Reklama

Międzynarodowy Konkurs w Łodzi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

V Międzynarodowy Konkurs im. Karola Szymanowskiego, który odbył się w dniach 20-29 kwietnia br., został zorganizowany przez Łódzkie Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego wespół z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina. Do udziału w konkursie, po przesłuchaniu 64 zgłoszeń nagranych na taśmach VHS, jury pod przewodnictwem prof. Józefa Stompla (dział fortepianu) i prof. Zenona Płoszaja (dział skrzypiec), zakwalifikowało 23 pianistów i 20 skrzypków z sześciu krajów - Brazylii, Bułgarii, Francji, Japonii, Rosji i Polski. W czasie prezentacji konkursowych uczestnicy obok utworów K. Szymanowskiego grali m. in. kompozycje F. Chopina, L. van Beethovena, E. Ysay´a.

Międzynarodowy Konkurs im. K. Szymanowskiego jest wydarzeniem o prestiżowym znaczeniu, a zarazem, bez mała od 20 lat, najpoważniejszym przedsięwzięciem w bogatej palecie imprez muzycznych realizowanych przez cenione w środowisku kulturalnym Łódzkie Towarzystwo Muzyczne. Godzi się przypomnieć, iż Towarzystwo jest również organizatorem kilku renomowanych festiwali muzycznych cieszących się szczególnym zainteresowaniem nie tylko publiczności, ale i samych wykonawców. Obowiązki dyrektora tegorocznego Konkursu im. K. Szymanowskiego pełnił prof. Zbigniew Lasocki, kierownictwo artystyczne sprawował dyrektor ŁTM Witold Kacprzak. Należy podkreślić, że konkurs mógł zaistnieć dzięki wsparciu sponsorów, wśród których nie zabrakło Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podczas inauguracji V Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadził Daniel Gazon z Belgii, jako solista wystąpił laureat II nagrody na IV Konkursie im. K. Szymanowskiego, pianista Igor Połtawcew, który wykonał słynne dzieło literatury fortepianowej, jakim jest I Koncert b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego. Powrót na łódzką estradę rosyjskiego wirtuoza, mającego za sobą występy w wielu znanych salach koncertowych świata, został owacyjnie przyjęty przez publiczność. Jego gra, poparta akompaniamentem orkiestry, miała w sobie siłę i energię, które obdarzyły dzieło Czajkowskiego szczególną wyrazistością. Owa niebywała witalność doskonale spełniała intencje kompozytora w odniesieniu do pianistycznego rozmachu Koncertu b-moll, choć w mniejszym stopniu respektowała muzyczne niuanse zawarte w partyturze.

Artysta kunsztownie przeobraził brawurowe akordy początkowego Allegra w pobrzmiewający echem rosyjskich melodii, pierwszy temat Allegra con spirito, a następnie w drugi odcinek tej części, stwarzającej możliwości wirtuozowskiego popisu soliście. I. Połtawcew znalazł tu niebywale wdzięczne pole działania dla swej gry, jasno, jednakże zbyt spontanicznie, wyrażającej piękno muzycznych myśli. Płynna, kołysząca melodia Andante semplice, subtelnie zarysowana przez grupy instrumentów drewnianych, została trafnie dopełniona wzruszającym, lirycznym śpiewem fortepianu. Odtworzenie Finału miało w sobie coś z potęgi szalejącej burzy. Zespolone ze sobą fortepian i orkiestra przemawiały z ogniem i mocą nieczęsto spotykaną na koncertowych estradach.

Po przerwie zabrzmiała III Symfonia Es-dur "Reńska". Napisana przez Robrta Schumana w roku 1850, stała się artystycznym pomnikiem wzniesionym na cześć opiewanej przez wielu poetów rzeki. Ujęcie kompozycji zaproponowane przez D. Gazona nacechowane było szczególnego rodzaju powściągliwością, która w konsekwencji chwilami pozbawiała utwór swobodniejszego, szerszego oddechu, dzięki któremu mógłby on ukazać pełniej swe lekkie, barwne i pogodne oblicze.

Nasuwające się spostrzeżenia nie pomniejszają przekonania, iż koncert otwierający Konkurs im. K. Szymanowskiego należy uznać za ważne wydarzenie w życiu muzycznym Łodzi, czego widocznym, a raczej słyszalnym dowodem były długo nie milknące oklaski, wieńczące piątkowy wieczór w sali filharmonii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan publikuje film dokumentalny o czasach, gdy Leon XIV był misjonarzem w Peru

2025-06-20 16:51

[ TEMATY ]

misjonarz

film dokumentalny

Papież Leon XIV

Vatican Media

Dziś wieczorem media watykańskie opublikują film dokumentalny o nowym papieżu. Film „León de Perú” (Leon z Peru) przedstawia lata życia w Peru Roberta Francisa Prevosta, od 8 maja papieża Leona XIV. Zakonnik ze zgromadzenia augustianów pracował przez wiele lat jako misjonarz w tym kraju Ameryki Południowej. Od 2015 r. do początku 2023 r. był również biskupem peruwiańskiej diecezji Chiclayo.

O mieszkańcach Peru urodzony w USA papież wspomniał już w swoim pierwszym przemówieniu zaraz po wyborze, wygłoszonym w centralnej loggii Bazyliki św. Piotra. Od tego czasu Leon XIV regularnie przyjmuje w Watykanie osoby ze swojej dawnej ojczyzny. Z Peru pochodzą zarówno jego kucharz, jak i jego prywatny sekretarz.
CZYTAJ DALEJ

Koncert w Rzeszowie z błogosławieństwem Papieża Leona XIV

W Uroczystość Bożego Ciała w Rzeszowie 19 czerwca miało miejsce wyjątkowe wydarzenie duchowe - koncert „Jednego Serca Jednego Ducha”. Tegoroczne spotkanie, które zgromadziło około 25 tysięcy uczestników, miało szczególny wymiar, gdyż mówił o nim Papież Leon XIV podczas ostatniej środowej audiencji generalnej w Watykanie.

Jak co roku, koncert odbył się w uroczystość Bożego Ciała, przyciągając tysiące wiernych nie tylko z Podkarpacia, ale także z różnych zakątków Polski i Europy. Organizatorzy podkreślają, że koncert jest przede wszystkim wydarzeniem o głęboko religijnym charakterze, harmonijnie wpisującym się w procesje eucharystyczne oraz celebracje uroczystości Bożego Ciała. To wyjątkowa forma modlitwy i uwielbienia, będąca przedłużeniem liturgicznego świętowania tego dnia.
CZYTAJ DALEJ

Dziękczynienie za 60 lat kapłaństwa

2025-06-20 21:12

[ TEMATY ]

Jasna Góra

60‑lecie kapłaństwa

BPJG

Jubileusz 60-lecia święceń kapłańskich obchodziło dziś na Jasnej Górze pięciu kapłanów. Wśród jubilatów biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Antoni Długosz.

- Kapłaństwo to służba dla Boga i człowieka. Dziś to czas wielkiego dziękczynienia u Maryi jasnogórskiej i prośba byśmy dalej byli potrzebni ludziom i mieli radość z kapłaństwa – mówił biskup Antoni Długosz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję