Reklama

Niedziela Kielecka

Nauka o bp. Czesławie Kaczmarku

Refleksja naukowa wokół dramatu postaci bp. Czesława Kaczmarka była przedmiotem konferencji, podczas której naukowcy świeccy i duchowni dzielili się wiedzą i najnowszymi odkryciami dotyczącymi więzionego i prześladowanego przez komunistów biskupa kieleckiego.

Niedziela kielecka 47/2023, str. I

[ TEMATY ]

WSD Kielce

T.D.

Jednym z prelegentów był prof. Ryszard Gryz

Jednym z prelegentów był prof. Ryszard Gryz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zaproszono na nią 28 października do Wyższego Seminarium Duchownego, a kielczanie skorzystali z tego zaproszenia. To wydarzenie naukowe „Biskup Czesław Kaczmarek – wierny syn Kościoła i Ojczyzny” jest kolejnym, zorganizowanym w Roku Biskupa Czesława Kaczmarka w diecezji kieleckiej, w 60. rocznicę jego śmierci, o czym przypomnieli podczas powitania gości bp Jan Piotrowski i ks. Adam Perz, rektor WSD.

O czasach wyjątkowo niekorzystnych

Ks. dr Tomasz Gocel, dyr. Archiwum Diecezjalnego w Kielcach, przypomniał trudną, dynamiczną sytuację polityczną i społeczną diecezji kieleckiej w czasach posługi bp. Kaczmarka, począwszy od pierwszego roku, gdy hierarcha poznawał diecezję, przez dramaturgię zmian wojennych i powojennych, m.in. czas okupacji niemieckiej (gdy jednak powstało 5 parafii, gdy utworzono stanowiska wikariuszy generalnych, a pod zarządem bp. Kaczmarka w diecezji było prawie stu kapelanów czynnych i rezerwowych – do dyspozycji grup partyzanckich). – Pomimo represji, komuniści nie osiągnęli celu. Diecezja kielecka obroniła swoją niezależność i nastąpiło ożywienie religijne oraz zwiększona liczba powołań kapłańskich – mówił ks. Gocel, charakteryzując także ogrom strat wojennych jako okoliczności posługi biskupiej w skrajnie niekorzystnych uwarunkowaniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wybrane problemy religijne i społeczne z czasów bp. Kaczmarka omówił ks. prof. dr hab. Grzegorz Bujak (KUL). Nawiązał do troski biskupa o dobre homilie, Akcję Katolicką, wspomniał udzielenie opieki 220 księżom z innych diecezji podczas okupacji. – Był zarazem ofiarą i moderatorem tamtych czasów – mówił prelegent. – Najważniejsza dla niego była troska o Kościół i wiernych sobie powierzonych – stwierdził.

W jądrze ciemności

Jako więźnia i wygnańca przedstawił biskupa prof. dr hab. Ryszard Gryz (UJK w Kielcach). Po omówieniu stanu badań na temat bp. Kaczmarka, publikacji jego dotyczących i zorganizowanych konferencji naukowych, skupił się przede wszystkim na tak ciekawym źródle, jakim są listy pisane przez aresztowanego ordynariusza kieleckiego z więzienia do prymasa kard. Stefana Wyszyńskiego, czyli na zapisie blisko tysiąca dni. Z 19 napisanych, żaden nie dotarł do adresata, wszystkie przejęli śledczy, wskutek działań agentów celnych. – Jest to łącznie ok. 160 stron i wartość tego diariusza więziennego jest olbrzymia – podkreślał prof. Gryz. Biskup opisał w nich warunki więzienne, metody śledztwa, fabrykowanie dowodów, fałszowanie protokołów, strategie obrony przez niego przyjętą, ewoluowanie własnego stanu psychofizycznego. To szczególny zapis jądra ciemności i „wyrywania z organizmu włókna po włóknie” – jak sam więziony napisał.

Dr Tomasz Domański (Delegatura IPN Kielce) podawał przykłady szykan i prześladowań bp. Kaczmarka z lat 1957-63, po uwolnieniu z więzienia. Zauważył m.in. rolę biskupich listów pasterskich. Biskup mocno wykorzystywał możliwości, które one dawały, mógł w nich przekazać swoje oczekiwania wobec wiernych, wskazówki do moralnego oporu czy zasygnalizować poparcie okazywane przez Jana XXIII.

O kształt wartości

Reklama

Społeczne aspekty nauczania hierarchy omówił ks. prof. dr hab. Stanisław Dyk (KUL). – Analiza jego przepowiadania pozwala na wyróżnienie trzech podstawowych aspektów. Pierwszy to sposób odniesienia się do władzy państwowej, a biskup miał tutaj jedno kryterium, którym jest Jezus Chrystus. Po drugie, w świetle wszystkich spraw społecznych, w obliczu wojny i czasu po niej starał się je oczyszczać w duchu Słowa Bożego, aby odmienić wewnętrznie człowieka. Trzeci aspekt to ukazywanie tego, co jest źródłem naszej wewnętrznej przemiany, czyli liturgii – tłumaczył ks. prof. Dyk.

Poglądy biskupa na religijne wychowanie dzieci i młodzieży w domu rodzinnym zaprezentował ks. dr hab. Jarosław Czerkawski (KUL). Skupił się przede wszystkim na liście z 1941 r., w którym bp Kaczmarek w pięciu punktach zawarł swoje postulaty, koncentrując się na domu rodzinnym i wartościach kształtowanych w rodzinie. Omówił zalecenia duszpasterskie biskupa, by wielkopostne kazania pasyjne dotyczyły właśnie wartości domu rodzinnego.

Efektem konferencji będzie publikacja naukowa, która poszerzy zasób źródłowy na temat oficjalnie zrehabilitowanego hierarchy bodaj najtrudniejszych dla Kościoła w Polsce czasów.

2023-11-14 13:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przykłady pociągają

[ TEMATY ]

diecezja kielecka

WSD Kielce

Tumlin

Władysław Burzawa

Grupa ministrantów i lektorów oraz schola dziewczęca z parafii p.w. św. Stanisława b.m w Tumlinie odwiedziła na początku listopada Wyższe Seminarium Duchowne w Kielcach.

Wśród blisko czterdziestu odwiedzających, byli zarówno chłopcy ze szkoły podstawowej, liceum, studenci a także osoby pracujące. – Jest to bardzo pozytywne, że mamy taką młodzież, która nie wstydzi się Chrystusa i posługuje w kościele, przy ołtarzu Pańskim.
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Czy dziś obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych?

2025-05-02 05:23

monticellllo/pl.fotolia.com

W piątek 2 maja Katolików obowiązuje wtedy wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy udzielona zostanie dyspensa przez biskupa diecezjalnego. Jak to wygląda w archidiecezji wrocławskiej?

„Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje tylko w piątki, w które wypada uroczystość (por. Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 1251). Zgodnie z „Tabelą pierwszeństwa dni liturgicznych”, zawartą w „Ogólnych normach roku liturgicznego i kalendarza” w Mszale Rzymskim (str. [84]), w roku liturgicznym występują dwie oktawy, które mają różną rangę: oktawa Wielkanocy w randze uroczystości (grupa I - znosi “post piątkowy”) oraz oktawa Narodzenia Pańskiego w randze święta (grupa II - nie znosi “postu piątkowego”)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję