Reklama

Porady

Nasze zdrowie

Czas na trzecie zęby

W życiu większości osób przychodzi czas, kiedy potrzebne są „trzecie zęby”. Często jest to wynik wieloletnich zaniedbań stomatologicznych, ale także przebytych chorób i wypadków.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobrze dobrane protezy zębowe mają duży wpływ na komfort życia i prezencję. Te funkcje są ważne, ale nie do przecenienia jest ich wpływ na zdrowie – „trzecie zęby” pozwalają na prawidłowe przeżuwanie pokarmów i konsumowanie potraw trudnych do gryzienia, co sprawia, że nie trzeba wprowadzać ograniczeń w diecie. Warto wcześniej poznać rodzaj protez zębowych i materiałów, z których są wykonywane, tak by ubytki uzupełnić na miarę swoich potrzeb i możliwości.

Szeroki wybór

Najogólniej protezy zębowe dzielimy na ruchome i nieruchome. Te pierwsze pacjent może samodzielnie zdejmować i wkładać, drugie są przymocowane do jamy ustnej na stałe. Protezy ruchome można zastosować zarówno w celu uzupełnienia braku kilku zębów, jak i w przypadku utraty wszystkich. Jednym z najczęściej spotykanych rozwiązań są protezy ruchome akrylowe, które, w zależności od liczby ubytków, mogą być całkowite lub częściowe. Dostępne są również protezy szkieletowe, wykonane częściowo z metalu. Innym rozwiązaniem są lekkie protezy z materiałów elastycznych, np. z nylonu, poliuretanu i in., oraz protezy wsparte na pozostałych zębach, tzw. overdenture. Protezy stałe z kolei to w najkrótszym ujęciu m.in. korony, mosty i implanty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kiedy refundacja?

Reklama

Niektóre rodzaje protez, przy spełnieniu określonych warunków, mogą być raz na 5 lat refundowane przez NFZ. Do niedawna były to tylko protezy ruchome, wykonane z akrylu; od kilku miesięcy mogą to być także niektóre rodzaje protez ruchomych osadzonych na filarach. Wykonanie protez refundowanych jest możliwe tylko w gabinetach, które mają podpisane umowy z NFZ. Wykaz poradni protetyki stomatologicznej mających umowy z NFZ znajdziemy na stronie internetowej: terminyleczenia.nfz.pl . Refundacja obejmuje koszt nie tylko samej protezy, ale również wizyt, zazwyczaj kilku, koniecznych dla jej dopasowania. Chociaż budżet ma istotny wpływ na wybór protezy zębowej, to jednak nie zawsze jest decydujący, bo w konkretnej sytuacji zdrowotnej pacjenta niektóre rozwiązania mogą nie być możliwe do zastosowania. W kalkulacji kosztów trzeba również wziąć pod uwagę, że przed uzupełnieniem ubytków protezą pozostałe zęby mogą wymagać leczenia. Nawet przy najlepiej dobranej protezie osoby rozpoczynające jej użytkowanie mogą przez pierwsze dni lub tygodnie mieć dyskomfort z powodu odczuwania ciała obcego w jamie ustnej. Trzeba również wyćwiczyć nieco inny sposób mówienia i jedzenia.

Jak przechowywać?

Protez ruchomych nie powinno się nosić bez przerwy, wyjęcie ich na noc pozwala na odpoczynek tkanek i naturalne nawilżenie błon śluzowych jamy ustnej. Jest to również czas na niezbędne zabiegi higieniczne. Aby nie wprowadzać bakterii chorobotwórczych do jamy ustnej, proteza powinna być starannie czyszczona dwa razy dziennie przy pomocy specjalnej szczoteczki i preparatu antyseptycznego. Podczas przerwy w użytkowaniu powinno się ją przechowywać w przeznaczonym do tego celu przewiewnym pojemniku. Częstym błędem jest przechowywanie jej w wodzie.

Protezy ruchome powinny być wymieniane co mniej więcej 5 lat z uwagi na zmiany zachodzące w obrębie jamy ustnej. Wcześniejsza wymiana jest potrzebna, gdy ulegną uszkodzeniu, odkształceniu lub sprawiają dyskomfort. Używanie uszkodzonych protez może prowadzić do skaleczeń, a w konsekwencji do stanów zapalnych w jamie ustnej.

Artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady medycznej.

2025-07-08 07:36

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie lekceważmy paradontozy

Wśród schorzeń stomatologicznych jest ona, pod względem liczby przypadków, na drugim miejscu.

Niechlubny ranking otwiera próchnica, druga w statystyce jest paradontoza. Z tym że w odniesieniu do próchnicy pacjenci dużo częściej mają świadomość jej przyczyn, potrzeby zapobiegania i leczenia, tymczasem wiedza o paradontozie jest, w opinii stomatologów, słaba.
CZYTAJ DALEJ

Abp Marek Jędraszewski w Racławicach: miłość do Maryi musi łączyć się z troską o Ojczyznę

2025-09-07 21:42

[ TEMATY ]

ojczyzna

abp Marek Jędraszewski

Racławice

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Jubileusz 700-lecia parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Racławicach

Jubileusz 700-lecia parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Racławicach

- Nie można kochać Matki Najświętszej, nie będąc wrażliwym na sprawy naszej Ojczyzny - mówił abp Marek Jędraszewski podczas jubileuszu 700-lecia parafii Narodzenia NMP w Racławicach. Metropolita krakowski podkreślał, że maryjność zawsze była związana z patriotyzmem i odpowiedzialnością za Polskę.

Arcybiskup przypomniał, że Racławice od wieków są miejscem szczególnego kultu Matki Bożej. Wskazał na obraz Maryi w głównym ołtarzu - kopię rzymskiej ikony Salus Populi Romani, przed którym pokolenia wiernych modliły się o ocalenie dla siebie i Ojczyzny. - Wasi przodkowie wiedzieli, że chodzi o Polskę jedną i zjednoczoną - podkreślał, wspominając usunięcie granicznych kamieni zaborów w 1914 r., na widok oddziałów Piłsudskiego.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Na początek nowego sezonu artystycznego

2025-09-08 17:51

[ TEMATY ]

archdiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Pod hasłem „Opera Łódź Opener” odbyła się dwudniowa inauguracja nowego sezonu artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.

W sobotni wieczór zatytułowany „Włoska gala operowa” zabrzmiały najsłynniejsze arie operowe z półwyspu Apenińskiego, w wykonanu solistów teatru. Z kolei niedzielny rodzinny piknik przed teatrem wypełniły warsztaty plastyczne, „Opera na poduchach”, zabawy z kołem fortuny, teatralne przebieranki i koncerty dziecięcych chórów oraz pokazy taneczne uczniów szkoły baletowej. Koncert „Łódź Opera Opener”, czyli spotkanie z największymi arcydziełami opery włoskiej i słynnymi pieśniami neapolitańskimi otworzył nowy sezon artystyczny Teatru Wielkiego. Było to spotkanie z arcydziełami opery włoskiej oraz słynnymi pieśniami neapolitańskimi. Zabrzmiały m.in. uwertura do „Wilhelma Tella” i cavatina Figara Rossiniego, arie i chóry Verdiego („La donna è mobile”, Chór Niewolników, Marsz triumfalny), fragmenty z oper Pucciniego („Cyganeria”, „Tosca”, „Turandot”) z finałową arią „Nessun dorma”. Drugą część koncertu stanowiły popularne włoskie pieśni – „Chitarra Romana”, „Torna a Surriento”, „O sole mio”. Wykonali je znakomici soliści: Adam Sobierajski, Małgorzata Trojanowska, Patrycja Krzeszowska-Kubit, Agnieszka Makówka, Hanna Okońska, Arek Anyszka, Dominik Sutowicz oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncertem zadyrygowali Rafał Janiak i Marcin Mirowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję