Reklama

IV Sesja I Synodu Diecezji Rzeszowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół, pozostając wierny misji przekazanej mu przez Chrystusa, nieustannie głosi Ewangelię - prowadząc tych, którzy jej słuchają i przyjmują z wiarą, poprzez celebrację jej misterium i zgodne z nią życie, do pełnej jedności z Chrystusem. Działania Kościoła miały zawsze motywację i charakter duszpasterski. Duszpasterstwo musi uwzględnić konkretnego człowieka z jego kulturą i realiami, w których przyszło mu żyć. Konkretne metody i sposoby pracy duszpasterskiej muszą być dostosowane do warunków i w dużej mierze powinny być wypracowane przez duszpasterzy. Dużą rolę w opracowaniu metod dostosowanych do realiów panujących w naszej diecezji może odegrać powołany przed trzema laty Pierwszy Synod Diecezji Rzeszowskiej.
17 stycznia br. rozpoczęła się w katedrze IV Sesja Plenarna z głosowaniem Pierwszego Synodu Diecezji Rzeszowskiej. Tematem sesji była Wewnętrzna organizacja Kościoła Diecezjalnego oraz dobra doczesne kościoła. Powitania uczestników sesji dokonał bp Kazimierz Górny. Referat podsumowujący prace Komisji ds. Duszpasterstwa i Komisji ds. Administracyjno-Prawnych wygłosił kanclerz Kurii Diecezjalnej ks. Jan Szczupak.
Komisja ds. Duszpasterstwa działała w podkomisjach: ds. rodziny, ds. własności zorganizowanych, ds. miłosierdzia chrześcijańskiego, ds. trzeźwości i przeciwdziałania uzależnieniom, ds. duszpasterstwa ogólnego i specjalistycznego.
Komisja ds. Administracyjno-Prawnych działała w trzech podkomisjach: ds. sądu biskupiego, ds. socjalno-ekonomicznych oraz ds. administracji diecezji.
Opracowano 6 biuletynów synodalnych Komisji ds. Duszpasterstwa oraz 2 biuletyny ds. Administracyjno-Prawnych. Odbyły się spotkania międzydekanalne i dekanalne, które dotyczyły duszpasterstwa ogólnego, specjalnego i misji Kościoła.
Komisje ds. Duszpasterstwa oraz ds. Administracyjno-Prawnych podjęły bardzo szeroki zakres działań, tematów, które określają statuty synodalne.
Tematyka dotycząca dóbr doczesnych Kościoła wywołuje najwięcej dyskusji i rozbieżności, dotyczy bowiem wzajemnych relacji między Kościołem a państwem. Te statuty muszą być dobrze opracowane, aby Kościół nie ponosił niekorzystnych skutków prawnych ewentualnych zaniedbań.
Na podstawie wniosków prac zespołów synodalnych pracujących w diecezji powstał projekt statutu synodalnego, który został przedłożony uczestnikom sesji do zatwierdzenia przez głosowanie. Delegatami uprawnionymi do głosowania były osoby duchowne i osoby świeckie. Projekt statutu zyskał aprobatę większości uprawnionych, jednocześnie dołączone zostały propozycje zmian w statutach. Ostateczne zatwierdzenie statutów należeć będzie do Biskupa Ordynariusza, jedynego prawodawcy w diecezji.
Kolejnym punktem sesji było przedstawienie prac zmierzających do zakończenia Synodu, które zreferował przewodniczący komisji głównej i sekretariatu Synodu bp Edward Białogłowski.
Ta sesja z głosowaniem dwóch projektów statutów zamyka pewien etap Synodu, ale postulaty i sugestie mogą być przekazywane jeszcze do 14 lutego. W tym dniu odbędzie się posiedzenie komisji głównej, sekretariatu Synodu i księży prawników, aby zatwierdzić propozycję statutów wszystkich komisji.
Bp Edward Białogłowski powołał zespół do przygotowania drugiej części dokumentów synodalnych, którego zadaniem będzie przygotowanie do druku wszystkich statutów i regulaminów stowarzyszeń i ruchów katolickich, formularzy umów oraz wzorów pism do instytucji kościelnych. Przygotowane w całości dokumenty synodalne zostaną wydrukowane i przesłane do parafii, aby zespoły parafialne mogły się z nimi zapoznać i nanieść ewentualne poprawki.
Ksiądz Biskup zaprosił na kolejną sesję z głosowaniem nad przyjęciem całego dokumentu synodalnego, która odbędzie się 20 marca 2004 r.
Sesję zakończyła uroczysta Msza św. koncelebrowana przez księży uczestniczących w sesji synodu pod przewodnictwem Księży Biskupów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Portugalia: nowy rekord - 55 meczetów w całym kraju

2025-05-06 22:24

[ TEMATY ]

meczet

Portugalia

PackShot/Fotolia.com

Na terenie Portugalii działa rekordowa liczba meczetów - co najmniej 55, wynika z najnowszych statystyk władz tego kraju. Większość z muzułmańskich świątyń działa na terenie stolicy kraju, Lizbony, bądź na jej przedmieściach.

Jak odnotowują portugalskie media w zdominowanej przez katolików Portugalii, przybywa nie tylko wyznawców islamu, głównie imigrantów zarobkowych z Azji Środkowej, jak też muzułmańskich domów modlitewnych. Część z planowanych meczetów jest, jak odnotowują media, blokowane przez władze samorządowe w związku z brakiem odpowiednich decyzji urzędowych. Zaznaczono, że w niektórych gminach, jak np. w Samora Correia, w środkowej Portugalii, nasilają się protesty lokalnej społeczności, zdominowanej przez katolików, przeciwko budowie meczetu. Jedną z kontestowanych przez okoliczną ludność kwestii jest lokalizacja meczetu, który miałby stanąć naprzeciwko jednostki straży pożarnej, co zdaniem krytyków tej budowli, zagrozi bezpieczeństwu mieszkańców portugalskiej gminy.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa szturmowa - Litania Loretańska

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW
CZYTAJ DALEJ

Operacja pod kryptonimem "Faza 2", czyli mobilizacja sił porządkowych w Rzymie

2025-05-07 15:30

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Cztery tysiące policjantów i funkcjonariuszy innych służb porządkowych czuwa w Rzymie w związku z rozpoczynającym się w środę po południu konklawe. W Wiecznym Mieście przebywają dziesiątki tysięcy turystów i pielgrzymów. W okolicach Watykanu wprowadzono nadzwyczajne środki bezpieczeństwa.

Policja i władze Wiecznego Miasta wprowadziły skrupulatne kontrole, uruchomiły system ochrony przed dronami i zapowiedziały dostosowanie strategii zapewnienia bezpieczeństwa w zależności od rozwoju wydarzeń.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję