Oto szczególna para bohaterów: Faust - żyjący u schyłku średniowiecza
wędrowny lekarz, alchemik, żądny wiedzy awanturnik i jego nieodłączny
towarzysz Mefistofeles, zły duch, upadły anioł, odwieczny wróg Boga
w Jego staraniu o zbawienie człowieka.
Najsilniej "osadził" w kulturze europejskiej motyw Fausta
i Mefistofelesa Johann Wolfgang Goethe; na jego słynnej romantycznej
tragedii bazuje libretto, które włoski poeta i kompozytor Arrigo
Boito napisał do własnej opery pt. Mefistofeles.
Mefistofeles jest najnowszą propozycją repertuarową w
bydgoskiej Operze "Nova". Zainaugurował tegoroczny VIII Bydgoski
Festiwal Operowy. W Prologu dziejącym się w Niebie staje zakład między
Bogiem a Mefistem o duszę Fausta. Kolejne sceny to: Miasto (na łąkach
pod Frankfurtem, wśród świętującego tłumu, szatan zbliża się do uczonego),
Pracownia Fausta (tu człowiek przyrzeka swą duszę po śmierci w zamian
za poznanie świata, poczucie szczęścia i spełnienia), Ogród (odmłodzony
Faust zdobywa miłość czystej Małgorzaty), Sabat (szatan drwi ze świata
i słabości człowieka), Śmierć Małgorzaty (porzucona przez Fausta
dziewczyna dopuszcza się zbrodni, jednak nawet w chwili rozpaczy
nie wątpi w Boże miłosierdzie), Arkadia (przywołana z Hadesu Helena
Trojańska uosabia idealne piękno).
W Epilogu Faust, stary i syty doświadczeń, zwraca się
ku Biblii. Przeżywa chwilę pełnego szczęścia i ukojenia, która uprawnia
Mefistofelesa do odebrania jego zapłaty - nieśmiertelnej ludzkiej
duszy. Jaki będzie finał?
Nowością na bydgoskiej scenie jest zastosowanie telebimów,
które pozwalają śledzić przenikanie planów akcji i tajniki gry aktorskiej (
m.in. wzruszająca scena śmierci Małgorzaty). Spektakl gromadzi prawie
200 wykonawców - sceny zbiorowe są imponujące: biorą w nich udział
połączone chóry Opery, Akademii Muzycznej i dzieci z Pałacu Młodzieży.
Kierownictwo muzyczne sprawuje Maciej Figas. Czytelna
koncepcja plastyczna, którą zaproponował reżyser Tomasz Konina, pozwala
odczytać akcję utworu jako dziejącą się zawsze i wszędzie. Niekonwencjonalne, "
ponadczasowe" kostiumy są dziełem debiutującej w teatrze znanej projektantki
mody, Joanny Klimas. Przedstawienie uznane zostało przez krytykę
muzyczną za jedno z najciekawszych dokonań operowych ostatnich lat.
Czy w dzisiejszych czasach sztuka operowa, poza zachwytem
nad pięknem arii, duetów i monumentalnych scen chóralnych, potrafi
pobudzić widza do głębszej refleksji, zadumy nad siłą dobra i zła?
Czy mówi prawdę o współczesnym człowieku, postrzeganiu przez niego
obecności zła i uleganiu mu ?
Osądźcie Państwo sami, oglądając Mefistofelesa w Operze "
Nova". Popremierowe spektakle opery Mefistofeles w poniedziałek i
wtorek, 18 i 19 czerwca o godz. 19.00.
Któż z nas nie zna prostych i pełnych ufności słów modlitwy: "Aniele Boży, stróżu mój, ty zawsze przy mnie stój..." Dla niektórych była to może pierwsza w życiu modlitwa, szeptana jeszcze na kolanach matki. Ale czy anioły są żywo obecne tylko w świecie dziecięcej wyobraźni? Czy my, dorośli, też możemy wierzyć w anioły?
Jak ktoś kiedyś policzył, anioły są wspomniane w Piśmie Św. Starego i Nowego Testamentu 222 razy! Pismo Święte jest zatem od początku do końca przeplatane wzmiankami o aniołach. Bóg stawia anioły u wrót raju; aniołowie nawiedzają Abrahama; aniołowie wyprowadzają Lota i jego córki z pożaru Sodomy; anioł nie pozwala Abrahamowi zabić jego syna Izaaka. Czasem aniołowie są groźni: Bóg posyła anioła, który zabija pierworodne Egipcjan. Ale to anioł również wyprowadza Izraelitów z niewoli. Anioł zamyka paszcze lwów, żeby nie pożarły Daniela.
Także w Nowym Testamencie jest wiele zdarzeń, w których występują aniołowie. Przecież to Archanioł Gabriel zwiastuje Maryi Pannie poczęcie Syna Bożego; aniołowie śpiewają przy Jego narodzinach i sprowadzają pasterzy do stajenki; aniołowie ostrzegają Mędrców ze Wschodu przed Herodem. Anioł objawia św. Józefowi tajemnicę wcielenia i każe uciekać Świętej Rodzinie do Egiptu. Aniołowie służą Jezusowi, przy grobie Jezusowym zapewniają o Jego zmartwychwstaniu, a przy wniebowstąpieniu zapowiadają powtórne przyjście Zbawiciela.
Sam Pan Jezus wspomina o aniołach. Mówiąc na przykład o nawróceniu grzeszników, stwierdza: "Tak samo powiadam wam, radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika, który się nawraca" (Łk 15, 10). Opisując sąd ostateczny zaznacza, że to aniołowie zwołaja ludzi na ten sąd, a On, jako Sędzia, zjawi się tam otoczony aniołami.
Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się prowizorycznego rusztowania na kościół w Etiopii. Do tragedii doszło 1 października, w trakcie nabożeństwa, a informuje o niej francuski dziennik „La Croix”, powołując się na etiopskie media.
Do zawalenia się drewnianego rusztowania w kościele w miejscowości Arerti, ok. 70 km od stolicy Addis Abeby doszło w godzinach porannych, gdy liczna grupa wiernych znajdowała się w świątyni. Zginęło co najmniej 36 osób a 200 zostało rannych, jednak, jak podkreśla szef lokalnej policji Ahmed Gebeyehu, liczba ta może wzrosnąć. Zawalone rusztowanie, służące do prowadzenia prac wykończeniowych, skonstruowane było z grubych drewnianych pali.
Ilekroć w świecie polityki i mediów pojawia się temat praworządności, ustaw, konstytucji, sądów, prokuratury itd. itp. ma wrażenie, że u większości obywateli powoduje to wściekłość, chęć wyłączenia się, a w najlepszym wypadku ziewanie. Trudno się dziwić, że u wielu osób, szczególnie gdy te tematy kojarzą im się z politycznym sporem – nie ma poczucia, że ta cała sfera ich osobiście powinna obchodzić. Przewlekłość postępowań, tak, w końcu większość z nas miała, lub ktoś z ich bliskich miał styczność z tym zjawiskiem, ale jest to kojarzone raczej ogólnie z systemem, więc pozostaje apatia pod hasłem „widocznie tak musi być”.
Czy jednak negowanie statusu sędziów, wybiórcze podejście do instytucji sądowych, wyroków, ustaw i przepisów rzeczywiście tylko dotyka sfery politycznej? Czy to tylko spór między Donaldem Tuskiem, a Jarosławem Kaczyńskim? Nie i chciałbym pokrótce wytłumaczyć dlaczego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.