Reklama

Niedziela w Warszawie

Ikony spotkania

Jeszcze tylko do 27 sierpnia można oglądać blisko 60 ikon współczesnych na wystawie „Spotkanie ze Zmartwychwstałym”. Ekspozycja prezentowana jest w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej na Starym Mieście przy ul. Dziekania 1.

Niedziela warszawska 34/2023, str. V

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Materiały prasowe MAW

Ikona autorstwa ukraińskiego artysty Danyly Movchana

Ikona autorstwa ukraińskiego artysty Danyly Movchana

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Malarze ikon tworzą w samotności, w rozproszonych ośrodkach, zwykle – na zamówienie. Tymczasem w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej trwa wystawa ikon powstałych w trakcie pleneru, w którym wzięło udział 30 artystów z Polski i Ukrainy.

We wrześniu 2022 r. w Wesołej, w ośrodku wspólnoty Chemin Neuf, wspólnie modlili się, rozmawiali i pracowali. Była to kolejna edycja Międzynarodowych Warsztatów Ikonopisów organizowanych przez Katedrę Sztuki Sakralnej lwowskiej ASP, Stowarzyszenie Przyjaciół Nowicy i Katedrę Ukrainistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Formuła pleneru sprzyja autorskim realizacjom, dlatego ta wystawa może być dla niektórych widzów nieoczekiwanym, a nawet zaskakującym spotkaniem z ikonami, bowiem większość z nich nie ma pierwowzorów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ubiegłoroczny plener odbył się w cieniu wojny, dlatego organizatorzy zaproponowali temat: „Spotkanie ze Zmartwychwstałym”. We wstępie do katalogu towarzyszącemu wystawie wyjaśniają, że wybierając taki temat pleneru myśleli o perspektywie, która pomogłaby przezwyciężyć poczucie bezsilności wobec przemocy, ból i rozpacz jakie są udziałem ukraińskich artystów.

W drodze do Emaus

Na plakacie i okładce poplenerowego katalogu znalazła się praca ukraińskiego artysty Danyly Movchana. To spotkanie ze Zmartwychwstałym miało miejsce w gospodzie, w drodze do Emaus.

Reklama

Stół, trzy postacie w białych szatach, malowane bezpośrednio na białym gruncie. W centrum obrazu malarz umieścił Chrystusa, na stole za którym zasiedli, przełamany na pół chleb – niebiański pokarm, co sugeruje zarówno złoty kolor, jak niebieski okrąg, w który chleb został wpisany. To scena iluminacji, jakiej uczniowie doświadczyli, gdy nieznajomy towarzysz wędrówki Emaus łamał chleb. Dlatego rozgrywa się w przesyconej światłem przestrzeni. Artysta przedstawił moment, gdy z oczu apostołów spadły łuski.

Chrystusa w chwale

Odmiennie przedstawił spotkanie z Chrystusem wrocławski malarz – Marian Waldemar Kuczma, autor wielkoformatowych abstrakcyjnych kompozycji. W Wesołej na niewielkiej kwadratowej desce namalował postać Chrystusa w chwale. To znane przedstawienie, choćby z ikon umieszczanych w ikonostasie w rzędzie Desis, nad carskimi wrotami. Jednak postać Chrystusa Kuczma jedynie naszkicował, czytelna jest kompozycja i biały nimb – to impresja, która raptem dotyka tego co niewyobrażalne, tj. rzeczywistości której doświadczymy u kresu czasów. Czerwone płomienie okalające postać Chrystusa symbolizują ogień prawdy. Elementem, który nieoczekiwanie pojawia się na tej pracy jest fragment zardzewiałego zawiasu – nawiązuje on do ikonografii zstąpienia do otchłani, na których Chrystus kruszy wrota piekieł.

Jako świadkowie chwały Chrystusa, czekamy na jego ponowne przyjście, On przyjdzie zbawić. A ptak, który przelatuje przez świątynię? – to symbol wspomożyciela, danego nam od Pana na czas oczekiwania na Jego powtórne przyjście.

Zapraszamy na osobiste spotkanie z ikoną, Spotkanie ze Zmartwychwstałym w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.

2023-08-14 14:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Śląski Rembrandt

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zaprasza w środę na wykład dr Ewy Korpysz pt. „W pracowni Michaela Willmanna. Barokowe opactwo cystersów w Lubiążu”.

Michael Willmann to jeden z najwybitniejszych niemieckich malarzy okresu baroku. Pochodził z Królewca, ale żył i tworzył w Lubiążu, gdzie znajdowało się jedno z największych opactw cysterskich w Europie. Gotycki pierwotnie klasztor, składający się z ogromnego kościoła, zabudowań konwentualnych i obiektów gospodarczych został z rozmachem przebudowany w epoce późnego baroku. Dzięki temu zyskał wygląd rezydencji, w której architektura, malarstwo i rzeźba łączą się ze sobą w jednym dziele sztuki. Nad wystrojem pracował zespół wybitnych artystów, w tym Michael Willmann. To właśnie w jego klasztornej pracowni powstawały gigantyczne sceny figuralne ze świętymi. Zawisły one w długiej nawie opackiego kościoła dopełniając wystroju wnętrza.
CZYTAJ DALEJ

Manifestacja "Stop zalewaniu Polski migrantami przez Niemcy" w Gubinie

2025-04-05 17:39

[ TEMATY ]

manifestacja

PAP/Lech Muszyński

W przygranicznym Gubienie odbył się protest pod nazwą „Stop zalewaniu Polski migrantami przez Niemcy”, podczas którego zgromadzeni manifestanci domagali się obrony szczelności polskich granic, a także zmiany polityki rządu w tej sprawie.

Tutaj, w Gubinie, jak w Słubicach, Zgorzelcu, tutaj dokonuje się akt bezprawia ze strony Niemiec, którzy narzucają Polakom nielegalnych migrantów, wpychając ich do Polski, destabilizując państwo polskie i narażając nas wszystkich na utratę bezpieczeństwa i spokoju, z którego przecież Polska słynie — mówił.
CZYTAJ DALEJ

Z zafascynowania Kępińskim

2025-04-06 15:35

Biuro Prasowe AK

    W Sali Okna Papieskiego odbyło się w sobotę 5 kwietnia sympozjum naukowe „Kard. Wojtyła i prof. Kępiński – o cierpieniu. W 50. rocznicę sesji naukowej w Pałacu Biskupim w Krakowie”.

Zorganizowała je Fundacja „Collegium Voytylianum”. Podczas wydarzenia, które było częścią diecezjalnych obchodów 20. rocznicy przejścia św. Jana Pawła II Wielkiego do Domu Ojca, referat wygłosił metropolita krakowski, abp prof. Marek Jędraszewski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję