Reklama

Wiara

Zagłębie antycznej teologii

Kapadocja to jeden z najbardziej atrakcyjnych pod względem turystycznym regionów Turcji. Kojarzony z podróżami balonem nad fantastycznie uformowanymi powulkanicznymi stożkami, zwanymi „grzybami kapadockimi” – ciągle ma sporo tajemnic do odkrycia.

Niedziela Ogólnopolska 15/2024, str. 22-23

[ TEMATY ]

teologia

Hakan Kaner

Kościół św. Jana

Kościół św. Jana

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kapadocja to wschodnia górzysta kraina Azji Mniejszej, współcześnie prowincje: Nevşehir, Nigde, Aksaray i Kayseri. Region powstał ok. 60 mln lat temu w wyniku erozji miękkich warstw lawy i popiołu. Trzy nieczynne obecnie wulkany, znane jako góra Erciyes (Argeus), góra Hasan i góra Güllü, do dnia dzisiejszego przypominają turystom o swojej dawnej aktywności. Początki osadnictwa sięgają tu epoki paleolitu, a znajdowane na tym obszarze gliniane tabliczki z najstarszym znanym nam zapisem staroasyryjskim archeolodzy datują na przełom XX i XIX wieku przed Chr.

Hetyci i Rzymianie

Reklama

Spisana historia Kapadocji prowadzi nas do Hetytów, to oni czynią z niej kolonię handlową, która w kolejnych wiekach staje się ważnym węzłem na Jedwabnym Szlaku. Po upadku imperium hetyckiego w XII wieku przed Chr. obszar przechodzi kolejno pod wpływy królów Asyrii i Frygii, aż do czasu inwazji perskiej w VI wieku przed Chr. W 334 r. Aleksander Wielki wypiera Persów w bitwie pod Troją. Jego panowanie rozpoczyna epokę hellenistyczną, która często mylnie i na skróty utożsamiana jest z kulturą grecką. W rzeczywistości kultura ta na obszarze Anatolii jest mieszaniną wielu nurtów kulturowych, także nadal obecnych wierzeń rodzimych Frygów, Lidyjczyków i Hurytów. Silny wpływ na resztę regionu miało królestwo Pergamonu, a za sprawą generałów Aleksandra Wielkiego, którego podboje docierały zarówno na obszar Egiptu, jak i Indii, pojawiają się tu nowe egzotyczne elementy w wierzeniach i architekturze sakralnej. Pod koniec naszej ery Anatolia znajduje się już pod dominacją Rzymu. Na ten okres datuje się sprowadzenie dużej grupy Żydów z obszaru Mezopotamii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Początki chrześcijaństwa

Obecność licznych gmin żydowskich na obszarze Anatolii potwierdza zarówno architektura – zachowały się ruiny wielu synagog – jak i późniejsze relacje rzymskich kronikarzy. Także w przekazach Nowego Testamentu pojawia się informacja o Żydach z Kapadocji. Są oni obecni podczas Pięćdziesiątnicy, a zatem wielu staje się świadkami Zesłania Ducha Świętego i odważnej przemowy św. Piotra. Później jeden z listów Apostoła jest już wprost adresowany do braci żyjących w Kapadocji, Azji i Bitynii.

Do Kapadocji przybywa także św. Paweł wraz z Barnabą. Podczas swojej pierwszej podróży misyjnej Apostoł dociera głównie do Derbe i Listry, a w kolejnej – również do Iconium. Powstające wspólnoty chrześcijan, w odróżnieniu od Kościoła w Jerozolimie, stają się coraz bardziej kosmopolityczne. Tworzą je zarówno nawróceni żydzi, jak i coraz liczniejsi przedstawiciele ówczesnego wielokulturowego świata pogańskiego.

Reklama

II wiek to dla wyznawców Chrystusa okres wzmożonych masowych prześladowań. Wówczas groty kapadockie stają się miejscem schronienia dla chrześcijan uciekających z większych ośrodków miejskich. Wiele z tych grot powstało na drodze naturalnego wietrzenia skał i zostały jedynie przemodelowane tak, by nadawały się do zamieszkania lub służyły do celów sakralnych. Inne, takie jak chociażby znajdujące się w Dolinie Ihlara (dziś miejscowość o nazwie Güzelyurt), są świadectwem kształtowania się architektury i sztuki chrześcijańskiej na tym terenie. Wykuwane w miękkim tufie liczne kościoły i kaplice dekorowano freskami przedstawiającymi żywoty świętych postaci i męczenników albo bardzo uproszczoną wersję historii zbawienia. Dobrym miejscem schronienia przed rzymskimi żołnierzami stawały się, obok grot, także liczne podziemne miasta budowane jeszcze za czasów Hetytów. Budowano je wielopoziomowo, tak by mogły pomieścić nie tylko całą lokalną społeczność (czasami nawet 15 tys. osób), ale również zwierzęta. Dobrze zorganizowany system wentylacji oraz połączeń między pomieszczeniami sprawiał, że temperatura wewnątrz utrzymywała się na stałym poziomie 16-17°C zarówno latem, jak i zimą. Pozwalało to na przebywanie pod ziemią nawet przez kilkanaście miesięcy. Wraz z przybyciem chrześcijan niektóre pomieszczenia zmieniły swoje pierwotne przeznaczenie. Pojawiły się podziemne baptysteria, sale zdobione krzyżami, które były wykorzystywane do celów liturgicznych, a także cmentarze.

Ojcowie kapadoccy

Obecność chrześcijan w Kapadocji sprawiła, że szybko stała się ona centrum chrześcijańskiej edukacji oraz życia monastycznego. W połowie III wieku powstało tu centrum teologiczne, z którym w IV wieku związani byli trzej wybitni synowie ziemi kapadockiej, późniejsi biskupi i obrońcy czystości wiary przed herezją arianizmu i pneumatomachii.

Bracia Grzegorz z Nyssy (335-394) i Bazyli z Cezarei Kapadockiej (330-379) oraz zaprzyjaźniony z nimi Grzegorz z Nazjanzu (330-391) przyczynili się do wypracowania terminologii, która posłużyła zdefiniowaniu dogmatu o Trójcy Świętej. Wykształceni w dziedzinach filozofii i literatury greckiej zwalczali współczesne im herezje na płaszczyźnie intelektualnej, a także w formie pastoralnej, przewodząc trzem stolicom biskupim. Na dzień dzisiejszy można mniej więcej wskazać ich lokalizację, a jedna z nich – Nyssa, gdzie dopiero od niedawna umożliwiono zwiedzanie skromnych ruin starożytnego miasta, pozostaje stolicą tytularną biskupów.

Reklama

W ocenie historyków, spośród trzech ojców kapadockich św. Bazyli odznaczał się najbardziej wnikliwym umysłem i sprawnością intelektualną do przeprowadzania filozoficznych i teologicznych wywodów. Zafascynował się on jednak życiem pustelniczym i ascetycznym, które praktykowały wspólnoty anachoretów na obszarze Egiptu. Uporządkował wytyczne dla tego stylu życia pozostawione przez św. Pachomiusza oraz św. Antoniego i stworzył pierwszą regułę życia mniszego, która kładła akcent na wspólnotowość i posłuszeństwo przełożonemu, a nie tylko na osobiste uświęcanie się drogą ascezy i umartwienia. W Kościołach obrządku wschodniego wspólnoty mniszek do dzisiaj żyją według reguły napisanej przez św. Bazylego.

W grotach kapadockich powstawały pierwsze zakony – zarówno męskie, jak i żeńskie. Liczne kaplice klasztorne w Dolinie Göreme, tzw. muzeum na wolnym powietrzu, pozostają bogatym świadectwem tamtej epoki.

Sztuka i sacrum

Freski zachowane w grotach przetrwały okres ikonoklazmu – bolesnego stulecia w historii Kościoła (726-843), kiedy to z pobożnych pobudek niszczono wiele świętych obrazów i ikon.

Na zabobonny lęk chrześcijańskich cesarzy Konstantynopola, by nie dopuszczać się świętokradztwa przez czynienie podobizn świętych postaci, nałożyły się przekonania muzułmańskie, które docierały do obszaru Anatolii z Persji. Ciekawym wyjątkiem jest panowanie Turków Seldżuckich, podczas którego wystrój kościołów kapadockich nie tylko nie ucierpiał, ale wręcz otrzymał nowy impuls do wzbogacenia zdobień.

Taką tolerancję może tłumaczyć bliskie sąsiedztwo nowego centrum duchowego w Konyi (starożytne Iconium) oraz działalność Mevlany Rumiego. Założone przez niego Bractwo Wirujących Derwiszy jest przykładem życia wspólnoty religijnej w obrębie islamu. Mistyka i zachęta do medytacji, chociaż zdecydowanie muzułmańska, to jednak mocno inspirowana jest życiem i pismami mistyków chrześcijańskich, którzy zamieszkiwali te ziemie w poprzednich wiekach.

Sami Turcy przyznają, że islam w wydaniu arabskim nigdy nie zakorzenił się w ich mentalności, nie potrafią jednak wytłumaczyć, z jakich źródeł czerpali twórcy ich, tureckiej, jakże odmiennej od arabskiej, duchowości...

2024-04-09 14:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak być teologiem?

Najprostsza definicja tej nauki mówi, że teologia jest refleksją nad Objawieniem. W teologicznym poznaniu decydujące znaczenie posiada wiara, która jest „przyzwoleniem”. W akcie wiary serce zostaje poruszone przez Boga, a dzięki temu poruszeniu wola wie, „że prawdziwe jest to także, czego rozum jeszcze nie widzi”. Wiara nie jest aktem samego tylko rozumu, ale wszystkich władz duchowych człowieka, i ma charakter dialogu. Początkiem wiary jest „poruszenie”, którego w sercu człowieka dokonuje Słowo Boże. Chociaż prawda objawiona przekracza ludzki rozum, to pozostaje z nim w harmonii tak, że naturalne dążenie rozumu do prawdy, oświeconego przez wiarę, pozwala teologowi przeniknąć sens Objawienia. Sama wiara jest ze swej istoty zaufaniem do Słowa (Logosu), które jest Sensem wszechświata. Istniejący Bóg może być poznany jedynie przez wiarę, która nie niszczy rozumu, ale go wzmacnia oraz pomaga mu zrozumieć całą rzeczywistość. Jest ona pewnym źródłem poznania, ponieważ pochodzi od Tego, który sam nie błądzi, ani w błąd wprowadzić nie może.
CZYTAJ DALEJ

Francja: rozpoczyna się wielki odpust w 400-lecie objawień w Sainte-Anne-d’Auray

2025-07-24 13:43

[ TEMATY ]

Francja

św. Anna

commons.wikimedia.org

Bazylika Sainte-Anne d'Auray

Bazylika Sainte-Anne d'Auray

Dziś w bretońskim Sainte-Anne-d’Auray rozpoczyna się wielki odpust w ramach obchodów 400-lecia objawień św. Anny, matki Maryi, babci Jezusa Chrystusa. Legatem papieskim na te uroczystości, które potrwają do 27 lipca, został kard. Robert Sarah z Gwinei, emerytowany prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. W przesłaniu do wiernych biskup diecezji Vannes, Raymond Centène stwierdził, że obecność legata papieskiego „wzmocni duchowe promieniowanie sanktuarium” w Sainte-Anne-d’Auray i „ukaże żywotność pobożności ludowej, zakorzenionej w tradycji”.

Tegoroczny wielki odpust zamyka trzyletnie obchody jubileuszowe, upamiętniające wydarzenia sprzed 400 lat. W 1623 roku chłopu ze wsi Pluneret, Yves’owi Nicolazicowi (po bretońsku Iwan Nikolazig) zaczęła ukazywać się św. Anna. 7 marca 1625 roku wskazała mu miejsce, gdzie znalazł zniszczoną drewnianą figurę babki Jezusa. Została ona odnowiona, a biskup Vannes, Sébastian de Rosmadec wydał zgodę na postawienie kaplicy w miejscu znalezienia figury. Pierwsza Msza św. została tam odprawiona 26 lipca 1625 roku.
CZYTAJ DALEJ

Nowy priorytet Kościoła we Francji: zadbać o nawróconych

2025-07-24 12:51

[ TEMATY ]

Francja

Vatican Media

Napływ nowych wiernych, w większości ludzi młodych, zmienia oblicze Kościoła we Francji. „Życie naszych parafii ulegnie zmianie pod wpływem nowo ochrzczonych, którzy mogą się stać siłą napędową zaangażowania, świadectwa, modlitwy i ożywienia lokalnych wspólnot” – uważa bp Olivier de Cagny, odpowiedzialny w Episkopacie Francji za sakramenty inicjacji.

Jak podaje dziennik La Croix, trwający od trzech lat boom nawróceń nie słabnie na sile. O ile do 2022 r. liczba dorosłych proszących o chrzest utrzymywała się na poziome 4 tys., to w tym roku na Wielkanoc ochrzczonych zostało 7400 nastolatków i 10384 dorosłych, w przeważającej mierze ludzi młodych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję