Reklama

Wiara

Herodion. Czy tylko twierdza?

Niemal każda droga w Ziemi Świętej prowadzi do miejsc obecnych na kartach Biblii, a nie zawsze dostępnych dla pielgrzymów. Odkrywamy je zatem razem, przemierzając ziemię Jezusa krok po kroku.

Niedziela Ogólnopolska 11/2025, str. 26-27

[ TEMATY ]

Biblia

ks. Krzysztof P. Kowalik

Ruiny miasta u stóp Herodionu

Ruiny miasta u stóp Herodionu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Podziemny korytarz i znajdujące się tu cysterny wydrążone zostały we wnętrzu skały. Dziś wędruje się tędy dość łatwo dzięki elektrycznemu oświetleniu, ale w dawnych czasach, by cokolwiek widzieć, niezbędne były pochodnie lub oliwne lampki. Inaczej wewnątrz panowała absolutna ciemność. Czy po obejrzeniu tego miejsca wrócimy jeszcze do wnętrza twierdzy? Nie. Ta trasa prowadzi w jednym kierunku. Po przejściu kilkudziesięciu metrów przez skalny korytarz docieramy do współcześnie zainstalowanych żelaznych schodów wiodących do wyjścia. Znajduje się ono na zewnątrz, nieco powyżej podziemnej trasy. Światło słońca wskazuje jego położenie. Tędy można było niepostrzeżenie opuścić twierdzę. Biada jednak, gdyby oblegający Herodion wróg dowiedział się o istnieniu tego miejsca. Dlatego było zamaskowane. My tą drogą bezpiecznie opuszczamy mury warowni i po chwili znajdujemy się na zewnętrznym zboczu wzniesienia, kilkanaście metrów poniżej murów fortecy. Potrzeba trochę czasu, by oczy znów przyzwyczaiły się do blasku słońca. Dobrze widzieć jego blask. Niedawno otaczały nas mroki podziemi, teraz cieszymy się pięknem otaczającego świata. Ale jeszcze nie rozstajemy się z wykopaliskami odsłaniającymi pozostałości budowli z czasów Heroda. Błędem byłoby pospieszne zejście w dół. Dlatego kierujemy się ścieżką prowadzącą nas ku północno-wschodniej części stoku wzniesienia. Tu znajdują się pozostałości grobowca Heroda Wielkiego.

Poszukiwania miejsca pochówku tego judejskiego króla zajęły archeologom wiele czasu. Wpierw – na podstawie opisu pogrzebu Heroda pozostawionego przez Flawiusza – uważano, że znajduje się ono u podnóża wzniesienia. Ten trop okazał się jednak błędny. Na szczęście nie odstąpiono od poszukiwań. Skoncentrowano się w nich na zboczu wzgórza. I był to trafiony pomysł. Wykopaliska wpierw odsłoniły schody łączące twierdzę z dolnym miastem. One wyznaczyły linię dalszych poszukiwań. Mozolne prace przyniosły efekt: odnaleziono pozostałości znacznego pomieszczenia. Było w ruinie. Jego zniszczenie przypisano zelotom, którzy podczas powstania przeciw Rzymianom zajęli twierdzę. Jako ludzie religijni zbudowali w niej synagogę i mykwę, czyli rytualną łaźnię. To zrozumiałe. Ale dlaczego mieliby zniszczyć grób Heroda? Miało to wynikać z ich niechęci do owego króla. Czy zatem wszystko stracone? Dalsze badania wykazały, że zniszczona budowla to jedynie część większego kompleksu. Podczas wykopalisk po drugiej stronie schodów znaleziono kolejną komorę. Czy to poszukiwany grób? Jak zazwyczaj w takich wypadkach, jedni archeolodzy wypowiadają się twierdząco, a inni są sceptykami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kierujący pracami prof. Ehud Netzer, który prowadził je aż do swej śmierci, przedstawił propozycję rekonstrukcji losów tego miejsca. Uważał on, że wpierw znajdowały się tu budowle o codziennym przeznaczeniu: wille, magazyny. Usytuowano tu również teatr. Te budowle zburzono na polecenie Heroda i zgodnie z jego wolą wzniesiono na ich miejscu mauzoleum, gdzie po śmierci złożono jego ciało. Mauzoleum zostało zniszczone podczas powstania przeciw Rzymianom. Obecnie, na bazie odkrytych śladów, podjęto rekonstrukcję tej budowli. Dokonali jej już następcy Netzera. Według nich, podstawę mauzoleum stanowił kwadrat o wymiarach 10 × 10 m. Na nim oparta była trójkondygnacyjna budowla. Wieńczył ją stożkowy dach. Ostatnia kondygnacja przypominała owalną basztę otoczoną kolumnadą. Całość mierzyła 25 m. Ów grobowiec znajdował się po wschodniej stronie schodów prowadzących do twierdzy.

Na północno-wschodnim stoku Herodionu odnaleziono również pozostałości niewielkiego teatru. Oblicza się, że mógł on pomieścić ok. 400 widzów. Był zapewne przeznaczony dla gości odwiedzających Heroda. Szczęśliwie zachowały się znaczne pozostałości loży królewskiej. Zachwyca zdobiąca ją malatura. Odrestaurowano zachowane jej fragmenty. Przywrócono dawny blask ich barw. Dolna część imitowała marmurowe płyty i kolumny. Pomiędzy nimi starożytny artysta namalował otwarte okna, przedstawiające krajobrazy i sceny z Egiptu oraz Włoch. Te zachowane do dziś fragmenty pozwalają na wyobrażenie sobie przepychu i piękna tego miejsca. Pomagają nam w tym archeolodzy, którzy zrekonstruowali zewnętrzną kolumnadę. I gdyby nie założone dziś szyby, które mają chronić cenne freski przed zniszczeniem, moglibyśmy mieć wrażenie, że czas się tu zatrzymał, a Herod wraz ze swymi gośćmi przed chwilą opuścił to miejsce.

Reklama

Teraz możemy zatrzymać się na zewnątrz i z wysokości królewskiej loży podziwiać okoliczne krajobrazy. Nie możemy tego zrobić, siedząc w loży. Wydaje się więc, że dumny i zazdrosny władca i po swej śmierci nie pozwolił na to, abyśmy zasiedli na miejscu, które niegdyś należało do niego. Zresztą loża zawsze była przeznaczona tylko dla najbardziej uprzywilejowanych. Reszta gości, by oglądać spektakl, zasiadała na usytuowanych poniżej kamiennych ławach, tworzących półkolistą widownię. Zatrzymajmy się w tym miejscu, żeby wspomnieć o jeszcze jednym ciekawym odkryciu. Zawdzięczamy je Gideonowi Forsterowi. Podczas prac prowadzonych w latach 1968-69 odnalazł on pierścień wykonany z brązu. Znajdujące się na nim litery wzbudziły wielkie zainteresowanie. Składały się bowiem na imię „Piłat”. By mieć pewność co do autentyczności znaleziska i poprawności odczytania napisu, z publikacją o nim czekano aż do 2018 r.

Po opuszczeniu teatru, schodząc do stóp wzgórza, dochodzimy do pozostałości znajdującego się tam miasta. Dziś możemy dostrzec jedynie pozostałości domostw urzędników, pałacu, wspaniałego basenu oraz łaźni. Wrażenie robi rozmiar owego basenu otoczonego kolumnadą i ogrodem. Ma on wymiary 70 × 40 m i 4 m głębokości. Równie imponujące są rozmiary pałacu, zajmującego powierzchnię prostokąta o wymiarach 130 × 55 m. Te dwie budowle były najważniejsze, ale to jedynie pozostałości znajdujących się tu zabudowań. Jak imponująco zatem musiała wyglądać całość!

Na koniec wspomnijmy jeszcze o tych, którzy jako pierwsi odkrywali pozostałości Herodionu. Pionierem był Edward Robinson, który podjął poszukiwania w 1841 r. Kolejni to franciszkanie: o. Virgilio Corbo i o. Stanislao Loffreda, którzy prowadzili tu prace w latach 1962-67. Pewnie pracowaliby dłużej, gdyby nie wybuch wojny sześciodniowej i związane z nią zmiany terytorialne. Kolejnych archeologów, którzy dokonali bardzo ważnych odkryć, już nie trzeba wymieniać, gdyż wspominaliśmy o nich wcześniej. Na koniec powiedzmy jeszcze jedno. W czasach bizantyjskich mnisi, szukając odosobnienia na pustyni, zbudowali wewnątrz twierdzy niewielki klasztor, by tu przez modlitwę zbliżyć się bardziej do Boga. Tym samym Herodion to również szczególny ślad obecności chrześcijan w Ziemi Świętej.

2025-03-11 16:05

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co zrobić z „głodem” poznania Biblii?

Niedziela łódzka 4/2023, str. I

[ TEMATY ]

Biblia

Archiwum prywatne

Studenci Biblicum na Górze Oliwnej w Jerozolimie

Studenci Biblicum na Górze Oliwnej w Jerozolimie

O tym, jak czytać słowo Boże, z ks. Damianem Stacherą, studentem Papieskiego Instytutu Biblijnego w Rzymie, rozmawia ks. Paweł Gabara.

Ks. Paweł Gabara: Od kilku lat studiuje Ksiądz na Papieskim Instytucie Biblijnym, czyli na najznakomitszej na świecie uczelni, która zajmuje się badaniami nad Pismem Świętym. Czy rzeczywiście zgłębianie słowa Bożego pozwala Księdzu wejść w myślenie Boga, które słowo objawia? Ks. Damian Stachera: To chyba byłoby zbyt proste, by postudiować trochę Pismo Święte i w ten sposób wejść w myślenie Pana Boga. Nie ulega jednak wątpliwości, że studiowanie i naukowe podejście do słowa Bożego, otwiera wiele możliwości i często pozwala odkryć głębię przesłania, jakie ono ze sobą niesie. Do tego wszystkiego przydatne są również wszystkie nauki, tj.: historia, archeologia, języki starożytne, które nie zajmują się egzegezą bezpośrednio, ale bez nich interpretacja słowa Bożego mogłaby się przerodzić w jakiś bliżej nieokreślony zbiór myśli „wydaje mi się” lub pozostać na jakimś bardzo płytkim poziomie. Oczywiście nauka pomaga, ale z pewnością nie zastępuje osobistego spotkania z żywym słowem Boga, które dopiero pozwala wejść w myślenie Boga.
CZYTAJ DALEJ

O biskupie, który wolał być mnichem

Niedziela Ogólnopolska 10/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Kadłubek

bł. Wincenty Kadłubek

Aleksander Lesser, Wincenty Kadłubek/pl.wikipedia.org

Czy współczesny świat potrzebuje takich wzorców, jak postać bł. Wincentego Kadłubka? – pytamy o. Rafała Ścibiorowskiego, opata archiopactwa Cystersów w Jędrzejowie.

Agnieszka Dziarmaga: Rok 2023 jest wyjątkowy z racji przypadającej 8 marca 800. rocznicy śmierci bł. Wincentego Kadłubka. Ostatnią część swego życia spędził w mniszej celi w Jędrzejowie. Czy to tutaj, w archiopactwie Cystersów, skupią się najważniejsze uroczystości rocznicowe? O. Rafał Ścibiorowski: Taki mamy zamiar. Mistrz Wincenty – wybitna postać epoki średniowiecza – gdy świadomie zrezygnował z biskupstwa i zaszczytów w Krakowie, sam wybrał sobie to miejsce: najstarsze opactwo cysterskie w Polsce. Wyjątkową rocznicę i Rok Kadłubkowy w diecezji kieleckiej ogłosił listem pasterskim biskup kielecki Jan Piotrowski. 8 marca, w sam rocznicowy dzień, będzie u nas sprawowana Msza św. o godz. 18. Nastąpi też otwarcie trumienki z relikwiami (może to uczynić tylko biskup). Zostaną one pobrane i przekazane do parafii, które o nie prosiły. Zakładam, że będzie to ok. dwudziestu-trzydziestu szczątków doczesnych – proszą o nie parafie nie tylko diecezji kieleckiej i nie tylko z Polski. W 2022 r. zwrócili się do nas o nie m.in. częstochowscy paulini; myślę, że ok. stu relikwii naszego patrona powędrowało już do różnych parafii. Trzeba też podkreślić, że w sytuacji przyjęcia relikwii przez parafie zobowiązują się one do zrealizowania określonego programu modlitewnego, który przewiduje Mszę św. raz w miesiącu ku czci błogosławionego, odmówienie litanii, ucałowanie relikwii oraz odczytanie próśb kierowanych do niego przez wiernych.
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: W łączności z Watykanem - Jubileusz Życia Konsekrowanego u stóp Królowej Polski

Na Jasnej Górze w łączności z Watykanem trwają obchody Jubileuszu Życia Konsekrowanego. Do Królowej Polski przyjechało ok. 800 sióstr zakonnych z całej Polski. Jest to dla nich czas wdzięczności za powołanie, ale także próśb o wierność, radykalność powołaniu i modlitwy za wszystkie osoby, które rozeznają życiową drogę. W programie dwudniowego spotkania znalazła się modlitwa i sesja zatytułowana: „Prorocy nadziei we współczesnym świecie”.

S. Brygida Olędzka, loretanka, z Komisji Formacji Permanentnej przy Konsulcie Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych w Polsce zwróciła uwagę, że czas na Jasnej Górze jest szczególnym czasem łaski i łączności z Rzymem. - Pragnęłyśmy zaprosić wszystkie siostry, które nie mogły pojechać na Jubileusz Życia Konsekrowanego do Rzymu, żeby przyjechały do Królowej Polski, abyśmy wspólnie mogły wysłuchać treści, które niesie Rok Jubileuszowy i byśmy razem zjednoczyły się na modlitwie - podkreśliła. Dodała, że dziś także proszą, aby osoby konsekrowane we współczesnym świecie potrafiły być „Znakiem Nadziei” także dla rozeznających życiową drogę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję