Reklama

IV Sesja I Synodu Diecezji Rzeszowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół, pozostając wierny misji przekazanej mu przez Chrystusa, nieustannie głosi Ewangelię - prowadząc tych, którzy jej słuchają i przyjmują z wiarą, poprzez celebrację jej misterium i zgodne z nią życie, do pełnej jedności z Chrystusem. Działania Kościoła miały zawsze motywację i charakter duszpasterski. Duszpasterstwo musi uwzględnić konkretnego człowieka z jego kulturą i realiami, w których przyszło mu żyć. Konkretne metody i sposoby pracy duszpasterskiej muszą być dostosowane do warunków i w dużej mierze powinny być wypracowane przez duszpasterzy. Dużą rolę w opracowaniu metod dostosowanych do realiów panujących w naszej diecezji może odegrać powołany przed trzema laty Pierwszy Synod Diecezji Rzeszowskiej.
17 stycznia br. rozpoczęła się w katedrze IV Sesja Plenarna z głosowaniem Pierwszego Synodu Diecezji Rzeszowskiej. Tematem sesji była Wewnętrzna organizacja Kościoła Diecezjalnego oraz dobra doczesne kościoła. Powitania uczestników sesji dokonał bp Kazimierz Górny. Referat podsumowujący prace Komisji ds. Duszpasterstwa i Komisji ds. Administracyjno-Prawnych wygłosił kanclerz Kurii Diecezjalnej ks. Jan Szczupak.
Komisja ds. Duszpasterstwa działała w podkomisjach: ds. rodziny, ds. własności zorganizowanych, ds. miłosierdzia chrześcijańskiego, ds. trzeźwości i przeciwdziałania uzależnieniom, ds. duszpasterstwa ogólnego i specjalistycznego.
Komisja ds. Administracyjno-Prawnych działała w trzech podkomisjach: ds. sądu biskupiego, ds. socjalno-ekonomicznych oraz ds. administracji diecezji.
Opracowano 6 biuletynów synodalnych Komisji ds. Duszpasterstwa oraz 2 biuletyny ds. Administracyjno-Prawnych. Odbyły się spotkania międzydekanalne i dekanalne, które dotyczyły duszpasterstwa ogólnego, specjalnego i misji Kościoła.
Komisje ds. Duszpasterstwa oraz ds. Administracyjno-Prawnych podjęły bardzo szeroki zakres działań, tematów, które określają statuty synodalne.
Tematyka dotycząca dóbr doczesnych Kościoła wywołuje najwięcej dyskusji i rozbieżności, dotyczy bowiem wzajemnych relacji między Kościołem a państwem. Te statuty muszą być dobrze opracowane, aby Kościół nie ponosił niekorzystnych skutków prawnych ewentualnych zaniedbań.
Na podstawie wniosków prac zespołów synodalnych pracujących w diecezji powstał projekt statutu synodalnego, który został przedłożony uczestnikom sesji do zatwierdzenia przez głosowanie. Delegatami uprawnionymi do głosowania były osoby duchowne i osoby świeckie. Projekt statutu zyskał aprobatę większości uprawnionych, jednocześnie dołączone zostały propozycje zmian w statutach. Ostateczne zatwierdzenie statutów należeć będzie do Biskupa Ordynariusza, jedynego prawodawcy w diecezji.
Kolejnym punktem sesji było przedstawienie prac zmierzających do zakończenia Synodu, które zreferował przewodniczący komisji głównej i sekretariatu Synodu bp Edward Białogłowski.
Ta sesja z głosowaniem dwóch projektów statutów zamyka pewien etap Synodu, ale postulaty i sugestie mogą być przekazywane jeszcze do 14 lutego. W tym dniu odbędzie się posiedzenie komisji głównej, sekretariatu Synodu i księży prawników, aby zatwierdzić propozycję statutów wszystkich komisji.
Bp Edward Białogłowski powołał zespół do przygotowania drugiej części dokumentów synodalnych, którego zadaniem będzie przygotowanie do druku wszystkich statutów i regulaminów stowarzyszeń i ruchów katolickich, formularzy umów oraz wzorów pism do instytucji kościelnych. Przygotowane w całości dokumenty synodalne zostaną wydrukowane i przesłane do parafii, aby zespoły parafialne mogły się z nimi zapoznać i nanieść ewentualne poprawki.
Ksiądz Biskup zaprosił na kolejną sesję z głosowaniem nad przyjęciem całego dokumentu synodalnego, która odbędzie się 20 marca 2004 r.
Sesję zakończyła uroczysta Msza św. koncelebrowana przez księży uczestniczących w sesji synodu pod przewodnictwem Księży Biskupów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Kinga

[ TEMATY ]

homilia

św. Kinga

Julia A. Lewandowska

Kaplica św. Kingi w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie-Łagiewnikach

Kaplica św. Kingi w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie-Łagiewnikach
Fragment homilii podczas Mszy św. i kanonizacji bł. Kingi, Stary Sącz, 16 czerwca 1999 r.
CZYTAJ DALEJ

Litania do św. Krzysztofa

[ TEMATY ]

św. Krzysztof

litania

Karol Porwich/Niedziela

Święty Krzysztof - patron kierowców, miast położonych nad rzekami, przewoźników, biegaczy, żeglarzy, podróżników i pielgrzymów, jest również patronem dobrej śmierci. Jego wspomnienie obchodzimy 25 lipca, często połączone z poświęceniem pojazdów. Tydzień w którym przypada jego wpomnienie obchodzony jest jako tydzień św. Krzysztofa.

CZYTAJ DALEJ

Nadzieja dla niesłyszących: Jubileusz 2025 w Bangkoku

2025-07-24 18:13

[ TEMATY ]

Tajlandia

osoby niesłyszące

Vatican Media

Kościół katolicki w Tajlandii stawia na integrację i dostępność dla osób niesłyszących. W ramach obchodów Jubileuszu 2025 w kościele św. Ludwika w Bangkoku zorganizowano specjalne spotkanie dla katolików niesłyszących i niedosłyszących. Wydarzenie zgromadziło uczestników z Bangkoku i okolicznych prowincji, dając wyraz rosnącemu zaangażowaniu Kościoła na rzecz dostępności i włączenia duszpasterskiego tej wciąż marginalizowanej grupy wiernych.

Spotkanie miało charakter „dni otwartych” i było okazją do doświadczenia wspólnoty, wzajemnego wsparcia i duchowej bliskości, której często brakuje osobom z niepełnosprawnościami słuchu. Kościół katolicki w Tajlandii coraz mocniej akcentuje potrzebę dostępności duszpasterskiej dla osób niedosłyszących – jednej z najbardziej niedostrzeganych grup wiernych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję