Reklama

Niedziela w Warszawie

Adwent z Équipes Notre-Dame

Zasiądźmy do rozmowy

Kiedy do relacji kobiety i mężczyzny wpuścimy światło Bożego Narodzenia, sens i jakość wspólnego życia ma szansę doznać zbawiennej przemiany.

Niedziela warszawska 50/2022, str. V

[ TEMATY ]

Ruch Equipes Notre‑Dame

Archiwum rodzinne

„Zasiadanie” rozpoczyna się zapaleniem świecy i modlitwą. Na zdjęciu Monika i Jacek Kaniewscy

„Zasiadanie” rozpoczyna się zapaleniem świecy i modlitwą. Na zdjęciu Monika i Jacek Kaniewscy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Adwent to czas spotkania Starego Testamentu z Nowym Testamentem. Jan Chrzciciel – o którym Jezus mówi, że jest nawet kimś więcej niż prorokiem – to wciąż reprezentuje to, co stare. Dopiero przyjście na świat Wcielonego Syna Bożego odsłania nową rzeczywistość, dzięki której Stary Testament nabiera nowego sensu. Bez tej nowości, nie da się zrozumieć tego, co stare, a nawet można starą rzeczywistość zrozumieć zupełnie opacznie. Podobnie jest w życiu małżeńskim.

Związek kobiety i mężczyzny można budować według starych schematów poszukiwania sprawiedliwości czy faryzejskiej doskonałości. Jednak kiedy do małżeńskiej relacji wpuścimy światło Bożego Narodzenia – bezbronnej Miłości powitej na sianie wśród bydląt – sens i jakość wspólnego życia ma szansę doznać zbawiennej przemiany. Pierwotne naturalne pragnienia i odruchy zostają przemienione w narzędzia: wrażliwości, czułości i łagodności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W duchowości małżeńskiej Ruchu Équipes Notre-Dame takie zderzenie starej i nowej rzeczywistości dokonuje się podczas spotkania małżonków zwanego „zasiądźmy razem”. Jest to comiesięczna, pogłębiona rozmowa, podczas której wsłuchujemy się w siebie nawzajem i w głos Boga.

„Zasiadanie” rozpoczyna się zapaleniem świecy i modlitwą, co wyraża naszą wiarę w obecność między nami Ducha Świętego, który błogosławi, troszczy się i chce nam udzielać swojej miłości.

Reklama

Podczas „zasiadania” zatrzymujemy się nad tym, kim jesteśmy, czym żyjemy oraz jak w danym momencie przeżywamy naszą małżeńską więź. Szczególnym tematem rozmowy podczas „zasiądźmy razem” jest dzielenie się życiem duchowym i wzajemna troska o nie.

Wpatrując się w miłość Boga – najpełniej wyrażoną we Wcieleniu Syna i Jego Zmartwychwstaniu – podczas „zasiadania” chcemy się nawzajem bezwarunkowo przyjąć, zaakceptować, przytulić, wesprzeć, napełnić wartością, przebaczyć i przyjąć przebaczenie. W bezpiecznej atmosferze uczymy się zarówno mówić o sprawach trudnych i delikatnych, jak i słuchać z miłością, cierpliwością i zrozumieniem. Podczas „zasiadania” ma szansę odnawiać się prawdziwe głębokie pojednanie.

Długofalowo taka comiesięczna praca nad relacją w perspektywie wiary w miłość i moc Chrystusa staje się przestrzenią leczenia głębokich zranień. A także ogromnego rozwoju każdego z małżonków z osobna, jak i wspólnoty małżeńskiej.

Bez takiego narzędzia – specjalnie umówionego spotkania – bardzo trudno małżonkom przekraczać bieżące napięcia. W codziennej kotłowaninie obowiązków i emocji czymś naturalnym jest swoista walka o przetrwanie, również w aspekcie relacji. Każdy chce się obronić, udowodnić swoją rację, zaistnieć ze swoimi potrzebami i pragnieniami.

Kiedy „zasiadamy razem”, chcemy usłyszeć nowy głos Emmanuela: „Jestem po twojej stronie! Nie musisz już walczyć”. I to bożonarodzeniowe orędzie chcemy sobie nawzajem przekazywać, by każdy z nas w małżeństwie czuł się bezpieczny, kochany i przyjęty.

Autorzy są członkami Ruchu Équipes Notre-Dame, twórcami warsztatów dla małżeństw (www.monikaijacekkaniewscy.pl).

2022-12-07 08:47

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wartość wspólnoty

Niedziela warszawska 51/2022, str. V

[ TEMATY ]

Ruch Equipes Notre‑Dame

Archiwum EN-D

Uczestnicy Spotkania Sektora Warszawa C w parafii Matki Bożej Saletyńskiej

Uczestnicy Spotkania Sektora Warszawa C w parafii Matki Bożej Saletyńskiej

Nie zostawajcie sami! Szukajcie dla siebie miejsca w chrześcijańskich wspólnotach.

W grudniu 1947 r. w kościele św. Augustyna w Paryżu została ogłoszona Karta – dokument określający charyzmat Ruchu Equipes Notre-Dame. Co roku małżeństwa z Ruchu, w jedną z pierwszych sobót grudnia, powracają do tego wydarzenia na spotkaniach w Sektorach, czyli jednostkach skupiających od 10 do 18 ekip.
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie Ks. Mariusza Rosika: Konsternacja na górze

2025-02-15 11:21

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

James Tissot/pl.wikipedia.org

„Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie” (Mt 5,1) – takimi słowami ewangelista Mateusz wprowadza czytelnika do wysłuchania Jezusowego Kazania na górze, które rozpoczyna się ośmioma błogosławieństwami. Ta sama mowa u Łukasza wprowadzone została zupełnie inaczej: „Zeszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie” (Łk 6,17). Tak jawna rozbieżność – Mateuszowa góra i Łukaszowa równina – przez wieki budziła konsternację biblistów. Próbowano wyjaśniać ją na wiele sposobów.

Jedni dowodzili, że zwyczajem wędrownych nauczycieli było powtarzanie tych samych nauk w różnych okolicznościach. Można więc z powodzeniem przyjąć, że Jezus powtarzał błogosławieństwa nie tylko na górze czy równinie, ale także w domach, synagodze czy świątyni. Inni twierdzili, że zamiarem Mateusza było ukazanie Jezusa jako nowego Mojżesza. Skoro Mojżesz wyszedł na górę, być narodowi wybranemu dać Dekalog, tak Jezus jako nowy Mojżesz wychodzi na górę, by rodzącemu się Kościołowi, dać przykazanie miłości bliźniego. Najnowsza propozycja biblistów każe sięgnąć do aramejskiego tła wygłoszenia mowy. W języku Jezusa słowo taurah oznacza zarówno „górę”, jak i „pole”. Wydaje się, że ten właśnie termin stoi u podstaw obydwu przekładów. Można więc uniknąć konsternacji spowodowanej różną lokalizacją Jezusowego kazania.
CZYTAJ DALEJ

Bp B. Dziurach na Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa: potrzebujemy prawdy o rosyjskich zbrodniach

2025-02-16 12:42

W dniach 12-13 lutego w Monachium odbyło się międzynarodowe sympozjum „Bezpieczeństwo w Europie: religijne wymiary wojny i moralna odpowiedzialność za pokój”, podczas którego czołowi naukowcy dyskutowali o religijnym, moralnym i etycznym wymiarze przeciwdziałania globalnej rosyjskiej agresji oraz przemyślenia wyzwań bezpieczeństwa w Europie i na świecie. „Wszyscy potrzebujemy pełnej prawdy o zbrodniach rosyjskiego reżimu okupacyjnego, o wszystkich tych, którzy przygotowali, przeprowadzili, usprawiedliwili i, niestety, pobłogosławili to ludobójstwo na Ukraińcach” - powiedział. Wydarzenie to odbyło się po raz drugi i było częścią Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa.

Sympozjum rozpoczęło się modlitwą o pokój, którą poprowadził bp Bohdan Dziurach, egzarcha apostolski dla Ukraińców Obrządku Bizantyjskiego w Niemczech i Skandynawii, który wskazał na znaczenie prawdy i sprawiedliwości w odniesieniu do rosyjskiej agresji przeciwko narodowi ukraińskiemu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję