki tej mojej zmianie myślenia nasze rozmowy zaczęły nabierać zupełnie innego tonu.

W ramach pogłębionej pracy nad sobą Michał postanowił dołączyć do jednej ze wspólnot dla mężczyzn – Drogi Odważnych. Jego żona na początku traktowała to jako nowe hobby, swego rodzaju rekreację. Później pojawiły się obawy, że Michał jest w jakiejś sekcie, bo wypełnia jakieś dziwne wyzwania, jak np. wczesne wstawanie na modlitwę. – Ostatecznie, kiedy poznała kilku braci ze wspólnoty, obawy odeszły i Monika zdaje sobie sprawę, że wspólnota jest czymś, co pozytywnie wpływa na nasze życie rodzinne i napędza mnie, bym jeszcze mocniej angażował się w małżeństwo i wychowywanie dzieci – tłumaczy Michał.

Co z dziećmi?

Reklama

Bardzo ważnym elementem tej układanki jest dla Michała wychowanie dzieci i ich pytania np. o to, dlaczego mama nie idzie z nimi do kościoła. – Razem z dziećmi modlimy się za Monikę. Myślę, że jest to dla nich bardzo ważne, choć czasami muszę je wyciągać na niedzielną Eucharystię i idzie to ciężko. Monika zwraca wtedy uwagę, że tata nie może ich zmusić, ale jeśli nie pójdą, to np. nie będzie bajki. To daje mi poczucie, że niewiara Moniki nie jest nastawiona na konfrontację. Zdarzało się nawet, że kiedy wracaliśmy z kościołą, potrafiła zapytać dzieci, czy usłyszały coś ważnego – opowiada Michał.

Czas działał na korzyść

U Michała Paczuły, dyrektora jednej z warszawskich fundacji, już na początku jego relacji z przyszłą żoną Moniką, z którą dziś mają synka, pojawiło się pytanie o dzieci, np. o to, co będzie, jeśli chrzest dziecka będzie sporną sprawą. W momencie bliższego poznania się jednak obawy odeszły, bo też na drugi plan zeszła potrzeba tego, by przyszła żona była wierząca. – Ważniejsze było, by zaakceptowała to, że ja wierzę – stwierdza Michał. Jak mówi, od początku nie było to problemem.

– Z czasem patrzyła z ciekawością, interesowała się tym, co robię, a ja po prostu chodziłem do kościoła, modliłem się. Moja rodzina podobnie – opowiada. Pewnego dnia Monika zaproponowała, że pójdzie z Michałem na Mszę św. tylko po to, by mu towarzyszyć. Z czasem było to coraz częstsze, zaczęła czytać, zdobywać wiedzę o Kościele i wierze katolickiej. Ten proces interesowania się Kościołem ze strony dziewczyny, a potem narzeczonej Michała, okazał się równoległy z procesem zbliżania się do Pana Boga tak, że moment ślubu był już dla nich obojga świadomym sakramentalnym doświadczeniem.

Nie spocząć na laurach

– Miałem poczucie, że nic nie muszę na siłę. Głęboko wierzyłem w to, że Pan Bóg ją zmieni. Nosiłem tę intencję w serduchu cały czas. Towarzyszyło mi poczucie spokoju, że Bóg będzie działał – opowiada o tamtym czasie Michał.

Reklama

Paradoksalnie przemiana Moniki, która zainspirowała się jego chrześcijańską codziennością, pokazała mu, że w jego życiu wiarą jest wiele braków i skłoniło go to do szukania głębszej formacji. – Postanowiłem dołączyć do wspólnoty mężczyzn – Drogi Odważnych, a moja żona przyjęła to z dużym entuzjazmem. Tutaj zaczęło się moje autentyczne pogłębianie duchowości męża i ojca. Nauczyłem się odpowiednio układać poszczególne sfery życia. Zobaczyłem, że wszystko ma swoje miejsce i poziom ważności, a ja niczego nie mogę zaniedbać, bo jeśli np. postawię duży nacisk na relację z Bogiem kosztem relacji z żoną, to będzie to patologia. Na odwrót również. Dochodzą tu jeszcze dzieci, zaangażowanie w formację, w mój osobisty rozwój. Wspólnota pomaga mi znaleźć w tym odpowiedni balans bez odstawiania na boczny tor czegokolwiek z tych ważnych sfer mojego życia.

Razem przed Nim

Ważnym owocem tego, że Monika zbliżyła się do Boga, a Michał zaczął „renowację” swojej relacji z Nim, była i jest ich małżeńska modlitwa. Było to dla obojga wspólne duchowe doświadczenie, ale też impuls do rozwoju. – Wieczorami zaczęliśmy podsumowywać nasze dni, przepraszać, prosić, mówić o żalach, niepowodzeniach. Było to bezcenne, i tak jest do dziś – podsumowuje Michał.

***

Obaj panowie podkreślają, że relacja z dziewczyną, narzeczoną, a w końcu (w przypadku jednego z nich) również żoną, której daleko jest do Kościoła, wymaga nie tyle ewangelizacyjnej czy apologetycznej sprawności w argumentowaniu, ile przede wszystkim monitorowania siebie i zmiany siebie, tak by być dla swojej drugiej połówki prawdziwym świadectwem tego, że Bóg, wiara, Kościół, wspólnota to osoby, miejsca, środowisko i zjawiska, które są atrakcyjne, nie muszą trącić dewocją i mogą dawać życie w pełni – blisko Tego, który zna nas najlepiej.

Oto największa duchowa korzyść dla jednego i drugiego – niezależnie od tego, czy żona stała się lub stanie wierząca, wymagają od siebie, nie pozwalają sobie na katolicyzm tylko z nazwy, ale codziennie chcą być dla swoich bliskich najlepszą wersją siebie. I jak mówią ich żony, całkiem nieźle im to wychodzi.

2021-01-12 18:42

Oceń: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Korea: „40 dni modlitwy za życie” w odpowiedzi na plany liberalizacji aborcji

2025-09-30 15:09

[ TEMATY ]

aborcja

Vatican Media

Kościół katolicki w Korei rozpoczął kampanię „40 dni modlitwy za życie”. Jest to odpowiedź na plany liberalizacji prawa aborcyjnego. Rząd zamierza m.in. zastąpić słowo „aborcja” terminem „przerwanie ciąży” i zalegalizować pigułkę wczesnoporonną. Temat ten wraca do porządku obrad po raz pierwszy od 2019 r., a o sprawie informuje m.in. agencja Fides.

Propozycje zmian w zakresie prawa aborcyjnego zostały zaprezentowane kilka dni temu przez rząd nowego prezydenta Korei Południowej Lee Jae-myunga. Znajdują się wśród nich m.in. zmiana terminu „aborcja” na „przerwanie ciąży”, „zalegalizowanie przerywania ciąży” oraz „wprowadzenie pigułki wczesnoporonnej”.
CZYTAJ DALEJ

Żywy Różaniec to największy ruch modlitewny w Polsce i na świecie

2025-10-01 07:20

[ TEMATY ]

różaniec

Żywy Różaniec

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Różaniec jest moją codzienną modlitwą. To była nasza codzienna modlitwa wieczorna. W domu rodzinnym wspólnie klękaliśmy do modlitwy różańcowej - o roli Żywego Różańca, dziedzictwie bł. Pauliny Jaricot oraz osobistym doświadczeniu wyniesionym z domu rodzinnego opowiedział w rozmowie z Polskifr.fr ks. Jacek Gancarek, krajowy moderator Stowarzyszenia Żywego Różańca.

W kontekście rozpoczynającego się października szczególnie poświęconego Różańcowi, ks. Gancarek przypomniał, że „modlitwa różańcowa od wieków stanowi serce duchowości katolickiej. Jest nie tylko osobistym aktem pobożności, ale i wspólnotową siłą Kościoła”. Dodał, że dla człowieka wierzącego Różaniec jest „szkołą kontemplacji i przede wszystkim spotkania z Bogiem przez Serce Maryi”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję