Reklama

Niedziela Małopolska

Kraków: dobiega końca pierwszy etap renowacji ołtarza Wita Stwosza

Dziś w Krakowie podsumowano pierwszy rok prac konserwatorskich realizowanych przy ołtarzu bazyliki Mariackiej. Prace przy zwieńczeniu gotyckiego ołtarza i konserwacji strukturalnej odwrocia zabytku prowadzi zespół konserwatorski Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej i warszawskiej ASP.

[ TEMATY ]

sztuka

obraz

obraz

Kraków

pl.wikipedia.org

Ołtarz Wita Stwosza

Ołtarz Wita Stwosza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wszystkie działania specjalistów wykonywane są z dużym szacunkiem do oryginału. Jak zapewniają członkowie zespołu konserwatorskiego – dokonanych zmian nie będą w stanie zauważyć turyści zwiedzający bazylikę Mariacką. Będzie to możliwe nie tylko dzięki odległości, która dzieli zwieńczenie ołtarza z prezbiterium dostępnym dla zwiedzających, ale też dzięki starannemu odtwarzaniu gotyckich barw. W czasie renowacji specjaliści natrafili na ślady poprzednich prac konserwatorskich, a na rzeźbach znaleźli od dwóch do nawet ośmiu warstw malarskich. – Widać, że te rzeźby wyszły spod różnych rąk, ale to niekoniecznie jest czynnik, który wpływa na stan ich zachowania. Nasze zadanie jest o tyle trudne, że z jednej strony musimy każdą z figur traktować osobno, a drugiej wszystkie razem muszą stanowić całość – zauważa Iwona Martynowicz z zespołu konserwatorskiego.

Jak dodaje kierujący pracami dr Jarosław Adamowicz, badacze muszą mieć szacunek nie tylko do oryginalnej wersji ołtarza, ale również do wszystkich późniejszych działań konserwatorskich. – Nie interesuje nas tylko gotyk. Cały czas musimy rozważać, które z późniejszych działań zostawiamy. My ich nie usuwamy, ale akceptujemy ich wykonanie, a ze swojej strony chcemy zabezpieczyć i wyeksponować to dzieło na miarę początku XXI wieku - tłumaczy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Prowadzone obecnie prace konserwatorskie polegają więc na uzupełnianiu ubytków poszczególnych warstw malarskich. – Nie działamy na przestrzeni całej rzeźby, ponieważ usuwanie każdej warstwy mogłoby spowodować, że uszkodzimy coś, co jest pod spodem. Staramy się jednak odsłonić możliwie jak najwięcej warstw gotyckich – zauważa dr Adamowicz.

Na tym etapie renowacji badacze potwierdzają również, że wszystkie elementy zwieńczenia są oryginalne i wyszły spod ręki Wita Stwosza oraz współpracującego z nim zespołu. – Zwieńczenie w swojej architekturze i figurach jest oryginalne. Są tam również oryginalne warstwy malarskie i podkłady – częściowo pierwotne z czasów Wita Stwosza, a częściowo są to efekty późniejszych odnowień – tłumaczy prof. Paweł Pencakowski, historyk sztuki.

Do trwających prac konserwatorskich wykorzystywane są najnowsze technologie badawcze, takie jak lasery czy tomograf techniczny. Pozwalają one m.in. ocenić stan zabytkowych rzeźb, zobaczyć ich konstrukcyjne elementy lub też zbadać związki organiczne, znajdujące się na rzeźbach. Do tej pory badaniu tomografem została poddana najlepiej zachowana rzeźba anioła z lutnią, a na swoją kolej czeka figura św. Stanisława, która w ocenie zespołu jest w najgorszym stanie.

Renowacja gotyckiego ołtarza Wita Stwosza rozpoczęła się we wrześniu ubiegłego roku i najprawdopodobniej potrwa do 2021 roku. – Nie chcemy tych prac przyspieszać, ponieważ byłoby to dużą szkodą dla samego obiektu - wyjaśnia dr Adamowicz. Jak z kolei zapewnia ks. Dariusz Raś, prace nie przeszkadzają w codziennym funkcjonowaniu bazyliki. – Chcemy pokazywać piękno tego ołtarza pomimo prac prowadzonych za nim – mówi proboszcz parafii Mariackiej w Krakowie.

Pierwszy etap działań konserwatorów zakończy się w grudniu 2016 roku. W następnych latach renowacji zostaną poddane kolejne elementy ołtarza – tzw. skrzydła nieruchome. Następnie prace przeniosą się na skrzydła ruchome, a swoje działania konserwatorzy zakończą na części środkowej ołtarza.

2016-09-27 17:36

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cudowne obrazy wracają do odzyskanych świątyń

[ TEMATY ]

obraz

obraz

Ukraina

Episkopat.pl

W ostatnim czasie na Ukrainie dynamicznie odradzają się miejsca kultu maryjnego, które w okresie prześladowania Kościoła w Związku Radzieckim zostały zamknięte i zrujnowane. Do wielu odbudowanych w ciągu ostatnich 25 lat świątyń powracają wizerunki, które były tam czczone od pokoleń.

Symbolicznego znaczenia nabiera przekazanie do Czerwonogradu w archidiecezji lwowskiej wizerunku Matki Bożej, jaki przez wieki czczony był w Bełzie. To z tej miejscowości z ikoną Czarnej Madonny wyruszył w 1382 roku w kierunku Śląska książę opolski Władysław, aby ostatecznie znalazła ona swoje miejsce na jasnogórskim wzgórzu. W Bełzie do roku 1951, była obecna ikona Matki Bożej Bełzkiej, bliźniaczo podobna do Obrazu Jasnogórskiego. Jego kopię przekazano 14 czerwca na Jasnej Górze podczas wieczornego apelu, któremu przewodniczył metropolita lwowski abp Mieczysław Mokrzycki, do parafii w Czerwonogradzie, dawnym Krystynopolu.
CZYTAJ DALEJ

Symbol łez i krwi. Relikwiarz sióstr katarzynek

2025-05-30 08:34

[ TEMATY ]

beatyfikacja

relikwiarz

siostry katarzynki

©niedziela.pl

Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa

Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa

Już 31 maja 2025 roku Braniewo stanie się miejscem szczególnej duchowej uroczystości. Po dwudziestu latach procesu beatyfikacyjnego, Kościół wyniesie na ołtarze piętnaście sióstr katarzynek, które oddały życie, trwając przy swoich podopiecznych w ostatnich miesiącach II wojny światowej. Zginęły z rąk żołnierzy Armii Czerwonej, nie opuszczając szpitali, przytułków i domów opieki – miejsc, gdzie były najbardziej potrzebne.

Braniewska beatyfikacja to nie tylko akt wyniesienia do chwały ołtarzy, ale również głęboka lekcja wiary, odwagi i bezgranicznego oddania drugiemu człowiekowi. Męczeństwo sióstr długo nie było historią znaną powszechnie. Dziś mówi się o niej coraz głośniej. W lutym i marcu 1945 roku braniewskie zakonnice ze Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny wybrały pozostanie w mieście, przez które przetaczała się ofensywa Armii Czerwonej. Były świadome zagrożenia, jakie niosło ze sobą nadejście wojsk sowieckich, ale postanowiły zostać. Ich ofiara była cicha, lecz ogromna w znaczeniu. Wyniesienie ich na ołtarze to przypomnienie, że świętość rodzi się często z codziennej służby i z heroizmu w najtrudniejszych chwilach.
CZYTAJ DALEJ

Gdy sztuka prowadzi do modlitwy. Relikwiarz męczennic z Braniewa

2025-05-30 18:13

[ TEMATY ]

wywiad

Braniewo

siostry katarzynki

Andrzej Adamski

Archiwum prywatne Andrzeja Adamskiego

Relikwiarze i naczynia liturgiczne wykonane przez Andrzeja Adamskiego

Relikwiarze i naczynia liturgiczne wykonane przez Andrzeja Adamskiego

Już wkrótce beatyfikacja piętnastu sióstr katarzynek w Braniewie. Wyjątkowej oprawie tej uroczystości towarzyszyć będzie wyjątkowy relikwiarz. Nam w przededniu beatyfikacji udało się porozmawiać z Andrzejem Adamskim, znanym złotnikiem z Braniewa, który stworzył to fascynujące dzieło sztuki sakralnej.

Przeczytaj także: Symbol łez i krwi. Relikwiarz sióstr katarzynek
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję