Reklama

Wiadomości

Prawdziwy heroizm to codzienne wybory

Rozmowa z byłym wiceministrem edukacji i nauki Dariuszem Piontkowskim.

Niedziela Ogólnopolska 52/2023, str. 73

[ TEMATY ]

MEiN

Archiwum Ministerstwa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ministerstwo Edukacji i Nauki w rządzie Mateusza Morawieckiego podejmowało wiele aktywności upamiętniających rodzinę Ulmów. Dlaczego podtrzymywanie pamięci o bohaterach z Markowej jest tak ważne?

Dariusz Piontkowski: Staraliśmy się popularyzować tych bohaterów przez konkursy skierowane do środowiska szkolnego. Rodzina Ulmów na co dzień żyła wartościami. Chcieliśmy, aby stała się wzorem postępowania dla współczesnej młodzieży. Warto w życiu kierować się wartościami, bez względu na to, w jakich czasach przyszło nam funkcjonować. Ulmowie zapłacili za wierność swoim wartościom najwyższą cenę. Poświęcili to, co mieli najcenniejszego.

Jakich efektów Ministerstwo Edukacji i Nauki spodziewało się po realizacji inicjatyw upamiętniających błogosławioną rodzinę?

Mamy nadzieję, że te postacie staną się bardziej rozpoznawalne przez młodych ludzi. Chcieliśmy, by kolejne pokolenia uczniów wiedziały, kim byli Ulmowie, dlaczego warto ich cenić, co zrobili, że zapisali się na kartach naszej historii. Mamy również nadzieję, że pojawi się wiele scenariuszy lekcyjnych, które pozwolą nauczycielom w atrakcyjny sposób przekazywać tę wiedzę na różnych poziomach edukacyjnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W jakich obszarach rodzina Ulmów może być dziś autorytetem dla młodego pokolenia?

Ulmowie byli głęboko wierzący, a ich system wartości wynikał z Dekalogu i wiary. Jedne z najważniejszych przesłań to miłość do bliźniego i niesienie pomocy drugiemu człowiekowi, nawet w najtrudniejszych warunkach. I to właśnie zrobili Ulmowie, ratując Żydów. Bohaterowie z Markowej to także przykład rodziny wielopokoleniowej, gdzie były wzajemny szacunek, wychowanie oparte na wartościach chrześcijańskich, ale także aktywność społeczna, innowacyjność, przedsiębiorczość i wiele innych cech, które warto propagować także w dzisiejszych czasach.

Jest nadzieja, że młodzież za pośrednictwem rodziny Ulmów pozna też inne historie Polaków ratujących Żydów. Dlaczego tak istotna jest pamięć historyczna u młodego pokolenia?

Historia jest nauczycielką życia. By spełniła swoją rolę, trzeba ją zgłębiać. Dlatego chcemy, aby młodzież poznawała historię Polski i trudny okres II wojny światowej. Momentami szczególnymi są czas okupacji niemieckiej i sowieckiej oraz działania władz okupacyjnych i reakcja Polaków na to, co się wówczas działo. Rodzina Ulmów jest przykładem działań wielu naszych rodaków, którzy próbowali pomagać Żydom mimo niemieckich represji. Wiele polskich rodzin zapłaciło za to życiem. W tej chwili próbujemy przywracać pamięć o takich osobach w różnych częściach Polski. Czyni to m.in. Instytut im. Witolda Pileckiego. Wiedza u uczniów o tych bohaterach jest jednak wciąż za mała. Mamy nadzieję, że dzięki historii Ulmów uda się zainteresować młodych tą problematyką.

Wiedza historyczna jest bardzo ważna, żeby młodzi ludzie wyrastali na świadomych obywateli...

Zależało nam, żeby kolejne pokolenia Polaków były świadomymi patriotami, żeby znały swoją historię, były dumne z jasnych momentów naszych dziejów, ale żeby znały też ich trudne chwile. Przede wszystkim żeby znały prawdę. Dziś w przestrzeni międzynarodowej mamy wiele zakłamań dotyczących historii najnowszej, w tym także relacji polsko-żydowskich. Często pojawiają się oskarżenia o współudział Polaków w mordowaniu Żydów, co jest ewidentnym kłamstwem i nie miało odzwierciedlenia w rzeczywistości. Rodzina Ulmów stała się symbolem postawy naszych rodaków, którzy ginęli z rąk Niemców za niesienie pomocy ludności żydowskiej. Tę prawdę trzeba przekazywać młodym, by mogli jej w przyszłości bronić.

Życie i tragiczna śmierć Ulmów są symbolem niezwykłego człowieczeństwa i heroizmu, o które bardzo trudno w dzisiejszej rzeczywistości...

Rodzina z Markowej reprezentowała najwyższe ideały człowieczeństwa w absolutnie uniwersalnej formie. Jej historia powinna być dla nas inspiracją do refleksji nad fundamentalnymi wartościami. Dla wielu to nie tylko lekcja historii, ale też przypomnienie, jak istotne jest człowieczeństwo w obliczu przeciwności losu. Jej historia to również dowód na to, że prawdziwy heroizm to codzienne wybory, których dokonujemy nawet w najtrudniejszych okolicznościach.

Dariusz Piontkowski nauczyciel historii z wieloletnim stażem, były marszałek województwa podlaskiego, poseł na Sejm RP, w latach 2019-2020 minister edukacji narodowej, od 2020 do 2023 r. sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki

MEiN

2023-12-18 10:58

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

MEiN: minister podpisał rozporządzenie w sprawie nauki stacjonarnej w szkołach od 1 września

Od 1 września uczniowie będą uczyć się w szkołach w trybie stacjonarnym. Egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny w 2022 r. zostaną przeprowadzone na podobnych zasadach jak w 2021 r. - zakładają rozporządzenia podpisane przez szefa MEiN Przemysława Czarnka opublikowane w Dzienniku Ustaw.

MEiN poinformowało w piątek, że minister podpisał dwa rozporządzenia: w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Zostały one opublikowane w Dzienniku Ustaw.
CZYTAJ DALEJ

Św. Hieronim Emiliani, kapłan

CZYTAJ DALEJ

Wniosek w sprawie wszczęcia procesu beatyfikacyjnego prof. Włodzimierza Fijałkowskiego

2025-02-08 18:04

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Prof. Włodzimierz Fijałkowski

Narodowy Marsz Życia

Prof. Włodzimierz Fijałkowski

Prof. Włodzimierz Fijałkowski

Polska Federacja Ruchów Obrony Życia złożyła wniosek do kard. Grzegorza Rysia w sprawie wszczęcia procesu beatyfikacyjnego wybitnego obrońcy ludzkiego życia – Profesora Włodzimierza Fijałkowskiego!

15 lutego 2003 r. zmarł prof. Włodzimierz Fijałkowski - ginekolog położnik, obrońca życia i twórca Szkoły Rodzenia. Promował ekologiczne metody ochrony zdrowia, zwłaszcza w dziedzinie prokreacji. Zajmował się naukowym wdrażaniem metod naturalnej regulacji poczęć, stworzył polską szkołę psychoprofilaktyki porodowej. Był autorem 26 książek naukowych i popularnonaukowych oraz 150 prac. Miał 85 lat.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję