Reklama

Niedziela Sandomierska

Artysta wielkiego formatu

Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega prezentuje prawie 100 obrazów Rafała Olbińskiego, jednego z najbardziej znanych i cenionych współczesnych artystów.

Niedziela sandomierska 8/2021, str. VI

[ TEMATY ]

wystawa

Rafał Olbiński

MHMT

Projekt plakatu teatralnego, „Skąpiec”

Projekt plakatu teatralnego, „Skąpiec”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawę można oglądać w siedzibie muzeum na Zamku Tarnowskich w Dzikowie. Jej zorganizowanie było marzeniem dyrektora placówki Tadeusza Zycha.

– Rafał Olbiński jest marką samą w sobie. Jeden z najsłynniejszych i jeden z niewielu polskich malarzy, którzy zrobili ogromną międzynarodową karierę – mówił Tadeusz Zych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na wystawie odwiedzający mogą podziwiać prace artysty, które powstały na przestrzeni wielu lat i pochodzą z różnych kolekcji. Jak zaznaczał dyrektor muzeum, niektóre z nich publicznie prezentowane będą po raz pierwszy. Dzieła Rafała Olbińskiego przeniknięte są poetyką, różnymi metaforami. To opowieści o marzeniach i snach, do których czasami człowiek nie chce się przyznawać, bo są to pragnienia miłości, piękna, szczęścia. Artysta nie stroni także od komentarzy odnoszących się do rzeczywistości, czasami z nutą ironii.

Na podstawie wielu jego prac powstały również plakaty dla wielu najsłynniejszych scen teatralnych i operowych na świecie, m.in. dla: New York City Opera, Utah Opera, Pacific Opera San Francisco, Philadelphia Opera, a także Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Artysta namalował szereg obrazów do najsłynniejszych przedstawień, m.in. do: „Don Giovanniego”, „Króla Leara”, „Króla Ubu”, „Skąpca” czy ilustrujące „Piekło” z „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri.

Reklama

Trzeba zauważyć, że dzięki nim zyskał również międzynarodową sławę oraz liczne nagrody. Pierwszą z nich zdobył już w 1976 r. w konkursie Instytutu Praw Człowieka w Strasburgu. Kolejną ważną nagrodą przyznano mu w Paryżu 1994 r. Był tzw. Międzynarodowy Oskar za plakat w konkursie „Prix Savignac”. W kolejnym roku jego projekt został nagrodzony pierwszą nagrodą w konkursie „New York City Capital of the World”, który miał promować Nowy Jork jako stolicę świata.

Artysta Rafał Olbiński urodził się w Kielcach w 1943 r. Na Politechnice Warszawskiej ukończył studia na kierunku architektura. Jak sam mówi, nigdy nie studiował malarstwa, a grafiką i plakatem zainteresował się już w trakcie studiów na politechnice. Po uzyskaniu dyplomu związał się z pismem „Jazz Forum”, w którym był redaktorem graficznym. W roku 1981 wyjechał do Paryża, co zdecydowało o rozwoju jego kariery artystycznej. Wprowadzony stan wojenny uniemożliwił mu powrót do Ojczyzny. W kolejnym roku z Paryża przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie rozpoczął współpracę z największymi i najbardziej znanymi amerykańskimi gazetami: „The New York Times”, „New Yorker”, „Newsweek”, „Time”. W późniejszym czasie współpracował także m.in. z „Der Spiegel”. Stał się artystą rozpoznawalnym na całym świecie.

Jego twórczość nawiązuje do tradycji. Z jednej strony do znanej w świecie polskiej szkoły plakatu, natomiast z drugiej do surrealizmu, który można nazwać surrealizmem Olbińskiego, bo wyróżnia go na tle innych artystów tworzących w tym samym stylu. Jak powiedział Tadeusz Zych: – To, co mnie najbardziej zachwyca w jego pracach, to umiejętność pokazania za pomocą obrazu problemu dotyczącego tak człowieka współczesnego, jak i społeczeństwa. Wystawa będzie udostępniona zwiedzającym do końca marca. Następnie trafi do Muzeum Narodowego w Kielcach. Jest to bowiem rodzinne miasto Rafała Olbińskiego.

2021-02-17 09:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Klasztorne zbiory

W Książnicy Cieszyńskiej w Cieszynie otwarto wystawę pt.: „Klasztor bez biblioteki jest jak twierdza bez zbrojowni”. Jeden z autorów wystawy, Krzysztof Kleczek, podkreśla, że inspiracją do powstania wystawy stałe się projekt: „Dziedzictwo kulturowe po klasztorach skasowanych na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej oraz na Śląsku w XVIII i XIX wieku”. – Książka i biblioteka zawsze odgrywały kluczową rolę w życiu zgromadzeń zakonnych. Już w 529 r., kiedy św. Benedykt założył słynny klasztor na Monte Cassino, reguła zakonna przewidywała m.in. lekturę i studiowanie ksiąg. W XII wieku klasztory i ich biblioteki zyskały pozycję naukowych i kulturowych centrów chrześcijańskiej Europy – zaznacza Krzysztof Kleczek. – Za pośrednictwem książek pochodzących ze zbiorów Książnicy, a także eksponatów wypożyczonych z Muzeum Śląska Cieszyńskiego oraz klasztorów cieszyńskich Bonifratrów i Elżbietanek, pokusiliśmy się o próbę pokazania historii i działalności zakonów, dziejów klasztorów na Śląsku Cieszyńskim oraz skutków kasat zakonów i likwidacji poszczególnych klasztorów, nie tylko na ziemiach polskich – dodaje Krzysztof Kleczek, który przygotował wystawę razem z Rafałem Cholewą. Autorzy wraz z o. Markiem Miławickim OP z Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, podczas wernisażu przedstawili prelekcje wokół zgromadzonych księgozbiorów.
CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek pozdrowił pielgrzymów na Placu św. Piotra

„Dobrej niedzieli dla wszystkich. Bardzo dziękuję” - powiedział Ojciec Święty, który niespodziewanie pojawił się na koniec Mszy św. sprawowanej z okazji Jubileuszu Osób Chorych i Pracowników Służby Zdrowia.

Po zakończeniu Mszy św. odczytano komunikat w różnych językach: „Jego Świątobliwość Papież Franciszek serdecznie pozdrawia wszystkich, którzy wzięli udział w tej celebracji, dziękując im z całego serca za modlitwy wznoszone do Boga w intencji jego zdrowia. Życzy, aby pielgrzymka jubileuszowa przyniosła obfite owoce. Udziela im apostolskiego błogosławieństwa, obejmując nim również bliskich, chorych i cierpiących, a także wszystkich wiernych, którzy dzisiaj się zgromadzili”.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję