Reklama

Religie w świecie etyki

Dziedzictwo Proroka - pomiędzy religią a polityką

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słuchajcie Boga! Słuchajcie posłańca!
I słuchajcie tych spośród was, którzy mają moc rozkazywania!"
(Koran 4,54)

Islam od zarania był religią polityczną. Sam Muhammad uważał się nie tylko za proroka Allaha ale i za przywódcę nowej wspólnoty politycznej. Ten niepiśmienny pasterz zasłynął ze swych talentów dyplomatycznych jeszcze przed ucieczką z Mekki do Medyny.
To bowiem sami mieszkańcy Medyny zaprosili Muhammada do swego miasta, aby zażegnał trapiące ich walki wewnętrzne. Nie tylko zjednoczył on Medynę, ale po kilku latach ruszył na podbój Mekki, wykazawszy się prawdziwym kunsztem w sztuce wojennej oraz wielkimi zdolnościami przywódczymi. Opanował swe rodzinne miasto i sporą część Półwyspu Arabskiego. Nic zatem dziwnego, że M. H. Haret na czele rankingu stu najbardziej wpływowych osób w dziejach świata umieszcza Muhammada jako "jedynego człowieka w historii, który odnosi sukces zarówno na płaszczyźnie religijnej, jak i politycznej".
Nie dziwi też fakt, iż pierwsze konflikty w łonie islamu nie dotyczyły bynajmniej zagadnień natury doktrynalnej, ale walki o władzę. Walka owa zrodziła istniejące do dzisiaj podziały na sunnitów i szyitów.
Szyici uważają, że prawowitymi następcami Proroka - kalifami - są potomkowie jego zięcia Alego. Władza szyicka skupia się w rękach immamów i jest to zarówno zwierzchnictwo religijne, jak i polityczne.
Sunnici natomiast twierdzą, że do władzy kalifa powinni pretendować raczej ludzie o wielkich zaletach moralnych i zdolnościach przywódczych niż krewni Proroka. Tolerowali zatem zwierzchnictwo niespokrewnionych z Muhammadem osób, które z biegiem czasu przybrało formę dynastii dziedzicznych. Sunnici, w odróżnieniu od szyitów, swym przywódcą - kalifom powierzają jedynie sprawy świeckie. Immamowie sunnicy natomiast zajmują się już tylko kwestiami duchowymi.
Islam jest religią totalną, wpisującą jednostkę w porządek ustanowiony przez Boga i realizowany przez wspólnotę wiernych - ummę. Immam Hasana Al-Banna mówi m.in.: "Islam jest religią całościową zajmującą się wszystkimi sprawami życia, jest on państwem i ojczyzną, rządem i wspólnotą, jest moralnością i siłą, litością i sprawiedliwością, kulturą i prawem, wiedzą i sądownictwem. Jest religią zajmującą się sprawami nie tylko duchowymi, lecz również sprawami materialnymi, jest dżihadem i daałą, jest także armią i ideą, lecz przede wszystkim jest prawdziwą wiarą i prawdziwym aktem czczenia Allaha".
Koran zawiera wersety mówiące o obowiązku istnienia rady zajmującej się sprawami społeczno-politycznymi, a prawo koraniczne - szaria obejmuje zagadnienia z dziedziny prawa spadkowego, rodzinnego, prawa narodów i państwowego oraz wypowiedzi z zakresu etyki społecznej i gospodarczej.
Według islamu, najwyższym prawodawcą jest Bóg, do władcy należy jedynie komunikowanie tego prawa innym. Jeśli władca rządzi w zgodzie z boskim prawem, wierny winien uznać jego autorytet i współpracować z nim w urzeczywistnianiu panowania Boga na ziemi. Uznanie autorytetu państwa nie dotyczy tylko muzułmanów zamieszkałych pośród narodów muzułmańskich. Również żyjący w Europie czy Ameryce wyznawcy islamu winni podporządkować się prawu państwa, w którym przebywają, mimo że ład tamtejszy nie opiera się przecież na islamie.
Ideał muzułmańskiego władcy wcielającego w życie zamysły Boga przetrwał do dziś, niemniej jednak kraje islamu dalekie są od jego realizacji. Stosunek religii do państwa we współczesnym świecie jest różnoraki. Znajdziemy tu zarówno rzeczników pierwotnej jedności państwa i religii, jak i jej przeciwników. Tendencja do łączenia obu funkcji jednym urzędem wzmocniona została przez reislamizację. Reislamizacja miała ułatwić krajom Trzeciego Świata odnalezienie swej własnej tożsamości w rzeczywistości postkolonialnej. W nurcie tym widoczny był wciąż żywy uraz do rządów europejskich. Fundamentalizm muzułmański charakteryzuje się również powrotem do Koranu jako do niezafałszowanego źródła wiary. Odwołuje się do wczesnego islamu naznaczonego jednością wspólnoty muzułmańskiej. Fundamentaliści postulują utworzenie państwa, w którym prawo szaria - jak to było pierwotnie - reguluje wszelkie obszary życia. Ponadto podkreślają równość wszystkich wiernych i jedyność Allaha.
Muzułmański fundamentalizm religijny nie neguje wartości i innowacji technologicznych, stoi natomiast w głębokiej opozycji do niemoralności, zeświecczenia i "barbarzyństwa" Zachodu.
Jednym z aktualniejszych problemów jest pytanie o to, jakie stanowisko zajmą muzułmanie wobec postępującej globalizacji? Część wiernych opowiada się za radykalnym powrotem do źródeł i wskrzeszeniem idei islamskiej teokracji. Rzecznicy przeciwnego nurtu postulują modernizacje samego islamu. Co zwycięży? Historia pokaże...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielka Brytania: nowa ustawa uderza w tajemnicę spowiedzi

2025-05-27 14:46

[ TEMATY ]

spowiedź

Adobe Stock

Katoliccy księża, którzy podczas spowiedzi dowiedzą się o molestowaniu seksualnym dzieci, muszą zgłosić penitentów policji – stwierdziła minister ds. kobiet w brytyjskim rządzie.

Na mocy nowej, jeszcze nie uchwalonej Ustawy o przestępczości i policji – Nienaruszalność Sakramentu Pojednania nie będzie chroniona. Kwestię podjęła antyreligijna organizacja National Secular Society (NSS). W odpowiedzi na żądania grupy ​​rząd podkreślił, że nie będzie „żadnych wyjątków” na podstawie miejsca ujawnienia przypadków molestowania seksualnego, „w tym w konfesjonale”.
CZYTAJ DALEJ

Otrzymaliśmy Ducha Pocieszyciela poprzez sakramenty święte

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe.Stock.pl

Rozważania do Ewangelii J 16, 5-11.

Wtorek, 27 maja. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Augustyna z Canterbury, biskupa albo wspomnienie św. Pawła VI, papieża
CZYTAJ DALEJ

Wdowy u św. Rity

2025-05-27 15:41

Ks. Wojciech Kania

W szczególnym duchu modlitwy i zawierzenia Bogu, 35 kobiet z naszej diecezji – w tym 20 należących do grupy św. Rity – udało się w pielgrzymce do sanktuarium św. Rity w Nowym Sączu oraz Ogrodów Biblijnych w Muszynie. Opiekę nad uczestniczkami sprawował ks. Augustyn Łyko, opiekun duchowy wspólnoty.

Wydarzenie miało miejsce w trzecim dniu odpustu ku czci św. Rity. Tegoroczna pielgrzymka miała szczególny wymiar, ponieważ przypadała na 125. rocznicę jej kanonizacji, której w 1900 roku w Rzymie dokonał papież Leon XIII. Uczestniczki wzięły udział w uroczystej Eucharystii, oddając swoje życie, intencje oraz cierpienia przez wstawiennictwo św. Rity – patronki wdów, matek, cierpiących i porzuconych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję