Następne lata to czas ciągłego rozwoju sanktuarium w Sokalu i kultu Matki Bożej. W tym czasie kościół wzbogacił się wieloma cennymi darami. Michał Potocki, późniejszy
wojewoda wołyński, uważając, że korony przysłane z Rzymu były zbyt skromne, postarał się o dostojniejsze korony szczerozłote o dużej wartości. Ufundował również dla łaskami
słynącego Wizerunku nowy ołtarz hebanowy, bogato zdobiony z figurami świętych ze srebra. Poza tym sprawiono duże tabernakulum z czystego srebra, ozdobiono bogato inne
ołtarze, a na wszystkie niemalże obrazy nałożono kosztowne sukienki. Wykonano też nową szczerozłotą sukienkę dla Cudownego Obrazu.
W opinii ówczesnych, tak pięknej i bogatej świątyni, jak sokalska, nie było na Rusi, a poza Częstochową - może i w całej Polsce. Nabożeństwa były
sprawowane tutaj z największą wystawnością, kapela klasztorna uświetniała każdą uroczystość, z wieży kościelnej o stałych godzinach rozlegały się hejnały. Warto nadmienić,
że w 1772 r. mieszkało tu 24 ojców, 4 kleryków i 17 braci zakonnych.
W czasie największego rozkwitu sanktuarium sokalskiego nastąpił w 1772 r. pierwszy rozbiór Polski, w wyniku którego Sokal znalazł się pod panowaniem austriackim. Na sanktuarium
przyszły ciężkie czasy. Ze śmiercią Franciszka Salezego Potockiego w 1770 r. skończyli się wielcy dobrodzieje klasztoru. Odebrano klasztorowi na skarb państwa znaczną część pola i prawo
korzystania z lasów. Cesarz austriacki Józef II zaczął urządzać Kościół w Galicji według swojej koncepcji, wskutek której w Sokalu zamknięto nowicjat, wielu zakonników
pod byle pretekstem wydalono do Polski, a dekretem cesarza z 1788 r. klasztor sokalski został przeznaczony do kasaty. Przyczyną kasaty miała być opinia o wielkim
majątku klasztoru, który chciały zagrabić władze państwowe. Na szczęście zdecydowana interwencja przełożonych zakonnych, władz miasta Sokala, Arcybiskupa lwowskiego i życzliwość gubernatora
Galicji przyczyniły się do odwołania kasaty.
Dokonano jednak rekwizycji drogocennych przedmiotów kościelnych na rzecz skarbu państwa. Zabrano wszystkie złote i srebrne wota, naczynia i przedmioty liturgiczne, figury świętych,
złote i srebrne sukienki z obrazów, ozdoby ołtarzy, a nawet najcenniejsze ozdoby z sukienki i z koron Cudownego Wizerunku. Wydano także
zakazy urządzania pielgrzymek, kwestowania i prowadzenia bractw kościelnych.
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Pierwszą Księgę napisałem, Teofilu, o wszystkim, co Jezus czynił i czego nauczał od początku aż do dnia, w którym dał polecenia apostołom, których sobie wybrał przez Ducha Świętego, a potem został wzięty do nieba. Im też po swojej męce dał wiele dowodów, że żyje: ukazywał się im przez czterdzieści dni i mówił o królestwie Bożym. A podczas wspólnego posiłku przykazał im nie odchodzić z Jerozolimy, ale oczekiwać obietnicy Ojca: «Słyszeliście o niej ode Mnie – mówił – Jan chrzcił wodą, ale wy wkrótce zostaniecie ochrzczeni Duchem Świętym». Zapytywali Go zebrani: «Panie, czy w tym czasie przywrócisz królestwo Izraela?» Odpowiedział im: «Nie wasza to rzecz znać czasy i chwile, które Ojciec ustalił swoją władzą, ale gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi». Po tych słowach uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy jeszcze wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: «Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba».
Kard. Pizzaballa: Jerozolima ma wymiar duchowy i teologiczny
2025-05-29 13:08
st /KAI
Adobe Stock
„Dla uczniów każde miejsce będzie Jerozolimą, będzie miejscem, gdzie podobnie jak ich Mistrz, będą wezwani do oddania życia. I podobnie jak ich Mistrz, doświadczą, że także dla nich Jerozolima będzie bramą, otwartą bramą, przez którą będą mogli powrócić do Ojca” - stwierdza kard. Pierbattista Pizzaballa OFM. Łaciński patriarcha Jerozolimy skomentował fragment Ewangelii (Łk 24,46-53) czytany w obchodzoną w tym roku 1 czerwca uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego.
Ewangelia św. Łukasza ponownie interpretuje ziemskie dzieje Jezusa, traktując je jako jedną wielką drogę, która ma określony cel, którym jest Jerozolima. Jest to cel fizyczny, ale przede wszystkim duchowy i teologiczny: Jerozolima jest miejscem, do którego się wstępuje, żeby oddawać cześć Bogu. Natomiast Jezus, po przybyciu do Jerozolimy, złoży Ojcu prawdziwą ofiarę, swoje życie, ofiarowane jako dar miłości dla zbawienia wszystkich. Z powodu grzechu człowieka ofiara ta będzie krwawa i przybierze formę bolesnej śmierci na krzyżu. Droga Jezusa ku Jerozolimie prowadzi Go do tego kroku, którego Jezus jest w pełni świadomy i aby stawić mu czoła, Jego twarz staje się wyrazistsza i podejmuje stanowczą decyzję, że pójdzie aż do końca (Łk 9,51).
Kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, w sobotę 31 maja 2025 r. nawiedził grób bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Warszawie. Modlił się tam i złożył wiązankę czerwonych róż. Następnie ks. prof. Józef Naumowicz, notariusz procesu kanonizacyjnego, oprowadził gościa z Watykanu po Muzeum poświęconym błogosławionemu męczennikowi, znajdującym się w podziemiach kościoła św. Stanisława Kostki.
Można było dostrzec, że kard. Semeraro zna już życie ks. Jerzego, dopytywał bowiem o niektóre szczegóły, na przykład dotyczące służby wojskowej Popiełuszki czy jego męczeńskiej śmierci. Na dłuższą chwilę prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych zatrzymał się w sali męczeństwa, gdzie w ciszy przyglądał się obrazom ukazującym zmasakrowane ciało ks. Jerzego tuż po wydobyciu go z Zalewu Wiślanego we Włocławku. Na koniec wpisał się do wyłożonej w muzeum księgi pamiątkowej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.