Reklama

Kościół

Sprawiedliwość jest nieśmiertelna

Niedziela Ogólnopolska 26/2024, str. 23

[ TEMATY ]

liturgia

Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Księga Mądrości, z której zaczerpnięte jest dzisiejsze pierwsze czytanie, to jedno z najpóźniejszych pism Starego Testamentu – spisane zostało prawdopodobnie w I wieku przed Chr. Z racji późnego powstania zawiera wiele znaczących z punktu widzenia teologicznego motywów. Pierwsza część księgi (rozdziały 1-5) traktuje o świętości jako realizacji ideału życiowej roztropności. Świętość rozumiana jest tutaj jako wyrzeknięcie się grzechu oraz podążanie drogą sprawiedliwości, a więc posłuszeństwa Bożej mądrości wyrażonej w przykazaniach. Taki sposób postępowania prowadzi do pełni życia, do wiecznej nagrody. Druga część księgi (rozdziały 6-19) poświęcona jest teologii Bożej mądrości. Zostaje ona przedstawiona jako bezcenny skarb, który każdemu, kto go przyjmuje, zapewnia nieśmiertelność. Mądrość ta odcisnęła swoje piętno w dziejach Izraela jako moc prowadząca lud przymierza. Kieruje ona w istocie losami całego świata.

Przekaz Księgi Mądrości jest zatem niezwykle bogaty. Na szczególną uwagę zasługuje idea nieśmiertelności, która po raz pierwszy w Starym Testamencie wybrzmiewa tu w tak jasny sposób. Stanowi ona odpowiedź na pytania, które nurtowały ludzkie umysły od zawsze: jaki sens ma cierpienie? Dlaczego warto czynić dobro? Po co właściwie unikać grzechu? Jak rozumieć kres życia? Doktryna Księgi Mądrości przychodzi nam z pomocą i pozwala rozwiać powyższe wątpliwości. Życie ludzkie nie ogranicza się do wymiaru doczesnego, nie można go zamknąć w tym, co „tu i teraz”. Aby w pełni zrozumieć jego wartość, trzeba przyjąć znacznie szerszą perspektywę – perspektywę nieskończoną. Owa nieskończoność opiera się na życiodajnej mocy samego Stwórcy.

Przyjrzyjmy się bliżej dzisiejszemu fragmentowi. Autor podkreśla, że fundamentalnym darem Boga dla człowieka jest życie. Stwórca jest Bogiem życia i żyjących. Śmierć pojawiła się w świecie jako konsekwencja grzechu, nie stanowi Bożego dzieła. Bóg stworzył wszystko i pragnie, aby to stworzone życie zostało zachowane, ale zachowane w całkowitej pełni – nie tylko w doczesności, ale przede wszystkim w wieczności. Kluczem do nieśmiertelności, którą Stwórca obdarowuje człowieka, jest sprawiedliwość. W darze nieśmiertelności nie chodzi o pewną ideę, o filozoficzną koncepcję odnoszącą się do duszy. Nie ma tu mowy o jakimś wymiarze symbolicznym, ograniczającym się do zachowania pamięci o zmarłym wśród potomnych. Nieśmiertelność jest czystym darem Bożej dobroci, obietnicą wiecznej wspólnoty z Tym, który jako jedyny jest prawdziwie Żyjącym. Obraz ten zostaje skontrastowany z perspektywą śmierci, rozumianej nie tylko w sensie fizycznym, ale przede wszystkim duchowym, jako odseparowanie od Boga. Sprawiedliwość – czyli nieskazitelność, prawość i uczciwość w działaniu, posłuszeństwo woli Stwórcy – wprowadza człowieka w krąg obietnicy niekończącego się życia, gdzie śmierć przestaje być jakimkolwiek zagrożeniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-06-25 14:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy koncert w kościele to świętokradztwo?

[ TEMATY ]

muzyka

liturgia

muzyka chrześcijańska

www.youtube.com

Muzyka w kościele to coś powszechnego. Czy można z nią przesadzić? Kiedy muzyka przeszkadza lub jest niewłaściwa? Pisze o tym Antonina Karpowicz-Zbińkowska – doktor nauk teologicznych, muzykolog.

Z jednej strony, zwyczaj wykonywania muzyki sakralnej w salach koncertowych, zupełnie poza kontekstem kultycznym, funkcjonuje już długo. Została ona już dawno zawłaszczona przez tych, którzy z wiarą katolicką czy chrześcijańską nie mają nic wspólnego, i jest traktowana jako dziedzictwo kulturowe, zdatne do pokazywania niczym obrazy sakralne w muzeach. Z drugiej zaś – czymś zupełnie zwyczajnym i powszechnym, oficjalnie dozwolonym przez przepisy kościelne, jest wykonywanie muzyki sakralnej w kościołach na zasadzie ogólnodostępnych koncertów.
CZYTAJ DALEJ

Święcenie pokarmów

Kościół ustanowił sakramentalia, czyli „święte znaki, które z pewnym podobieństwem do sakramentów oznaczają skutki, przede wszystkim duchowe. Sakramentalia nie udzielają łaski Ducha Świętego na sposób sakramentalny, lecz przez modlitwę Kościoła uzdalniają do przyjęcia łaski i dysponują do współpracy z nią. Wśród sakramentaliów znajdują się najpierw błogosławieństwa (osób, posiłków, przedmiotów, miejsc). Każde błogosławieństwo jest uwielbieniem Boga i modlitwą o Jego dary” (KKK 1667-1671). Modlitwa i błogosławienie pokarmów znane jest już w Starym Testamencie, czyni to także Jezus: „On tymczasem wziął pięć chlebów i dwie ryby, podniósł wzrok ku niebu, pobłogosławił je, połamał i dawał uczniom, aby rozdawali ludziom” (Łk 9, 16).
CZYTAJ DALEJ

Łódzkie: droga do Jerozolimy

2025-04-19 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Ostatnie chwile życia Pana Jezusa, od nauczania wśród ludzi aż po śmierć na krzyżu i Zmartwychwstanie, mogli obejrzeć widzowie spektaklu plenerowego w Inowłodzu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję