Pod patronatem honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus odbywają się koncerty w ramach XIII Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Słowo i Muzyka u Jezuitów im. prof. Teresy Żylis-Gara.
W świątyni przed licznie zgromadzoną publicznością wystąpiła orkiestra smyczkowa Primuz pod dyrekcją Łukasza Błaszczyka. W jej wykonaniu usłyszeliśmy Concerto Giocoso II Sławomira Kaczorowskiego na akordeon (Zbigniew Ignaczewski), fagot (Krzysztof Kamiński) i orkiestrę. Wielkimi owacjami nagrodzono również znakomite skrzypaczki Zuzannę Jeżyńską i Dominikę Sznajder-Janczewską za wykonanie Koncertu nr 3 Jesień (F-dur) oraz Koncertu nr 4 Zima (f-moll)z Czterch pór roku Antonio Vivaldiego z udziałem orkiestry smyczkowej.
Teresa Żylis-Gara – Pamiętamy to koncert poświęcony patronce festiwalu. Arie i pieśni, które maestra posiadała w swym repertuarze, wykonali uczestnicy kursów mistrzowskich organizowanych w Radziejowicach.
– Była dla mnie muzycznym aniołem. Miała aksamitny nieziemski głos. Taki głos zdarza się raz na milion, a my mieliśmy tę możliwość poznać maestrę osobiście. Była wspaniałą śpiewaczką i wspaniałym pedagogiem. Spotkanie z nią w 2007 r. totalnie odmieniło moje życie i podejście do tematyki śpiewu oraz sztuki wokalnej – wspomina śpiewaczkę Ilona Krzywicka.
Reklama
Podczas koncertu usłyszeliśmy m.in. arię Desdemony Ave Maria z IV aktu opery Otello w wykonaniu Justyny Samborskiej sopran, arię Skołuby Ten zegar stary z III aktu opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki, zaśpiewaną przez Wiktora Dudara bas, a także arię Tosci Vissi d´arte, vissi d´amore z II aktu opery Tosca Giacomo Pucinni´ego w wykonaniu Ilony Krzywickiej sopran.
Artyści zaprezentowali również dwie pieśni dedykowane maestrze, skomponowane przez jej bratanka Andrzeja Żylisa Modlitwa do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej oraz Moja Ave Maria do słów Kaliny Jerzykowskiej.
Wykonawcom akompaniowała na fortepianie prof. Laura Kluwak-Sobolewska.
Setki kilometrów dzielą ponad 30 polskich miast, gdzie odbyły się eliminacje XXIV Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika – jednej z wizytówek naszej diecezji i jej znakomitego towaru eksportowego. Jednak Boże Narodzenie i wspólne kolędowanie zbliża ludzi! Ponad 120 solistów i grup (półtora tysiąca osób) wyłonionych z ponad 1600 zgłoszonych do eliminacji wykonawców już od 11 stycznia 2018 r. zaprezentuje się na scenie w będzińskiej szkole muzycznej
Przesłuchania finałowe potrwają od czwartku do soboty (11-13 stycznia 2018 r.) niemal przez cały dzień – od rana do wieczora. Ich harmonogram znaleźć można na stronie www.mfkip.pl . Wśród wykonawców, jak co roku, nie zabraknie barwnych zespołów ludowych, klasycznych chórów, dzieci i młodzieży, Ukraińców i Białorusinów. Wykonają oni najpiękniejsze kolędy i pastorałki, które – wykonywane z serca, z ogromnym przejęciem – brzmią dużo lepiej niż te puszczane w marketach, a nawet komercyjnie nagrywane przez popularne zespoły.
Jedną z pierwszych modlitw, których uczymy się w dzieciństwie, jest ta do Anioła Stróża. W miarę jednak jak dorastamy, zapominamy o obecności aniołów w naszym życiu, traktujemy je jak istoty z bajki. Czy faktycznie jako dorośli nie potrzebujemy aniołów?
Wiele mówi się o cudach zdziałanych za przyczyną świętych, a zapomina się o cudownych zdarzeniach z udziałem aniołów. Nie bez powodu ich interwencje są tak samo dyskretne, jak ich obecność wśród nas. Czuwają nad nami w sposób niezauważalny. Czy zdarzyło ci się usłyszeć jakiś wewnętrzny głos, który ostrzegał cię przed mającym się niebawem wydarzyć niebezpieczeństwem, albo widziałeś tajemniczą postać, która pomogła ci wydostać się z opresji? Nie brakuje osób, które dzielą się takimi doświadczeniami, ich świadectwa przywracają wiarę w Aniołów Stróżów, dają nadzieję, że nawet w największych kłopotach nie jesteśmy sami.
Czworo zwycięzców minionych edycji Konkursu Chopinowskiego - Julianna Awdiejewa, Bruce Liu, Garrick Ohlsson i Dang Thai Son - występuje w czwartek w warszawskiej Filharmonii Narodowej na inauguracji XIX. odsłony pianistycznej rywalizacji.
Konkurs Chopinowski zainaugurowało czworo jego zwycięzców, którzy wystąpili z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki. W interpretacji Bruce’a Liu (zwycięzcy z 2021 r.) zabrzmiał V Koncert fortepianowy F-dur Camille’a Saint-Saënsa, Julianna Awdiejewa (2010) i Garrick Ohlsson (1970) zagrajli natomiast Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca. W Koncercie na 4 fortepiany Johanna Sebastiana Bacha spotkali się: Julianna Awdiejewa, Bruce Liu, Garrick Ohlsson i Dang Thai Son (1980). Galę rozpoczął Polonez A-dur Fryderyka Chopina w wersji orkiestrowej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.