Reklama

Wiara

Nagość, liczby i złe duchy

Czy wizerunki nagich Ewy i Adama są podejrzane i jakie jest znaczenie liczb w Apokalipsie? Lektura Pisma Świętego budzi wiele pytań. Odpowiadamy dziś na pierwsze z nich.

Niedziela Ogólnopolska 2/2024, str. 10-11

[ TEMATY ]

Biblia

pl.wikipedia.org, Adobe Stock, montaż: M. Pijewska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przy czytaniu Pisma Świętego nasuwają się liczne pytania. Dotyczą i ogólniejszych zasad, i szczegółów. Odpowiedzi na nie można szukać w komentarzach do Biblii i różnych książkach popularnych. Można by na ten temat napisać wiele, ale tu wystarczą przykłady. Jak mogą wyglądać takie pytania i odpowiedzi?

Trochę mnie razi nadużywanie Pisma Świętego w literaturze i sztuce. Na obrazach, pod pretekstem przedstawiania scen biblijnych, malowano rzeczy świeckie. Z kolei powieści i filmy na temat życia Jezusa i innych postaci zmieniają to, co wiemy z Biblii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W sztuce i literaturze inspirowanych Biblią na pewno występują błędy – ale przecież spotkamy je, niestety, także w kazaniach, katechezach, artykułach... Nie jesteśmy nieomylni, pisząc i tworząc, nieraz pobłądzimy, mimo dobrych chęci.

Można, oczywiście, wytknąć malarzom, że przedstawiając Adama i Ewę nago, szukali pretekstu do pokazania golizny i wcale nie mieli na myśli spraw Bożych. Takie przypadki na pewno się zdarzały, ale czy każdy taki wizerunek musi być podejrzany? Czy nie ulegamy tu purytanizmowi, dla którego liczy się tylko to jedno? A może artyści wiedzieli o pięknie ludzi stworzonych przez Boga, a jeszcze wolnych od skażenia przez zło?

Reklama

Sztuka i literatura przez wieki żywiły się Pismem Świętym, które samo w sobie jest m.in. dziełem literackim. Czerpano z niego, gdyż jest ważne. Artyści nawiązujący do tematów biblijnych często w ten sposób wyznawali swoją wiarę i dzielili się nią. Dzisiejsza edukacja zostawia ten olbrzymi dorobek na boku...

Obrazy, powieści czy poezje na tematy biblijne mogą wzbudzić zainteresowanie treścią Pisma Świętego. Jeśli artyści coś dodają, nie musi to być błędne. Roman Brandstaetter np. w obszernej powieści Jezus z Nazarethu połączył treść Ewangelii ze znajomością świata żydowskiego w czasach Jezusa. Można się z niej sporo nauczyć.

Objaśnianie Pisma Świętego może mieć charakter naukowy, historyczny. Może być nastawione na jego aktualny sens, czyli na zastosowanie w życiu. Może być też nastawione na jego sens głębszy, duchowy. Może jednak także mieć formę artystyczną, która do wielu ludzi przemawia lepiej, pobudzając nie tylko umysł, lecz również uczucia i wyobraźnię. Takich dzieł sztuki jest dziś za mało.

Znamy liczbę 666 jako oznaczenie szatana. Świadkowie Jehowy mówili, że zbawionych będą tylko 144 tys. Co te liczby z Apokalipsy św. Jana właściwie znaczą?

Liczba 666 została określona w Apokalipsie (por. Ap 13, 18) jako „liczba człowieka” – a więc nie szatana. Skojarzenie z szatanem wynikło z jednej z możliwych interpretacji liczby 666. Jeśli uznać 7 za liczbę pełną i doskonałą, wtedy 6 oznacza niedoskonałość i niepełność, a 666 – taką niedoskonałość w stopniu najwyższym. Tak się jednak składa, że starożytni chrześcijanie takiej interpretacji nie podawali.

Reklama

Były też liczne inne wyjaśnienia. W starożytności używano liter w roli cyfr. Po grecku litera alfa oznaczała 1, beta – 2 itd., druga seria oznaczała 10, 20 itd., trzecia – 100, 200 itd. Podobnie było po hebrajsku i aramejsku, z tą różnicą, że zapisywano tam tylko spółgłoski.

W rezultacie można było potraktować litery z każdego słowa jako cyfry i je zsumować. Powstała liczba symbolicznie zastępowała dane słowo. Przykładowo litery imienia Dawid (w transkrypcji spółgłoski DWD) dają razem 14, a imię Boże Jahwe (JHWH) – 22. Jeśli zapisać po aramejsku słowa „cesarz Neron” (QSR NRWN), powstanie właśnie liczba 666. Pomysłowe – ale proponowano też całkiem inne tego rodzaju objaśnienia.

Liczba 666 miała oznaczać bestię, potwora z 13. rozdziału Apokalipsy, a ten wyobrażał cesarstwo rzymskie, pełne przemocy i pogaństwa. Otóż greckie słowo „bestia”, w transkrypcji therion, można zapisać po aramejsku literami TRJWN, których odpowiednik liczbowy też wynosi 666. Apokalipsa mogła więc zawierać ukrytą satyrę na Nerona i Rzym.

Biblijna Pierwsza Księga Królewska (por. 10, 14) podaje ogromną sumę 666 talentów, którą chciwy król Salomon uzyskiwał rocznie w podatkach. Wtedy taka liczba wskazywałaby na tyranów, którzy wyzyskują poddanych – co też byłoby aluzją polityczną.

Reklama

Z kolei liczba 144 tys. dotyczy zbawionych (por. Ap 7, 4; 14, 1). Powstała przez mnożenie. Dwunastka to liczba pełna, jak u nas dziesiątka. Tyle było plemion Izraela. Podniesienie do potęgi, 144, oznacza mnogość plemion i ludów. Z kolei tysiąc to największa liczba mająca po hebrajsku swoją osobną nazwę. Z tej racji wyobrażała wielkie mnóstwo, tłum. 144 tys. stanowią zatem symbol ogromnej liczby ludzi z wielu narodów, których wybawi Chrystus.

W Ewangeliach mowa o opętaniach, ale dzisiaj ludzie uznają je za choroby psychiczne. Co o tym myśleć?

Wzmianki o „duchach” złych lub nieczystych nie dotyczą, wbrew popularnej opinii, osobowej obecności szatana, który kręciłby człowiekiem jak pacynką, lecz ogólnie mówią o działaniu jakiejś obcej złej siły czy energii. Tak to pierwotnie rozumiano, w sposób szerszy niż obecnie.

Jakie byłyby to złe siły? Mogło chodzić o chorobę psychiczną (schizofrenia) albo neurologiczną (padaczka), mogło chodzić o patologiczną złość i nieodpowiedzialność, mogło też chodzić o moralną deprawację wynikłą z pokus szatana, aż do poddania się jego woli. Jednakże Ewangelie tego nie rozróżniają tak, jak my! Mówiąc o działaniu „duchów nieczystych”, przejmują wyobrażenia i język swego czasu. Chcą powiedzieć, że w człowieku działa jakieś obce zło.

Pojawia się tu w Ewangeliach greckie słowo pneuma, które – tak samo jak hebrajskie ruah – oznacza „wiatr”, a dopiero w przenośni „duch” – chodzi zatem o „zły wiatr”, „zły nacisk”. „Nieczysty” znaczy w tym przypadku: „ze sfery tego skalanego świata”, a nie „nadziemski”! Daimonia to z kolei po grecku „siły wyższe”, słowo w rodzaju nijakim, raczej nie „demony”.

Reklama

Późniejszy język utożsamił duchy nieczyste z diabłem, czyli szatanem, groźnym osobowym wrogiem człowieka, wężem i kusicielem, o którym Pismo Święte mówi wyraźnie dziesiątki razy, ale osobno. Jezus ich nie łączył. Duchy nieczyste czy złośliwe wspominane w Ewangeliach wolno w wielu przypadkach rozumieć mniej osobowo. Jedynie przeciwnicy Jezusa utożsamiali takie moce z Belzebubem (por. Mk 3, 22 i par.).

W Ewangelii nie ma więc ścisłego odpowiednika terminu „opętany”. Pojawia się on na skutek niestaranności tłumaczy: np. w Mk 1, 23 występuje człowiek „w duchu nieczystym”, a nie, jak czytamy w Biblii Tysiąclecia „opętany przez ducha nieczystego”.

Celem Ewangelii jest bowiem nie diagnoza, lecz pokazanie władzy Jezusa nad złem i Jego Boskiej zbawczej mocy. Opisane różnorodne przypadki można objąć terminem „szaleństwo”. Jednakże i choroba, i szaleństwo, i grzechy – każde zło w życiu ludzkim – w ostatecznym rachunku wynikają z wpływu szatana, choćby pośrednio.

Relacje o tym, jak Jezus zwyciężał zło tego rodzaju, przypominają opisy uzdrowień, co pozwala umieścić je w tej samej kategorii. Pojawia się chory, następuje charakterystyka dolegliwości, które Jezus leczy krótkim rozkazem. Trzeba w Jezusie dostrzec nadzwyczajnego Lekarza, leczącego ludzi: i chorych, i szalonych, i pod wpływem szatana. Właśnie o to w Ewangeliach chodzi.

Autor jest biblistą, profesorem na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim, zajmuje się też kulturą starożytną i etyką społeczną.

2024-01-09 11:42

Ocena: +17 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Schönborn: Im jestem starszy, tym więcej siły czerpię z Biblii

[ TEMATY ]

Biblia

kard. Schönborn

Mazur/episkopat.pl

Kard. Schönborn

Kard. Schönborn

"Im jestem starszy, tym więcej siły czerpię z Biblii" - napisał kard. Christoph Schönborn w wiedeńskim tygodniku katolickim "Der Sonntag". Najnowszy jego numer poświęcony jest Biblii. Arcybiskup Wiednia i siedmiu innych autorów stara się wyjaśnić, "dlaczego Biblia nie jest zakurzoną księgą, ale dostarcza impulsów do codziennego życia". Okazją do zajęcia się tą problematyką jest Szlak Biblijny, który 30 września w centrum Wiednia umożliwi zainteresowanym osobom wgląd w Księgę Ksiąg.

Kard. Schönborn wymienił dwa wymiary Biblii, które miały na niego szczególny wpływ: z jednej strony "krótkie słowa, które wbijają się w mój umysł i towarzyszą mi", z drugiej strony historie, jak historia Józefa z Księgi Rodzaju czy ta o życiu króla Dawida, ale przede wszystkim przypowieści Jezusa. Słowa z Psalmu 119 towarzyszą mu "jak chwytliwa melodia": " O Panie, ratuj me życie! " – podkreślił kard. Schönborn. Także stwierdzenie z tego samego Psalmu: "Dobrze to dla mnie, że mnie poniżyłeś, bym się nauczył Twych ustaw” było znaczące dla jego życia: "Wobec upokorzeń, jakich doznałem w życiu, dobrze jest powiedzieć, że musiałem przez nie przejść. To mnie podtrzymało na duchu" - napisał kardynał.
CZYTAJ DALEJ

Czesław Lang: moje wielkie marzenie się spełniło

2025-05-03 08:01

[ TEMATY ]

Tour de Pologne

Fot. Karol Porwich

Czesław Lang

Czesław Lang

Czesław Lang nie ukrywa, że jest człowiekiem szczęśliwym. Spełniło się jego wielkie marzenie - został dziadkiem. "Na świat przyszła Karolina Chantal Lang-Lelangue, cudowny misiak. I to w niezwykłych okolicznościach” – opowiada dyrektor Tour de Pologne w rozmowie z PAP.

Polska Agencja Prasowa: Niedługo będzie pan świętować 70. urodziny. Czy zrealizował pan już wszystkie swoje marzenia?
CZYTAJ DALEJ

Milicki Dzień Godności

2025-05-05 12:42

ks. Łukasz Romańczuk

5 maja obchodzimy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Z tej okazji w Miliczu odbył się specjalny marsz, na scenie w Rynku prezentowały swoje talenty osoby z ośrodków pomagającym osoby z niepełnosprawnością, a wieczorem zaplanowany jest koncert zespołu “Raz, Dwa, Trzy”.

Witam wszystkich którzy uważają że szacunek należy się każdemu, nawet najmniejszemu człowiekowi. Tak, jak każdy dorosły oczekuje szacunku, powinien go także okazywać - mówiła Alicja Szatkowska, prezes Milickiego Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Osobom Niepełnosprawnym. Z kolei prowadzący wydarzenie Przemysław Walniczek powiedział, że Dzień godności związany jest z podkreśleniem roli osób z niepełnosprawnościami, gdzie nie ma podziałów, barier, ale każdy człowiek obdarzony jest wolnością, sprawiedliwością, równością.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję