Reklama

Rocznica uchwalenia Deklaracji „Nostra aetate” (Cz. 2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nieco odrębną historię ma czwarty rozdział dokumentu, który w całości jest poświęcony relacji Kościoła do Żydów i judaizmu. Od początku Soboru uważano, że jednym z jego zadań jest sformułowanie deklaracji o Żydach. Początkowo miał to być odrębny dokument, w którego wstępie miało się znaleźć krótkie odniesienie do innych religii. Pierwszy tekst został zredagowany na prośbę papieża Jana XXIII przez kardynała Bea z Komisji Sekretariatu do Spraw Jedności Chrześcijan. Tekst ten wyrażał skruchę Kościoła za grzechy popełnione przeciwko Żydom, miłość do nich jako starszych braci w wierze oraz chęć wprowadzenia zmian w nauczaniu o Żydach, zwłaszcza zmian w katechezie. Tekst ten miał zostać przedstawiony Soborowi, jednak zanim to się stało, został ogłoszony przez prasę i spotkał się z krytyką zarówno w Kościele, jak i poza nim. Projekt zaczęto poddawać przeróbkom i jego pierwotna wymowa została zagubiona. Aby ratować sytuację, kardynał Bea powołał komisję ekspertów. W jej skład weszło trzech teologów zaangażowanych w studia nad judaizmem: o. Gregoy Baum, ks. John Oesterreicher i o. Bruno Hussar OP. Ich zadaniem było stworzenie nowego projektu deklaracji i przekonanie do niego biskupów biorących udział w Soborze.
28 i 30 września 1964 r. odbyły się posiedzenia Soboru, na których uznano konieczność uchwalenia dokumentu. Eksperci przystąpili do redagowania jego kolejnej wersji. Wynik ich pracy został oceniony przez specjalistów z dziedziny biblistyki, prawa kanonicznego i łaciny, a następnie projekt przedstawiono komisji soborowej. Miało się rozstrzygnąć, czy projekt zostanie przedłożony na forum Soboru, czy też zostanie poddany następnemu opracowaniu. Wśród biskupów pojawiały się propozycje, by Deklarację włączyć do Konstytucji dogmatycznej o Kościele, a nawet na krótko dołączono ją do Dekretu o ekumenizmie. Sprzeciw wobec zaproponowanej treści Deklaracji zgłaszali biskupi arabscy, którzy obawiali się reakcji państw arabskich. W końcu projekt został przyjęty pod obrady Soboru. Deklaracja o Żydach została przyjęta przez Sobór 20 października 1965 r.
Włączono ją do Deklaracji Nostra aetate jako jej rozdział czwarty.
Powstanie Deklaracji o Żydach było podyktowane trzema względami. Po pierwsze jednym z postulatów Soboru był powrót do źródeł. Określając swoją tożsamość, Kościół dostrzegał swoje zakorzenienie w judaizmie. Po drugie Kościół musiał ustosunkować się wobec tragedii, która dotknęła Żydów podczas II wojny światowej. Aby uczynić to skutecznie, należało odnieść się do tradycyjnych oskarżeń od wieków kierowanych wobec Żydów przez chrześcijan. Klasycznym oskarżeniem, które od starożytności kierowano wobec Żydów, był zarzut bogobójstwa. Mimo że już Sobór Trydencki odrzucił to oskarżenie, jednak nadal było ono obecne w świadomości chrześcijan. Sobór odrzucił również tezę o odrzuceniu Żydów przez Boga. Według poglądu, który od czasów patrystycznych zakorzenił się w Kościele, Żydzi zostali przez Boga odrzuceni, ponieważ nie przyjęli Jezusa, nie uznając w Nim Mesjasza. W ekonomii zbawienia nowy Lud Boży, Kościół zajął miejsce odrzuconego Izraela. Wypędzenie z własnego kraju i rozproszenie Żydów wśród innych narodów miało potwierdzać tę naukę. Sobór Watykański II, odwołując się do św. Pawła, na którego często powoływali się chrześcijańscy zwolennicy antyjudaizmu, stwierdza, że „Żydzi nadal ze względu na swych przodków są bardzo drodzy Bogu, który nigdy nie żałuje darów i powołania”. Dzięki temu Sobór otworzył drogę dla katolickiej teologii judaizmu. Sobór kategorycznie stwierdził, że „chociaż Kościół jest nowym Ludem Bożym, nie należy przedstawiać Żydów jako odrzuconych ani jako przeklętych przez Boga, rzekomo na podstawie Pisma Świętego”. Ojcowie Soboru odrzucili w ten sposób naukę o zastąpieniu Izraela przez Kościół, pozostawiając teologom pole dla refleksji nad wzajemnymi relacjami między wspólnotą Kościoła i wyznawcami judaizmu i rolą każdej z tych wspólnot w Bożej ekonomii zbawienia. Pod koniec tego rozdziału został potępiony antysemityzm oraz wszelka dyskryminacja i prześladowania.
Deklaracja Nostra aetate otworzyła całkiem nowe perspektywy w relacji Kościoła do innych religii. Podstawą tych relacji jest dialog, otwarcie na istniejące w innych religiach wartości przy jednoczesnym zachowaniu swojej chrześcijańskiej tożsamości. Dzięki mądrości Soboru punktem wyjścia w dawaniu świadectwa chrześcijańskiego stał się szacunek, chęć poznania i otwarcie na dialog. Taka postawa stała się jednym z wyznaczników tożsamości chrześcijańskiej. Wobec swych niechrześcijańskich dzieci Bóg wymaga od nas, chrześcijan, otwartości umysłów i serc.
Jednym z najwspanialszych owoców nauczania soborowego jest pontyfikat Jana Pawła II. Jego nauczanie na temat judaizmu, wizyty w synagodze rzymskiej, pod Ścianą Płaczu, w Meczecie Umajjadów w Damaszku, Dni Modlitw o Pokój w Asyżu stanowią rozwinięcie i realizację nauczania soborowego. Dzięki nauczaniu Soboru, w którym brał udział młody kard. K. Wojtyła, Ojciec Święty Jan Paweł II mógł stać się bratem dla wyznawców innych religii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polacy podczas czwartkowej Mszy modlili się za papieża Franciszka

2025-05-01 10:35

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Vatican Media

Trwamy na modlitwie za zmarłego Ojca Świętego Franciszka. Słuchamy, może z większą uwagą niż przez 12 minionych lat tego, jaki Kościół mu się marzył, jaki Kościół próbował tworzyć - wskazał metropolita łódzki kard. Grzegorz Ryś podczas Mszy św. sprawowanej w czwartek rano w Bazylice św. Piotra w Watykanie.

Kard. Ryś podkreślił, że Papież Franciszek często zachęcał, aby „Kościół był w stanie ciągłej misji”. Metropolita dodał, że „ta misja nie jest wymyślana przez Kościół, to jest misja Jezusowa i musi być wykonywana na Jezusowy sposób”.
CZYTAJ DALEJ

Zmarła siostra Inah Canabarro Lucas, najstarsza osoba na świecie

2025-05-01 07:48

[ TEMATY ]

śmierć

Wikicommons

S. Inah Canabarro Lucas

S. Inah Canabarro Lucas

Siostra Inah Canabarro Lucas, najstarsza osoba na świecie, zmarła 30 kwietnia 2025 r. w Porto Alegre w Brazylii w wieku 116 lat - informuje aciprensa.com.

Urodzona 27 maja 1908 roku zakonnica terezjańska była według LongeviQuest, grupy badaczy zajmujących się badaniem osób stulatków, najstarszą osobą na świecie.
CZYTAJ DALEJ

Siostra księdza, który skrytykował dr Jagielską: Brat napisał prawdę, gdyż ginekolog zabiła dziecko

2025-05-01 18:55

[ TEMATY ]

Oleśnica

Fundacja Pro-Prawo do życia

Siostra ks. Grzegorza o jego zatrzymaniu: „modlił się w celi”. Z siostrą kapłana rozmawiała Aneta Zvarik - Fundacja Pro-Prawo do życia.

– Mamy 22 kwietnia br., wtorek, dzień po Świętach Wielkanocnych. Pani brat, ksiądz Grzegorz, zmaga się z zapaleniem oskrzeli, a do tego jest fizycznie wyczerpany po intensywnym Triduum Paschalnym. Co wydarzyło się tego dnia?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję