Reklama

Kościół

Kiedy wiara zamienia się w działanie

Nie uznawał pustych słów, nie bał się ciężkiej pracy i nie patrzył obojętnie na ludzkie cierpienie. Człowiek, który rzucał wyzwanie biedzie i niesprawiedliwości, a zamiast wielkich deklaracji wybierał konkretne działanie. Kim był kapłan, który porzucił wygodne życie, by walczyć o godność najsłabszych?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdybym nie urodził się Włochem, to chciałbym być Polakiem – tak mawiał ks. Alojzy Orione, człowiek o niezwykłej energii, nieposkromionej determinacji i wielkim sercu. Urodził się 23 czerwca 1872 r. w Pontecurone, niewielkiej miejscowości w północnych Włoszech, w rodzinie robotniczej, gdzie każdy dzień był walką o lepsze jutro. Nie należał do tych, którzy pozostają obojętni na potrzeby innych. Dorastając w ubogiej rodzinie, w której każdy grosz miał ogromną wartość, od najmłodszych lat wiedział, co znaczą ciężka praca i wyrzeczenia. Już jako chłopiec uczył się, że życie wymaga siły, wytrwałości i gotowości do pomocy innym.

Reklama

Jego dzieciństwo upływało pod znakiem pracy fizycznej – pomagał ojcu przy brukowaniu dróg, codziennie zatem stykał się z trudem, który budował w nim nie tylko pokorę, ale też determinację. Mimo że miał w sobie wiele ciepła, nie brakowało mu silnego temperamentu. Był porywczy, pełen emocji i nie godził się na niesprawiedliwość. Kiedyś, gdy zobaczył odpoczywających w słońcu dostojników, chwycił kij i zaczął wzniecać tumany kurzu, wykrzykując, że w tym czasie powinno się pracować, a nie leniuchować. Był człowiekiem, który nie tylko mówił – ale działał bez względu na konsekwencje. Nie bał się ryzykować, rezygnować z własnych wygód czy stawać w obronie pokrzywdzonych. W jego życiu nie było miejsca na obojętność, a każdy dzień był okazją do tego, by coś zmienić, komuś pomóc, okazać serce i dać nadzieję.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Droga do kapłaństwa i posługa najuboższym

Droga Alojzego Orione do stanu duchownego nie była usłana różami. Pochodził z ubogiej rodziny i już jako dziecko musiał ciężko pracować. Choć jego ojciec nie przejawiał szczególnej religijności, matka Karolina zaszczepiła w nim głęboką wiarę i hart ducha. Był chłopcem porywczym, o silnym temperamencie, co sprawiało, że nie bał się mówić tego, co myślał, nawet wobec osób stojących wyżej w hierarchii społecznej. Jego pierwsze kroki na drodze do kapłaństwa prowadziły przez zgromadzenie franciszkanów, jednak to u salezjanów odnalazł prawdziwego mistrza duchowego – ks. Jana Bosko. Był jednym z jego ostatnich uczniów i podobno tak bardzo chciał, aby Jan Bosko wyzdrowiał, że ofiarował swoje życie w jego intencji.

Reklama

Po kilku latach uznał, że jego powołanie leży gdzie indziej, opuścił więc zgromadzenie salezjanów i wstąpił do seminarium diecezjalnego w Tortonie. Mimo trudności finansowych, a także własnej niepokornej natury, która nieraz wystawiała go na próby, ukończył studia i w 1895 r. przyjął święcenia kapłańskie. Nie chciał jednak ograniczać się do zwykłej posługi parafialnej. Już jako kleryk dostrzegał, jak wielu ludzi żyje na marginesie społeczeństwa, bez szans na edukację czy godne warunki życia. Zaledwie kilka miesięcy po święceniach założył Oratorium św. Alojzego – miejsce, które szybko stało się schronieniem dla dzieci ulicy. Zapewniał im nie tylko dach nad głową, ale także edukację i poczucie godności, dając szansę na lepszą przyszłość. Jego działalność rosła w siłę – otwierał kolegia, szkoły i placówki charytatywne, a wyjątkowe zaangażowanie przyciągało coraz więcej ludzi gotowych nieść pomoc potrzebującym. To właśnie z tej dynamicznie rozwijającej się wspólnoty wyłoniło się Małe Dzieło Boskiej Opatrzności – zgromadzenie, które miało na celu szerzenie miłości Boga przez konkretne czyny miłosierdzia.

Misja w czasach katastrof

Orione nie był człowiekiem, który zostawał na uboczu, gdy świat walił się ludziom na głowy – dosłownie i w przenośni. Gdy w 1908 r. trzęsienie ziemi pogrążyło w ruinie Mesynę, a w 1915 r. w Avezzano gruzami przysypało dziesiątki tysięcy ludzi, nie zastanawiał się ani chwili. Był na miejscu z pomocą: przenosił rannych, organizował schronienia, rozdawał jedzenie i opiekował się dziećmi, które straciły całe rodziny.

Reklama

Jego determinacja i niestrudzone poświęcenie zjednywały mu nie tylko podziw, ale także rzesze współpracowników. Nie zważał na własne bezpieczeństwo, gdy wchodził w ruiny budynków, by wyciągać ocalałych. Podczas gdy inni bali się trzęsącej się ziemi i zawalających się konstrukcji, on działał, ufając, że to Bóg prowadzi go do tych, którzy najbardziej potrzebują pomocy. Po tych kataklizmach organizował domy dziecka dla sierot, znajdował dach nad głową dla pozbawionych schronienia, a także mobilizował do dostarczania wsparcia finansowego, aby odbudować życie w zniszczonych regionach. W obliczu tragedii nie ograniczał się jedynie do doraźnej pomocy – myślał o przyszłości tych, którzy stracili wszystko. Wiedział, że dając im edukację, opiekę i miłość, ofiarowuje im nie tylko chwilową ulgę, ale również szansę na nowe życie. „To była praca dla osła – i to było moje największe marzenie” – mawiał, podkreślając, że pokorna służba jest największym zaszczytem, jaki można sobie wymarzyć.

Duchowość i dziedzictwo

Dla Orione miłość była fundamentem wszystkich działań. Nie ograniczał jej jedynie do modlitwy i teorii – przekuwał ją w czyny. Jego posługa wykraczała daleko poza tradycyjne granice kapłaństwa, ponieważ nie zamykał się w murach świątyń, lecz szukał tych, którzy najbardziej potrzebowali wsparcia. Nie bał się brudu ulic, chłodu nocy ani śmierdzących zaułków, w których leżeli chorzy i opuszczeni. Tam właśnie czuł się najbardziej potrzebny. Kiedy inni zwlekali z pomocą, on już działał. Mawiał: „Musimy zanieść Chrystusa na ulice i w serca ludzi, bo tam jest prawdziwy Kościół!”. Z niezwykłą determinacją angażował się w niesienie pomocy bezdomnym, chorym, niepełnosprawnym i dzieciom, które nie miały nikogo, kto by się o nie zatroszczył. Jego duchowość była prosta, ale głęboka – opierała się nie na skomplikowanych teologicznych traktatach, lecz na bezwarunkowym oddaniu innym. Wierzył, że najlepszym sposobem na głoszenie Ewangelii jest osobisty przykład i konkretne czyny. Swoim współbraciom nieustannie przypominał: „Niech nasza miłość będzie czynna, niech mówi przez nasze ręce i serca!”.

Jego misja obejmowała zarówno Włochy, jak i inne kraje, gdzie posyłał swoich współbraci, by nieśli pomoc najbiedniejszym. To właśnie dzięki tej niezłomnej postawie oraz niestrudzonej gotowości do działania zyskał miano „apostoła miłości”. Jego życie stało się dowodem na to, że nawet pojedyncza osoba, kierująca się miłością do Boga i bliźniego, może zmieniać świat.

Ksiądz Orione zmarł 12 marca 1940 r. w San Remo, ale jego dzieło nie umarło razem z nim. Przeciwnie – rozrosło się i nadal inspiruje kolejne pokolenia do bezinteresownej służby drugiemu człowiekowi. W 1980 r. Jan Paweł II ogłosił go błogosławionym, a w 2004 r. – świętym. Dziś Małe Dzieło Boskiej Opatrzności działa na całym świecie, niosąc nadzieję tym, którym nikt inny jej nie daje. Alojzy Orione nie był świętym na piedestale – był blisko ludzi, z rękami ubrudzonymi pracą i sercem otwartym na każdego, kto potrzebował pomocy.

2025-03-04 13:58

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bez uczynków wiara jest martwa

Niedziela Ogólnopolska 47/2024, str. 11-12

[ TEMATY ]

wiara

Rafał Porzeziński

uczynek

działanie

Karol Porwich/Niedziela

Rafał Porzeziński

Rafał Porzeziński

Łatwo jest powiedzieć „wierzę”, ale dużo trudniej jest ową wiarę poprzeć czynem. W sztuce Ambasador genialnego Sławomira Mrożka czytamy, że nie wierzyć jest bardzo łatwo, wystarczy mieć niewystarczające dowody... A aby uwierzyć, trzeba nie mieć żadnych dowodów. Czy to prawda? Czy wierzę dlatego, że nie mam żadnych dowodów?

Historie ludzi, których spotkałem na swojej drodze w życiu zarówno prywatnym, jak i zawodowym, były często dowodem na to, że wielka siła wiary zmieniała szlam poturbowanego i grzesznego życia w najczystszą wodę nawrócenia i pięknego człowieczeństwa. Ale czy dowód z życia bliźniego jest dla mnie wystarczający? Oczywiście, że nie. Mam głębokie przekonanie, że podobnie jak najłatwiej uczę się na swoich błędach, tak i swoją wiarę hartuję na osobistych nawróceniach. Celowo piszę w liczbie mnogiej: o nich. Nie wierzę, niestety, w jednorazowe nawrócenie, zwłaszcza w moim życiu, po którym suchą stopą będę przechodził przez oceany pokus. Tak, niestety, nie działo się i nie dzieje się w moim życiu. Czy zatem, skoro pozostałem grzesznikiem, stale potrzebującym ratunku, i to ratunku z wysoka, mam jakiekolwiek prawo wymądrzać się na temat uczynków wypływających z mojej wiary? Myślę, że tak, ale pisząc te słowa, drżę, że gdy moja wiara zostanie wystawiona na potężną próbę, skruszy się i zostanie z niej ledwie ulotne wspomnienie, jakaś tęsknota wielka, ale i niezaspokojona w codzienności.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Z zafascynowania Kępińskim

2025-04-06 15:35

Biuro Prasowe AK

    W Sali Okna Papieskiego odbyło się w sobotę 5 kwietnia sympozjum naukowe „Kard. Wojtyła i prof. Kępiński – o cierpieniu. W 50. rocznicę sesji naukowej w Pałacu Biskupim w Krakowie”.

Zorganizowała je Fundacja „Collegium Voytylianum”. Podczas wydarzenia, które było częścią diecezjalnych obchodów 20. rocznicy przejścia św. Jana Pawła II Wielkiego do Domu Ojca, referat wygłosił metropolita krakowski, abp prof. Marek Jędraszewski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję