Reklama

Wieści z Synodu

I Sesja Plenarna

28 lutego 2004 r. to kolejna ważna data w historii młodej, bo zaledwie 12-letniej, diecezji sosnowieckiej. Dzień ten istotny jest dlatego, że odbyła się wówczas pierwsza Sesja Plenarna I Synodu Diecezji Sosnowieckiej, podczas której przedstawiono 4 projekty dokumentów synodalnych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W I Sesji Plenarnej, według normy prawa kanonicznego, uczestniczyli z prawem do głosowania: biskup pomocniczy, wikariusz generalny, wikariusz biskupi, wikariusz sądowy, kanonicy kościoła katedralnego, członkowie Rady Kapłańskiej, delegaci wybrani przez Radę Duszpasterską, rektor seminarium duchownego, delegaci duchowni i świeccy z poszczególnych dekanatów oraz osoby mianowane przez biskupa diecezjalnego. W sumie 132 osoby.
Sesja rozpoczęła się uroczystą, koncelebrowaną Eucharystią pod przewodnictwem Pasterza Kościoła Sosnowieckiego. Po homilii bp. Adama Śmigielskiego SDB członkowie Synodu złożyli synodalne wyznanie wiary.
Po zakończeniu liturgii uczestnicy Synodu przeszli do Domu Katolickiego, gdzie miała miejsce prezentacja czterech projektów ustaw diecezjalnych. Ale zanim to nastąpiło, bp Adam Śmigielski powołał prezydium sesji. Przewodniczącym został bp Piotr Skucha. Zaś relatorami mianował: ks. dr. Czesława Tomczyka, ks. dr. Włodzimierza Skocznego, ks. dr. Krzysztofa Bendkowskiego i ks. Stefana Wyporskiego. Funkcję protokolanta objął ks. dr Robert Piega. Przewodniczącym Komisji skrutacyjnej został ks. dr Zbigniew Książek. Po dyskusji, w której oprócz kapłanów brali udział świeccy członkowie Synodu, uczestnicy sesji byli pytani przez głosowanie, jakie zajmują stanowisko odnośnie do zaprezentowanego dokumentu. W sprawie projektu dokumentu dotyczącego struktur głosowało 114 osób: 70 głosów za; 37 za, ze zmianami; 6 głosów odrzucających i 1 wstrzymujący się. Jeśli idzie o II projekt dokumentu dotyczący powołania i praw prezbiterów, to głosowało 114 osób: 96 - za; 16 za, ze zmianami; 1 głos odrzucający i 1 wstrzymujący się. Projekt Dokument o Liturgii: głosowało 113 osób: 85 za; 26 za, ze zmianami; 1 głos odrzucający i 1 głos nie był ważny. Projekt dokumentu o posłudze charytatywnej: 113 osób głosowało: 108 za; 1 za, ze zmianami i 4 głosy odrzucające.
Należy pamiętać, że Kościół powszechny, a więc i partykularny, jest wspólnotą hierarchicznie uporządkowaną, a Synod nie jest kolegium z władzą rozstrzygania. Jego członkowie mają więc tylko głos doradczy. Nie oznacza to wcale lekceważenia ich ważności. Członkowie Synodu wespół ze swym biskupem wypracowują przecież dekrety i deklaracje synodalne. Jednak biskup diecezjalny ponosi pełną odpowiedzialność za treści zamieszczone w dokumentach i to on decyduje o ich ostatecznym kształcie.
Projekt dokumentu dotyczący struktur diecezji sosnowieckiej przedłożył ks. dr Czesław Tomczyk. Wskazał on, że organizacja Kościoła sosnowieckiego, zarówno terytorialna, jak i instytucjonalna, została określona przez normy powszechnego prawa kanonicznego oraz przepisy niniejszego Synodu. „Diecezja sosnowiecka jest określoną, wyodrębnioną, ze względną autonomią częścią Ludu Bożego, z własnym biskupem i jako taka uobecnia na swym obszarze jeden, święty, katolicki i apostolski Kościół Chrystusowy (kan. 369 KPK). Biskup diecezjalny jest jego głową i fundamentem jedności (Lumen gentium 23), posiadając zwyczajną władzę rządzenia w zakresie ustawodawstwa, administracji i sądownictwa (Lumen gentium 27, kan. 381 § 1 KPK)” - relacjonował Ksiądz Kanclerz. W dalszej części wystąpienia przedstawił punkty dotyczące organizacji terytorialnej i instytucjonalnej naszej diecezji.
O tym że kapłaństwo pochodzi „z głębi niepojętej tajemnicy Boga, czyli z miłości Ojca, łaski Jezusa Chrystusa i daru jedności Ducha Świętego” - przypomniał ks. dr Włodzimierz Skoczny, przedkładając dokument dotyczący powołania, praw i obowiązków duchownych. „Życie i posługa kapłana musi się dostosować do każdej epoki i każdego środowiska, aby przez odpowiadające im metody duszpasterskie stosownie odpowiedzieć na ludzkie oczekiwania, dlatego tak ważna jest formacja powołaniowa, seminaryjna i stała” - podkreślił ks. Skoczny.
Przedstawiając projekt dokumentu o Liturgii w Kościele sosnowieckim ks. dr Krzysztof Bendkowski nakreślił teologiczny wstęp i konkretne działania, które powinny zostać podjęte z chwilą wejścia w życie ustaw synodalnych. Przypomniał, że liturgia jest szczytem, do którego zmierza działalność Kościoła, a jednocześnie źródłem, z którego wypływa cała jego moc.
Ostatni projekt dokumentu o posłudze charytatywnej przybliżył ks. Stefan Wyporski. Zaakcentował, że posługa miłosierdzia jest jednym z podstawowych zadań Kościoła. „Jej źródłem jest miłość Boga i godność człowieka. Jezus Chrystus nie tylko dał nam przykazanie miłości, ale także sam dał świadectwo miłosierdzia” - podkreślił ks. Wyporski.
Kolejna sesja synodalna przewidziana jest jeszcze przed wakacjami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jaskinia Słowa (Niedziela Trójcy Świętej)

2025-06-14 09:00

[ TEMATY ]

Ewangelia komentarz

Jaskinia Słowa

Red.

Ks. Maciej Jaszczołt

Ks. Maciej Jaszczołt
Autor rozważań ks. Maciej Jaszczołt to kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, wikariusz archikatedry św Jana Chrzciciela w Warszawie, doświadczony przewodnik po Ziemi Świętej. Prowadzi spotkania biblijne, rekolekcje, wykłady.
CZYTAJ DALEJ

Koniec roku szkolnego, koniec wartości?

2025-06-14 20:21

[ TEMATY ]

rok szkolny

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Zakończenie roku szkolnego to zwykle czas podsumowań i planów na przyszłość. Ale dziś coraz trudniej mówić o przyszłości edukacji z nadzieją. Zmiany, które zachodzą, nie są reformą – są demontażem. A szkoła przestaje być miejscem kształcenia i wychowania, a staje się placówką usług społecznych bez tożsamości.

Czerwiec w szkole zawsze miał w sobie coś z ulgi – zmęczeni nauczyciele odliczają dni do wakacji, uczniowie zerkają w dzienniki z nadzieją, a rodzice pytają: czy to był dobry rok? Ten rok szkolny – 2024/2025 – dobrym nie był. Nie chodzi tylko o prace domowe, które MEN uznało za zbędne. Nie chodzi jedynie o eksperymenty z ocenianiem kształtującym czy chaos wokół edukacji „obywatelskiej”. Chodzi o coś głębszego – o „utraconą misję szkoły", która coraz bardziej traci swój wychowawczy, kulturowy i aksjologiczny fundament.
CZYTAJ DALEJ

Strzegom. Z kościoła na boisko – ministranci i lektorzy w sportowej rywalizacji

2025-06-14 21:00

[ TEMATY ]

piłka nożna

diecezja świdnicka

służba liturgiczna

Strzegom

zawody ministranckie

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Ministranci z parafii św. Andrzeja Boboli w Świdnicy – zdobywcy I miejsca w kategorii „Ministrant” podczas XIV Diecezjalnego Turnieju Piłki Nożnej LSO w Strzegomiu. Opiekunem drużyny był ks. Jan Bałchan.

Ministranci z parafii św. Andrzeja Boboli w Świdnicy – zdobywcy I miejsca w kategorii „Ministrant” podczas XIV Diecezjalnego Turnieju Piłki Nożnej LSO w Strzegomiu.
Opiekunem drużyny był ks. Jan Bałchan.

W sobotę 14 czerwca na boiskach OSiR w Strzegomiu odbył się XIV Diecezjalny Turniej Piłki Nożnej Służby Liturgicznej, który zgromadził blisko setkę ministrantów i lektorów z całej diecezji. To wydarzenie po rocznej przerwie na nowo połączyło sportową rywalizację z modlitwą i formacją duchową.

Zanim na murawie padł pierwszy gwizdek, uczestnicy spotkali się w bazylice Świętych Apostołów Piotra i Pawła, by wspólnie uczestniczyć w Eucharystii. Mszę świętą sprawował ks. dr Piotr Sipiorski, wicediecezjalny duszpasterz Służby Liturgicznej. Jeszcze przed rozpoczęciem liturgii słowo powitania do uczestników skierował gospodarz miejsca ks. prał. Marek Babuśka, który zwrócił uwagę na bogatą historię świątyni i parafii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję