Któż z nas nie zna choć w części twórczości Kossaków. Na stałe wpisali się w pejzaż kulturowy narodu. A ich prace rozpoznawane są nawet przez ludzi nie
związanych z malarstwem czy sztuką. Tym bardziej cieszy wystawa poświęcona malarstwu tej znakomitej rodziny, którą możemy oglądać w muzeum miejskim w Sosnowcu.
„Wystawa ukazuje twórczość trzech pokoleń słynnej polskiej artystycznej rodziny - Juliusza, Wojciecha i Jerzego Kossaków. Warto przypomnieć, że Kossakowie byli nieprzeciętnie utalentowani,
obdarzeni znakomitą pamięcią i wyobraźnią. Wielu członków tej rodziny wpisało się na trwałe w polską kulturę - oprócz malarzy, poetka Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Magdalena
Samozwaniec czy pisarka Zofia Kossak Szczucka-Szatkowska” - powiedziała Niedzieli Ilona Gajda, komisarz wystawy.
Zasługi Kossaków dla polskiego malarstwa są ogromne. „To Juliusz zapoczątkował wśród malarzy fascynację Kresami, która panowała w drugiej połowie XIX wieku, jak i w okresie
Młodej Polski. Jego Kozacy dońscy, Stadnina na Podolu ukazują fascynację kulturą Ukrainy i stepowym krajobrazem. To właśnie temu artyście zawdzięczamy jedne z pierwszych wizerunków
koni w naszym malarstwie. Dopiero Piotr Michałowski oraz Kossakowie stworzyli portrety koni, choć przecież Polacy od wieków słynęli z wielkiej miłości do tych wspaniałych zwierząt.
Jarmarki, stadniny czy wyścigi Juliusza Kossaka, szarże ułanów i portrety konne Wojciecha, polowania namalowane ręką Jerzego - wszystko to służy jednemu - pokazaniu piękna konia.
Wreszcie Kossakom zawdzięczamy jedne z najpiękniejszych ilustracji naszej historii, obrazy słynnych bitew, paradnych wjazdów polskich zwycięzców do wyswobodzonych miast, szarże ułanów. Dzięki
nim poznajemy codzienne życie ziemiaństwa i arystokracji, ich zwyczaje, wspaniałe polowania, przejażdżki konne i powozami, bajeczne sanny” - opowiada o twórczości
Kossaków Ilona Gajda.
Na wystawie zgromadzono blisko 60 prac wypożyczonych z ponad 10 polskich kolekcji muzealnych. Są to akwarele, rysunki i obrazy olejne, które powstawały na przestrzeni stu lat,
od połowy XIX wieku po lata czterdzieste XX wieku. Wśród zgromadzonych eksponatów można podziwiać arcydzieła malarstwa polskiego: akwarele Juliusza Kossaka Stadnina na Podolu, Stadnina hetmańska, jak
również przepiękny Autoportret z koniem na polowaniu Wojciecha Kossaka.
Wystawa będzie czynna do 28 grudnia br. Po zwiedzeniu ekspozycji można się zaopatrzyć w przepiękny album z pracami artystów, który jest kolejną publikacją muzeum.
Figura Chrystusa Zmartwychwstałego, Paschał oraz krzyż z czerwoną stułą pozostają przy ołtarzu do Uroczystości Zesłania Ducha Świętego włącznie! Nie należy chować wcześniej figury Chrystusa Zmartwychwstałego.
Zgodnie z zaleceniem umieszczonym w Ceremoniale liturgicznej posługi biskupów (CLPB, nr 393) dopiero w Uroczystość Zesłania Ducha Świętego po ostatniej Mszy św. należy usunąć czerwoną stułę z krzyża procesyjnego, a także usunąć z prezbiterium figurę Chrystusa Zmartwychwstałego oraz Paschał. Paschał należy umieścić przy chrzcielnicy. Zapala się go przy każdym sprawowaniu sakramentu chrztu i od niego zapala się świece nowo ochrzczonych.
Autorstwa Januszk57 - Praca własna, commons.wikimedia.org
Ikona Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie
Krzeszów to mała miejscowość w Kotlinie Kamiennogórskiej na Dolnym Śląsku, położona tuż przy czeskiej granicy. Jest znana nie tylko w swoim regionie, ale także w całej Polsce, a nawet w Europie i na świecie. Stało się to za przyczyną znajdującego się tu sanktuarium Matki Bożej Łaskawej oraz barokowego zespołu obiektów sakralnych tworzących kompleks zabytków klasy zerowej.
Cudowny obraz Bogarodzicy jest od wieków czczony w Krzeszowie. Ikona datowana jest na XIII wiek, co czyni ją najstarszym obrazem maryjnym w Polsce. Jest ona o ok. 200 lat starsza od ikony Matki Bożej Częstochowskiej. Została napisana na desce o wymiarach 60 na 37 cm i przedstawia Maryję z Dzieciątkiem na prawym ramieniu, które zwrócone jest twarzą do Matki. W dłoni trzyma Ono pergamin Bożej tajemnicy. Głowę i ramiona Bogarodzicy okrywa pofałdowana chusta w kolorze czerwonym. Ta najcieplejsza z barw, najsilniej wpływa na zmysły modlących się. Symbolizuje żarzące się światło i ogień, który zawsze był symbolem obecności Boga (krzew gorejący); posiada działanie oczyszczające i jest atrybutem świętości. Tak samo krzeszowska Bogarodzica, dzięki swemu wstawiennictwu u Boga, pomaga oczyścić grzeszników i prowadzić ich ku świętości. Maryja została przeniknięta Boskim ogniem, nie spala się od niego i nadal zachowuje swoją ludzką naturę, łącząc w sobie dwie sprzeczne cechy: dziewictwo i macierzyństwo. Tunika Matki Bożej jest zielona. Barwa ta oznacza świat roślinny i ludzki. Symbolizuje odrodzenie i nadzieję duchowej odnowy oraz życie wieczne. Ikona nie posiada światłocienia, gdyż wszystko na niej jest światłością zespoloną z barwą. Światłość symbolizowana jest przez złote tło, wyrażające niezniszczalność, wieczność i Boskość. Ikona przedstawia tzw. typ Hodigitria (gr. Przewodniczka, Wskazująca Drogę). Maryja swoją dłonią wskazuje na Dzieciątko i jednocześnie na swoje serce, jako źródło łaski. Taki typ ikonograficzny obrazuje dogmat wcielenia Syna Bożego w aspekcie jego Boskości. Łaciński tytuł ikony to Gratia Sanctae Mariae (Łaska Świętej Maryi). Jest on jednocześnie najstarszą (wymienioną w 1291 r.) nazwą opactwa krzeszowskiego.
- Oblicze Matki – Pani Piotrkowskiej, skupia dziś na sobie nasze spojrzenia i porusza nasze serca, wypełniając je radością i szczerą wdzięcznością. 400 lat bowiem mija od chwili, gdy Matka Boża została ponownie uroczyście wprowadzona do tego świętego miejsca - duchowego centrum tej ziemi, tej wspólnoty, a także naszej historii – powiedział bp Krzysztof Nykiel w Piotrkowie Trybunalskim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.