Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Siedem złotych świeczników

Księga Apokalipsy św. Jana kończy biblijny kanon ksiąg natchnionych. Jest to księga bardzo tajemnicza, wprost niezwykła, nasycona symbolami, które często, niestety, wymykają się naszym interpretacjom. Wcale nie dlatego, że są one aż takie trudne.

2025-04-23 07:45

Niedziela Ogólnopolska 17/2025, str. 21

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

commons.wikimedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trzeba pamiętać, że czasami jeden symbol lub wizja mogą mieć kilka rozwiązań, a niekiedy kilka symboli może odnosić się do jednej rzeczywistości. Czasem autor Apokalipsy korzysta z symboli już użytych w Starym lub Nowym Testamencie, a czasem sam te wizje szczegółowo wyjaśnia. Niektóre symbole są już dla nas mało czytelne, gdyż żyjemy w innych czasach i innych okolicznościach. I dlatego ta księga wciąż nas fascynuje i pobudza naszą wyobraźnię. Potocznie Apokalipsa jest kojarzona z zapowiedzią czasów ostatecznych, wizją kosmicznej katastrofy – ale jest to raczej odsłonięcie kotary po to, by zobaczyć rzeczy, które mają się wydarzyć. A wydarzyć się mają rzeczy wspaniałe: ludzie, którzy okazali się tego godni, dołączą do niebiańskiej liturgii i nastanie Nowe Jeruzalem. A zatem Apokalipsa to księga nadziei i pocieszenia, bo choć przyjdą trudne czasy, to jednak nadejdzie też czas zbawienia.

Księga mówi o rzeczach, które już dziś się dzieją, a nie dopiero się wydarzą. Dlatego rozpoczyna się ona uroczystą wizją – swoistym portretem Chrystusa Zmartwychwstałego. Jan słyszy głos za swoimi plecami i pragnie zobaczyć Mówiącego. Wtedy widzi siedem złotych świeczników (lichtarzy, podstaw do lamp oliwnych), a pośrodku nich kogoś podobnego do Syna Człowieczego. Na ten widok Jan z zachwytu i przerażenia pada jakby martwy, a Chrystus, kładąc na nim rękę, mówi: „Przestań się lękać! Ja jestem Pierwszy i Ostatni, i Żyjący (...) na wieki wieków”. I dalej mówi: poznaj tajemnicę siedmiu złotych świeczników – czyli siedem Kościołów. Autor otrzymuje nakaz spisania tego wszystkiego, co widzi, oraz posłania listów do siedmiu Kościołów. Wspomniane w tekście Kościoły były odległe od siebie o ok. 50-80 km, leżały przy trakcie łączącym wszystkie wymienione miejscowości. Kościoły te reprezentują cały Kościół powszechny. Użyta tu liczba siedem (tak charakterystyczna dla całej Apokalipsy) obok doskonałości wyraża także ideę pełni, całości. Wspomniane świeczniki nawiązują do Księgi Wyjścia – 25, 31. Starotestamentowy Namiot Spotkania (Przybytek), w którym umieszczona była Arka Przymierza, wyposażony był w szczerozłote świeczniki, a zatem mamy tu do czynienia z przedmiotami liturgicznymi, ściśle związanymi z kultem. Sama Apokalipsa wyjaśnia, że owe świeczniki oznaczają siedem Kościołów, czyli chodzi o wspólnotę Kościoła widzianą w swej pełni, która gromadzi się na liturgii i w ten sposób wchodzi w kontakt z Bogiem. Pośród tych siedmiu świeczników Jan widzi zmartwychwstałego Jezusa, opisanego za pomocą biblijnych obrazów zaczerpniętych z wizji proroków Daniela i Ezechiela. Chrystus jest obecny w swoim Kościele podczas Liturgii – tu możemy się spotkać ze Zmartwychwstałym. A poza tym, skoro symbolem Kościoła są złote świeczniki, to może ma on być światłem dla świata?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przyoblekliście się w Chrystusa

Niedziela Ogólnopolska 25/2022, str. 19

[ TEMATY ]

chrzest

Elementarz biblijny

Karol Porwich/Niedziela

Święty Paweł w 3. rozdziale Listu do Galatów przekonuje adresatów, że jedynie wiara w odkupienie dokonane przez Chrystusa jest źródłem usprawiedliwienia. Prawo Mojżeszowe, do którego wypełniania pragną powrócić Galatowie, nie może zagwarantować udziału w obietnicy złożonej przez Boga Abrahamowi.
CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwa majowe: modlitwa, która przetrwała wieki

2025-05-07 14:52

[ TEMATY ]

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj od wieków zajmuje wyjątkowe miejsce w duchowości katolickiej jako miesiąc szczególnie poświęcony Matce Bożej. Nabożeństwa majowe - tzw. „majówki” - wpisały się na stałe w religijny pejzaż Polski, odbywając się wieczorami w świątyniach, przy kapliczkach, grotach i przydrożnych figurach. Ich centralnym punktem pozostaje Litania Loretańska, której wezwania przez wieki pogłębiały maryjne przeżywanie wiary.

Choć źródła maryjnej pobożności sięgają V wieku na Wschodzie, dopiero na przełomie XIII i XIV wieku miesiąc maj zaczęto na Zachodzie poświęcać Maryi - głównie z inicjatywy króla Hiszpanii Alfonsa X, który zachęcał wiernych do wspólnej modlitwy przy figurach Matki Bożej. Tradycja ta szybko się rozprzestrzeniła, a swój rozwój zawdzięczała także postępowi technicznemu - drukowane modlitewniki, jak „Maj duchowy” z 1549 roku, popularyzowały majowe formy kultu jako odpowiedź na kryzys Reformacji.
CZYTAJ DALEJ

W 2024 r. było więcej powołań męskich, a mniej żeńskich

2025-05-07 22:20

[ TEMATY ]

zakonnice

zakonnicy

Karol Porwich/Niedziela

W 2024 r. do seminariów diecezjalnych i zakonnych wstąpiło 301 mężczyzn, o 21 więcej niż w 2023 r. Żeński nowicjat zakonny rozpoczęło 66 kobiet, a w klasztorach kontemplacyjnych przybyło 15 mniszek, o 12 mniej niż rok wcześniej – poinformowała Krajowa Rada Duszpasterstwa Powołań.

Z danych przekazanych PAP przez Krajową Radę Duszpasterstwa Powołań (KRDP) wynika, że w 2024 r. formację rozpoczęło 301 mężczyzn, w tym w seminariach diecezjalnych 196, a w zakonnych 105. Rok wcześniej było to 280 mężczyzn, w tym w diecezjalnych 195 i 85 w zakonnych. To o 21 mężczyzn więcej niż rok wcześniej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję