Zakład, który wykonuje naprawę samochodu, nie dotrzymuje uzgodnionych terminów. Ponoszę koszty związane z zabezpieczeniem transportu zastępczego. Co mogę zrobić w takiej sytuacji?
Odpowiedź eksperta
W sytuacjach oddania samochodu do naprawy z reguły nie dochodzi do żadnej spisanej umowy, co oznacza, że nie zostaje ona zawarta w formie pisemnej. Niezależnie jednak od tego, nawet w formie ustnej zostaje zawarta umowa o dzieło między klientem a właścicielem zakładu mechanicznego. Przewiduje to art. 627 k.c. i następne. Zgodnie z tym przepisem – przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania określonego dzieła, a zamawiający – do zapłaty wynagrodzenia.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W razie niedotrzymania uzgodnionych terminów można zastosować regulację opisaną w art. 635 k.c. Zgodnie z treścią tego artykułu: „jeśli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, iż nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je skończyć w umówionym czasie, zamawiający może bez wyznaczenia dodatkowego terminu odstąpić od umowy przed upływem terminu do wykonania dzieła”. Wskutek odstąpienia od umowy zostaje ona uznana za niezawartą i strony powinny sobie zwrócić to, co wcześniej sobie świadczyły.
Reklama
Dodatkowo – zgodnie z art. 471 k.c. – dłużnik jest zobowiązany do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że jest to skutkiem okoliczności, za które nie ponosi on odpowiedzialności.
Jeśli zatem warsztat samochodowy nie wywiązuje się z terminu ustalonego z klientem, klient może zażądać, aby warsztat zapłacił karę umowną za niedotrzymanie terminu. Czyli w sytuacji, gdy czas naprawy jest wydłużany, a próby kontaktu z warsztatem okazują się niewystarczające, warto skorzystać z prawa do reklamacji. W ten sposób można prawnie wymusić na mechanikach oddanie naszego auta i oczekiwać, że pokryją oni wszelkie koszty z tym związane.
Klient powinien uzyskać rozstrzygnięcie swojej reklamacji w terminie 14 dni. Przekroczenie tego terminu będzie skutkować uznaniem żądania reklamacyjnego. Można się wówczas domagać od sprzedawcy, aby je spełnił.
Jeśli reklamacja nie przyniesie oczekiwanych skutków, czyli mechanik uzna ją za niezasadną i bezpodstawną, można zdecydować o zgłoszeniu swojej sprawy np. do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub do Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Poza tym należy pamiętać, że we wszystkich tych mało przyjemnych sytuacjach, jeśli już się zdarzą, do mechanika należy wystąpić na piśmie o zwrot pieniędzy, a wystąpienie to powinno mieć formę przedsądowego wezwania do zapłaty.