Reklama

Niedziela Małopolska

Artystyczne rekolekcje

To zaproszenie do medytacji, do kontemplacji wizerunku Chrystusa – zaznaczył ks. Jacek Kurzydło, dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie.

Niedziela małopolska 8/2024, str. I

[ TEMATY ]

Kraków

MFS/Niedziela

W czasie wernisażu Tomasz Sobecki (tu na pierwszym planie) oprowadzał po wystawie

W czasie wernisażu Tomasz Sobecki (tu na pierwszym planie) oprowadzał po wystawie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W pierwszym tygodniu Wielkiego Postu odbył się w Muzeum Archidiecezjalnym wernisaż wystawy Krucyfiks, prezentującej fotografie rzeźby Chrystusa na krzyżu, który znajduje się w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu. Autorem prezentowanych dzieł jest toruński artysta, dr Tomasz Sobecki.

Witając zebranych, ks. Jacek Kurzydło zaznaczył, że tematyka wystawy odnosi się do Chrystusa cierpiącego na krzyżu. I przekonywał: – To nie tylko propozycja artystyczna, chociaż w pierwszej kolejności tym kierujemy się w muzeum, ale to jednocześnie zaproszenie dla wszystkich do jeszcze intensywniejszego przeżycia okresu Wielkiego Postu i wezwanie do nawrócenia. Zauważył, że wystawa Krucyfiks jest pewnego rodzaju formą artystycznych rekolekcji i dodał: – To zaproszenie do medytacji, do kontemplacji wizerunku Chrystusa, który został ukazany w sposób artystyczny. Zwrócił uwagę na towarzyszące ekspozycji teksty, które mają pomóc w kontemplacji i zaznaczył: – Chcemy dużo bardziej wyeksponować wątek duchowy towarzyszący przedstawieniu tematu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Z kolei bp Robert Chrząszcz zauważył m.in.: – My się krzyża boimy, my przed krzyżem czasem uciekamy, bo jest dla nas czymś trudnym, a z drugiej strony jest nieunikniony, bo każdy z nas to cierpienie w swym życiu niesie. Przypominał też, że dla chrześcijanina krzyż jest znakiem nadziei i zbawienia. I dodał: – Dzisiaj mamy okazję poznać osobiste doświadczenie spotkania z krzyżem pana Tomasza ukazane w artystycznych pracach.

Ich autor przybliżył genezę powstania fotografii, przypominając m.in. okres dzieciństwa i młodości, kiedy w kościele, gdzie znajduje się krzyż z fotografowaną piękną, późnogotycką rzeźbą, uczestniczył w lekcjach religii oraz w nabożeństwach. – Cykl Krucyfiks ma charakter osobisty, to jest początek mojej drogi jako fotografika – powiedział w ramach wprowadzenia do wystawy dr Sobecki i poinformował, że większość prac powstała w latach 1980-83. Artysta oprowadził również gości po wystawie, zatrzymując się przy kolejnych fotografiach. Zwrócił uwagę m.in. na pracę ukazującą rzeźbę Chrystusa z góry. – Wydaje się, że takiego ujęcia ikonografii krucyfiksu nie ma – zaznaczył Tomasz Sobecki.

Fotografik rozwijał swój warsztat artystyczny jako uczeń wybitnego artysty, Władysława Hasiora. Prace dr. Sobeckiego były eksponowane na kilkudziesięciu wystawach w Polsce i za granicą. Cykl Krucyfiks (prezentowany m.in. w Anglii, USA i Hiszpanii) można podziwiać do 28 marca w godzinach otwarcia Muzeum Archidiecezjalnego. Na stronie: archimuzeum.pl więcej szczegółów o wystawie.

2024-02-20 14:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apel o ogólnopolską peregrynację obrazu Jezusa Miłosiernego

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Kraków

Graziako

O ogólnopolską wielką peregrynację obrazu Jezusa Miłosiernego z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski zaapelował abp Stanisław Nowak w czasie drugiego dnia IV Międzynarodowego Kongresu Apostołów Bożego Miłosierdzia, który odbywa się w Krakowie-Łagiewnikach.

Drugi dzień Kongresu przebiega pod hasłem „Nauczanie o Bożym Miłosierdziu - encyklika Dives in misericordia”.
CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.
CZYTAJ DALEJ

Podróże, mecz tenisowy – o czym dziennikarze rozmawiali z Papieżem

2025-05-12 15:52

[ TEMATY ]

media

spotkanie

Papież Leon XIV

Vatican Media

Po przemówieniu do przedstawicieli mediów z całego świata w Auli Pawła VI Papież postanowił osobiście pozdrowić niektóre grupy dziennikarzy. W prezencie otrzymał szalik z peruwiańskich Andów i relikwię papieża Lucianiego, a jedna z osób zaproponowała mu mecz tenisowy. „O ile nie będzie Sinnera” – zażartował Papież, odnosząc się do czołowego włoskiego tenisisty.

Szalik z alpaki z peruwiańskich Andów, zdjęcie z dziennikarką w niemal „papieskim” białym kostiumie, dar w postaci relikwii papieża Lucianiego, propozycja meczu tenisowego (to jeden z ulubionych sportów Leona XIV), żart na temat możliwej podróży do miejsca, gdzie odbywał się Sobór Nicejski i - tej niezrealizowanej -do Fatimy – takie prezenty i pytania przekazywali Leonowi XIV dziennikarze, którzy mieli okazję rozmawiać z nim po audiencji dla mediów z całego świata.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję