Reklama

Wiadomości

Jak to ze szczepionką było

Szczepienia profilaktyczne przeciw różnym chorobom to dziś codzienność i oczywistość. Ale jeszcze 200 lat temu codziennością były epidemie i śmierć. Nie wiedziano wówczas nic o bakteriach i wirusach, leczenie rzadko przynosiło skutek, a szczepionkę jako metodę zapobiegania chorobie odkryto przez przypadek.

Niedziela Ogólnopolska 4/2021, str. 28-29

[ TEMATY ]

szczepionka

Ernest Board

Edward Jenner przeprowadza swoje pierwsze szczepienie przeciwko ospie, ok. 1910 r

Edward Jenner przeprowadza swoje pierwsze szczepienie przeciwko ospie, ok. 1910 r

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zaczęło się od ospy prawdziwej, jednej z najgroźniejszych, najbardziej zaraźliwych i najbardziej zabójczych chorób. Osoba zarażona ospą dostawała wysypki, która zmieniała się w ropne pęcherze. Jeśli człowiek przeżył, pęcherze złuszczały się i odpadały, na stałe pozostawiając na skórze wyraźne, głębokie blizny. Oszpeconych ospą spotykało się wówczas powszechnie.

W XVIII wieku na ospę zmarło w Europie ok. 60 mln ludzi. Bano się jej tak bardzo, że odcinano dostęp do zarażonych miast, narażając mieszkańców na śmierć głodową. W 1563 r., gdy w czasie epidemii ospy królowa Elżbieta I uciekła z Londynu do Windsoru, wzniesiono na rynku tego miasta szubienicę, na której miał zawisnąć każdy śmiałek, który odważyłby się przybyć tam z Londynu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwsi byli Chińczycy

Szybko zauważono, że ci, którzy zostali zarażeni i przeżyli ospę, byli odporni przez wiele lat na jej powtórny atak. W Chinach postanowiono z tej wiedzy zrobić użytek i tam właśnie, co najmniej od XVI wieku, rozpoczęto prewencyjne zakażanie ospą zdrowych ludzi, nazwane później wariolizacją. Trzeba było tylko znaleźć chorych, którzy przechodzili lekką formę choroby. Wówczas pobierano od chorych strupy, proszkowano je i po kilku tygodniach przechowywania wdmuchiwano zdrowym do nosa – mężczyznom do nozdrza lewego, kobietom do prawego. Po przejściu takiej kuracji nabywało się odporności kosztem niewielkiej liczby blizn.

Reklama

Metoda ta przyjęła się z czasem także w Indiach, Persji i na Bliskim Wschodzie. W XVII wieku dotarła również do Imperium Osmańskiego, gdzie tym praktykom były poddawane m.in. młode dziewczęta – kandydatki do haremu. W ich przypadku chodziło głównie o ochronę urody i bezpieczeństwo sułtana.

Gdzie diabeł nie może…

Ze wschodnim sposobem zapobiegania ospie zapoznało się kilku europejskich lekarzy, ale nie przyjął się on w Europie. Dla jednych był zbyt obrzydliwy, a inni zachowywali go w tajemnicy i zabierali ze sobą do grobu. Przełom nastąpił dopiero dzięki brytyjskiej arystokratce Mary Wortley Montagu, pisarce i poetce, jednej z najbardziej znanych i wybitnych kobiet swoich czasów, oszpeconej w dzieciństwie przez ospę. Przebywając w Stambule, w marcu 1718 r. poddała nowatorskiemu zabiegowi swojego pięcioletniego syna, a po powrocie do Londynu z entuzjazmem promowała nową metodę. Z początku napotykała znaczny opór, ale przełom nastąpił, kiedy do eksperymentu namówiła księżną Walii. Siedmiu osadzonym w więzieniu Newgate, czekającym na egzekucję, zaproponowano życie za poddanie się wariolizacji. Gdy przeżyli, na wszelki wypadek eksperyment powtórzono na dzieciach z kilku sierocińców, a potem dopiero na królewskich córkach. Inne rodziny panujące poszły za tym przykładem. Caryca Katarzyna II uważała nawet za ciemniaka każdego z jej dworu, kto tego nie zrobił, a w Prusach Fryderyk Wielki kazał stosować tę metodę u wszystkich swoich żołnierzy.

Wariolizacja miała jednak poważne wady. Zakażano się bądź co bądź prawdziwą ospą i średnio co pięćdziesiąty taki eksperyment kończył się śmiercią. W dodatku zakażony, nawet jeśli przechodził chorobę łagodnie, mógł zarażać innych.

Prawdziwa szczepionka

Reklama

Po zabiegu wariolizacji konieczne było izolowanie pacjentów. Musiał się temu poddać także Edward Jenner – ośmioletni syn pastora z Berkeley, niewielkiej miejscowości w południowej Anglii. Razem z innymi chłopcami umieszczono go w śmierdzącej, ciemnej stodole, gdzie przebywali przez czterdzieści dni, nie wiedząc, czy przeżyją. Jenner pamiętał ten koszmar do końca życia.

Po latach został lekarzem i rozpoczął praktykę w rodzinnej miejscowości. Zwrócił wtedy uwagę na to, że kobiety dojące krowy nigdy nie zapadają na ospę. Jedna z nich powiedziała mu wręcz: „Nigdy nie zachoruję na ospę, bo miałam krowiankę. Nigdy nie będę mieć ohydnych krost na twarzy”.

Edward Jenner stwierdził wówczas, że krowy rzeczywiście miewają czasem na wymionach krosty wypełnione ropą, podobne do tych, jakie się widzi u ludzi chorujących na ospę. Z krów choroba ta przechodzi na kobiety, u których występują podobne krosty na palcach rąk. Te zazwyczaj szybko się goją, pozostawiając po sobie niewielkie blizny. Postanowił przeprowadzić doświadczenia na ludziach. Po długich namysłach 14 maja 1796 r. rozdrapał do krwi skórę na ramieniu syna ogrodnika – siedmioletniego Jamesa Phippsa i podrapane miejsce posmarował ropą z krosty na wymieniu chorej krowy. Chłopak trochę niedomagał, ale dolegliwości szybko minęły, pozostawiając tylko dużą, okrągłą bliznę. Po kilku tygodniach Jenner powtórzył doświadczenie, ale tym razem użył ropy z krosty człowieka chorego na ospę. Chłopak nie zachorował i czuł się doskonale. Jenner z powodzeniem wykonywał swój eksperyment aż 23 razy, zaszczepiając także własne 11-miesięczne dziecko. Był pewien, że znalazł skuteczny i przede wszystkim całkowicie bezpieczny sposób na ospę.

Pierwsi antyszczepionkowcy

Reklama

Swoje spostrzeżenia Edward Jenner przesłał do Londynu, do jednego z najbardziej poczytnych pism naukowych, ale redakcja zwróciła mu rękopis – jego odkrycie było zbyt nieprawdopodobne. Na własny koszt wydrukował więc broszurę i rozesłał do najgłośniejszych lekarzy w Anglii. Jednocześnie zaczął coraz szerzej stosować swoją metodę zabezpieczania przed ospą wśród ludności Berkeley i okolicy. Wywołało to niesłychaną burzę zarówno wśród lekarzy, jak i laików. Nie podobało się zaszczepiane ludzi „chorobą bydlęcą”. Niektórzy obawiali się, że szczepienie materiałem pochodzącym od zwierząt spowoduje powstanie mieszańców: półludzi-półkrów. W popularnych karykaturach pokazywano, jak z różnych części ciała wyrastają ludziom krowie głowy.

Stopniowo jednak inni lekarze stawali w obronie Jennera, a nawet sami stosowali jego wynalazek, zawsze z dobrymi wynikami. Nieznany dotąd prowincjonalny lekarz stał się głośny i sławny. W wielu miejscach stoją jego pomniki, ulice nazywane są jego imieniem. Na ścianie biblioteki St. George’s Medical School w Londynie wisi skóra krowy, od której pobrano pierwszy materiał do szczepień.

Po niespełna 100 latach Ludwik Pasteur wynalazł sposób szczepienia przeciwko wściekliźnie, inni badacze odkryli bakterie, wirusy i zrozumieli, na czym polega działanie systemu odpornościowego człowieka. Szczepionki na różne choroby stały się powszechne, a ospa jako pierwsza choroba zakaźna w świecie została całkowicie zlikwidowana w 1980 r.

2021-01-20 10:46

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedzielski: oczekuję dymisji rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

[ TEMATY ]

szczepionka

Adam Niedzielski

Adam Guz KPRM/facebook.com/MZGOVPL

Nie widzę możliwości współpracy z władzami WUM, dlatego moim oczekiwaniem jest dymisja rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego Zbigniewa Gacionga – oświadczył w poniedziałek minister zdrowia Adam Niedzielski.

Minister zwrócił się na poniedziałkowej konferencji prasowej do rektora WUM.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Medialne konklawe, czyli kandydaci na papieża

2025-04-29 20:53

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Dziennikarze, a nawet watykaniści specjalizujący się w tematyce Stolicy Apostolskiej jeszcze za życia papieża Franciszka rozpoczęli medialne konklawe, typując kandydatów na jego następcę. Ci, którzy nakładają na wybór papieża pewien schemat polityczny, zwykle błądzą w swoich prognozach. Kiedy szukają kandydata według klucza: konserwatysta, liberał, progresista, ich przewidywania niemal zawsze kończą się niepowodzeniem. Kardynałowie kierują się zupełnie innymi kryteriami. W tym przypadku - kryteriami aktualnych potrzeb Kościoła roku 2025.

Poza tym konklawe, co zobaczymy w czasie bezpośrednich transmisji z jego rozpoczęcia 7 maja, jest w dużej mierze aktem liturgicznym. Kardynałowie większą część czasu konklawe spędzają nie na głosowaniach, tylko na modlitwie. Na samym jego początku przyzywają Ducha Świętego - i to jest kluczowy moment tego wydarzenia, bo - jak wierzymy - otwierają się na działanie Boga, którego wyrazem ma być ich głosowanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję