Reklama

Wykład biskupa Kościoła ewangelicko-luterańskiego na Wydziale Teologicznym UMK

Pawłowe przesłanie jedności

24 października br., w przededniu dziewiątych Spotkań Toruńskich („Colloquia Torunensia”) oraz Dnia Reformacji, Wydział Teologiczny UMK zorganizował spotkanie o charakterze ekumenicznym. W auli Collegium Iuridicum Novum prof. Eduard Lohse, niemiecki teolog, biblista, emerytowany biskup Kościoła ewangelicko-luterańskiego wygłosił wykład nt. „Przesłanie ekumeniczne Listu do Rzymian”.

Niedziela toruńska 47/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku spotkania chór Wydziału Teologicznego UMK „Tibi Domine” pod dyrekcją ks. dr. Mariusza Klimka wykonał następujące utwory: Szczęśliwi, którzy Mikołaja Gomółki, Meum tu gaudium ks. Achlondowskiego oraz Laudate Dominum Knuta Nysteda.
Ks. prof. Jerzy Bagrowicz, dziekan Wydziału Teologicznego, przedstawił dotychczasową działalność i osiągnięcia prof. Eduarda Lohse, który ceniony jest za systematyczne opracowania problematyki Nowego Testamentu. Jego zainteresowania dotyczą w szczególności teologii św. Pawła. W języku polskim ukazała się jedna z jego książek - Objawienie św. Jana.
Prof. Lohse mieszka w Getyndze - partnerskim mieście grodu Kopernika. We wprowadzeniu do wykładu prof. Janusz Małłek, zastępca prezesa Polskiego Towarzystwa Ewangelickiego w Toruniu, przedstawił losy rozłamu w Kościele chrześcijańskim oraz obecną współpracę bratnich wspólnot w ramach dialogu ekumenicznego.
Prof. Eduard Lohse przedstawił swoją egzegezę Listu do Rzymian. Zwrócił uwagę, że już św. Paweł ukazał uniwersalne znaczenie Ewangelii i jej ekumeniczny charakter. Adresatami Radosnej Nowiny są bowiem wszyscy: Żydzi, Grecy i poganie. Apostołowie zanieśli naukę Chrystusa do całego zamieszkałego świata. Dlatego nikt nie może być dyskryminowany i wykluczony z poznania Zbawiciela i zawierzenia mu. Św. Paweł, mówiąc: „przez Boga umiłowani, powołani święci” zwraca się do wszystkich, który przyjmują Ewangelię i odpowiadają na nią aktem wiary. Sam zaś uważa się za dłużnika Żydów, Greków, pogan i barbarzyńców, bo jeszcze nie przekazał im Dobrej Nowiny.
Św. Paweł poruszył też problem, który jeszcze do niedawna różnił bratnie Kościoły. Chodzi o naukę o usprawiedliwieniu, wyrażoną m.in. słowami „sprawiedliwy z wiary żyć będzie” (por. Ga 3, 11). Dokument o ponownym, wzajemnym uznaniu nauki o usprawiedliwieniu został podpisany 31 października 1999 r. w Augsburgu. Przedstawiciele Związku Luterańskiego i Kościoła rzymskokatolickiego deklarują w nim „reprezentować wspólne zrozumienie nauki o usprawiedliwieniu” (nr 5), wyznając, że „jedynie z łaski i wiarą w świętość Chrystusa, a nie na podstawie naszych zasług zostaniemy przyjęci przez Boga” (nr 15).
Apostoł narodów zaznacza, że bez względu na pochodzenie, dla tego, kto nie wstydzi się Ewangelii, będzie ona „mocą Bożą ku zbawieniu” (Rz 1, 16). Każda wspólnota chrześcijańska ma zasadniczą misję do wypełnienia: objaśnić jedną Ewangelię. Słuchający Dobrej Nowiny uniknie zguby, otrzyma zbawienie, którego nawet śmierć nie pokona.
Ważnym zagadnieniem jest także los narodu wybranego - Izraela. Mieszkańcy Ziemi Świętej ponownie wrócą do chrześcijaństwa, gdy z zazdrością zobaczą wiarę pogan, którzy uwierzyli (por. Rz 11, 11-16). Dobra Nowina dotarła już wszędzie. Cały świat jest miejscem, gdzie chrześcijanie służą Bogu w swym codziennym postępowaniu.
Pełnym potwierdzeniem naśladowania Chrystusa jest wypełnienie przykazania miłości. „Kto bowiem miłuje bliźniego, wypełnił Prawo” (Rz 13, 8). Taki sposób życia stanie się także realizacją ekumenicznego przesłania Listu do Rzymian. Kończąc wystąpienie, bp Lohse dodał: „Przez biblijne podstawy nauki (...) partnerzy próbują sobie utorować drogę do pełnej jedności wspólnoty - jedności w różnorodności”.
Po wystąpieniu Prelegenta nastąpiła krótka dyskusja, w czasie której zwrócono uwagę na problem ciągle istniejących różnic: w rozumieniu Eucharystii, w stosunku do narodu żydowskiego oraz w kwestii „sacrum” i „profanum” w dialogu ekumenicznym. Udzielając odpowiedzi, bp Lohse prosił o zachowanie cierpliwości, rozsądku, pewnego respektu względem tych wielowiekowych podziałów. Nadzieję budzą działania komisji ekumenicznych, które poruszają wiele drażliwych kwestii.
Dyskusję podsumował bp Andrzej Suski. Dziękując za wykład, wspomniał o swoim pierwszym spotkaniu z prof. Lohse jeszcze w czasie rzymskich studiów. Przygotowując się do egzaminu z Listu do Kolosan, znalazł najbardziej zrozumiałe opracowanie autorstwa właśnie prof. Lohse. W ten sposób, najpierw za pośrednictwem lektury, rozpoczęła się znajomość obu Księży Biskupów. Do ich poznania doszło w Getyndze podczas spotkania przedstawicieli partnerskich miast: Getyngi i Torunia. Znajomość ta przerodziła się w przyjaźń - przykład i owoc dążenia do jedności przez uczniów Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Moje spotkanie z Ojcem Pio

Niedziela Ogólnopolska 26/2002

[ TEMATY ]

O. Pio

Zakon Braci Mniejszych Kapucynów, Prowincja Krakowska

To było 20 września 1962 r. Wybraliśmy się z ks. Winklerem z Rzymu przez Neapol do San Giovanni Rotondo - miejsca, gdzie żył Ojciec Pio. Cel tej podróży był bardzo ludzki. Chciałem zobaczyć, jak wyglądają stygmaty, oraz porozmawiać z tym człowiekiem, może się u niego wyspowiadać, bo miał sławę rozeznawania sumienia.

Dojechaliśmy na miejsce. Zamieszkałem obok klasztoru. Chciałem pójść na Mszę św., którą odprawiał Ojciec Pio, ale dostać się do kościoła było trudno, tłok był większy niż na Jasnej Górze. Jakoś jednak starsze panie, które dostrzegły młodego księdza, doprowadziły mnie do samego ołtarza, gdzie Ojciec Pio odprawiał. Stanąłem kilka metrów przed ołtarzem i obserwowałem. Ojciec Pio miał zawsze na rękach rękawiczki. Teraz przy ołtarzu był bez rękawiczek, ale miał długie rękawy u alby i rąk nie było widać. Wiedziałem, że musi w pewnym momencie podźwignąć Hostię czy pobłogosławić wiernych, a więc - myślałem - wtedy zobaczę stygmaty. Ojciec Pio okazał się jednak "sprytniejszy" i nie udało mi się ich dostrzec. Byłem dwa razy na Mszy św. - 21 i 22 września - i nic z tego.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2025 r.

2025-05-19 08:45

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Sakrament kapłaństwa czy sakrament święceń? Jaki sakrament przyjmuje diakon, prezbiter i biskup?

2025-06-17 17:31

[ TEMATY ]

kapłaństwo

święcenia

Karol Porwich/Niedziela

Sakrament kapłaństwa czy sakrament święceń? Jaki sakrament przyjmuje diakon, prezbiter i biskup? Co to znaczy? - na te pytania odpowiada ks. dr Andrzej Persidok, wykładowca teologii fundamentalnej na Akademii Katolickiej w Warszawie. Ks. dr Persidok przypomina też, że - w myśl nauczania Kościoła - diakonem, prezbiterem i biskupem zostaje się już na zawsze, również po śmierci.

Maria Czerska (KAI): Co to znaczy „przyjąć sakrament kapłaństwa”? Maj i czerwiec to miesiące, w których najczęściej odbywają się święcenia - diakonatu i prezbiteratu? Czy te osoby przyjmują ten sam sakrament?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję